Hallo allemaal!
Volgend zomer gaan mijn vriend, schoonouders en ik op de motor naar noorwegen. Een vaste route oid hebben we niet, zeker is wel dat we langs de preekstoel willen en ongeveer omhoog rijden tot Gudvangen. Hebben jullie nog mooi/bijzondere slaapadresjes? Mag van camping tot chalet tot boomhut zijn :)) en de route/plaats maakt ook niet veel uit! ben het forum natuurlijk al aan het afstruinen, maar wat nieuwe up to date tips zijn welkom!
Groetjes,
kirsten
Bijzondere slaapplekken… Das een leuke. Over smaak valt namelijk niet te twisten roep ik altijd. Naar wat voor iets ben je op zoek? Want om nu zomaar zooitje campings hier neer te zetten lijkt me niet heel handig.
Maar dat is ook zo met routes, plaatsen…via het zuidafrika forum heb ik destijds eenzelfde oproep geplaatst en daar heb ik erg goede en leuke tips gekregen. Dus vandaar mijn vraag; zoekend naar plekken waar mensen mooie/bijzondere herinneringen aan hebben.
Heb nog even zitten kijken, wil je echt niet hoger dan Gudvangen? (Weet niet hoeveel tijd je hebt.)
We hebben drie weekjes dus denk niet dat we dat gaan redden toch?
Ik ben in drie weken tot de Lofoten geweest, tis maar wat je wilt
Maar zonder al te veel te rijden is Geiranger makkelijk haalbaar hoor. Helemaal op de motor.
Nou, das een leuk ritje naar Gudvangen op de motor! Mag ik vragen op wat voor motor(s) jullie gaan? En waar komen jullie aan in Noorwegen? Is het jullie eerste keer in Noorwegen? Er zijn zoveel mooie leuke routes! De kustroute is waanzinnig mooi, maar zul je veel tijd kwijt zijn aan met pontjes gaan. Iets meer het binnenland in heb je daar minder last van en kun je bijv als je vanuit het zuiden de 13 volgt nu gebruik maken van de Hardangerbrug. Hoeveel wil je gaan rijden per dag, das ook wel belangrijk om te weten. Jullie hebben 3 weken, mooie tijd om ook wat dingen te bezoeken lijkt me. Als je dan een beetje de kustroute neemt, is een aanrader (als je ook van een beetje lopen houd) natuurlijk om de Preikestolen te gaan beklimmen. Je zou dan (als je de westkant route neemt) natuurlijk ook in Gieranger geweest moeten zijn., kun je misschien nog een leuk boottripje naar Hellesylt nemen, kom je langs de waterval De Zeven Zusters en met een beetje geluk zie je bruinvissen (kleine dolfijnen). sorry, ik zit alweer een paar honderd kilometer boven Gudvangen…met drie weken zou je nog noordelijker kunnen gaan…afijn laat maar even wat weten! Ben zeer benieuwd met wat soort motor(s) jullie gaan!
We hebben een yamaha xt en een suzuki intruder. Ik denk dat het wel beetje op houdt met vijf uurtjes per dag rijden. Dag 1 en laatste niet mee gerekend want dan willen we goed door rijden. Preekstoel wouden we sowieso doen. In en uitkomen noorwegen; liefst op twee verschillende plaatsen. Sowieso 1x met de boot! Leuke tip van hellesylt, dankjewel! We hebben een tent mee maar leuke huisjes/ blokhutten zijn ook welkom ![]()
Hoi Kristaah, das een leuke combinatie! Al eens gedacht aan een aanhangertje? Kun je leuk spul meenemen en als je een zeg maar een tractorkoppeling neemt (Freebird) dan hoef je ook geen zorgen te maken over de snelheid. (www.motor-trailers.nl) Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld op de heenweg met Fjordline te gaan vanuit Hanstholm, Denemarken. Je bent dan met de snelboot in 2 a 2 1/2 uur in Kristiansand of je neemt (gezien de eventuele rust die je wilt) diezelfde ferie maar dan de gewone en doe je er zo’n 4 uur over om in beide gevallen in Kristiansand aan te komen. vandaaruit kun je dan mooi je route rijden. Er zijn zoveel overnachtings mogelijkheden onderweg en Noorwegen mag je vrij kamperen (Allemans Rett), tenzij je dichter dan 150 meter bij een bewoond pand/hytter of wat dan ook staat, dan moet je even toestemming vragen. Dus dat maakt het misschien nog interessanter! Voor camping tips moet ik even wachten dat ik weer thuis ben, daar heb ik een mooi boek voor. Groetjes!
Ken je deze site eigenlijk? The Scenic Routes | Nasjonale turistveger staan best veel erg mooie routes op.
Vaart die nog?! Ik dacht echt dat die opgeheven was en voortaan vanuit Hirtshals ging. (Ik kan me vergisssen!)
Kleine 5 uur per dag rijden, drie weken… Dan heb je echt meer dan genoeg ruimte om Geiranger te halen. ![]()
Bij Olden heb je overigens prachtig gelegen camping: Olden Camping | Camping i Sogn & Fjordane
Stukje zuidelijker, bij Skjolden ook: Nymoen Leirplass - Camping (ook erg veel hutten daar)
Ook als we af en toe een dagje niet willen rijden? Dit wordt onze eerste motorvakantie haha, ik heb echt geen flauw idee wat wel en niet gaat lukken. Overigens rijdt er een auto achter ons aan met alllle bagage en tent spullen dus dat scheelt!
Wat een gave campings! Ik heb ze direct opgeschreven. Ben alles beetje aan het verzamelen dus je tipz zijn van harte welkom!
Ik ben overigens ook een groot fan van paardrijden. Weet niet of je daar toevallig ook nog leuke tips voor hebt?
Groetjes!
Tuurlijk joh! Mooiste is, je kunt bij Olden een keus maken, doorrijden naar Geiranger of vanuit Olden afbuigen richting het zuiden.
Op campings is altijd plaats dus als je niets vastlegt kun je altijd kijken welke kant je op gaat.
Te lang echt in het zuiden blijven zou ik zelf niet doen. Is niet het mooiste stukje. (Smaken verschillen)
Paardrijden… poeh. Echt geen idee!
Ik heb ook een aantal suggesties:
Camping Brenna te Meraker (ronde boven de a): toen ik er was, hele aardige eigenaren: fam. Johnsen. Meraker ligt tussen Trondheim en Storlien (Zweden).
Camping te Leksvik, aan noordzijde Trondheimfjord. Neem eerst de pont te Flakk.
Camping bij Rakvag (rondjes boven de a’s).Rakvag is een schilderachtig kunstenaarsdorp op palen. Mooi uitzicht van camping op dorp. Ligt niet ver van Rissa en Hasselvika, t.n.v. de Trondheimfjord. Neem eerst de pont bij Flakk.
Camping bij Osen, niet ver van Arnes (rondjes boven de a’s) en Afjord (rondjes boven de a’s), te bereiken via o.m. pont vanuit Flakk, Steinkjer, Namsos.
Camping te Hattfjelldal bij Trofors, tussen Grong en Mosjoen.
Camping en jeugdherberg Justad te Stamsund, Lofoten, heel gezellig en authentiek van hout op palen.
Camping te Kirkenes.
O sorry, ik had de vraag niet goed gelezen. De genoemde campings liggen niet op de door jou gekozen route. Maar misschien heb je er later nog wat aan, of iemand anders.
Camping te Kristiansund.
Camping van ex-schaatser Kees Verkerk te Kristiansand.
Camping te Sogndal.
Die camping van Verkerk is volgens mijn laatste info echt een puinhoop.
Mijn zuster en zwager hebben er enkele jaren geleden ook gestaan met hun caravan of camper. Hoewel mijn zus en zwager het thuis altijd keurig voor elkaar hebben, heb ik geen klachten van hen over de camping gehoord. Wel vertelden ze, dat ze prettig te woord zijn gestaan door Kees Verkerk. Ze zijn zelfs nog op de foto gezet met hem.
Zoover is nu niet echt positief…
@ Theiz…je hebt gelijk, nou zijn ze niet zozeer opgeheven als wel dat de aanmeerrechten en zo verlopen waren en het beter was om in Hirtshals verder te gaan.
Had ook iets met betere capaciteiten te maken.
In deze website staan niet alleen negatieve meldingen over de camping van Cees Verkerk. Er staan ook meldingen in van mensen, die het daar prima naar hun zin hebben gehad. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan een camping. Als mensen ook laat in de avond nog kunnen arriveren, lijkt mij positief. Het is ook een kwestie van leven en laten leven. Men moet geen luidruchtige bijeenkomsten gaan houden midden in de nacht, maar ik neem aan, dat dat daar niet gebeurt. Echter, ik ben eens bij een nachtconcert geweest op of bij een camping bij een baai op het Azoren eiland Santa Maria. Kennelijk kan het daar wel.