Nijlcruise

Wij gaan een nijlcruise doen en horen dat sommige graven minder interessant zijn. Mijn vraag is dus Wat moet je gezien hebben. en wat kun je laten liggen?

Dank voor je reactie

Elly

Deze reis ga ik ook maken, met Corendon. Maar ik ben toch wel benieuwd naar antwoorden op de vraag van Kreeftje

Hi Kreeftje en Marjoke,

Leuk dat jullie binnenkort naar Egypte komen en al zo bezig zijn om uit te zoeken wat je wilt bezoeken. In de Vallei der Koningen zijn inderdaad niet alle tombes altijd open en het rouleert om de zoveel maanden.

Mijn persoonlijke top 3 in de Vallei der Koningen is:

1. Thutmosis 3, wel een een klim via een trap maar als je dan eenmaal binnen bent echt overweldigend.
  2. Ramses 1
  3. Merenptah

Waarschijnlijk kiest de gids de tombes voor jullie uit want zij weten welke er wel/niet open zijn en waar het wel/niet druk is op dat moment.

Een interessante site met héél veel foto’s en 3D beelden over alle tombes in Luxor: http://www.thebanmappingproject.com/

Mocht je in de gelegenheid zijn probeer dan ook naar de minder bekende tombes te gaan, bijvoorbeeld van de nobelen of de schrijvers. Tijdens onze excursies maken we hier altijd extra tijd voor vrij zodat je ook het verschil kunt zien hoe de farao’s werden begraven (in de Vallei der Koningen) en de lageren in de rang.

Een hele fijne vakantie gewenst!

Zonnige groet uit Luxor,
namens Kingfisher Tours,

Miriam Kok

Website: www.kingfishertours.com
Email: [EMAIL=“egypt@kingfishertours.com”]egypt@kingfishertours.com
Facebook: www.facebook.com/KingfisherToursEgypt

1 like

Dank je wel voor het antwoord.

Wat ik me afvraag, hoe gaat zo iets met een groepsreis. Heb je wel de mogelijkheid om zelf de graven uit te kiezen, uiteraard welke open zijn? Ik ga met Corendon. Misschien dat dit iets zegt?

De link die ken ik. Is een hele goeie site. Ik heb ook het boek van Kent Weeks.

Hi Marjoke,

Tijdens een Nijlcruise geboekt vanuit NL - zoals Corendon - kun je optioneel kiezen voor een excursiepakket via die touroperator. Dit kan van tevoren bij boeking maar ook ter plaatse vaak nog.

Wij hebben regelmatig gasten die liever via ons de excursies boeken vanwege:

1. de prijs: wij zijn een Egyptisch reisbureau en je koopt dus rechtstreeks bij ons in.
  2. de excursies zijn privé is en je hebt dus een eigen (Nederlandstalige) gids en eigen vervoer met chauffeur.
  3. je kunt zelf bepalen welke bezienswaardigheden je bezoekt, hoelang je ergens wilt blijven en wanneer je wilt beginnen.

Als je me op [EMAIL=“egypt@kingfishertours.com”]egypt@kingfishertours.com laat weten met hoeveel personen (volwassenen en kinderen < 12 jaar) jullie zijn sturen we je graag – geheel vrijblijvend – een overzicht van onze excursies in Luxor, Aswan en tijdens de cruise in die groepsgrootte.

Hartelijke groet uit Luxor,
namens Kingfisher Tours,

Miriam Kok

Ik heb al geboekt bij Corendon, inclusief het excursie pakket en komen volgende maand al. Mijn vraag was puur uit nieuwsgierigheid, omdat ik niet kan wachten en het leuk vind om dit soort details te weten.
We zijn wel vaker met een groepsreis geweest, maar dat was in Italie en Spanje. Daar werd je als groep ergens “los” gelaten na uitleg, indien mogelijk. Maar dit is zo’n ander land, Ook met de veiligheid. :vak02:

We gaan met deze reis. http://www.corendon.nl/egypte-classic/nijlcruises/egypte/hotel?reiscode2=FQoDQU1TA0xYUgAA_AEHAAFWCXBSb29tQ29kZQ2

Hi Marjoke,

In Luxor en Aswan is zelfs tijdens de revolutie niets gebeurd dus kom lekker genieten!

Gr. Miriam

Dat gaat zeker gebeuren. Ik ben er bijna helemaal klaar voor. In mijn hoofd is alles voorbereid, alles gelezen, alles nagevraagd. Nu alleen nog spullen kopen en klaarleggen.

Egypte here we come

Nog even wat anders. Is de westvallei van het dal der koningen ook te bezoeken. Ik zie dat het nieuwe ingangsgebouw precies op de splitsing is. Of zijn er daar geen graven opengesteld?

En ik zie (op google earth) iets dat lijkt op treintjes. Is het aan te raden om die te gebruiken?

Het is wel goed dat parkeerplaats verplaatst is, omdat die eerst voor KV5 was. Toen stonden al die toeringcars met draaiende motoren voor de ingang en het graf te beschadigen.

Hi Marjoke,

Jeetje, jij bent wel erg goed ingelezen, leuk hoor!

De Westvallei met de tombe van Ay is nog steeds te bezoeken, maar veel reisorganisaties slaan dit over. Alleen de wandeling door deze kleine vallei is al een belevenis en je vindt er allerlei fossielen. De tombetekeningen lijken heel erg op die van de tombe van Toetanchamon en zijn eigenlijk mooier en meer af.

Haha, ja zelfs op Google Earth zie je de treintjes die je tegenwoordig verplicht moet nemen om in de Vallei der Koningen te komen, kosten 2 LE each way.

By the way de excursie naar Abu Simbel is ook bij Corendon wel erg prijzig, 85 euro pp.
Dat doen wij echt een stuk goedkoper én privé :wereld:: http://www.kingfishertours.com/toonaanbod.php?tabel=4&id=4&print=1&close=1&pdf=0
N.B. Bij ons komt de entree van de tempels (12 euro) en de ‘Egyptsche’ fooi aan de chauffeur en gids er nog bij (7,50 Ă  12,50 euro) maar dan nog bieden wij het zelfs in een privĂ© groep van 2 personen goedkoper aan (laat staan in een privĂ© groep van 3 personen of meer). :wink:

Ik ben nu 47 en toen ik in de 4e klas lagere school zat, hadden we een project over Egypte en zijn we ook in het museum van Oudheden in Leiden geweest. Ik was altijd al geĂŻnterreseerd in geschiedenis, maar toen kreeg Egypte een enorme streep er bij. Ik heb zelf zeker 2,5 meter boeken er al alleen al over. Dan nog verzamelboek om zo maar te noemen. Daarnaast alles wat te vinden in in de bibliotheken in de buurt.
En sinds januari weet ik dat we naar Egypte gaan en is alles weer opnieuw door mijn handen gegaan.

Wat betreft de kosten van Abu Simbel. Daar maak ik me niet veel zorgen om. De hele reis is een cadeau geweest van mijn ouders. Zij kwamen hier mee aanzetten omdat ze dit jaar 60 jaar getrouwd zijn en het heel leuk vonden dit te doen. Want nu kunnen zij er nog van genieten (op afstand, ze gaan niet mee) dat ik er samen met mijn partner zo van genieten.
En genieten doe ik, nu al.
En de reis naar Abu Simbel doen we vliegend.

Een mooi - en grotendeels herkenbaar jeugd - verhaal en wat lief dat je ouders je zo’n bijzonder cadeau hebben gegeven.

Mijn ouders zijn in 1960 naar Egypte op huwelijksreis geweest en ik heb op de middelbare school 6 jaar bij mijn moeder in de geschiedenislessen gezeten.

Al ben ik er niet verwekt :wink: (ik ben net 46 geworden) ik voel me hier in Egypte erg op mijn plek.

Ik wens je nog veel plezier met de laatste voorbereidingen en een reis vol inspiratie en vervulling.

Miriam

Leuk verhaal. Ook dat van je ouders. Ik begrijp dat je zo een band hebt met Egypte.
Ik ben bijna jaloers. Het is jou wel gelukt om van zo’n grote liefde/hobby je werk te maken. Ik heb altijd moeite gehad met mijn talen. Daar kon ik niet goed bij meekomen. Pas veel later, toen ik een reis naar Israel maakte, kreeg ik Engels ineens onder de knie. Maar ja. het is een mooie hobby en nu ga ik het eindelijk allemaal ZELF zien. :cheer:

Mijn ouders hebben 21 jaar geleden deze foto gemaakt ergens onderweg in Luxor, vanuit de buis.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/576801_2736032979213_1809023038_1594130_1142796827_n.jpg

Weet iemand waar dit precies is en of het er nog steeds is. En zo ja, waar precies. Het zou leuk zijn om er weer een foto van te maken voor ze. Het gaat natuurlijk om de tekst Goedkoper dan de Hema, zelfs in het juiste lettertype

Hi Marjoke,

Echt heel grappig want in 1992 heb ik in dit winkeltje m’n eerste “gouden” aanschaf gedaan, een supermooie armband met schakels in cartouches van farao’s en afgezet met kleine blauwe lapis lazuli steentjes. Ik heb 'm nog steeds, al zijn de meeste steentjes in de loop der tijd door Brunott juwelier in Rotterdam vervangen omdat ze er regelmatig uitvielen :slight_smile:

De Safa bazar bestaat nog steeds maar ze hebben helaas niet meer dezelfde gevel als toen. De “uniformering” is een aantal jaren geleden ook in Luxor toegeslagen en toen moest iedereen zijn winkelnaam in een bepaalde kleurstelling en lettertype ophangen.

De Safa bazar zit in Sharia Nefertiti, oftewel Nefertiti street, schuin tegenover het Philippe hotel en recht tegenover de ingang van het (voormalige) Windsor hotel.

De oude eigenaar staat helaas zelden meer zelf in de zaak want ik denk dat je ouders ook vooral aan zijn aanwezigheid goede herinneringen kunnen hebben. Een zeer goede verkoper met wie je ook hele interessante gesprekken kon voeren (met een kopje thee erbij was je zo 2 uur verder en was je portemonnee halfleeg, haha).

Miriam

Mijn ouders zijn er in de bus voorbij gereden en toen viel hun oog op die kreet, Goedkoper dan de Hema. En dat vonden ze erg leuk. Ze hebben de foto nog aan de Hema gegeven en die is waarschijnlijk in hun huismagazine gekomen.

Maar ik zal het verhaal doorsturen naar mijn ouders. En ik weet dat ik er niet meer naar hoef uit te kijken. Heerlijk toch, dat internet.

“Goedkoper dan de HEMA” is in ieder geval orgineler dan “kijken, kijken, niet kopen” of “allemachtig prachtig”. :zon:

Absoluut. Ik ben er op voorbereid dat ik dat heel veel ga horen binnenkort.

Weet jij eigenlijk hoe hij er aan gekomen is?

Beste Marjoke en Mirjam,

Wat een leuke discussie.
Mirjam, ik neem je email adres mee. Wij gaan in juni dezelfde cruise maken.

Marjoke, wij vertrekken 6 juni met Corendon, voor deze cruise, zie ik je dan?
Ik dacht dat ik veel gelezen had, maar jij spant de kroon!!

Daar ziet het wel naar uit. Leuk. Nu nog wel op de zelfde boot worden ingedeeld. Wij hebben de 4 sterren boot/ Welke hebben jullie? :wereld:

Bestaat er toeval?
Wij hebben de 5 sterren geboekt, maar we wachten af. We zullen in ieder geval met hetzelfde toestel vliegen.
Nog veel plezier met de voorbereidingen en tot de 6e>>>