In bovenstaande berichten staan veel verschillende manieren om op de Gilis te komen. Ik ga hier toch nog eens -zo objectief mogelijk- in 1 bericht op een rijtje proberen te zetten hoe je op de Gili eilanden komt. Maar:
Hoe je er komt, ligt aan welke wijze je persoonlijke voorkeur heeft!
1. Snelboot vanuit Bali
Met de snelboot oa Gili Cat (maar er zijn er meer (onderhandel!)), is wellicht voor velen de gemakkelijkste optie.
Vanuit Sanur, Kuta, Ubud ed wordt je om ca 7 uur opgehaald met een mini-busje, naar de haven van Padangbai (er zijn ook mogelijkheden om vanuit het zuiden van Bali te gaan, maar die heb ik zelf nooit genomen). Ergens tussen half 9 en 9 ben je daar. In de haven meldt je je bij het kantoortje van de snelboot, zet je bagage op de bestemde kar etc. Allemaal goed georganiseerd (ook al lijkt het misschien chaotisch in Westerse ogen, maar het komt echt goed).
De snelboot doet er ca 1,5 uur over, ongeveer tussen 9 en 11. (Een zeeziekte tabletje voor mensen die hier last van hebben is absoluut aan te raden. Of het nodig is, is afhankelijk van de golven. De mensen waar wij mee reisden hadden wel last op heenweg en niet op terugweg bijvoorbeeld.)
Om ca 11 uur kom je aan op Gili Trawangan. (Alhoewel er geluiden zijn, dat dit gaat veranderen en dat de snelboot naar Teluk Kode moet in de toekomst. We zullen zien.)
Tot hier is het dus een eitje.
Wil je door naar Gili Meno en Gili Air, dan pak je nog een lokale boot. (Schatting in 10-15 minuten? Klein stukje, en bij mooi weer een heerlijk ritje. Geen last van zeeziekte.) Er is een hutje waar je een kaartje voor de openbare boot kunt kopen. Maar ze zijn wel lekker commercieel hier, dus die openbare boot is mogelijk/waarschijnlijk/naar ze zeggen net weg. Als je met wat mensen bent, kun je voor ca R 200.000 een boot huren en je af laten zetten op het strand voor je accommodatie.
Wordt je niet afgezet nabij je accommodatie, dan kun je een paardenkar huren (R10-20). (er is geen gemotoriseerd verkeer op de eilanden).
Dit gaat eigenlijk allemaal heel vlotjes (was mijn ervaring).
2. Vliegen Denpasar - Mataram
Met geluk kun je voor ca € 25 - 45 euro een ticket kopen (afhankelijk van maatschappij, en hoe lang van te voren etc)
Zie vervolg 2 en 3.
**3. De langzame ferry van Bali naar Lombok. **
Met de optie openbaar vervoer, ben je wel de hele dag zoet, maar prima natuurlijk als je veel tijd hebt en/of weinig geld. Je zult op een grote ferry minder snel last van zeeziekte hebben. Ben je hier erg gevoelig voor, dan is een zeeziekte tabletje wellicht nog steeds slim (ook afhankelijk van wind/golven).
Ook als je het heel leuk vindt om lokaal te reizen, is dit natuurlijk een goede optie. Heb je maar 3 weken en wil je liever sneller naar je bestemming, kan ik me voorstellen dat je voor een duurdere, maar snellere methode kiest. Wederom: persoonlijke voorkeur.
Zie vervolg 2 en 3.
Vervolg 2 en 3: Eenmaal op Lombok:
Kom je met een mini busje / taxi in Bangsal aan (dit is dus ook de optie als je over land, dus vanuit Lombok komt), dan moet je een kilometer (ofzo) voor de haven van Bangsal uit stappen. Vanaf daar kun je gaan lopen als je maar weinig bagage hebt, of je moet met het paardenkarretje. Dit laatste voelt wel een beetje als een toeristtrap (want waarom kan dat busje niet 1 km verder rijden), maar goed, ze hebben een slimme manier gevonden om de lokale bevolking te laten mee profiteren van het toerisme. En op zich is daar iets voor te zeggen toch? Dus ik zie het maar als ontwikkelingshulp en uiteindelijk kost het je 1 of 2 euro ofzo (afhankelijk van je onderhandelings skills en vraag-aanbod situatie op dat moment).
In Bangsal (haventje vanwaar uit boten naar Gili vertrekken) pak je een lokale boot. Er is hier wel veel ‘gedoe’, dus bereid je voor dat dit erbij hoort (de geneugten van het backpacken) en probeer je humeur er niet door te laten beinvloeden. Blijf wel kritisch, want er wordt veel gewaarschuwd voor de ‘mannetjes’ hier. Lees: http://wikitravel.org/en/Teluk_Kode#b
Er zouden lokale boten moeten vertrekken tot een uur of 3, 4. Er moeten wel 20 mensen (of meer uiteraard) in de boot zitten. Het kan zijn dat het lang duurt voordat er een boot vertrekt, en dat je met mede-reizigers een boot chartert. Als ik me het goed herinner, was dit ook weer zo’n R 200.000.
Welke transport methode je ook kiest: het is het allemaal waard: over het algemeen vindt iedereen het erg fijn op de Gili eilanden!