Ons reisblog

Inderdaad, veilige terugreis!

Waar zit je momenteel en wanneer ga je terug?

Allemaal bedankt die ons een goede terugreis wensen.

degene die nog in Japan zijn wensen wij ook een goede terugreis toe.

wij zitten op Incheon : tijd 00.06 uur

Kan je nog mooi even aan de bibimbap :eten:

Het lijkt me toch een beangstigende ervaring, zeker als het zo dichtbij en zwaar is, en er zeker ook de angst is dat er meer zware schokken gaan volgen. Zag ook al wat foto’s van modderstromen die hierdoor zijn ontstaan, en dan zie je ook meteen weer hoe nietig de mens eigenlijk is. En dan is Aso-san ook alweer aan het rommelen…

Wij zitten nu in Takamatsu. Maandag gaan we naar Osaka, donderdag vanaf KIX weer naar huis

Best eng zo’n beving. En toch hlijkt het me ook wel weer bijzonder om eens te ervaren…
Goede reis!

Helaas was op dat tijdstip afgelopen nacht weinig te beleven op Incheon. Bijna alle winkels en eettentjes waren dicht.
De Lotteria was nog open. :dag:
Maar we zijn weer thuis.
Even was er nog een probleem met 1 van de airco’s van de “good old Jumbo” van Boeing, maar dat probleem leverde maar 30 minuten vertraging op.

Ben benieuwd hoe het met de Minami-Aso-lijn is afgelopen want daar was toch ook veel schade: benieuwd omdat we die nog hadden gedaan toen we in Kumamoto waren.

Het vreemde van deze bevingen is dat het platen zijn die horizontaal langs elkaar schuiven: dat in tegenstelling tot bevingen op andere plaatsen waar de platen meer onder elkaar schuiven.

Takamatsu is ook leuk voor een kort verblijf, wij zijn daar met een veerboot naar Shodoshima gevaren, daar gefietst en in het donker weer terug naar Takamatsu gegaan. Als wij met pensioen zijn, en dat duurt nog even…hihi, dan gaan we nog een keer terug naar Shikoku om de 88 tempels te lopen.

@Nemesis4 Alvast een goede thuisreis gewenst.

Net gezien op NHK hoe erg de schade aan het Kumamoto-Cho is. Hele stukken zijn gewoon ingestort en allerlei, noem het maar ornamenten, zijn gewoon verdwenen.
Men vreest dat er bij een flinke naschok, nog meer kapot gaat.
En dan te bedenken dat je daar pas nog rustig op een bankje in het zonnetje zat tussen toeristen van allerlei aard.
:crybaby:

Heel bizar…
Op een aantal stations hebben we groepjes jongeren zien staan die geld inzamelden voor het getroffen gebied.

Wij zijn inmiddels ook weer thuis. Vanmiddag laat aangekomen.

Welkom terug in Nederland! Ook gelukkig weer veilig terug.
Achteraf blijkt de schade toch overal veel groter te zijn dan wij ooit gedacht hadden.
Als je ziet dat er nog steeds veel mensen in hun auto “wonen” op parkeerplaatsen.
Als je ziet waar de aarde op het moment allemaal onrustig is.

Hopelijk hebben jullie het net zo na de zin gehad als ons.
:dag:

Zie ook net het filmpje over Kumamoto-jo van Japanchannel.com, daar gaan ze toch even werk aan hebben. Gelukkig is het slechts materiële schade, niets wat niet te herstellen is. Wat hieruit helaas niet is af te leiden in hoeverre de resterende originele delen van het kasteel hieronder geleden hebben, de donjon was weliswaar een betonnen reconstructie (want in 1877 platgebrand), maar de funderingen en diverse omringende gebouwen waren nog wel authentiek. En als ik dan zo die beelden zie…

Thanks pa3fii. We hebben een topreis gehad!
Zeker Matsue en Shikoku zijn ons ontzettend bevallen. Wat een wereld van verschil van hoe de mensen daar zijn in vergelijking met de grote steden aan de oostkust. Een stuk relaxter en minder terughoudend.

Rondom Kumamoto is het inderdaad erg gesteld. Veel mensen die nu nog in hun auto’s verblijven.
Van de historische gebouwen is ook de aso jinja er niet best vanaf gekomen Aso Jinja, one of Japan’s oldest shrines, hit with extensive damage in continuing earthquakes | SoraNews24 -Japan News-

Shikoku is best een mooi eiland, er gaan in verhouding minder toeristen heen, want de meesten gaan eerst naar de plekken waar iedereen heen gaat.
Ons viel dat ook op, dat mensen daar vrij snel toenadering proberen te zoeken met toeristen.

Als ze daarna nog eens weer naar Japan gaan, en nog eens, en nog eens zoals jij, Sander en wij en nog wat anderen dan ga je toch vaker zoeken naar plekken waar anderen niet of nauwelijks komen. Wij hebben natuurlijk het “Japan-virus” opgelopen na al die reizen. :biggrin:
Wij mogen er nog steeds graag heen gaan en dit zal denk ik niet de laatste keer geweest zijn, tenzij de financiën het niet meer toelaten.

De Aso Jinja is er zeker slecht af gekomen nu ik die foto’s zie…jammer.
Daarom was ik benieuwd hoe het met de Aso-Minami Spoorlijn is, omdat wij daar nog geweest zijn.

Maar fijn dat jullie ook een topreis hadden.

Die 88tempel route doen we natuurlijk alleen als we dan nog in goede gezondheid verkeren. Of als de gelegenheid zich eerder aandiend (mochten we de jackpot winnen). Hihi,we doen niet eens mee :feestje:

Ach, je mag hem ook gewoon per auto of per bus doen hoor, die Japanners doen niet zo moeilijk…

Wat betreft Shikoku, ik vond het op zich hartstikke leuk en wil zeker nog een keer terug, maar in vergelijking met Hokkaido, Kyushu of ook een regio als Tohoku mistte ik toch een stukje eigen karakter. Ik bedoel, als je op Hokkaido bent zal je daar bijna tot vervelens toe aan herinnerd worden, de regionale trots zit heel diep geworteld en wordt in toeristische zin ook maximaal uitgebuit. Op Shikoku heb ik dat nauwelijks zo ervaren.