Ons rijbewijs en Brazilië

Inderdaad Aant, onze All Risk dekt ook maar tot R$50.000 voor persoonlijk letsel en het idem bedrag voor materiele schade. Dus toch maar extra opletten als er een nieuwe Hummer aangereden komt…
In Paraguay vragen ze niet zo naar de Carta Verde, in Argentine vraagt de poltie er echter stelselmatig om want t is nl verplicht (zoals in alle Mercosullanden behalve Chile). De Carta Verde is per 2 weken of per maand af te sluiten. Kosten ca R$200 voor 30 dagen. Naast de All Risk die ons R$3000 per jaar kost dus een flinke kostenpost. Waar is de tijd dat ik nog met een zelfgemaakt verzekeringsbewijs rond reisde…

Dat haal ik niet uit:

RESOLUÇÃO Nº 193, DE 26 DE MAIO DE 2006

§ 4º O condutor estrangeiro, após o prazo de 180 (cento e oitenta) dias de estada regular no Brasil, pretendendo continuar a dirigir veículo automotor no âmbito territorial brasileiro, deverá submeter-se aos Exames de Aptidão Física e Mental e Avaliação Psicológica, nos termos do artigo 147 do CTB, respeitada a sua categoria, com vistas à obtenção da Carteira Nacional de Habilitação.

Als buitenlander met een geldig buitenlands rijbewijs moet dus binnen die termijn van 180 dagen, de examens afleggen van de lichamelijke en geestelijke toestand en het psychologisch onderzoek zoals omschreven in artikel 147 van het CTB.
Je hoeft dus niet aan het gehele artikel 147 te voldoen, lijkt mij.
Zeker weten doe ik het niet.

artigo 147 do CTB;
[SIZE=3]Art. 147. O candidato à habilitação deverá submeter-se a exames realizados pelo órgão executivo de trânsito, na seguinte ordem:

I - de aptidão física e mental;

II - psicológico; (VETADO)

III - escrito, sobre legislação de trânsito;

IV - de noções de primeiros socorros, conforme regulamentação do CONTRAN;

V - de direção veicular, realizado na via pública, em veículo da categoria para a qual estiver habilitando-se. Parágrafo único. Os resultados dos exames e a identificação dos respectivos examinadores serão registrados no RENACH.
[/SIZE]

nee daar staat het niet bij. Weet ook niet meer welke van vele andere resoluções ik te zien kreeg waar t wel in stond. Was ook allemaal heel verwarrend. In eerste instantie toen ik informatie in ging winnen werd me gezegd dat t niet hoefde. Toen puntje bij paaltje kwam moest t ineens wel. Heb het toen uiteraard zelf nog uitgezocht en het bleek helaas te kloppen.

ben effe gaan spitten:

RESOLUÇÃO Nº 193, DE 26 DE MAIO DE 2006

Art. 2º. O condutor de veículo automotor, natural de país estrangeiro e nele habilitado, em estada regular, desde que penalmente imputável no Brasil, detentor de habilitação não reconhecida pelo Governo brasileiro, poderá dirigir no Território Nacional mediante a troca da sua habilitação de origem pela equivalente nacional junto ao órgão ou entidade executiva de trânsito dos Estados ou do Distrito Federal e ser aprovado nos Exames de Aptidão Física e Mental, Avaliação Psicológica e de Direção Veicular, respeitada a sua categoria, com vistas à obtenção da Carteira Nacional de Habilitação.

En in deze link : http://200.238.107.82/index.php?option=com_content&view=article&id=219&Itemid=164

krijg je de lijst te zien van landen met wie een overeenkomst is, de met V gemerkte landen zitten dus goed, de met R=Reciprocidade(wederkerigheid) , waar Nederland bij hoort, niet. Uit ´wraak´, omdat nederland voor de brazilianen aldaar ook eist dat ze opnieuw afrijden.

Toch is het schijnbaar een loterij, Duitsland is voorzien van een “V” maar een Braziliaans rijbewijs omwisselen in Duitsland is zonder Theorie en Praktijk proef niet mogelijk. In feite gelijk aan Nederland.

http://www.verkehrsportal.de/fuehrerschein/auslaendischer_fuehrerschein.php

hah, tja, niet enkel God´s wegen zijn dus ondoorgrondelijk…