Onze kookhoek

Beste lezers,

Heb het onderwerp weer eens opgehaald.

Koken jullie thuis wel eens turks?wat zijn jullie lievelingsgerechten?

Jullie forumbeheerder,

Hans.

KEBAB !!! Maar dat maak ik niet zelf, haal ik gewoon bij het turkse restaurant hier in de buurt :stuck_out_tongue: .
En als dessert mag het gerust Baklava zijn, hebben we in school eens klaargemaakt en smaakt héél lekker !

ik heb wel is sigara boregi gemaakt en ook kofte…en biber dolma (alleen was niet zo lekker als de moeder van mn vriend die maakt) en heb ook is baklava gemaakt…was geen succes…te veel noten erin gedaan hahaha

Het liefst maakt ik turkse Pizza of döner kebab.
Ook maak ik m’n eigen ayran, een dunne yoghurtdrank.
Ik haal de ingrediënten bij een Turkse winkel bij ons in de buurt.
Turks brood krijg je nergens zo lekker als bij de moskee.

Eet smakelijk allemaal, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Ik maak wel eens turkse goulash. Zalig!! En ook iets wat vrienden nog wel om vragen, als ze komen eten dus.

Zomers maak ik ayran, lekker dorstlessend, en dan natuurlijk de div salades!

Ach weet je wat ik eigenlijk zo jammer vind, je kan tegenwoordig bijna alles hier ook eten. Toen wij jaren geleden naar Turkije gingen dan kon je je maanden van te voren verheugen op een bepaald gerecht. Als je er nu zin in hebt ga je de stad in en je haalt het gewoon, of gaat het ergens zitten eten

Alleen de omgeving en de temperatuur mis je dan nog:mad:
Groetjes
Annemiek:wave:

Ik heb een paar weken geleden nog kofte gemaakt en Börek, ook maak ik wel eens lachmacun.
Hans ik heb touwens een maand geleden met bayram, echte appeltaart, zuurkoolstampot met rookworst en gevuld speculaas gemaakt in turkije voor mijn vrienden, ik had alles meegenomen naar turkije…
Ze vonden het helemaal geweldig.

İnderdaad Hans…Als je hier woont ben je het Turkse eten wel een zat!
Gisteren heb ik nog aardappelen gekookt met gehaktballen!
Hier is het iedere dag rijst of pasta met kip enz…
En overal citroensap en yoghurt overheen!
Veder is het Turkse eten wel lekker maar toch mis ik de Nederlandse dingetjes, ik heb nu nog een pak speculaas en drop en dan is mijn vooraar er ook weer doorheen!
**Heel veel groetjes uit İçmeler…:wave: **

Ik kan me het zo voorstellen als je in turkije woont dat je het nederlandse eten mist.
Maar als ik in turkije op vakantie bent nou heerlijk, maar ja dat is voor 2 weken.
Wat ik thuis nog al eens maak is kirmizi mercimek corbasi (linzensoep) en irmik helvasi (griesmeel amandel dessert)
Lekker hoor!!!1 hihih
groetjes van jac

Hoi,

Het is inderdaad soms behelpen als je even lekker Nederlands eten wilt hebben.
Sojasaus is hier in vele smaken te krijgen en met een beetje toevoegingen is er een hele goede ketjap manis van te maken, Curry is ook goed zelf te maken evenals satesaus.
Verkrijgbaar hier bij sommige ´Markets´ is Pindakaas, spek, grillworsten (varkens), zoetzure augurken (Alman tipi) en juspoeder (ongezouten).
Op zich kan je dan al heel veel verlangens voldoen.
Hollandse kaas en varkensham is, net als wat Hans schreef, verkrijgbaar bij de Migros en redelijk aan de prijs.
Drop, ja… dat blijft meenemen, zit niet anders op!

Ik kan toch niet nalaten op te merken dat voor diegenen die lekker bekende kost willen eten en toevallig in Side zijn, in ons restaurant kan je al typisch in Nederland bekende gerechten verkrijgen: Erwtensoep, kroketten, frikandellen, bitterballen, Vietnamese loempiaatjes, sate, atjar, nasi, kip met ananas in chinese zoetzure saus, foe yong hai en diverse broodjes zoals broodje gezond, kaas of tonijn.

Wil je weten waar we precies zitten kijk dan even op onze site, www.wiellies.com

ik weet niet wat jullie voor probleem hebben met het nederlandse eten in turkije.
wij lopen iedere vakantie over de markt en zie tot mijn stomme verbazing dat alle groenten die je in nl kan kopen ook in turkije op de markt liggen,
ik zag in augustus en sept op de markt :spruiten/bloemkool/rode kool/spitskool/witte kool/witlof/asperge/boerenkool/bietjes en zo kan ik nog wel even doorgaan,kijken jullie niet of wil je wat anders dat ik niet heb opgenoemt.
ben zelf hobby kok en zie daar helemaal geen probleem om een nl maaltijd te maken,spek kan je ook op diverse plaatsen kopen,ik zie dus geen probleem.

zoek toch eens op de markt zou ik zeggen.
groetjes carlos:confused: :turkey:

Denk juist dat het andersom is Carlos!! We hebben het over het missen van Turks eten hier, en het missen van Nederlands eten als je daar woont!!

Heb je hier wel eens thuis iets Turks gemaakt?? Het smaakt heeel anders, al gebruik je precies wat ze hebben gezegt. Dat komt omdat je het geheel van daar mist.
Dat is precies zo met het nederlands koken daar. Ik kan me zo voorstellen dat Hans de geuren van nederland mist als hij spruiten met een gehaktbal gaat maken!!
Wij hebben daar best wel eens dingen gemaakt die we in nederland ook maken, maar het lijkt er niet op!!

Ik mis het turkse eten echt als ik hier ben!! Maar dan wel het eten uit de Lokantasi’s!
Ben benieuwd hoe het is om zondag in een Turks restaurant in Nederland te eten, ook weer een heeel nieuwe ervaring!
:wave:

hallo beppie,volgens mij komt dat door het klimaat daar,die is toch heel anders dan in nl,en ten tweede denk ik dat de groenten in turkije niet zo erg worden bespoten met bestrijdingsmiddelen als in nederland.
ik heb zelf al diverse malen turks gekookt thuis en merk het verschil wel maar dat is toch de sfeer die je mist.
maar als wij over vier jaar daar wonen kook ik zelf toch internationale gerechten,

groetjes carlos:wink:

Lijkt me een heeeerlijk plan, zowel die internationale gerechten als het wonen daar(hihi)
Heel veel suc6

OEW ja! Lijkt mij ook wel wat!
Ik was dit topic aan het lezen en zat me alweer te bedenken wat ik dit keer voor mijn Turkse vrienden ga koken als ik weer langskom eind april :slight_smile:
Had vorige keer een rollade gemaakt van kippevlees en gestoofde peertjes. Nou ze waren er helemaal weg van! Of ik het niet elke week op kon sturen, hahaha!
Nu nog even bedenken wat ik nu weer voor ze zal koken :slight_smile: Iemand nog tips?

Liefs Rieneke

• Stoofvlees met frietjes :wink: (fijne frietjes) :smiley: :belgium:

• Afhaalchinees :whistle: :CHINA:

:wink:

Die afhaalchinees, daar ga ik voor dan. Al is stoofvlees ook zaaaalig hoor!!

Onze kookhoek;helemaal in de vergetelheid geraakt terwijl de turkse keuken zo rijk is…

Bezoek eens een lokanta achteraf gelegen;voor 3 euro een hele maaltijd.

Soep vooraf met brood,kofte met rijst en een thee toe(gratis,van het huis).

Stap eens af van het all inclusive en ontdek de echte turkse keuken,het is geen luxe;maar je staat versteld van het aanbod.
Gewoon uit de vitrine-kast aanwijzen wat je wilt.

Alkohol wordt niet geschonken maar dat hoeft ook niet,de maaltijd is harmonieus met water of ayran.

Afyet olsun!

Hans.

ja hans…die salade ken ik…vind het heerlijk!!

de laaste paar vakanties ben ik bij mn vriend geweest, idd heel anders dan in een hotel, maar o zo lekker!! en spot goedkoop allemaal.

op de weg van manavgat naar (tja hoe moet ik dat uitleggen) die paar hotels>>club voyage selge beach, silence beach en nog een paar.
ligt ook zo een restaurant, gaan we iedere keer heerlijk lamsvlees eten!!

groetjes

filiz

Je hebt helemaal gelijk!! Altijd ging ik met mijn ouders uit eten als we op vakantie waren, heerlijk was dat. Nu kwam ik (voor het eerst all inclusive) mijn hotel niet uit… Heb ik nu heel erg veel spijt van. Ook niet leuk voor de lokale bevolking/restauranteigenaren daar. Ik ben niet gierig, maar all inclusive maakte mij lui, omdat dat ook wel lekker was.
Nu heb ik dus haast geen Turkse gerechten gegeten… Iemand nog tips om zelf wat (beginnen met wat makkelijks dan?) te maken?

Kris, Tomatensalade:

Snijd 2 tomaten klein, rode uien erdoor, basilicum fijnsnijden en erdoor, en dan natuurlijk de feta in brokjes!! Heerlijk met turks brood en ayran.

Ayran: ik neem hem 50/50 maar word ook wel 1/3 gemaakt: turkse yoghurt met water en zout naar smaak goed doorroeren en goed koud drinken!!!

Ohh ik wil nu erheen!!