Autohuur Brazilie

Hoi,

Wij gaan van 5 - 26 november naar Brazilie en maken een rondreis. De laatste 10 dagen willen we van Salvador naar Natal met de auto. Dus langs de kust omhoog. Nu ben ik op zoek naar een geschikte autverhuurbedrijf en wat me steeds opvalt is dat de drop-off kosten extreem hoog zijn. Zo’n 40 eurocent per kilometer, wat al gauw neerkomt op zo’n 450 euro. Wij hebben al wat reizen achter de rug, maar dit soort drop-off kosten hebben we nog nooit meegemaakt. Heeft iemand hier ook ervaring mee en zijn er autoverhuurbedrijven die normale kosten rekenen?

Groetjes,

Mark

Oi Mark

ALLES wat met auto’s te maken heeft is duur hier !
Prijzen van bvb. onderdelen zijn dikwijls te vergelijken met Europese prijzen (althans toch wat Bahia betreft) niettegenstaande een toch behoorlijk lagere levensstandaard … we moeten er helaas mee leven.

Ook in de auto-verhuring gaan prijzen vlug stijl de hoogte in en, zoals overal ter wereld, start men met een “relatief” lage prijsje en dan komen de extraatjes, die blijven komen tot je uiteindelijk met een behoorlijk hoog bedrag uit komt waar je toch even stilletjes gaat bij zitten.

1 van de gekendste en betrouwbaarste autoverhuurbedrijven hier in Salvador zijn Localiza.

Al eens gedacht aan een formule waarbij je een gids met zijn auto neemt ?
Heb je gelijk het voordeel dat je je geen zorgen hoeft te maken hoe je hoeft te rijden in de soms nogal hektische omstandigheden hier.
Terwijl de prijs niet noodzakelijk echt een obstakel hoeft te zijn als je alles eens op een rijtje zet.
Indien je er meer wilt over weten mag je mij altijd een prive-berichtje sturen.

Tropische groet uit Salvador

Zo werkt dat (logisch).
Je huurt een auto in salvador en rijdt tot Natal, levert de auto daar in.
Ze zullen de kosten van de auto terug naar Salvador berekenen.
(= benzine,km’s en chauffeur).

@ ixke, bedankt voor je bericht, ik zal het overwegen
@ Sjors2, zo logisch is dat niet, je rijdt van een toeristische bestemming naar een andere toeristische bestemming en daar huurt een andere toerist weer dezelfde auto en brengt deze als het ware weer terug. Zo werkt het in Zuid Afrika, Costa Rica, Cuba en waarschijnlijk in vele andere landen. Daar betaal je drop-off kosten die liggen rond de 50 euro.

1 like

Onze ervaring is ook dat het erg duur is, zeker omdat de salarissen hier 3 - 4x lager liggen. Mijn broer huurde een auto bij Localiza (Santos) en was zo’n R$ 110 per dag kwijt voor een Fiat Uno met airco. Wat ixke zegt kan ik beamen, alles m.b.t. auto is laaiend duur. Aanschaf, verzekering en wegenbelasting (ipva). én de prijzen worden omhoog gestuwd door de economische boom en het gemak waarmee Braziliaanse ondernemers hun prijzen met tientallen procenten verhogen. Het zal dan ook niet meevallen om een goedkoop adres te vinden en zeker niet als je de auto in een andere stad wilt afgeven.

succes

Nee, hier in Brazilie gaat dat op een trailer en is veel duurder. In de VS en europa is dat terug rijden studenten werk en daarom goedkoop.

Je denkt toch niet dat ze hier een (braziliaanse) chauffeur vertrouwen.

Maar niet in Brazilie. Hier rijden niet veel touristen in een huur auto, ook is het aantal touristen dat van Salvador naar Natal rijd op de vingers van de handen van Lula te tellen, en de kans dus dat die auto snel terug komt is vrijwel nihil. Die moet dus op een trailer.

@Svenveer, waarom wordt er weinig gebruikgemaakt van huurauto’s? Is het openbaar vervoer zo goed geregeld. In de verschillende reisgidsen wordt juist deze streek autorondreizen aangeboden.

Het viel ons ook op: reizen met huurauto is ons op vele plaatsen ter wereld goed bevallen en wilden we nu ook weer gaan doen. Juist met een gezin leek het ons ook handig. Maar we schrikken erg terug van prijzen en zijn nu ov aan het overwegen. Daar zie ik het minimale verschil opkomen tussen de luxe bussen en een vlucht. Waardoor binnenlandse vluchten toch weer interessant lijken.
Iemand tips voor route Rio-Ouro Preto (en weer terug ivm kosten;-)
en autorondje/ alternatief vervoer in het noorden (eindigend in Recife?)

Om te beginnen vanwege de afstanden. Salvador Natal is 1100 km. In de tweede plaats vanwege de kwaliteit van de wegen. Die kan je nauwelijks met de rest van de wereld vergelijken. In de derde plaats de taal. Weinig Braziliaanen spreken engels. En niet te vergeten de veiligheid, voornamelijk vanwege het verkeer maar ook gezien het aantal overvallen.

Persoonlijk Zou ik mensen niet aanraden om buiten Rio en São Paulo en het zuiden een auto te huren om rond te trekken.

Tussen Rio en Ouro Preto rijden dagelijks bussen van Util. Zeer comfortabel. Sedert kort is er, behalve de nachtbussen, ook een verbinding overdag van Ouro Preto naar Rio. Als je 's nachts wilt reizen kun je kiezen uit een normale luxe touringcar of een met gedeeltelijk slaapplaatsen (semi-leito). Alle informatie en eventueel boeken via internet: www.util.com.br/ Je kunt met creditcard betalen, maar alleen met Mastercard. De prijs voor een enkele reis varieert van ongeveer 70 tot 120 reais, als ik me niet vergis.
Vliegen kan vanaf Belo Horizonte, voor ongeveer 70 reais. Maar daar komt dus de bus van Ouro Preto naar Belo Horizonte bij (ongeveer 25 reais enkele reis per persoon) en van Belo Horizonte naar luchthaven Confins (ongeveer 9 reais pp., als ik me goed herinner). Goede reis!

Kijk om even op de reden te komen waarom auto-verhuur onder andere duur EN autorijden problematisch is in Brazilië …

Een praktisch voorbeeld :
Daarnet stond ik rustig te wachten in de file.
Komt er achterop een autobus die absoluut niet wil wachten zoals andere weggebruikers.
De man dringt en wringt en rijdt gewoon tegen mn wagen aan met een niet onbelangrijke schade tot gevolg (foto’d beschikbaar voor eventueel geïnteresseerden)

Wat doet een slachtoffer in dit geval ?
Juist stoppen en de chauffeur in kwestie blokkeren en tot de orde proberen te krijgen.
Komt onmiddelijk een beamte van de Transsalvador (verkeerspolitie van de stad Salvador aandraven die zegt dat we moeten wegmaken, onmiddellijk.
Op mijn vragen om een PV op te maken reageert hij (na lektuur van mijn “gringo-rijbewijs”) dat dat zijn taak niet is (latere informatie bij de desbetreffende dienst beweert het tegendeel) en de buschauffeur kon dus rustig doorrijden zonder verder gevolg = vluchtmisdrijf.
Goed om weten is dat autobuschauffeurs rijden op commissie EN dat er een hoop private maatschappijen zijn, de concurrentie is dus groot en elke chauffeur denkt te kunnen/mogen rijden als Felipe Massa

Conclusie : Zoals ik reeds eerder vermeldde op het forum is een Bahiano in het verkeer over het algemeen een “oncontroleerbaar element” dat zich aan geen enkele verkeersregel wenst te houden (er wordt voortdurend over volle lijnen ingehaald, links EN rechts, rode lichten worden 's avonds en in het weekend ook overdag algemeen genegeerd, etc).

Als buitenlander hier een voertuig besturen is dus ook geen sinecure EN kost veel geld. Ben je bovendien de taal niet meester dan ben je al helemaal de pineut in geval van problemen. ik beheers de lokale taal wel en toch raak je er als gringo niet uit (omwille van de nogal racistische houding die hier heerst, ja hoor ook hier)

De eventueel toekomstige auto-huurders wezen hierbij dus gewaarschuwd

Ik woon niet in Bahia en weet dus niet hoe het daar is. Ik woon in Minas Gerais en ik ben niet enthousiast over de manier waarop de Braziliaanse automobilisten zich hier gedragen. Ook hier wordt veel te hard gereden, ingehaald op plekken waar geen uitzicht is, te dicht op elkaar gereden, rechts ingehaald.
Desalniettemin rijd ik hier auto en tot op heden gelukkig zonder problemen. Zes jaar geleden huurde ik een auto als toerist en toen is het rijden (in de deelstaten Rio de Janeiro en Minas Gerais) me niet tegengevallen.
Ik ben niet zó negatief over rijden in Brazilië, maar ik was ook niet zo positief over de automobilisten in Nederland…
Ixke, waarom rijd je nog met een gringorijbewijs, terwijl je hier woont? Ik denk dat je daarmee meer kans loopt dat je niet wordt geholpen zoals het hoort. En je hoort een Braziliaans rijbewijs te hebben.
Bovendien denk ik dat de behandeling die je als gringo krijgt niets met racisme heeft te maken. Niemand kijkt je hier aan op je ras. Maar een gringo is natuurlijk geen geboren Braziliaan en wordt bovendien gezien als een zak met geld. Dat is niet leuk, maar je moet ermee leren leven. En als we ons als gringo’s hier zo goed mogelijk aanpassen, hebben we meer kans dat gringo’s op de duur worden geaccepteerd als gewone mensen.

Een Braziliaans rijbewijs is al 2 jaar niet meer verplicht (nieuwe wet Detran, heb steeds copietje in de wagen voor in geval van), je kan perfekt met je Europees of Internationaal rijbewijs verder nu.

Verder ben ik het ongeveer met je eens, we moeten ons zo goed mogelijk aanpassen (ik spreek ook perfekt de lokale taal)

Echter, racisme is hier in Bahia een behoorlijk probleem zelfs (en dan nog het ergst) onder de zwarte bevolking. Mijn echgenote is “gekleurd” en maakt ook wel eens racistische opmerkingen mee hoor en NIET van blanken …
Mensen van Minas (die ik ken) durven de Bahianos trouwens daaromtrend ook wel eens smalend bekijken daarvoor.
Bovendien ik zou me hier als (geïntegreerde) vreemdeling geen fractie moeten permitteren van wat migranten zich in de lage landen kunnen veroorloven …

Maar we wijken af van het onderwerp, laten we het hier bij automobiel-gebruik en gewoontes houden :wink:

Ik kan alleen melden dat Bahia dan niet staat voor HEEL Brazilie. Hier in Sao Luis - Ma hoef je niet door ROOD te rijden want binnen 4 weken heb je jouw boete binnen, zelfde verhaal voor het tot racebaan omtoveren van Sao Luis. Ook hier is het rijgedrag Braziliaans, maar met wat flexabiliteit en anticiperen, wat wij toch geleerd hebben als Westerse bestuurder, “en zo nu en dan een handje uit het raam” is hier goed mee te leven. Ik heb hier meerdere Ned kennissen + 6 jaar leef ervaring en schade vrij. Ik zelf rij hier nu 5 maanden probleemloos rond.

LAAT JE NIET AFSCHRIKKEN DOOR ALLE HORROR VERHALEN.

M.vr.gr.
Reijsigher