Niet te vr**en....

Hm, voor mij helemaal een probleempje daar in Turkije.
Ik mag bijna geen één suikersoort. Bijvoorbeeld natuurlijke suikers, de kristalsuikers, alle zoetstoffen. Dat houdt in geen groente dat niet groen van kleur is, absoluut geen fruit (alleen een citroentje, maar dat vind ik nou niet zo lekker, zeg maar), geen suikers die gemaakt zijn van honing, riet of iets dergelijks. Geen producten die worden omgezet in suikers, zoals aardappelen, pasta’s en rijst. Moet zeggen dat ik op deze laatste drie erg goed reageer. Kan ook niet anders, want weet echt niet wat ik dan moet eten.
Ik reageer dan bijvoorbeeld wel weer goed op chemische producten. Snickers, koekjes, Karvan Cevitam limonade gaan eigenlijk wel goed, maar geef me geen roos vice, dat is weer te natuurlijk.
Vreemde aandoening, niet handig om mee te leven en zeker niet in een land als Turkije waar ze heel veel verse producten gebruiken. Ik kan er geod mee omgaan en mijn vriend ook steeds beter, dus geen vuiltje aan de lucht dan, toch?

wat eet je dan wel??
toch niet alleen maar snickers???

Babsch: Klinkt ingewikkeld, maar ik denk dat je bedoelt dat je lichaam verwerkte suikers wel aankan, en verse suikers niet(bv in een cake wel, maar gewoon een klontje of honing op je brood niet) Succes…

Nee, dat bedoel ik niet. Ik kan geen een vorm van suiker verdragen. Ik heb namelijk fructose-intolerantie. Maar op chemische suiker reageer ik beter dan natuurlijke en aardappelen, pasta’s en rijst gaan ook wel goed.
Dus wat ik eet zijn gewoon groene groente, aardappelen, rijst of pasta’s en vlees, gevogelte of vis. Ik moet alleen goed opletten.

poehee klinkt ingewikkelt hoor
maar ja, je leert te leven met alles he, als er maar noodzaak is?

genoeg groene groentes in turkije (hihi)

Ja, en ik heb mazzel, ik lust eigenlijk alles! Smaakt me altijd allemaal prima!

Nu weet ik waarom die turkse slager mij altijd raar aankijkt, ik koop voor mijn hond altijd vers vlees daar, en dus ook de organen, zegt ie lekker voor de soep, ik nou nee, het is voor de hond!!!:puke:
Zegt ie goh wat zonde, nee aeg ik weer, weggooien is zonde!!!
aARDIGE MAAR RARE MIEVROUW ZEGT LACHTEND!!!

@Babsch: Pffff, oke, onlogisch maar moeilijk…

@Bakkertje: Die slager heeft vast gelijk, voor dat RARE :lol:

Het is ook onlogisch en ingewikkeld.
Zelfs specilaisten in het ziekenhuis kunnen er niks mee. Ik ben gewoon geborenn zonder de enzymen die suiker verwerken. Ik ben op mijn manier speciaal!

Voorlopig ben ik niets tegengekomen dat ik vies vind, in Turkije. Ik heb alleen nog niet de ‘echt turkse’ gerechten geproefd, als ik het zo hoor. Lever vindik trouwens wel lekker, dat heb je ook in Nederland, heeeeerlijk!

Mmmmm Turks eten, heerlijk. Ik probeer alles. Zelfs Iskembe, die soep, met heel veel knoflook… lekkerrrrr.
Alleen die bahmia (??), nee daar loop ik niet warm voor, zo zurig.

Als je van knoflook houd moet je Zuid-Korea eens bezoeken. De eerste keer dat we in Seoul de bus uitstapten gingen we bijna tegen de vlakte van de knoflookwalm. De oorzaak: minstens een bolletje knoflook per persoon per maaltijd. En als bijgerecht altijd kimchi, waar ook de nodige dosis knoflook in verwerkt zit. Jammie…
(maar wees gerust, na een dag ruik je er al niks meer van :D)

Wat ik niet , meer , eet in Turkije.
Alle orgaanonderdelen .
Ik heb echt kokorec, iskembe en beyinsorba( hersensoep) geprobeerd.
Lukt me niet , en niet aleen door het idee dat het van de binnenkant komt.
Zit allemaal zo’n wazig zoetige weee smaak aan.

Verder vindt ik nogut, wordt vertaald als kapucijnders maar lijkt meer op een kruising tussen een hazelnoot en bruine bonen, en wordt vaak bij rijst met stukken wit kipvlees gedaan als extraatje

Ayran is alleen lekker als het zo’n voorverpakt plastic bekertje is.
Lest ook goed de dorst in de zomer.
Ik heb meerdere malen thuisgemaakte ayran op en dan zitten er vaak van die vetklonten in.

Bij salades zitten wel vaak verse gerechten alleen heeft men nogal eens de neiging om er dan een soort bloemolie erover te doen zodat alles meer naar tulpen smaakt.

Biber , eigenlijk vertaald als peper , staat voor zowel paprika als peper.
De yesil, groene , peper is voor ons hollanders "veiliger"als tie donkergroen is.
Hoe lichter hoe heter van smaak.
Tref je een hete peper dan is het het beste om een stukje tomaat, als je dat al lust , te pakken i.p.v water omdat tomaat ervoor zorgt dat de hitte afneemt.

Voor de rest en dan blijft er nog heel veel over vindt ik het eten van de turkse keuken overheerlijk.

Als ik dit zo lees moet ik nog heel veel proeven…Maar als ik beyinsorba voorgeschoteld ga krijgen dan zal ik ervoor bedanken. Dat lijkt me niet te hachelen.

*Ik ben gek op praktisch alle turkse gerechten met kip, rundvlees, lamsvlees en gekruid gehakt! Soepen ben ik ook dol op, vooral de Lentilsoep met turkse peper :redface: (totdat ik roodgloeiende wangetjes en buikpijn krijg… hihi) *
Het kan me niet pittig genoeg zijn!

:turkey: