nounou, waartoe een bericht over de rijbewijsregels al niet toe kan leiden. En t is altijd zo´n gezellig forum.
Om nog eens even een andere draai aan deze topic te geven, ik vind t wel fijn dat Reijsigher opmerkt dat ie t zo naar zijn zin heeft gehad tijdens zijn rondreis want er doen nogal wat cowboyverhalen de ronde. Gisteren ook weer kregen we een boeking van een nederlands stelletje dat besloot om de 4 weken van hun vakantie toch maar hier op de pousada te blijven en zagen af van hun plannen om wat door Brazilie te trekken omdat ze ´overal´ gehoord hadden dat Brazilie veel te gevaarlijk is!
Ik vind het ook fijn dat een toerist en ook zeker Reijsigher zeer tevreden naar huis gaat.
Brazilie heeft er grote baat bij door de toeristen inkomsten en straks ook een geslaagd WK en OS.
Alleen irriteerd het mij al een tijdje op dit forum, ik lees geregeld maar reageerde er niet op tot dat het me even te veel werd.
Dat hier op het gezellige forum, te vaak niet de juiste informatie door gegeven word.
Degene die het antwoord / de informatie leest gaat ervan uit dat die ook klopt, als dat niet zo is kan deze lezer in grote problemen komen of de verwachting tegen vallen in een voor hem vreemd land, met voor hem andere regels dan in zijn eigen thuis land.
Te vaak worden hier, op het forum, adviezen gegeven die niet kloppen.
Voorbeelden te over die mij zo te binnen schieten:
- Je kan je in Brazilie met je buitenlandse (ik begrijp EU) ID kaart legitimeren, volgens mij staat het in één van de posts hierboven.
Je mag je in BR alleen maar legitimeren met een paspoort / ID BR of één van de omliggende landen waar er speciale afspraken mee gemaakt zijn zoals, Uraguay, Paraguay, Argentinie etc. en of een geldig buitenlands paspoort.
In nederland mag je je ook niet indentificeren met een kopie paspoort of ID BR.
- Iemand die op het forum aangeeft langer dan 6 maanden in BR te willen blijven, word ‘gewoon’ geadviseerd BR te verlaten via de grens Frans Guyana - Amapa en dan illegaal terug te keren naar BR.
De poster die dat zo neerzet, heeft geen flauw benul wat illegaal in een land verblijven voor consequenties kan hebben.
- Dat je een VIPER krijgt als je een kind met een Braziliaanse hebt / krijgt,
nee, alleen als het kind van jou afhankelijk is, dus je moet aan tonen dat je het kind financieel onderhoud. Geboorte akte / erkenning alleen is dus niet voldoende, echter wel onderhoud bewijzen.
- dat je enige hulp nodig zou moeten hebben bij een Visum aanvraag,
nee heb je echt niet nodig, je kan het allemaal zelf.
De regels in BR zijn heel transparant qua Visum aanvraag, invullen + bewijzen en als je aan de voorwaarden voldoet verkrijg je het visum.
Aanvragen in Rotterdam maar ook in BR bij de PF (in BR alleen een hele tijd langer)
Dit in tegenstelling tot in Nederland een aanvraag bij de IND, waar je niet alleen aan bepaalde eisen moet voldoen maar ook afhankelijk lijkt van een zekere willekeur.
- dat je samenwonen-kontrakt (liefst een datum met terug werkende kracht) kunt opvoeren om een VIPER aan te vragen.
Daar word gesuggereerd dat cartorios omkoopbaar zijn, velen komen tot de ontdekking dat dat niet zo envoudig is. (vaak gebaseerd op indianen verhalen).
Vergeet als Nederlander ook niet dat langere tijd samen gewoond hebben, het voor de Braziliaanse wet inhoud dat bij uit elkaar gaan, alles verdeeld moet worden als zou je in gemeenschap van goederen getrouwd zijn geweest! Alles moet dus eerlijk verdeeld worden.
- een grote groep posters hier, voor de duidelijkheid niet een ieder, posten antwoorden hoe iets is te ontlopen, misleiden, (belasting) ontduiking etc.
Er word niet eerst gekeken naar wat zijn de legale mogelijkheden en als laatste escape op één puntje het grijs gebied opgezocht, nee van af het begin zit niets goed.
Voor mij alles goed, iedereen mag hier komen wonen of met vakantie komen, mits je aan de regels voldoet, je iets positiefs voor Brazilie kan / wil betekenen (eigen zakkenvullers hebben wij al voldoende). Het is geen bananen republiek.
Het is een mooi, divers groot land, de criminaliteit word vaak als struikelblok gezien, maar is echt niet overal hoog, zelf in de heel grote steden ligt dat gewoon vooral aan de buurt. Dus als je wil genieten van al het mooije wat Brazilie te bieden heeft kom gerust, ook in het geval je echt wil investeren in BR ben je van harte welkom.
Prima, alleen jammer dat je niet in die topics zelf gereageerd hebt. Info is vaak vanuit een persoonlijke ervaring en dat hoeft niet te betekenen dat het de juiste (of legale…) is en voor een ander ook zo zal zijn, maar daar is dit forum juist voor om ook dat proberen recht te trekken. Zo leren we allemaal wat.
Inderdaad,
Landcruiser kan het niet beter stellen : alle input van eenieder is welkom, ideeen uitwisselen kan iedereen helpen (en ik ben er rotsvast van overtuigd dat Aant over nuttige info beschikt, zelfs al is die gekleurd door zn eigen ervaringen … zoals bij de meesten onder ons)
als men hierbij kan vermijden om grof te worden en andere forumleden te gaan aanvallen sta ik daar volledig achter, posts die aan dit laatste niet voldoen verwijder ik voortaan systematisch (blijft de poster in kwestie volhouden dan wordt ie van het forum verbannen, pronto !)
om even terug on topic te komen wat die nieuwe rijbewijsregeling betreft, ik heb er de teksten nog eens op na gelezen en zie NERGENS een vermelding van 90 of 180 dagen
ik stel me dan ook de vraag of de veronderstelling (dat Marcel vermelde dacht ik) van een DETRAN-personeelslid geen persoonlijke interpretatie is, zoniet zou ik wel de resolutie terzake eens willen lezen … iemand een idee ?
greetz from the tropix
Tja in die tekst zagik t ook niet staan. Zal misschien ergens in de beruchte kleine lettertjes staan? Maar t lijkt me wel logisch dat t inderdaad 180 dagen is (geldt voor de meeste landen trouwens) anders zou je eeuwig met je bv nederlandse of belgische rijbewijs in Brazilie kunnen blijven rondrijden. Dat mag een immigrant in Nederland (of Belgie) ook niet.
Hoorde wel nog kort geleden van een immigrant hier die de 180 dagen gepasseerd was en daarom opnieuw moest afrijden om een braziliaans rijbewijs te kunnen krijgen. Als ie binnen de 180 dagenlimiet was geweest had dat niet gehoeven. Nou ja, als nederlander zijnde moet je sowieso een rijexamen doen (al stelt dat niks voor) buiten de medische en psychtechnische tests omdat Brazilie geen verdrag heeft met NL . Voor Ixke hoeft dat niet, Belgie staat wel in de lijst!
[FONT=Times New Roman][SIZE=4][FONT=Times New Roman][SIZE=4][SIZE=3]De nieuwe regels regelen alleen dat bestuurders van een motorvoertuig met een buitenlands rijbewijs, niet zoals voor aanname van RESOLUÇÃO Nº 345, DE 19 DE MARÇO DE 2010, Art. 1º. - [COLOR=red]§3º, alleen officieel in Brazilie aan het verkeer mochten deelnemen als men kon overleggen; een beëdigde vertaling van het geldig buitenlands rijbewijs (in Brazilie opgemaakt bij een beeidigd vertaler), en een geldig identificatie document kon tonen, en de goedkeuring aangevraagd bij en verkregen van DETRAN om in BR als bestuurder van een motorvoertuig deel te nemen aan het verkeer. [/COLOR]
Nu is alleen het tonen van een geldig buitenlands rijbewijs en een geldig identiteits bewijs voldoende.
Je mag max. 180 dagen, telling begint bij datum binnenkomst BR, rijden met een geldig buitenlands rijbewijs in BR. , daarbij gaat men er vanuit dat je ook legaal in Br verblijf houd ( ik zie in § 4º een relatie legaal in BR en gebruik geldig buitenlands rijbewijs) . [FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]à na een periode van 180 (honderdtachtig) dagen legaal verblijf in Brazilië en wil men een motorvoertuig blijven besturen op het grondgebied van Brazilië, zal onderworpen worden aan tests om de geestelijke en fysieke fitheid en een psychologisch onderzoek, op grond artikel 147 van het CTB, met het oog op het verkrijgen van een bestuurders-licentie.
Strikt genomen staat in Art 1. dat alleen een buitenlander met een geldig buitenlands rijbewijs, max 180 dagen mag rond rijden in BR. Een Braziliaan(se) wonende in Nederland met een geldig Nederlands rijbewijs zou strikt genomen volgens de regels in BR niet mogen rijden met een Nederlands rijbewijs.
Ik hoop dat de vraag hiermee beantwoord is.
Zij onderstaande resoluties daarover.
RESOLUÇÃO Nº 193, DE 26 DE MAIO DE 2006
Dispõe sobre a Regulamentação do Candidato ou Condutor Estrangeiro
O CONSELHO NACIONAL DE TRÂNSITO – CONTRAN, no uso das atribuições que lhe são conferidas pelo Art. 12, inciso I, da Lei nº 9.503, de 23 de setembro de 1997, que instituiu o Código de Trânsito Brasileiro e, conforme o Decreto nº 4.711, de 29 de maio de 2003, que dispõe sobre a coordenação do Sistema Nacional de Trânsito e,
…
Art. 1º. O condutor de veículo automotor, natural de país estrangeiro e nele habilitado, desde que penalmente imputável no Brasil, poderá dirigir no Território Nacional quando amparado por convenções ou acordos internacionais, ratificados e aprovados pela República Federativa do Brasil e, igualmente, pela adoção do Princípio da Reciprocidade, no prazo máximo de 180 (cento e oitenta) dias, respeitada a validade da habilitação de origem.
§ 1º O prazo a que se refere o caput deste artigo iniciar-se-á a partir da data de entrada no âmbito territorial brasileiro.
§ 2º O órgão máximo de trânsito da União informará aos órgãos ou entidades executivos de trânsito dos Estados e do Distrito Federal a que países se aplica o disposto neste artigo.
§ 3º O condutor de que trata o caput deste artigo deverá portar a carteira de habilitação estrangeira, dentro do prazo de validade, acompanhada da respectiva tradução juramentada e do seu documento de identificação, devidamente reconhecida mediante registro junto ao órgão ou entidade executivo de trânsito dos Estados ou do Distrito Federal.
§ 4º O condutor estrangeiro, após o prazo de 180 (cento e oitenta) dias de estada regular no Brasil, pretendendo continuar a dirigir veículo automotor no âmbito territorial brasileiro, deverá submeter-se aos Exames de Aptidão Física e Mental e Avaliação Psicológica, nos termos do artigo 147 do CTB, respeitada a sua categoria, com vistas à obtenção da Carteira Nacional de Habilitação.
RESOLUÇÃO Nº 345, DE 19 DE MARÇO DE 2010
Altera a Resolução nº
193/2006-CONTRAN, que
dispõe sobre a regulamentação
do Candidato ou Condutor
Estrangeiro.
§ 3º O condutor de que trata o caput deste artigo deverá portar a carteira de
habilitação estrangeira, dentro do prazo de validade, acompanhada do seu
documento de identificação.
[/FONT]
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
eigen rectificatie
natural de país estrangeiro e nele habilitado, ik heb daar eventjes de tekst verkeerd gelezen.
Het had vertaald niet moeten zijn, in mijn vorige tekst, buitenlander maar -> iemand die in het buitenland woont.
Dat geeft een Braziliaan(se) officieel wonend in het buitenland dus wel het recht met een rijbewijs van het woonland in BR max. 180 dagen rond te rijden.
Een paar dagen geleden hadden wij hier een (heftige) discusie aangaande brandstof verbruik. Een wijsneus had een experiment uitgevoerd en kwam op andere praktijkwaarden als de fabrikanten van de auto’s zelf opgeven.
Hier een voorbeeld met de verbruik gegevens volgens de fabrikant van één van de meest verkochte auto’s in brazilie
Chevrolet Celta 2011 apresenta os seguintes dados de consumo de combustível:
Gasolina - Consumo médio 15km/l de gasolina
[ul]
[li]Cidade (trânsito urbano) : 13,8 km/l de gasolina[/li][li]Estrada (trânsito rodoviário) : 16,9 km/l de gasolina[/li][/ul]Álcool - Consumo médio 10,5Km/l de álcool
[ul]
[li]Cidade (trânsito urbano) 9,5 km/l de álcool[/li][li]Estrada (trânsito rodoviário) 12,2 km/l de álcool[/li][/ul]Het zal duidelijk zijn dat er ongeveer 30 % meer brandstof verbruikt word op alcohol, voor de tourist bij deze denk ik een belangrijk besparings gegeven; als de alcool per liter bij een benzine pomp niet 30% goedkoper is ten opzichte van prijs van benzine, gewoon op benzine rijden sta je minder vaak stil langs de weg of bij een benzine pomp. (1 tank = dan 30% meer kilometers).
bedankt Aant, met deze info zijn we over onze twijfels heen :zon02:
Dus als ‘illegale’, kan ik maar beter geen auto meer rijden zeker?? ![]()
Ze zeggen hier wel dat de politie nooit niks zegt of doet, maar denk dat het beter is dat ik geen risico’s neem…
Of denken jullie daar anders over?
lijkt me verstandig. ( En lijkt me nóg verstandiger om je status naar de legale om te gaan zetten.)
Vrees dat in geval van een ongeluk de verzekering zich wel eens terug kan trekken en dat kan een behoorlijke nachtmerrie worden voor je.
Zijn we vollop mee bezig
Dank je voor de reactie Landcruiser!
Maar ik weet niet hoe het in de rest van Brazilie zit, maar hier rijdt de meerderheid zonder rijbewijs of gewoon zonder platen, en dan spreken we zeker nog niet over verzekering! :-s
bv mijn vriend die heeft hier een barbearia en de mensen die daar komen (militar, civil, gewone burgers,…) die weten dat van elkaar, lijkt hier allemaal normaal te zijn…
Als ik dan al eens een opmerking maak, dan lachen ze gewoon met mij en zeggen…Vanessa, dit is Brazilie… :-s
Ik blijf wel aan de kant van de officiele wet, maar wou toch even horen of dit in de grotere steden ook zo is?
Rijden “zonder” rijbewijs is een strafbaar vergrijp!
In Brazilie is het verzekeren van een motorvoertuig niet verplicht, schade rijden kan dus een dure aangelegenheid zijn.
Als er gewonden (kosten goed Braziliaans ziekenhuis zijn schrikbarend hoog) / cq. doden vallen, dan heb je een echt probleem, want zonder geldig rijbewijs rij je in principe onverzekerd ook al had je wel een goede verzekering gesloten.
Het klopt dat in veel “buiten gebieden” veel zaken getolereerd lijken / worden, men denkt daar kennelijk dat de regels er alleen maar zijn om burgertje te pesten, terwijl het vaak regels zijn om mensen te beschermen.
Overtredingen als geen helm dragen, met auto’s en motorfietsen (vaak ook nog jongeren, soms al vanaf hun 10de jaar) door het dorp toeren zonder rijbewijs, geen / nauwelijks licht voeren, geen gordel dragen, etc.
In het zuiden is het nu een stuk minder, het noorden - noord oosten gebeurt het nog veel te vaak heb ik gemerkt.
Ik ben zelf voorzichtiger in het verkeer geworden, lopend ga ik er echt niet vanuit dat een zebrapad een veilige oversteek plaats is, men stopt echt niet even, rood verkeerslicht is voor heel wat verkeers deelnemers geen reden te stoppen, vrachtwagens en autobussen (vooral die openbaar vervoers krengen) menen het rijk alleen voor zich te hebben en alles wat kleiner / kwetsbaarder is moet noodgedwongen wijken.
Ik denk hier in Brazilie altijd maar weer, dat ik naar mijn mening veel te verliezen heb, dood wil ik nog niet en als mij iets minder ergs overkomt als doodgaan, schiet ik zelf niets mee op en om het nog triester te maken is (financieel) verhaal vaak een heel lastige zaak. Ik probeer gewoon zelf zoveel mogelijk weg te blijven van incidenten.
Aant, POA / RS
Hallo Aant,
Bedankt voor de rijke uitleg! Dan toch niet alleen hier in Uberlandia! ![]()
Ik ga zeker akkoord met wat je daar allemaal uitlegt…dat probeer ik hier ook soms duidelijk te maken aan de mensen waar ik soms mee in discussie ga…alleen heeft het niet veel effect, vrees ik…Vraag me inderdaad ook af wat er gebeurt als er een kindje de straat oversteekt…( wat hier ook al veel gebeurd is met onibussen)of zoals soms vinden ze het ook fijn ( niet alleen in Brazilie) een kind als levende airbag te gebruiken en dan nog een Bhrama of skoll erbij…
Ik mis autorijden, maar tot zolang mijn documenten niet in orde zijn, durf ik de uitdaging toch niet aan…en inderdaad, valt mij ook erg op…soms doet politie niets, en als ze ‘een slechte dag’ hebben (of weet ik veel wat ze soms denken) houden ze je aan voor het minste…en nogmaals inderdaad…Het gaat om veiligheid!
Er is toch wel degelijk een verplichte verzekering en die zit bij de jaarlijkse IPVA inbegrepen (soort wegenbelasting). Het laatste nummer van je nummerbord is de maand dat dit betaald moet worden, En of dat betaald wordt controleert de poltie toch wel redelijk. Hebben ze weer een reden om wat extra reais in de zak te kunnen stoppen als je dit niet gedaan hebt… Echter, deze verzekering betaalt enkel persoonlijk letsel, dus geen materiele schade.
@Vanessa, als je met de legalisering bezig bent dan krijg je een voorlopige ID kaart (nou ja een strookje papier met een stempel) maar deze geeft je toch dezelfde status als ingezetene. Of heb je het nog niet afgegeven bij de DPF? Tja dan wordt t allemaal lastig want je 180 dagen zijn al voorbij…
Het ligt eraan hoe Vanessa haar legaliteit denkt te regelen.
Nederlanders mogen 180 dagen per 365 dagen in BR verblijven echter net voor het verstrijken van de eerste 90 dagen moet bij de PF een VISA aangevraagd worden voor de resterende 90 dagen. Dus na 90 dagen verblijf in BR zonder bij de PF te zijn geweest is al tegen de regels in.
Aanvraag VIPER bij PF (als het alleen samenwonen is van Vanessa met haar vriend, is dit haar enige mogelijkheid) in BR, betekend voor haar misschien dat zij niet op grond van een geldig buitenlands rijbewijs bij de DETRAN simpel een BR rijbewijs kan verkrijgen, omdat de 180 dagen verstreken zijn en zij ook nu nog eens illegaal in BR verblijf heeft.
Het zou er op kunnen uitdraaien, officieel een BR rijbewijs via de examens te moeten halen.
Een optie zou kunnen zijn, toch eerst BR uitreizen, 180 dagen buiten BR blijven, eerder mag je BR niet in!, (<–dit lijkt / is theoretisch, de één slipt erdoor en de ander weer niet).
Het toch proberen opnieuw inreizen binnen 180 dagen geeft enige kans niet binnen die 180 dagen toegelaten te worden, Je word dan gewoon weer op de eerst volgende vlucht terug naar huis gezet.
Echter na 180 dagen buiten BR verblijven en dan bij haar nieuwe binnenkomst, binnen de 90 dagen een bezoekje brengen aan PF voor een VISA / VIPER en daarna na verkrijgen vreemdelingen ID, meteen naar de DETRAN voor het rijbewijs.
Aanvraag VIPER bij Consulaat (alleen mogelijk in geval van een huwelijk met een BR) in bv. R’dam, eerst BR uit reizen, dan aanvraag doen bij consulaat, na verkrijging, en inreizen beginnen de 180 dagen voor het aanvragen van een BR rijbewijs (naar mijn mening snelste / eenvoudigste / goedkoopste route).
@landcruiser
“Er is toch wel degelijk een verplichte verzekering en die zit bij de jaarlijkse IPVA inbegrepen (soort wegenbelasting).”
Naar mijn weten stelt deze “verzekering” niet zoveel voor in geval van een ongeluk. De meer uitgebreide en veel duurdere verzekeringen geven een uitgebreidere dekking, zowel naar jezelf alsook anderen.
Maar misschien weet jij hier meer van, wat die verplichte verzekering en die zit bij de jaarlijkse IPVA inhoud / dekt of juist niet dekt.
Ik heb zelf de uitgebreidere verzekering genomen (zowel voor de motor als de auto’s), omdat ik de info kreeg dat de verplichte niet zoveel inhoud had, is zeker dacht ik niet te vergelijken met de verplichte WA verzekering zoals in Europa gebruikelijk. Graag jouw reaktie.
Aant, POA / RS
Hallo Aant, inderdaad is t niet te vergelijken met de nederlandse WA, zoals ik ook vermeldde dekt het enkel persoonlijk letstel. Dus als je tegen een auto aanknalt en schuld hebt dan mag je in je buidel tasten om de schade aan het voertuig te vergoeden.( Het letsel van de andere bestuurder en /of passagiers wordt echter wel vergoed. En omgekeerd, als iemand tegen jouw auto aanrijdt en die persoon heeft geen cent te makken dan kun je t ook wel vergeten dat je materiële schade vergoed wordt.
De andere verzekering die met de All Risk te vergelijken is, is niet verplicht- wel aan te raden- en moet je zelf kopen.
Nou is er nog een volgende vreemde situatie. als je die ´All Risk´verzekering hebt en je gaat naar bv Argentinie, dan staat er in de polis dat ie daar ook voor geldig is (de mercosul landen). Echter, buiten Brazilie dekt t enkel je eigen schade, niet die je aan een ander aangericht hebt! Daarvoor had je dan weer een aparte verzekering kopen, de Carta Verde.
@ landcruiser
Zoiets dacht ik ook gehoord te hebben, ik meen dat er ook een grens was aan hoogte die uitbetaald werd aan persoonlijk letsel. Met andere woorden is die schade hoger dan kan men je daar ook persoonlijk voor aansprakelijk stellen. Het fijne weet ik er niet van en ben nog niet van plan die polis voorwaarden te gaan uitspitten.
" als je die ´All Risk´verzekering hebt en je gaat naar bv Argentinie, dan staat er in de polis dat ie daar ook voor geldig is (de mercosul landen). Echter, buiten Brazilie dekt t enkel je eigen schade, niet die je aan een ander aangericht hebt! Daarvoor had je dan weer een aparte verzekering kopen, de Carta Verde. "
Ik meen dat ik die “Carta Verde” altijd wel heb gehad (zij hebben mij natuurlijk meteen het duurste verkocht), ik wist geen eens dat je 'All Risk" zonder Carta Verde ook bestond (niet dat ik zonder zou willen), ik kom vaker per jaar in Uraguay en Paraquay (goed kopere spullen kopen), afstand POA / RS is niet zo gek groot naar die landen. Naar Argentie ben ik nog niet met de auto geweest.
Het is waarschijnlijk te vergelijken met de groene kaart in Europa.
Aant POA / RS
Tja uiteindelijk als je een nederlands rijbewijs hebt komt t daar toch wel op neer, omdat NL en Brazilie hun overeenkomst in 2004 opgezegd hebben moet je toch weer opnieuw afrijden. Mij werd nadat ik de psychotechnische en medische keuring had gedaan en verdere benodigdheden had afgegeven gezegd dat ik ´s middags om 14.00U maar even een motor,auto en vrachtauto mee moest nemen om praktijkexamen af te leggen! Het enige verschil uiteindelijk was dat ik geen rijlessen heb gehad.
Met Belgie echter heeft Brazilie wel een overeenkomst en belgen kunnen dus hun motor,auto en vrachtauto etc gewoon thuis laten…