Mijn vrouw en ik gaan eind januari vier weken naar Brazilië: eerst 9 dagen Rio en omgeving, daarna per vliegtuig naar Salvador. Van daar met auto naar Recife en mogelijk weer met vliegtuig naar Manaus, langer aan de kust, binnenland in per auto of nog terug naar Rio. Mijn vraag is of autorijden in Rio, Salvador en omstreken echt afgeraden moet worden voor iemand die jaarlijks zo’n 45000 km rijdt.
Heb er nooit problemen mee gehad. Je moet met de stroom mee en rijden als een braziliaan. Wel altijd goed opletten. In de steden is het druk daar buiten geen probleem. Buiten de steden niet in het donker rijden en uitkijken voor gaten in de weg en verkeers drempels. Heb al heel wat kilometers gereden in Brazil. Als je zelf rijdt ben je vrij om te stoppen als je iets leuks ziet onderweg.
Bedankt, het klinkt positief.
Nog een B- vraagje. Is een navigatiesysteem nodig buiten de stad en in Rio zelf zinvol (vanwege de al of niet aanwezige straatnaambordjes)?
Ik denk toch echt dat er een groot verschil is in weggedrag hier in Brazilie en dat in Europa. Ik heb het eerder geschreven en daar blijf ik bij: een programma als “blik op de weg” kan hier in 1 dag genoeg stof opdoen voor maandenlang een avondvullend programma.
Je maakt de gekste dingen mee, soms sta je verbaasd dat er relatief niet nog veel meer ongelukken gebeuren. En geloof me: Brazilie heeft een van de hoogste aantallen verkeersdoden ter wereld.
Daarbij komt dat de wegen zelf ook slecht zijn aangelegd, slecht worden onderhouden en slecht zijn aangegeven. In het donker over onverlichte wegen gaan rijden is echt af te raden.
In Rio zijn naar mijn schatting driekwart van de wegen eenrichtingsverkeer, en hoe je ergens moet komen is een kwestie van geluk hebben. Zonder tom-tom oid in ieder geval wel. Met tom-tom is het soms al moeilijk genoeg.
Het went natuurlijk allemaal. Als je vaak in Brazilie op de weg zit weet je waar je op moet letten om problemen zoveel mogelijk te vermijden. Maar gewoon op vakantie op totaal onbekende wegen gaat dat niet makkelijk.
Ik begrijp wat je bedoelt, dus in ieder geval - als ik toch zelf ga rijden - wel het eigen risico van $ 500 van de autoverzekering extra verzekeren?
Dick,
Brazilianen zijn extreem ego-centrisch in het verkeer.
Ze houden weinig of geen rekening met de wegcode, rijden en stoppen waar en zoals ze zin hebben.
Eens je jezelf kan vinden in dat “vlotte” ritme valt het rijden best mee.
Persoonlijk kies ik er wel voor om in de stad zoveel mogelijk te voet te gaan (en daarbij kijk ik niet op een kilometertje) maar buiten de stad is het handig om over je eigen voertuig te beschikken als je voor langere tijd rond toert.
Als je een wagen gaat huren dan neem je idd best een all-in verzekering.
Bijkomende tip : ZORG voor een GPS
Programmas zoals Sygic of TomTom hebben Braziliaanse kaarten die vrij goed voldoen om je weg te vinden hier, en je kan ze downloaden voor je smartphone.
Of je kan (bij de grote verhuurders toch) een gps mee huren met je auto (laat die dan wel niet in het zicht slingeren als je je auto ergens parkeert).
Ik wens je een aangename reis toe.
Ivan
Ik gebruik zelf wel Cygic op mijn smartphone, maar we rijden eigenlijk heel weinig op ons onbekende wegen dus heel veel ervaring heb ik er niet mee.
Ik heb ooit begrepen dat dit dezelfde digitale kaart als Tom-tom gebruikt, en de kaart voor Brailie (+updates) vond ik niet duur. Hij is tegenwoordig behoorlijk compleet en uitgebreid, je wordt o.a. gewaarschuwd voor de snelheidscamera´s en de verkeersdrempels.
Ook alle mogelijke Points Of Interest zoals tankstations. hotels, restaurants en veel winkels, wat dus best handig kan zijn als je ergens niet bekend bent.
Het vinden van een bepaald adres vond ik vaak wel heel lastig, misschien moet ik meer oefenen.
Allen hartelijk bedankt voor de nuttige informatie. Ik ga kiezen voor een combinatie van zelf rijden en openbaar vervoer!
Mocht je een Garmin hebben www.tracksource.org.br. heeft gratis zeer goede kaarten van geheel Brazilie.
Terug van vier weken Brazilië hierbij mijn ervaringen: Eerst vijf dagen in Rio en omstreken auto gereden, daarna vier dagen te voet en met taxi’s in Rio zelf (tijdens het carnaval), gevlogen naar Salvador en van daaruit nog eens 19 dagen rondgereden in een kleine middenklasse auto (Salvador tijdens carnaval - Ilhéus, Lencois/Chapada Diamantina - Salvador). In totaal zo’n 3500 km (om)gereden, waarbij inderdaad alle ervaringen die genoemd zijn in de discussie beleefd zijn. Het verkeer in de grote steden is een chaos, maar als je daarbij gaat aanpassen gaat het prima. Zelfs rechts inhalen, iets wat ik in Nederland nooit zal doen. Het is een beetje het recht van de sterkste, maar wel binnen de grenzen van het redelijke. Je moet er echter wel tegen kunnen, niet bang zijn en zeer oplettend rijden. Ik heb opvallend weinig van ongelukken gemerkt. Wel van files in de Rio en Salvador. En van onmogelijke dirty roads in het binnenland, ontstellend slechte gehuurde GPS-systemen (TomTom en Garmin) met onvindbare adressen en verouderde gegevens, afwezigheid van bewegwijzering in dorpjes en kleine steden, waardoor het heel moeizaam is de weg te vinden enz… Je moet er van houden en er tegen kunnen. Je leert wel het land beter kennen dan via een reisbureau. Ik zou het de volgende keer weer zo doen, maar dan met de kennis van nu. Het is nl. allemaal wel wennen.
Een handicap is daarbij de taal. Als je geen Portugees kent, zoals mijn vrouw en ik, is het zeer moeilijk communiceren, omdat bijna geen Portugees Engels spreekt.
Conclusie: een heerlijke, vermoeiende vakantie in een prachtig land met veel aardige mensen met een aantrekkelijk prijspeil. Vier weken zon en meer dan 30 graden Celsius terwijl het in Nederland vaak kil, nat en somber weer was. Van te voren hadden we alleen de eerste 10 dagen gepland en geregeld om open te laten welke delen van Brazilië we nog zouden bezoeken. Toch maar gekozen om een klein deel van het land te leren kennen i.p.v. alle hot spots af te reizen.
Dicksche,
Dank voor je waardevolle input hier !
Goed om de gedateerde verhuurde GPS-toestellen even in het daglicht te stellen.
Daar kan je inderdaad praktische problemen mee hebben.
Mijn ervaringen met GPS - ik gebruik (na eliminatie) tegenwoordig nog uitsluitend Sygic op mijn smartphone - en de kaartupdates van het laatste kwartaal 2015 zijn (wat Bahia betreft) positief qua inhoud en een noodzakelijke hulp voor diegene die de streek niet kent. Zelfs de kleinere weggetjes zijn vermeld, en sedert de laatste update is (eindelijk) ook de afrit van Santo Amarao op de BR324 vermeld.
DUS, heb je een smartphone dan installeer je best een deftig GPS-programma indien je zelf met de auto wilt rijden.
Google Streetmaps kan al behoorlijk helpen maar voor grotere kaarten heb je eigenlijk een continue online verbinding nodig LET DAARBIJ op ivm met je DATA-ROAMING en de bijhorende onaangename verrassing van je gsm-faktuur na je vakantie ![]()
Tropische groet uit Salvador da Bahia
Ivan