Hallo reizigers,
Ik wil graag in mijn eentje backpacken door Bali, Java en vast nog een eiland. Kan iemand mij vertellen of het vervoer bv. met een busje goed te doen is ?
Ik wil beginnen in Ubud omdat dat al jaren een wens is en wil graag naar Lovina, wandelen/slapen in het tropisch regenwoud, zonsopkomst Bromovulkaan, Gili eilanden en vooral de bevolking meemaken in mooie dorpjes met veel groen. Of is het toch beter om voor een groepsreis te kiezen.
Heeft iemand wat tips ?
Dank jullie wel alvast,
hartelijke groet,
Monique
Hoi Monique,
Om zelf te reizen, zonder groepsreis, is goed te doen. Op sommige plekken kan dat prima via openbaar vervoer (vooral tussen de grote steden op Java, per trein of bus), op andere plekken is het beter om een auto met chauffeur te regelen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het reizen tussen verschillende plekken op Bali. Om naar de Gili-eilanden te reizen kan je met een ‘fast boat’, en bij een ticket daarvoor zit meestal inbegrepen dat je vanaf je hotel met een busje wordt opgehaald (tenminste als je hotel in bijv. Kuta, Sanur of Ubud is).
Om van Bali naar Oost-Java (Bromo) te gaan, zijn er opties per bus: vanaf busterminal Ubung in Denpasar (de hoofdstad van Bali) gaan er allerlei buslijnen naar Java (inclusief de korte overtocht per veerboot). Er zijn dan bijvoorbeeld bussen die naar Surabaya, de hoofdstad van Oost-Java, gaan. Je bent dan wel een uur of 10 onderweg. In plaats van grote bussen zijn er ook, wellicht iets comfortabelere, minibusjes, zoals Executive Travel van Bali Purnama Tour: van Denpasar naar Malang (niet ver van Bromo) kost 210.000 rupiah (maar duurt net als de grote bussen logischerwijs de hele nacht). Van Bali naar Oost-Java kan je ook vliegen. Zo zijn er vluchten van Garuda Indonesia en Wings Air van Denpasar naar Malang, en van nog meer maatschappijen naar Surabaya.
Groeten,
Erwin
hallo Monique, 
Ik denk dat het beter zou zijn als uw reisroute moet worden als deze:
Lombok -> Bali -> Oost-Java, of vice versa.
Lombok: Gili Island - snorkelen
Bali: Ubud, Lovina etc
Oost-Java: Bromovulkaan (zie sunrise), Mount Ijen-Blue Fire (kleine trekking), Mount Arjuno (hard trekking-tropisch regenwoud)
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
oh echt sorry dat ik geen reactie heb geplaatst maar inmiddels heb ik een geweldige tijd gehad en ben alleen op Bali en Nusa Lembognan geweest Ik overweeg wel terug te gaan dit najaar want er is nog zoveel meer moois
Dank jullie wel
Sent from my SM-J500FN using Wereldwijzer mobile app