Ons rijbewijs en Brazilië

Met het besluit van 19 maart 2010 zijn de regels m.b.t. buitenlanders en rijbewijs verandert. Wij hoeven niet meer naar Detran om het rijbewijs te laten legaliseren. Nu moet een buitenlander bij een controle zijn rijbewijs en paspoort laten zien.

http://www.denatran.gov.br/download/Resolucoes/RESOLUCAO_CONTRAN_345_10.pdf

[URL=“http://www.denatran.gov.br/download/Resolucoes/RESOLUCAO_CONTRAN_345_10.pdf”]Wil je bij een controle problemen voorkomen print dan bovenstaande PDF en houd die bij de hand voor het geval dat de politie problemen maakt.

1 like

nou DIT is mega-interessant !
ik raad iedereen aan dit documentje bijdehand te houden als je rijdt !
heb reeds talloze controles doorstaan waarbij de meeste agente het oorspronkelijke systeem (speciale vergunning van Detran) zelfs niet kennen en je zonder veel problemen (tenminste als je wat portugees wilt brabbelen en de agenten met het meest mogelijke respekt behandelt) verder kan
toch zitten er enkele slimmerds tussen die de wet wel kennen (en dit nieuwigheidje waarschijnlijk NIET gaan kennen)

dus zoals reysigher zegt : uitprinten en bijhouden !

dank voor je tip !

greetz from the tropIX

Voor de duidelijkheid, besluit 193/2006 regelde de eisen van buitenlandse bestuurders van een motorvoertuig.

Het besluit van 19 maart 2010 245/2010 wijzigt besluit 193/2006.

§ 3º O condutor de que trata o caput deste artigo deverá portar a carteira de habilitação estrangeira, dentro do prazo de validade, acompanhada do seu documento de identificação.”

Hierom gaat het, hier staat (vrij vertaald) de bestuurder, met verwijzing naar 193/2006, dient een geldig rijbewijs en een identificatie document (paspoort) te overleggen.

voor alle duidelijkheid (eveneens)
er is nergens sprake van een “paspoort” (passaporte) maar van een identiteitsbewijs, je kan dus ook gewoon je identiteitskaart tonen (is hier evengoed geldig om je te identificeren :wink:

ik raad trouwens iedereen af om met het paspoort rond te zeulen (als je het verliest heb je een hoop shit op je dak om een nieuw te bemachtigen) bewaar het dus op een veilige plaats ergens en hou je identiteitskaart bij de hand (zoals in je eigen land), als je op een overijverige agent valt (altijd kalm en beleefd blijven !) zeg hem dan gewoon dat je je paspoort later zult aanbieden, je zal hierom zelden problemen krijgen

ix

Ik was onlangs nog bij de Detran, werd me wel verteld dat de nieuwe regel geldt tot een verblijf van 180 dagen. Dus de residenten onder ons zullen toch een rijbewijs aan moeten vragen.

Betekent dit wanneer je naar Brazilië op vakantie gaat ook geen internationaal rijbewijs meer nodig hebt?

tot een verblijf van max 180 dagen mag je gewoon met het nederlandse rijbewijs rondknarren

Een auto verhuur bedrijf in onze omgeving (regio Santos, Litoral Sul SP) vroeg om een internationaal rijbewijs omdat ze nogal wat auto’s waren kwijtgeraakt aan “buitenlanders”. Ik neem aan als extra “veiligheid” bij het verhuren aan een buitenlander. Ik vermoed ook dat veel organisaties en bedrijven niet op de hoogte zijn van deze nieuwe regels…

Kwaad kan t nooit natuurlijk, beter mee verlegen dan óm verlegen zijn mijn ouwe chinese oom altijd al.
Het nederlandse rijbewijs heeft trouwens wel alle europese talen erop staan, kunt altijd zeggen dat t een internationaal rijbewijs is (heb ik ook div keren gedaan)
Maar als je voor de zekerheid een Internationaal rijbewijs wil meenemen moet je er wel op letten dat er 2 verschillende zijn: de meest voorkomende en voor de meeste landen geldig (behalve Brazilie…) is het grijze exemplaar. Het is echter de witte die slechts voor een handjevol landen geldig is die je voor Brazilie nodig hebt. Mocht je door willen naar één van de buurlanden heb je ze allebei nodg.

Gisteren terug gekomen van een maand Brazilië. Auto gehuurd in Fortaleza, naar Sao Luis heen en terug gereden 2200 km. Heen via het binnenland en terug via de kust. In het totaal zo’n 5000 km gereden. In Ceara en Maranhão zijn de wegen opvallend goed. Ik kan het iedereen aanraden, zo zie je werkelijk wat van Brazilië en de prijzen in het binnenland zijn laag. Geen enkele controle gehad van de politie. De politie was bij het naar de weg vragen etc. uiterst vriendelijk en behulpzaam.

PS. De politie weet tot op de km nauwkeurig hoe ver het is naar het volgende benzinestation, kan handig zijn. Wij hebben één keer zonder Ethanol (Alcohol) gestaan wat door de dorpsbewoners in 10 minuten was opgelost. Twee cola flessen met Benzine en wij konden naar een benzinestation. Huur als het mogelijk een auto die op zowel Benzine als Ethanol loopt. Ethanol is aanzienlijk goedkoper.

Vreemd, alle nieuwe auto’s van de laatste jaren in BR zijn Flex, dwz je gooit er alcohol, 95 of 98 bezine in. Je mag gewoon mixen de boord-computer bepaald gewoon hoeveel er ingespoten moet worden, zodat de motor soepel blijft lopen.

Alcool is niet goedkoper! de prijs aan de pomp is gekoppeld aan de benzine prijs.

Ja, 1 liter alcohol is goedkoper dan 1 liter benzine, echter per gereden km. verbruik je iets meer volume alcohol dan bij het rijden op benzine (dus op benzine rij je zuiniger in liters), men vergelijkt voor bepalen van de alcohol prijs, de calorische inhoud van die 2 brandstoffen en de prijs van benzine is leidend en daarom lijkt alcohol goedkoper per liter. per verbrandings eenheid betaal je het zelfde.

Uiteindelijk ben je evenveel R$ kwijt, per afgelegde weg.

Je rekent je maar suf, ik weet na 5000km dat rijden op Ethanol aanzienlijk goedkoper is. Dus kies voor een auto die geschikt is voor Benzine en Ethanol. Je kan natuurlijk ook een Ezel huren.

Als je in de staat Sao Paulo woont is t wel voordeliger om alcohol te tanken. Omdat daar veel alcohol geproduceerd wordt is de alcohol naar verhouding wel veel goedkoper(ca de helft) Maar buiten de staat SP kun je over t algemeen beter benzine tanken tenzij je toch een prijsvoordeel van ca meer dan 1/3 vindt. (toen ik een flex auto had was t verbruik op alcohol ca 1:8, met benzine 1:12 en zoals Aant zei tankte ik uiteindelijk ook enkel nog maar benzine)
Je hebt trouwens geluk gehad toen je zonder benzine kwam te staan, dat is strafbaar in Brazilie!

Aant,

je mag dan misschien technisch onderlegD zijn
maar … leer alvast ook eens schrijven want in je tekst staat dus kanjer van een DT-fout !

terloops krijg je bij deze ook een verwittiging dat ik je verbaal geweld (en persoonlijke aanvallen) niet verder duld op dit forum
gelieve dus een minimum beleefdheid ten aanzien van mede-forumgebruikers te hanteren aub
een verwittigd man …

Tropische groet

Ixke

De toon bepaalt de muziek, jouw toon is duidelijk.

Sorry als ik je tegen de schenen heb geschopt, maar de wegen die ik heb bereden in het noorden waren vrijwel allemaal van goed tot nieuw asfalt voorzien, kan ik ook niets aan doen.

Ik ben eens met de auto naar Peking gereden en terug via Mongolië en Siberië. Vergeleken met de wegen daar heb ik in Brazilië alleen goede wegen gezien. In de steden is de situatie duidelijk anders, maar daar hoef ik geen grote afstanden af te leggen.

Over Ethanol het volgende, wij hebben eerst een tank leeg gereden op Benzine en toen met Ethanol. Na wat rekenwerk was deze auto rijdend op Ethanol duidelijk in het voordeel. Met een huurauto zijn de kosten van het onderhoud voor de huurder niet erg interessant.

Het zij zo, met ruim 150 Braziliaans familie leden heb ik input genoeg. Uiteraard weet een Nederlander die in Brazilië woont alles beter. Verder wens ik je veel wijsheid en succes met jouw leven in Brazilië.