Oversteek Java naar Bali met Veerboot

Hallo.

Wij willen binnenkort de oversteek maken van Java naar Bali met de veerboot.
Weet iemand of er taxi’s of bussen staan aan de overkant die ons verder kunnen brengen naar ons verblijf op Bali ?

Bij voorbaat dank voor de reactie. Johan

Ja, dat kan. Vervoer is makkelijk te vinden in Gilimanuk. Prijzen zijn echter hoog.

ik zit dezelfde vraag. heef iemand een idee hoe ik het beste van Bali naar Java kan reizen?
waar stap ik op Java uit en hoe kom ik in Kalibaru.
Wat zijn de kosten voor de overtocht en is het gemakkelijk om het ter plekke te regelen.
Hoe vaak per dag gaan de boten of moet je lang wachten als je pech hebt?
Hoe lang rijden is het nog vanaf de boor naar Kalibaru?
enz

De kosten naar de overkant zijn een paar euro, en de boot gaat dag en nacht 1-2 keer per uur. (Al weet ik niet zeker of hij 's nachts ook zo vaak gaat.)

De overtocht is echt heel makkelijk te regelen, gewoon een kaartje kopen bij het loket en klaar.

'S avonds na 21:00 uur varen er minder boten en degene die varen, vertrekken om de 1,5 uur. Soms wordt er een vertrektijd “overgeslagen” omdat de boot niet vol genoeg is.

Na aankomst op Java duurt de rit vanuit de haven op Java (Ketapang) naar Kalibaru iets van 2,5 uur.

Als alternatief en beter te plannen kun je ook evt. vliegen van Denpasar naar Banyuwangi. Lion Air verzorgt dagelijkse vluchten op dat traject.

Vanaf de haven Ketapang en/of luchthaven Banyuwangi bij de lokale chauffeurs informeren voor een ritprijs naar Kalibaru. Zal iets van rond de Rp. 200 - 250K kosten.

goedkoopst alternatief is gewoon met de bus
Ik had het ook willen doen,maar heb inmiddels besloten om me voor 110 euro voor 5 personen heel luxe op mijn logeeradres te laten ophalen door een chauffeur en in Kallibaru stap ik dan uit. Het lijkt misschien veel, maar de chauffeur moet heen en terug 500 km rijden, dus het valt reuze mee.

Alternatief is om met de bus te komen.
Je moet dan eerst naar Ubung Busstation net ten noorden van Denpasar. Hier neem je de bus naar Jember.
In Kalibaru stap je dan uit.
Kosten voor de bus (incl kaartje voor de boot. Bus gaat op de boot) bedragen ongeveer 50.000 rp p.p.

Ik weet dat dit een beetje een oud bericht is, maar toch wilde ik iets vragen. Overal staat dat de veerboot van Ketapang naar Gili Manuk gaat, maar Ketapang ligt op een hele andere plek dan waar de oversteek is (Een eiland boven Java). Het ligt veel dichterbij Banyuwangi. Is dit dan wel de juiste oversteek? http://www.bali.lombok-network.com/getting_there/ferry_tariff.htm

Ketapang ligt boven Banyuwangi en de oversteek met de ferry is van Ketapang naar Gili Manuk. Kijk maar op Google maps bij Banyuwangi(goed uitvergroten)

GARUDA PER 1 MEI DENPASAR-BANYUWANGI(oost Java)

Samenvatting uit Javapost:
Per 1 mei dagelijkse nieuwe route met Garuda ATR 72-600

Start: Denpasar-Bali 7 AM
Aankomst in Banyuwangi 6.45 AM
Vertrek naar Surabaya 7.15 AM
Aankomst in Surabaya 7.55AM
Vertrek naar Banyuwangi 8.30 AM
Aankomst in Banyuwangi 9.20 AM
Vertrek naar Denpasar 9.50 AM
Aankomst in Denpasar 11.30 AM

Tijden zijn lokaal aangegeven
Ter info voor niet ingewijden: Java-Bali heeft 1 uur tijdverschil

Tarif ticket:
Surabaya –Banyuwangi RP 664.000
Denpasar-Banyuwangi RP 332.000

Prijzen zijn voor enkele reis en exclusief locale vertrek belasting

Vliegveld Banyuwangi ligt in Rogojampi=30 km van Banyuwangi
Er zijn altijd taxi’s aanwezig
Het vliegveld ligt in mijn achtertuin (10 km hemelsbreed)
Wil je meer info? Mail gerust naar duijzers@hotmail.com

Lage prijzen. Maar ja, het is ook maar een klein stukje… Zeker vanuit midden en noord Bali ben je met de auto/boot bijna net zo snel…

Ooit deze kleine stukjes gedaan met de auto en de boot?
Voorbeeld:Lovina -Gilimanuk 70 tot 80 minuten met de auto en ik ben snel…
Boot duurt 1 ½ uur.
Ketapang –Banyuwangi-Rogojampi(vliegveld) 40 tot 50 minuten als je snel bent
Ik woon hier al 20 jaar en weet waar ik over praat

Het verkeer van Lovina naar vliegveld Denpasar kan er ook 4-5 uur over doen. Een uur vantevoren inchecken, uurtje vliegen, dan ben je dus niet echt sneller.

(Of je nu 20 jaar in Indonesie woont of niet ;))

:sliepuit::biggrin:

Daar heb je volkomen gelijk in.
Ik pakte even snel je reactie op het kleine stukje van noord en midden Bali op
Ik zat te veel verzonken in mijn eigen ervaring van bestemming
Hieronder onze ervaring

Wij gaan minimaal 4x per jaar vanuit area Rogojampi(vliegveld Banyuwangi) naar Sanur/Kuta in zuid-Bali.Dat vergt 6 tot 7 uur reistijd over een afstand van 180 km.Non stop!
We eten in de auto, anders komt er helemaal geen eind aan
Dit jaar zelfs 9 uur reistijd gemaakt!
Wat een file van vracht en busverkeer die bijna stilstaan in vele bochten en berg opwaarts!
Google maps geeft een reistijd van 3 uur en 25 minuten. Was het maar waar!!
Het eindeloze gedoe met deze reizen daar wordt je echt niet vrolijk van na al die jaren,ondanks dat mijn rijstijl pittig is.Elk vrij gaatje is voor mij.Dat leer je met de jaren wel in Indonesie
De tweebaans wegen geven een gemiddelde snelheid van 45 tot 50 km per uur.
Op deze wegen bevinden zich fietsers,brommers,becaks met passagiers of vracht(3 wiel fiets transport) +vrachtwagens, autobussen en alles wat auto heet.
Chaos compleet dus
De ferry Gilimanuk /Bali –Java/Ketapang (ook wel Banyuwangi genoemd) duur 1 ½ uur.
Het varen vergt maar 15 tot 20 minuten doch het inladen duurt erg lang en het afmeren nog veel langer want er zijn geen afmeerplaatsen genoeg voor alle ferry’s.
Op hoogtij dagen varen er meer dan 30 ferry’s heen en weer
Na deze uitleg kunnen jullie begrijpen dat er velen erg blij zijn nu er eindelijk een vliegroute Java/Banyuwangi-Bali/Denpasar is geopend

Dank voor je toelichting, maar dat neemt niet weg dat voor NOORD Bali het vliegtuig niet echt lonend is…

Nee Jenny, ook niet als je hier bijna 14 jaar woont , welliswaar niet in het noorden …:varen:

Vervoer vanaf de boot in Gilimanuk (Bali) naar zuid Bali is niet zo moeilijk zoals al eerder aangegeven wordt, er staan genoeg “vervoerders”. Wees echter heel alert tot waar je gebracht wordt en maak van tevoren duidelijke afspraken. Veel bussen/busjes rijden niet verder dan het grote busstation in Noord Tabanan of het Denpasar Ubung bus station. Als je in Tabanan belandt ben je veel extra kosten kwijt om verder door te rijden naar de bestemmingen als regio Kuta, Sanur, Ubud etc. Er staan alleen taxi’s die niet op de meter willen rijden en de hoofdprijs vragen. Ook het busstation in Ubung (Denpasar) is nog redelijk ver van alle toeristische bestemmingen. Ook hier worden hoofdprijzen gevraagd voor vervolgvervoer. Tip: zoek op internet het telefoonnummer van Bluebird taxi op en laat je afhalen in Ubung als je er bent. Deel evt met medereizigers. Deze taxi’s rijden op meters.
Je zult niet de eerste zijn waarbij de chauffeur (van toeristenbusjes) belooft je naar je bestemming te brengen en nog ver voor aankomst wil stoppen. Pas na “bijbetaling” gaat de rit verder. Betaal nooit het volle pond vooraf bij dit soort busjes. wees vooral heel duidelijk waar je naar toe wilt, vraag de prijs en kijk goed met wie je zaken doet. Perama zorgt overigens ook voor vervoer vanaf de boot naar diverse toeristenplaatsen.

Dat noem je dus “niet zo moeilijk” ? Nou ik denk er iets anders over …

Paulana, waar is de ‘nieuwe’ taxiterminal (2-3 jaar oud) bij Tabanan? Is dat Kediri of Mengwi? Vanuit daar rijden taxi’s voor vaste normale tarieven over heel Bali 9set price).

Ik bedoel met “niet zo moeilijk”, dat er voldoende aanbieders zijn.
Daarnaast geef ik aan hoe de reis verder kan verlopen. Men kan met deze tip zijn voordeel doen.
Helaas komen deze vervelende praktijken voor, de goede niet te na gesproken.