Ja zoals Reisigher vermeldt, het is niet overal zo (hoorde ik zelf ook al meermaals van andere Brasileiros) gelukkig maar …
In het zuiden gaat het leven er blijkbaar wat ordelijker aan toe op de weg.
Van Minas zag ik enkele tijd terug dan wel weer op de (lokale) tv dat daar het grootste aantal ongevallen met vrachtwagens gebeuren in Brazilië. Misschien heeft dat te maken met de centrale ligging van die staat ?
Ben ondertussen een beetje mijn woede van gisteren voorbij (blijf wel met de schade zitten waarvoor ik dus uiteindelijk zelf moet opdraaien dankzij een verkeersbeamte die zijn werk NIET wou doen) en hierbij zou ik iedere toekomstige reiziger/autorijder willen aanraden uiterst waakzaam te zijn en ook je GPS mee te brengen als je zoiets hebt als een TomTom of zo (ja er bestaan Braziliaanse kaarten voor TomTom met vrij een goede dekking van grootsteden en hoofdwegen) en ook voor Garmin meen ik onlangs ergens een kaart zien opduiken.
Het barst hier tegenwoordig van de GPS’en, van allerlei merken. Zelf gebruik ik een Tomtom. Zoals ik al eerder meldde hanteert die rijtijden die absoluut niet op de Braziliaanse omstandigheden zijn aangepast. Je hebt vaak/meestal ongeveer de dubbele tijd nodig. Bovendien is de betrouwbaarheid geen honderd procent en grote delen van Brazilië bestaan nog niet voor de GPS’en. Dat geldt, in ieder geval wat Tomtom betreft, voor onder andere Maranhão, de deelstaat waar Reijsigher woont. In mijn Tomtom is dat nog een heel grote witte vlek.
Daarom vermeldde ik ook voorzichtig een goede dekking in “grootsteden” en “hoofdwegen” en dat is hier in het NoordOosten niet anders
kaartenmaker TeleAtlas heeft hier nog een hele weg te gaan !
De gps is dus een hulpmiddel om beter ter plaatse te geraken,
op veel plaatsen staan nl géén verkeersborden en moet je het zelf uitzoeken, dan kan de gps net dat nodig extra hulpje zijn waarmee je toch verder kunt geraken
Maar zoals Mochilla zegt : wees bewust van de beperkingen afhankelijk van de streek waar je je bevindt
Met de kaarten van Tracksource blijkbaar heel wat minder problemen, zelfs in Amapa klopt het aardig goed. Helaas zijn die voor de TomTommers niet beschikbaar,enkel Garmin.
Ik heb een Garmin GPSmap 620 (ondersteund ook Zeekaarten, ik gebruik hem ook aan boord) en die fuctioneerd in de meeste steden perfect, kun je een straat niet vinden “geef dan alleen het belangrijkste kenmerk in” bv Avenida Francesca, geef dan alleen “Francesca” in, de Gramin komt dat met alles waarin “Francesca” voorkomt.
Buiten de steden rijdt je consequent een 500 mtr naast de weg, uiterst irritant, de Garmin komt dan de hele tijd met de tekst “Ga terug naar de hoofdweg” of zoiets. Verder ontbreken veel belangrijke hoofdwegen. Een papieren kaart blijft daarom belangrijk.
Vreemd, of heb je niet die kaarten van Tracksource?
Ik heb heb er mee in elke staat van Brazilie gereden en dat probleem enkel, en dan nog zelden, in Acre en Amapa gehad, maar dan was het omdat het pad verlegd was omdat het ouwe pad weggespoeld was en de kaart nog niet up-to-date gebracht was.
Een papieren kaart blijft inderdaad belangrijk, je GPS zal maar eens kuren krijgen, maar ook om de route in grove lijnen uit te stippelen heb je een veel beter overzicht op de papieren kaart vind ik.
De wantoestanden die ixke beschrijft in het verkeer van Bahia heb ik in meer dan zes jaar niet meegemaakt in de staat São Paulo. Over het algemeen is het verkeer beleefd en met een handgebaar kun je makkelijk van baan 1 naar baan 6 in São Paulo. Ik ben daar vaker doorheen gereden en geen enkele keer agressief gedrag gezien. Wel oppassen voor alle motorboys en andere motor rijders die met ware doodsverachting tussen de auto’s door rijden. Aan de kust van São Paulo moet je wel opletten voor fietsers die zowel rechts, midden of links van de weg rijden en vooral niet omkijken als ze uitwijken of een bocht maken. Die hebben een grenzeloze vertrouwen in de medemens en het is een kunst om ze te ontwijken, m.n. 's avonds en 's nachts. Vrijwel altijd zonder verlichting en vaak zonder remmen komen ze de viaduct af en remmen met hun voet (een been is waarschijnlijk wat korter na jaren remmen).
In zijn algemeenheid vindt ik het verkeer hier flexibel en kalm, mensen laten je er tussen en geven ruimte, mits je communiceert. Vrachtwagens kunnen soms gevaarlijk inhalen en drukken soms auto’s opzij, daarvoor moet je oppassen. Verder is het verkeer als samba, als je mee danst en anticipeert is het plezierig rijden.