Mijn reis is nu ook definitief geboekt; java/bali/lombok

De tickets zijn nu definitief geboekt en het conceptreisplan kun je hieronder lezen; nog tips/suggesties ???

Reisplan

2-jun-09   Amsterdam-Jakarta   

2 dagen

aankomst 3 juni 2009 (t/m 4 juni 2009) overnachting in Jakarta

4 en 5/6   paar dagen verblijf in   Tangerang/familie F. (kampong)   

2 dagen

6-jun-09   vanaf Jakarta naar Bandung (vliegen   of met chauffeur)   

2 dagen

verblijf Hotel San Gria waarschijnlijk (Lembang)

Pangandaran inclusief Green Canyon bezoeken

8-jun-09   dan van Pangandaran via Banjur (bus)   en dan met trein naar Yogyakarta   

is lange reis maar wel mooi (zie * omgekeerd doen)

of vanaf Pangandaran naar Cirebon en dan met de trein naar Semarang

bezoeken kindertehuis

2 dagen

10-jun-09   * vanaf Semarang naar Surakarta   (Solo)/Magelang/Yogyakarta   

of dit geheel met chauffeur

verblijf in hotel

1 dag

11-jun-09   van Semarang (of Yogyakarta) met   trein/vliegtuig naar Surabaya of rechtstreeks naar Bali       

overnachting hotel Bali

1 dag

12-6-2009   3 dagen Lombok met o.a.   Gili-eilanden, verblijf hotel Lombok en eilanden   3 dagen

15-jun-09   verblijf op Bali in verschillende   hotels e.d.   

overleg met E.; koffie drinken

10 dagen

25-jun-09   terug naar Nederland   (Denpasar/Bali-Amsterdam)

Indesco

Vliegen naar Bandung lijkt me geen optie, eerst naar het vliegveld Halim Perdanakusuma, van waar de vluchten naar Bandung vertrekken, als je in het spitsuur zit kost dat veel tijd. De beste optie is m.i. de trein, die vertrekt vanaf station Gambir midden in het centrum van Jkt.

Hier de vertrektijden:

KA Parahyangan 05.15, 07.30, 08.30, 10.30, 13.30, 16.30 en 20.30

Dit is zo een beetje de mooiste treinrit die je in Indonesia maken kunt.

Als je van Pangandaran naar Cirebon wilt kan je het beste de trein vanaf Cilacap nemen, de KA Purwojaya.

NB Alle treinen in Indonesia hebben een eigen naam, KA = Kereta Api = trein

Gruces

Hoi Boomaap,

dank je wel voor de informatie, zit alleen even met 2 dingen; a) heb gelezen in een boekje dat v.a. Jakarta naar Bogor (zelfde trein als naar Bandung) gevaarlijk kan zijn v.w.b. zakkenrollers/gangs e.d. ook in de trein en hoorde mijn schoonmoeder al zeggen dat we niet met een koffer van Jakarta naar Surabaya, dan naar Bali/Lombok moesten gaan i.v.m. hetzelfde probleem ook qua bagagedragers/taxichauffeurs en dat het misschien beter is om v.a. Jakarta overal met een auto met chauffeur te gaan reizen. Klinkt misschien negatief, maar wat raadt jij mij aan, want ik heb ook geen zin om van Jakarta naar bijv. Surabaya (of Semerang/Yogya) te gaan met bijv. een rugzak en dan weer terug naar Jakarta om de koffer op te halen en dan naar Bali te gaan. Graag jouw reactie hierop. Alvast bedankt. Indesco

De trein Jakarta - Bogor is een andere lijn dan die van Jakarta naar Bandung.

Wat die bagagedragers betreft, dat zijn op stations officiele (aan hun jekkie te zien) en betrouwbaar. Als je dat niet gewend bent schrik je je wel rot als je iemand met je koffer weg ziet lopen, maar hij gaat lekker dringen en als je bij je zitplaats aankomt staat je koffer er al. Ja en dan ben je vergeten om van te voren een prijs af te spreken en blijkt het duur. Gewoon 10.000 Rp geven en daarna de andere kant opkijken. Taxi’s schijnt in sommige steden moeilijk te zijn. Ik neem vaak taxi’s maar heb nooit problemen, maar heb ook geen last van een taalbarriere.

Boomaap, wat vind jij van Pangandaran en Green Canyon = lang onderweg en van korte duur of toch wel leuk om te zien ?

Indesco

Ik ben geen Boomaap, maar ik vond Green Canyon en Pangandaran wel de moeite waard. Niet perse voor de rivier en de waterval, maar vooral ook voor de weg erheen. De bootreis tussen Ciater en Pangandaran is echt een aanrader! Je vaart door de rivier, langs allerlei kleine dorpjes, vissen vliegen over de boot, echt super. Pangandaran is grappig voor een jungle trek, zeker wanneer je niet ergens anders de jungle in gaat. Bovendien is er allerlei wildlife te zien, zoals aapjes en stekelvarkens (en heel veel vleermuizen). En zee en strand zijn altijd leuk om even lekker uit te waaien, al kun je hier niet zwemmen. (Wel surfen.)

Mijn verslagje van lang geleden (2001): IkReis - Pangandaran Nationaal Park: strand en jungle op Java

Hoi Indesco, nog een tipje voor als je op zoek gaat naar hotels. Bekijk altijd even op TripAdvisor wat anderen van een bepaald vonden. Het is weliswaar Engelstalig, maar er zijn heel veel hotelrecensies te vinden en je kunt zodoende perfect zien of een hotel de moeite waard is. En ook als je niet weet welk hotel je wilt boeken, dan kun je daar kijken per plaats/stad welke hotels de hoogste waardering hebben gekregen van andere bezoekers.

Laatst heeft TripAdvisor ook weer z’n jaarverslag van beste en goedkoopste hotelsgepubliceerd. Misschien ook leuk om eens te kijken of er hotels tussen zitten die in jou reis kunnen passen.

Hoi Jenny,

iedereen mag altijd reageren, no problem.

Met een pruttelbootje (hahaha volgens het verhaal) :stuck_out_tongue: of toch wel een stevige boot, ik moet wel een beetje rekening houden met mijn vriend want hij heeft een hele nare ervaring achter de rug v.w.b. een boot (uberhaupt in bijv. een zeilboot hangt ie 3/4 van de reis over de reling en dat is zo zielig) ? En waar ben je opgestapt bij de Ciater (ik ben niet zo’n berg/vulkaanbeklimmer) om naar Pangandarang te komen ? Vanaf Pangandaran is het toch ook nog een uurtje om bij de Green Canyon te komen ?

RHNDTZ; dank je wel voor de informatie, zal ik zeker onthouden. Aan zulke tips heb je altijd wat aan. Leuk dat je weer reageert (hihi). :wink:

Indesco

Ik heb me vergist, sorry, de boot die ik beschreef gaat vanuit Cilacap!

Je hoeft niet bang te zijn voor veel stroming ofzo, je vaart over een rivier. Je tassen worden voor je gedragen, dus dat scheelt. En de boten zijn niet overvol geladen met touristen, locals en vee, dus dat is ook een zorg minder. Er zijn zelfs reddingsvesten, voor wat het waard is. :biggrin:

Wat vulkanen betrekt: de meest bezochte vulkanen (Bromo, Tangkuban Perahu) zijn zgn drive inn vulkanen, je komt met minimale inspanning (met de auto dus) bij de top. En al die warme bronnen zijn badderplekken voor de Indo’s, daar kun je ook gewoon met de auto komen, zoals iedereen doet op een willekeurige zondag. (DRUK!)

Ik zou in Jakarta in Jln Wahid Hasjim logeren.
Daar heb je diverse 2-3 sterren hotels , Indonesisch of IBIS .
Reden omdat het Centraal gelegen is , en dicht bij Jalan Jaksa (backpackers paradijs en andere soorten vogels)
Bij hotel Cipta (399.000 per kmr per nacht incl ontbijt ).
Is redelijk schoon , heb ook 2 nachten gedaan afgelopen weken.
Daar heb je ook nwe hotels ex appartementen in de range van ongeveer 275.000-300.000.

Als je naar Bandung wil kan je ook via travel doen .
Alleen zou ik de advies van je schoonmoeder volgen om een auto te huren (kost ongeveer 40-50 euro) per dag , kan je ook bvia Bogor - Puncak Pas doen , en diverse stops maken .Ceklak ceklik foto maken.
Je heb de auto met chauffeur voor 12 uren perdag voor je zelf.

Als je snel van A naar B wil kan je ook met een Travel gaan (kleine busje) , snel en goedkoop.
Cipaganti bijvoorbeeld , of als je rechtstreeks van de airport naar Bandung wil (voor andere reizigers) heb je naast Cipaganti en nog andere travelbussen ( 60-70.000 enkele reis) kan je Prima Jasa bus van Bandara =airport naar Bandung Super Mall(Bandung) gaan.
Voor 75.000 rupiah zit je binnen 2,5 uur (3) in Bandung.Vertek elk uur tot laat in de avond .
Comfortabel , airco en stopt alleen als je in bandung(Super Mall) aankomt.(neem wel eigen mondvoorraad mee).
Nadeel is dat je snel van A naar B wordt vervoerd , kan je de mooie plekkjes niet zien en overal stoppen .Dus een auto huren is praktischer en comfortabel.
De travelbusjes gaan via de nwe Cipularang tol , zie je ook weinig van de natuur van west java.

*In Bandung zou ik in de Centrum gebied logeren , Lembang is mooi koel , mooi uitzicht naar Bandunf , maar dan heb je vervoersproblemen .
Als je in centrum zit , is dat opgelost.
Je heb ook openbaar vervoer(angkot) van Lembang naar beneden , maar dan moet je gaan overstappen als je naar Centrum (Alun-Alun) wil gaan.
Ik ken 2 budget hotels in de buurt van bandung Indah Plaza (begin Dago Weg), tegenover Holliday Inn.Eigenlijk stikt daar van budgethotels (t/m 400.000 rupiah)

• Van Bandung naar Pangandaran kan je ook met Travelbusje gaan.
    Wordt je van hoteldeur naar hoteldeur gebracht , voor (—?) een schijntje.
    Je kan ook met de trein gaan en overstappen in Banjar .Waarom die susah , en dan met je koffers/rugzak sjouwen
    Ik zou een huurauto nemen .
    Kan je diverse steden zoals Garut - Tasikmalaya ook bezoeken(mijn Sundanese roots)

Vanuit Pangandaran kan je ook naar Cirebon gaan of naar Jogja via Baturaden (daar overnachten) , ook met de auto reizen.

PS : Pangandaran vind ik niks aan , een smoezelige uit de kluit gegroeide visserdorp.
Ik vraag me af waarom het bij de Nederlanders geliefd is .
De omgeving van Pangandaran heb ik nog niet gezien.

Surya,

in Jakarta overnachten wij 1 nacht in een hotel welke ik alhier al besproken heb via het reisbureau, want ik denk wel dat we helemaal kapot zijn na 20 uur reizen (Ams-KL-Jakarta).

Daarna met de trein naar Bandung, moet een hele mooie reis zijn heb ik gelezen en gehoord, verblijf in een hotel op een berg (die kraakt) in Lembang en vandaaruit via Garut/Talismalaya naar Pangandaran, lijkt mij zelf heel leuk niet omdat alle Nederlanders dit willen en de Green Canyon bezoeken.

Vanuit Pangandaran wil ik ook naar Cirebon, hoor ik ook positieve dingen over. Waarschijnlijk ook met een auto zodat we tussendoor ook de andere plaatsjes kunnen bezoeken en vanuit Cirebon met trein naar Semarang, een kindertehuis bezoeken.

Vanuit Semarang via (waarschijnlijk) Diengplateau, Borobodur naar Yogya en ook nog Solo en Prambanan bezoeken, dit zijn de enige toeristische bezienswaardigheden die wij willen zien, verder eigenlijk alleen maar echte indonesische dorpjes/stadjes en alles wat daartussen zit.

Vanuit Yogya naar Bali vliegen (als we tenminste een goed vliegtuig kunnen vinden). Tussendoor moet ik gewoon nog zien of we een taxi en/of auto nemen, omdat ik daar ook verschillende verhalen over hoor (oppassen met rippers e.d.) hoewel ik ook weer verschillende adresjes heb gekregen voor vervoer.

Weet iemand eventueel nog een goede chauffeur (all-in) van Bandung naar Pangandaran, van Pangandaran naar Cirebon en van Semarang naar Yogya ?

Wat bedoel je met vervoersproblemen Lembang ?
Wat is een susah ?

Indesco

Of een vliegtuig goed is/was, weet je pas na afloop van de reis :tssk:

Er zijn volop maatschappijen die tussen Yogya en Den Pasar vliegen, het vliegen van een ticket zal niet moeilijk zijn.

Er zijn diverse officiele rentalbedrijven zoals o.a Cipaganti , Mitra Travel.Beiden zitten in Bandung met vestigingen in Jkt en andere steden .
Daar heb ik goede ervaringen mee. Ze hebben een stalletje bij de aankomsthal in Jakarta.
Daarnaast stikt het van vele kleine rentalbedrijven.

Lembang is een dorp op een paar kilometer afstand buiten bandung , in de heuvels.
Dus kan je moeilijk uitgaan in Bandung.Een uitstapje bij de Braga weg , De nederlandse North Sea Bar , Mall Parijs van Java , waar je kan slenteren en lekker eten in diverse open terassen.
Of je kan ook Taxi nemen , de betrouwbaarste is Blue Bird .
Kost je hoogstens een paar eurie. In ieder geval goedkoper dan in Holland.
Susah= moeilijk, kost veel moeite.

Je kan altijd een auto huren op basis van droppen , vertrekt Bandung , gedropt in Pangandaran.
Of je huurt voor een paar dagen , tenminste als je Pengalengan , Grand canyon, Cipanas ook wil zien.En Garut-Tasikmalaya (de huishoudnijverheid, payung)
En daarna verder naar Cirebon.(Heb je daar iets te zoeken?)
Voor mij is Cirebon een dooie , vieze havenstad .
Ik zou Cirebon overslaan , gewoon naar Jogja en genruikt je jogja als uitvalbasis naar semarang(dagtochten) , Solo , Borobudur , Prambanan (dagtocht) .
We hadden vorig jaar 450.000 rp per dag voor auto+chauffeur neergeteld in Jogja.
Die Mitra Travel zit ook in Semarang.
waarschijnlijk hebben ze een traveldienst van Semarang naar Jogja.
Ik heb een travelbus(nog nieuw) voor 7-8 personen afgehuurd met 3 personen in Semarang en laten droppen in Bandung .Had toen wel 12 uren voor gebruik en een paar keren stoppen naar eigen keuze.

Vooroordeel van iemand die nog nooit in Cirebon is geweest, en van de leukste plekken op Java met een zeer rijke cultuur en een zeer speciale bevolking, die zelfs een eigen taal hebben.

Overigens heb ik u nog nooit over een bezoek aan iets cultureels of historisch gehoord. Doet u daar wel eens aan, anders dan met uw mond? Iemand met zo een interesse in de geschiedenis van zijn geboorteland zoals u zou zich toch de benen uit het lijf lopen om al dat moois op dat gebied wat er in Java te vinden is te bewonderen, dunkt mij, maar wie ben ik?

Ya , wie ben je eigenlijk ?
Wat is dit voor ge-O.H.?

Ik heb mijn reis naar Cirebon , de hotels waar ik verblijf , bezoek aan de Kasepuhan (verwaarloosde kraton) , bezoek aan de haven van Cirebon beschreven.
Zie Indahnesia.
Ben zelfs bijna gestrikt om met een paar Javaanse WisDom (Wisatawan Domestic)op de foto te gaan .
Alleen deze Mister wil niet , moet toen mijn vrouw (echte bule) en zeuntje meermalen keren op de foto .
Kon bijna geld vragen , zo vaak worden ze gevraagd tot ik NEE zeg.
Krijg ik ook nog opmerkingen in het javaans , totdat ik iets terug zegt.
En onze gids hun ook een standje geeft omdat deze Mister eigenlijk een Sundanees is .

en dat is de reden waarom Cirebon een vieze havenstad is ?

Ik heb er jaren gewerkt (rotan), en als het niet zo moeilijk bereikbaar was vanuit Solo zou ik er minstens 1x per jaar naar toe gaan, al was het alleen maar om nasi Jamblang te eten of tari Topeng te zien.

Er zijn overigens 4 kratons in Cirebon, verwaarloosd? Ach weet u nou nog niet hoe iets in Indonesia er uit kan zien, kasian. Van verwaarloosd weinig gemerkt.

Pangandaran niks, Cirebon niks … zal ik Java maar gewoon overslaan ?

Bedankt Suraya voor de informatie. Had je de prijs gewoon afgesproken vantevoren met de chauffeur ? Want 450.000 Rph is dan weer niet zoveel. Ik hoor mijn schoonmoeder iedere x zeggen dat dit minimaal Euro 50,-- excl. benzine e.d. Af en toe weet ik niet meer naar wie ik moet luisteren (en ik heb toch een hele lieve schoonmoeder :confused:)

Boomaap; ik las elders dat de Prambanan nogal moeilijk te bezoeken is vanwege de aardbeving van 2006; is dat nog steeds zo, want dan zou het waarschijnlijk teveel moeite zijn om deze te gaan bezoeken en kunnen we dit misschien beter overslaan.

Indesco

Dat is mijn beleving .
Trouwens die nasi jamblang koste toen ongeveer 5000-6000 rupia per bungkus (portie).
Dat heb ik van de tukang beca gehoord , heb zo’ n beca gecharterd om rondjes te maken .

Ik was er verleden jaar en voelde me genept, want er stonden hekken, en was alles slechts van grote afstand te zien. Laatst wel een foto van een grote hijskraan in de krant die daar wat deed. Ik had de Prambanan al 2 keer eerder gezien. Ik ben toen verder gelopen en zijn er nog vele mooie ruines daar in de buurt. Het terrein is immens, maar men komt nooit verder dan de Prambanan. Je moet de details kunnen zien, de panelen met beeldhouwwerk, die zijn echt adembenemend.

Prambanan niet te bezoeken? Onzin!

Ik ben een half jaar na de aardbeving in Prambanan geweest. De tempel was gewoon open voor het publiek, alleen kon je niet tussen de bouwwerken door lopen en er op klimmen zoals dat tijdens mijn bezoek daarvoor in 2001 wel kon. Maar ook als je niet tussen de tempels door kan lopen is een bezoekje naar mijn mening heel indrukwekkend, het blijft een imposant complex.

Najaar 2006 was men reeds begonnen met herstelwerkzaamheden, hoe de huidige situatie is weet ik echter niet.

Edit: goed, dingen zijn dus weer veranderd :slight_smile:

Zie ook Java 2006