Blijf lekker waar je bent, Gili Trawangan is totaal verpest door mensen die met dynamiet alle schitterende riffen hebben opgeblazen. Bovendien zijn de oorspronkelijke bewoners weggejaagd door de rijke javanen. Wegblijven dus. Zie Wikipedia.
Lekker in Sanur blijven…:dag:
Sorry hoor, maar daar ben ik het niet mee eens en ik hoop dan ook dat degenen, die al van plan waren om te gaan, ook werkelijk gaan. Het is zo geweldig … relaxed … heerlijk snorkelen … vliegende vissen … lekker eten … stappen … hier moet je geweest zijn. En de Gili-eilanden zijn niet de enigen overigens die koraal opblazen. Indonesie is nu eenmaal slecht voor dieren (daarom heb ik ook dierentuinen vermeden) maar dat wil nog niet zeggen dat je dit eiland niet moet gaan bekijken. En wat rijke Javanen hebben gedaan in het verleden, dat zal een toerist een worst wezen, die wil Indonesie bekijken en misschien het ook wel leuk vinden om enige voorgeschiedenis te hebben, maar niet zoals jij het naar voren haalt. Jammer weer (voor de zoveelste keer) … :drugged: Indesco
wat een beetje lastig is, is dat het dan hoogseizoen is.
Aangezien we zo’n reis (met kinderen) voor het eerst zelf organiseren en we ook zonder kinderen nog niet veel ervaring hebben kan/durf ik het niet goed in te schatten. We hebben een leuke accommodatie op Gili T vastgelegd; het zou ook zonde zijn als we helemaal niet aan de overkant van het water zouden kunnen komen, omdat het op die dag toevallig te druk is.
Ons reisschema zit best strak in elkaar (dat is anders als we met zijn tweeën zouden zijn en we niet aan de schoolvakantie vast zaten).
Daarnaast vind ik het ook moeilijk in te schatten of ik als naïeveling het volle pond betaal of dat de prijs die de man van Gilicat zegt ook echt waar is, volgens de website klopt het namelijk wel.
Ik weet dat je als toerist soms/vaak teveel betaalt, maar als ik dat enigszins binnen de perken kan houden, graag.
Achteraf kunnen we misschien hartelijk lachen, om zoveel terughoudendheid, maar je kan maar een (luxe) probleem hebben.
groet
Maar wel een toerist die een klein beetje met de oorspronkelijke bevolking medelijden heeft…en dat zal jou aan je re… sorry een worst wezen, het was trouwens slechtst een tiental jaar geleden… dat de oorspronkelijke bevolking weggejaagd werd van de aantrekkelijke plekken aan de kust.:slapen:
Claire, ik geef je echt het advies het aldaar te regelen; je bent dan goedkoper uit. En als je daar op tijd bent, hoewel dit niet zo heel veel uit zal maken, want er vertrekken zowel mensen naar Lombok als naar Gili, dan weet je zeker dat je naar de overkant kunt (een andere manier is er overigens niet). Eventueel zou je ook een local (in je hotel bijv.) al vantevoren kunnen laten bellen om deze tickets te regelen. Succes Indesco
In hoogseizoen moet je geen risico nemen.
Je moet ook rekening houden dat de "beste"plekken(hoef niet een 4-5* accomodatie te zijn) vaak al volgeboekt zijn .
En zeker als je met kinderen gaat.
Wat je ook kan doen is een Balinese reisburo/travelagent inschakelen via internet , dat kan de prijs iets naar beneden drukken .
Goedenavond. Ben in april een week naar Gili Trawang geweest. Vanuit Sanur naar Padang Bai gereden en daar de overtocht naar Gili geboekt met de Gili Cat. Ook ter plekke betaal je ongeveer eur 80,- p.p. voor een retour. Overtocht duurde ruim een uurnaar Lombok en vandaar een half uurtje naar Gili Trawang.
Trawang heeft op cultureel gebied niet zoveel te bieden. Maar het is er wel apart. Geen auto’s / motor / scooter. Wel veel leuke uitgaansgelegenheden en lekkere stranden. De zee is heer lijk om te snorkelen. Tip: er is maar 1 geldautomaat en die accepteert niet alle betaalpassen. Zorg dus voor genoeg contant geld + creditcard voor je de overtocht maakt. Veel plezier.
Dank je wel Luckyy. Vond jij Gili Trawangan ook zo leuk ? En ben je ook nog naar andere eilanden geweest behalve Bali ? Indesco
Indesco, ik ben ruim twee weken naar Indonesie geweest, geland op Denpasar, Bali. Ik had alleen de heen en terugreis geboekt + de eerste overnachting in Sanur. Rugzakje om en we zien wel. Dat kan prima op Bali. Meer eilanden heb ik niet gezien. In twee weken wordt het anders wel errug ren-je-rot en dat was nou juist niet de bedoeling.
Gili Trawangan is heerlijk laidback. Na aankomst op Trawangan ben ik op zoek gegaan naar een hotel en ben bij Dream Village of zo terecht gekomen. Gerund door Italianen, toevallig de enige zoetwaterdouche op het eiland. Ik heb daar hele mooie duiken gemaakt o.a. bij Shark Point.
De sfeer op het eiland is relaxed. Veel backpackers op doorreis vanuit o.a. Australie en Nw Zeeland die richting Europa nog ff een weekje strand meepikken. Het ontbreken van enig gemotoriseerd vervoer is een weldaad na het verkeerstechnisch debiele Bali.
Restaurantjes en bars zijn er voldoende. Je maakt heel snel contact met zowel de bevolking als met de vele (internationale) reizigers. Tuurlijk willen de locals geld aan je verdienen, maar zijn minder opdringerig dan op Bali (mijn ervaring, althans). Kortom, als je van zon, zee, snorkelen, eten & drinken en feesten houdt: Ga na Gili Trawangan. Hou je van cultuur, tempels en rijstvelden: ga ergens anders heen. P.s. er staat ergens een moskee/minaret op het eiland. Zorg ervoor dat je hotel daar ver van weg ligt, want iedere dag om vijf uur in den morgen wordt je opgeroepen voor het ochtendgebed.
Toen ik voor het eerst op Gilli Trawangan kwam stonden daar hutjes en huisjes die aan toeristen werden verhuurd en de bewoners leefden van de visvangt.
Je wist van te voren al wat je daar kon verwachten.
Todat grote investeerders uit onder andere Java en Bali die hutjes **met de grond gelijkmaakten en er hotels bouwden. **
Een voorbeeld waarom locals en al of niet tijdelijke bewoners van indonesie zich hieraan ergeren.
De Sasaks zijn moslims en die hebben er niet omgevraagd dat verwende christelijke toeristen hun eilandje (tijdelijk) komen bevolken en nog klagen ook over de geluiden uit de minaret.
Moet die dan straks nog afgebroken worden ook?
Sumbar je hebt gelijk!
Dat zou dan op zijn minst 20 jaar(of meer) geleden zijn .
Ik dacht dat Sasakkers ook mee hebben meegelift door de komst van toeristen , ongeacht welke geloof ze hebben.
Zonder de investeringen van buitenaf zitten de Sasakkers nog steeds in hun hutjes , en leven in relatieve "welvaart"van hun visvangst.
Zonder de buiten(ei)landers kunnen ze hun ikats , hun potten en pannen niet verkopen behalve aan hun dorpsgenoten.
Surya jij woont niet in indonesie.
Iedereen lift mee met de komst van het toerisme.
Dat geldt ook voor Bali, maar of dat ten koste moet gaan van de traditie en de natuur.
Kijk naar candidasa daar is veel koraalrots verdwenen en zo kunnen we doorgaan.
Maar daarover zullen andere negatievelingen op dit forum het wel hebben.
Hoe zullen de eilandbewoners op de waddeneilanden erover denken wanneer hun eilandjes worden omgetoverd tot hotelparken.
Daar heb jij als Amsterdammer geen last van toch?
En jij zal heus niet die grote potten en pannen uit Lombok meenemen naar nederland.
p.s. die sasakkers leefden al van het toerisme totdat de grote jongens er kwamen
Veranderingen kan men niet tegenhouden , hoogstens vertragen.
Ik kan ook vertellen hoe de toerisme op Java was , 40 jaar geleden.
Ook kan ik leuke anekdotes vertellen hoe Bali was (DPS e.o Kintamani , Singaradja ) in **1979 **.
Ya , toen kunnen we voor een habbekrats nog toerist spelen , kennen we ook geen Japanse auto’s als huurauto’s.
Dat waren toen Amerikaanse bakbeesten. Chevrolet Impala (open dak).
Jij weet heel veel van Lombok af
Ooit geweest?
Daar wonen ook moslims als jij
Beantwoord ?
Voor de rest , overtocht etc kan ik niks vertellen .
Woon jij wel in Indonesie, Bule ? Indesco
Staat dus helemaal niets in dit bericht "Hoe ik het doet is zeer waarschijnlijk anders . Zeker weten."Wanneer gaat u trouwens het soort Nederlands leren waarmee volwassenen in Nederland in het algemeen met elkaar communiceren, het is hier geen kleuter klas, het lijkt wel alsof we met een achtergebleven anak kampung hebben te doen. “Kloft”, “Hoe ik het doeT”, “het trek mij niet”
Heey
Even een paar tips van mij. Ik ben in het voorjaar van Bali naar Lombok/Gili gegaan en het is ontzettend makkelijk te boeken op Bali zelf. Dat hoef je echt niet van te voren vast te leggen. Als je een goed alternatief zoekt moet je eens naar een Perama kantoor gaan. Perama tours zit echt overal en heeft bussen over heel Bali gaan. Verder verzorgen ze ook de boottocht naar Lombok en Gili. Kost je in ieder geval minder dan GiliCat. Ze gaan soms wel via Lombok, dus dat moet je even nakijken, maar het is echt super makkelijk te regelen in Bali zelf.
Wat betreft malaria is het niet echt slim om niks in te nemen. Het risico loop je natuurlijk altijd en dan zit je er je hele leven aan vast. Ik heb zelf in Bali malaria tabletten gehaald bij de lokale apotheek. Deze waren ontzettend goedkoop vergelijken bij nederlandse malaria tabletten. Volgens mij was het 10.000 rupiah voor 10 tabletten, in ieder geval belachelijke goedkoop. Geen bijwerkingen van gehad. Zou dus zeker aanraden deze tabletten te nemen.
Verder heel veel plezier! Mocht je nog andere tips willen stuur maar een pm.
Groetjes,
Marit
Ik zou niemand aanraden zomaar pillen te slikken zonder dit eerst met een arts overlegd te hebben.
Apotheken in Indonesie zijn geweldig, alles is er te koop voor weinig. En de melding ‘harus dengan resep dokter’ (alleen verkrijgbaar op doktersrecept) geldt vaak niet voor blanken. Niet doen!!!