Overvaart Java-Bali (Gilimanuk)

Hallo,

Ik en mij vriendin gaan in de grote vakantie naar Indonesie en gaan daar Java en Bali aandoen. Wie heeft de overzet boot al gedaan tussen Java en Bali? Je komt dan aan in Gilimanuk.

Vandaar uit willen we een auto huren en dan heel Bali rondrijden.
Iemand dat ons al voorgedaan met als startpunt Gilimanuk?
Vind je daar trouwens gemakkelijk een Carrental?

Alvast bedankt!
Niels.

In Gilimanuk vind je niks. Het is een vreselijk stadje! Je kan het beste meteen een bus naar Denpasar, Ubud of Lovina nemen (of een bemo charteren) en daar je reis starten.

Bovendien zou ik niet zo snel zelf rijden, maar gewoon een auto met chauffeur nemen. Tenzij je de weg goed kent…

Wat je vindt in Gilimanuk na aankomst met de ferry uit Java is de lokale “transport-mafia”. Tegen werkelijk achterlijk hoge prijzen worden de ritten aangeboden. Chauffeurs uit andere plaatsen op Bali worden geweerd, bedreigd of gemolesteerd en hun auto’s beschadigd, dus er is weinig “concurrentie”. Gilimanuk heeft niets te bieden, beter doorrijden naar een andere leukere plaats.

Ik heb in het verleden op dit forum eens een stukje geschreven over de overtocht van Java naar Bali kan het alleen niet meer terugvinden, dus bij deze een “copy en paste” uit het archief van Butoijo.

De ferry van Ketapang naar Gilimanuk.

Het is nog donker als ik ’s morgens vroeg met de nachtbus vanuit Yogya in Ketapang aankom. Moe want echt geslapen heb ik niet stap ik zo vanuit de bus het strand op. De ferry die ik moet hebben heeft zich al op het strand gevaren en trucks, bussen, auto’s, motoren en voetgangers zijn zich in chaos aan het ontschepen. Ik neem dus aan dat we nog wel even tijd hebben en loop naar een warung en bestel een koffie en mie telur rebus. Met een sigaret in mijn mond en genietend van mijn bakje koffie voel ik de moeheid verdwijnen en word ik langzaam maar zeker weer mens. Na mijn “ontbijtje” begint het langzamerhand te schemeren en zie ik in de verte Bali liggen. Ik loop naar het strand en zie ik dat de zich de eerste trucks langzaam de ferry inrijden, ik kan ervoor kiezen om in de bus de overtocht te maken, maar ik besluit om lekker uit te waaien op het dek en loop op mijn gemakje de ferry op om een zitplekje te bemachtigen. Na een klein uurtje is het zover en klinkt het geluid van de zware dieselmotoren die op toeren beginnen te komen zodat we kunnen vertrekken. De volgende ferry ligt al klaar om het strand op te varen want deze overtocht is een komen en gaan van ferry’s 24 per dag, 7 dagen per week, dat is ook niet zo vreemd want het is de enige manier en snelste manier om goederen van of naar Java te krijgen. Omdat dit niet de eerste keer is dat ik deze overtocht neem heb ik ervoor gezorgd dat ik een goed uitzicht heb op Java, omdat ik me blijf verbazen hoe de opkomende zon zulke mooie schaduwen kan werpen op de bergen van Java, zeker iets wat je gezien moet hebben. Deze betovering wordt echter snel verbroken als de verkoper van dangdut VeeCeeDees zijn waar begint aan te prijzen door keihard zijn stereo installatie aan te zetten. Gelukkig duurt deze ellende niet lang en zie ik Bali snel dichterbij komen. Net als vorige keren duurt deze overtocht niet langer dan 30 minuten en sta ik als snel op Balinese grond te wachten op mijn bus, die mij snel naar Padangbai zal brengen, om de volgende ferry te nemen namelijk die naar Lombok.

Hey,

Fijn dat jullie zo snel hebben kunnen reageren. Jullie info is mij alvast erg bruikbaar! Ik heb al wat gezocht op het internet om me verder te verdiepen in het fenomeen van de “Preman” (maffia in de buurt van de haven, en andere gebieden … :wink:

Blijkbaar is het wel geruststellender als je de bus neemt vanop Java al en zo doorrijdt (eerst op de boot en dan weer doorrijden) naar een eerste hotelletje. Daar dan je auto laten afleveren.
Ik denk er nog eens over, ik had namelijk toch al een Indonesisch verhuurbedrijf gevonden dat onze auto in Gilimanuk wou afdroppen(mits extra charge van 300.000 IRP).
Misschien dat plaatselijke verhuur maatschappijen nog gedoogd worden door de maffia, en grote multinationals (Vb: Avis,Hertz,…) niet.

Groeten en bedankt!

Voor 300.000 rp kan je 'makkelijk; (na wat afdingen) vervoer regelen van de haven naar bijvoorbeeld Pemuteran. Mij is het afgelopen zomer gelukt voor 200.000 rp.

Als je met een lokale bus gaat, ben je uiteraard veel minder kwijt. Maar dat kost wel meer tijd.