In aanvulling op het vorige bericht:
je hebt ook nodig bij aanvraag:
5) bevestiging gereserveerde retourvlucht (ticket te betalen na goedkeuring visumaanvraag, te laten zien bij afhaling visum).
6) inkomensbewijzen garantsteller dan wel inkomensbewijzen aanvrager
Niet helemaal correct.
Punt 5 kan, is niet noodzakelijk. Indien je over internet een ticket bestelt (dat doet 90% van de mensen) dan moet je vooruit betalen voordat je een bevestiging en email ticket krijgt. Je moet deze echter niet boeken c.q. betalen voordat je weet of de vrouw een visa krijgt.
Dit ticket dus meenemen als je uitgenodigd wordt voor het afhalen van de visum.
Bij punt 6 ook een aantekening. Heeft de dame in Thailand zelf een redelijke job dan is dit niet nodig. Zelf heb ik dit ook niet nodig gehad (mijn partner is Cambodjaanse en daar zijn ze nog veeeel moeilijker mee!)
daar ik zelfstandig ondernemer ben en haar namens mijn firma zakelijk of voor vakantie uitnodigde.
Maar ook hier geldt beter teveel meenemen als te weinig.
Vluchten kan je van tevoren in optie laten boeken en zo een bewijs van reservering meenemen bij de aanvraag. Destijds moesten wij ook reeds een bewijs van vluchtreservering tonen bij de aanvraag.
Ook was ik verplicht om kopieen van mijn laatste 3 loonstrookjes aan te leveren bij de aanvraag, ongeacht het feit dat mijn partner zelf een baan had.
Wellicht via een reisburo maar niet bij boeking rechtstreeks via internet bij de airline. Probleempje is dat alleen KLM de mogelijkheid biedt om geld van bank naar hun bankrekening in Bangkok over te maken. Praat ik nog niet over de verwikkelingen om een ticket BKK-AMS-BKK te boeken vanuit NL.
Vraagje: hoe doen Thais het dan die zelf op eigen gelegenheid op vakantie naar Europa gaan? Die stappen (weet ik uit ervaring) gewoon een reisburo binnen in Thailand en boeken daar een reis. Zonder enig probleem. Alles wordt simpleweg daar gedaan en binnen 1 week hebben ze hun ticket en papieren.
Idd, gewoon ff een reisbureau bellen of bezoeken en ze kunnen een vlucht in optie zetten en een printje hiervan mailen. Ticket BKK-AMS v.v. vanuit NL boeken is geen enkel probleem, deze tickets worden regelmatig bij ons geboekt.
Vraagje: hoe doen Thais het dan die zelf op eigen gelegenheid op vakantie naar Europa gaan? Die stappen (weet ik uit ervaring) gewoon een reisburo binnen in Thailand en boeken daar een reis. Zonder enig probleem. Alles wordt simpleweg daar gedaan en binnen 1 week hebben ze hun ticket en papieren.[/quote]
Antwoordt:
Als Thais over voldoende middelen van bestaan(geld) beschikken kunnen ze op vakantie gaan naar Schengenlanden ze dienen wel altijd een visa aan te vragen.(reisbureau weet procedure).
Als Thais daar niet over beschikken dienen ze een garantsteller te hebben.
Onder punt 2: Wie moet in het bezit zijn van een visum ?
Klik je op de bijlage en dan staat Thailand op de lijst van personen die een visa dienen te hebben.
Onder punt 3 wordt het verder toegelicht aan welke voorwaarden men dient te voldoen om een visa te verkrijgen.
Punt 5 moet. Als je via internet boekt, moet je de optie laten zien (dus eigenlijk hetzelfde als wanneer je via een reisbureau boekt) als je het visum aanvraagt.
Punt 6: klopt,m het is 1 van de 2 of beide: inkomen garantasteller of inkomen aanvrager, zodat ze vast kunnen stellen dat de aanvrager teruggaat naar Thailand. Als ik een visum aanvraag voor mijn vrouw stellen mijn ouders zich garant, de loonstrookjes nemen we mee bij de aanvraag, plus we laten de bankboekjes van de zaak zien (die op naam van mijn vrouw staat). Ik heb gemerkt dat dit makkelijker is dan alleen garantstelling of alleen zaakpapieren/bankboekje.
Ik heb trouwens alleen gereageerd op je eerste bericht omdat je 4 punten aangaf, en als iemand uitsluitend daarmee bij de ambassade aankomt wordt het een teleurstelling voor de aanvrager.