Mexico verlaten met verlopen visum; wat zijn de gevolgen?

Ja, het klinkt dom…maar er zit een verhaal achter.
Ik zit momenteel in Mexico waar ik een tijdje geleden ook een fm3 heb aangevraagd. Deze is al klaar. Dit heb ik via een advocaat gedaan.
Het is een groot bedrag wat ik ervoor moet betalen, maar daar ging ik mee akkoord.

Nu werd ik vanochtend gebeld dat het me nog even 100 euro extra gaat kosten!!
Dat was niet de afspraak. Probleem is dat hij een hele goede en bekende advocaat is en ik in principe niet veel kan doen!

Ik heb wel een papier dat mijn fm3 in tramite is, kan ik daarmee het land uitkomen? Ik wil best betalen voor mijn fm3, maar die 100 euro extra kan hij vergeten. Ik ga al terug naar Nederland omdat ik tegenvallers heb gehad…

Wat zijn mijn mogelijkheden? Wanneer ik gewoon het land uitga met verlopen visum, wat is dan de boete en wat zijn de gevolgen daar verder van?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!!

Groetjes vidaloca

Als het goed is heb je een stempel van binnenkomst in je paspoort staan. Als ik het goed heb moet je een boete betalen over de dagen dat je visum is verlopen .Je kan helaas het papier van je aanvraag van je MF3 niet gebruiken ,het FM3 moet je laten afstempelen bij vertrek en binnenkomst .Ik weet niet hoe het in Cancun is als je daarvan vertrekt maar als je van Mexico city vertrekt kan je wat geld in je paspoort stoppen en zo vertrekken dat heb ik in het verleden zo gedaan zonder problemen.Je kan het bij twijfel ook even navraag doen bij de ambassade wat je het beste is.

Groeten
John

hoi luzyjohn,

dankje voor je post! Pf, lijkt me wel een beetje eng met geld in mijn paspoort…word ik straks opgepakt ofzo…
Ik heb al wel een mail gestuurd hierover naar het nederlandse consulaat/ambassade…helaas nog niets op gehoord. Ik ga maandag maar eens bellen.

Heb inderdaad wel de stempel van binnenkomst.

Ik heb nog even op deze pagina gekeken ( Instituto Nacional de Migración | Gobierno | gob.mx ) maar daar staat ook niks bij hoe dat eigenlijk zit.Hier is het makkelijk om een FM3 aan te vragen daar heb je geen advocaat voor nodig wel het nodige spaans.Ik zal nog een navraag doen bij een advocaat die ik ken als ik meer weet stuur ik je een PM, alleen ik weet niet waarneer ik hem zie.

Groeten
John

Hoi!

Ja, ik weet wel dat het makkelijk is om een fm3 aan te vragen, alleen duurt dat zonder advocaat erg lang (hier in de riviera maya). We hadden een zakenpartner met een vriend, die is advocaat.
De prijs was dus anders afgesproken dan wat nu uiteindelijk op mijn bordje ligt. Het komt nu neer op een te betalen bedrag van 10.500 pesos.

Ik spreek vloeiend spaans, maar dacht bij mezelf: dit gaat snel en ok, dan kost het wat meer…daar ging ik mee akkoord. Ik zou inprincipe die 8000 nog gewoon willen betalen, dat was overeengekomen, maaaaar nu er meer wordt gevraagd heb ik het gevoel dat er van me wordt geprofiteerd.
De zakenpartner is geen zakenpartner meer en valt ook niet meer onder de noemer: vriend
meneer de advocaat weet dus ook prima hoe dat zit en ik denk dat hij er op deze manier nog even een slaatje uit wil slaan.

balen dus zo een afsluiting…

Thanks voor je reactie wederom. Ben benieuwd wat die advocaat zegt.

groet

Helemaal duidelijk is de situatie niet voor mij maar je zou de volgende stappen kunnen onderwegen.

Als Fm3 klaar ligt gewoon proberen op te halen bij Migracion (INM).

Als je Mexico toch gaat verlaten medelen dat je de FM 3 niet meer nodig hebt. Je hebt een verklaring nodig om het land uit te kunnen. Die kost een paar honderd Pesos. Je moet dan wel binnen 24 / 48 uur vertrekken denk ik.

Indien je nog wel geinteresseerd bent in je Fm 3 en in Mexico wilt blijven zou je kunnen zeggen dat je door omstandigheden tijdelijk terug moet naar Nederland. Ook dan maakt INM de verklaring zodat je legaal het land uit kan.

Voor beiden gevallen helpt het dat je reeds een ticket hebt, dus dat je daadwerkelijk aan kunt tonen dat je vertrekt en eventueel, wanneer je terug komt. Je moet je dan tzt weer melden bij de INM.

Indien je niet weg wilt maar wel je Fm 3 wilt hebben moet je proberen om het heft in eigen handen te krijgen. Bij INM informeren wat de status is van je aanvraag. De ontbrekende gegevens overhandigen etc. en zelf de procedure afhandelen.

Indien op dit moment alles al klaar is en ze willen/kunnen je de Fm3 niet aan jouw overhandigen omdat je bv een machtiging hebt gegeven aan je advocaat, zou je kunnen overwegen de aanvraag te laten verlopen. Volgens mij na 30 dagen vervalt de aanvraag automatisch.

In denk overigens dat indien je met 8000 of 8500 Pesos in je hand naar je advocaat gaat, deze wel zal accepteren. Spreek af in het kantoor van de INM zodat je zeker bent dat alles OK is en de FM3 in bezit hebt.

Proberen ambtenaren om te kopen lijkt mij niet de juiste weg. Je positie en aanzien wordt daardoor alleen maar zwakker.

Joep

Ik denk dat Vander wel een punt heeft het lijk mij ook de makkelijkste manier om het land te verlaten door bij het INM uit te leggen dat je door omstandigheden terug naar Nederland moet en je aanvraag van je FM3 nog loopt .

Groeten
John

Dit is de beste oplossing als je de FM3 niet meer nodig hebt. Je hebt immer een papier dat je FM3 in aanvraag is. Hiermee kun je naar de INM gaan een permissie aanvragen om het land uit te gaan terwijl je FM3 nog in aanvraag is. Met deze toestemming mag je verder zonder boete het land uit gaan. Je hoeft niet binnen 24/48 uur te vertrekken. Ik heb hetzelfde gedaan toen mijn fm3 nog in aanvraag was en even terug naar NL moest. Ik heb een datum aangegeven van wanneer ik het land uit wilde gaan en kreeg daarvoor deze verklaring. Nadat ik deze verklaring had ontvangen duurde het nog wel een tijdje voor ik het land uit ging. Als je uiteindelijk het land toch niet uit gaat is dat ook geen probleem alleen zonde geld voor de aanvraag van de permissie.

Heel erg bedankt voor jullie advies. Ik ga zo snel mogelijk naar migracion. Ben alleen een beetje bang dat ze het op het bewijs van tramite (waar ik alleen een kopie van heb) staande telefoonnummer van mijn advocaat gaan bellen.
Geven ze zo een permissie meteen af of duurt dat een paar dagen?

Moet je de permissie bij hetzelfde kantoor aanvragen als waar de fm3 in tramite is? In mijn geval Cancun…
Eigenlijk is de fm3 niet meer in tramite, hij ligt al een tijdje te wachten opdat ik betaal…

Ik ga zeker weten het land uit, 7 februari heb ik een vlucht geboekt staan…een enkeltje met Jetair.

groetjes

Als het al klaar ligt dan zou ik proberen om het ter plekke zelf op te halen en de situatie aan ze uitleggen. Zeer waarschijnlijk is het al betaald, want bij het begin van het aanvragen moet je ook gelijk betalen, nog voordat je zeker bent dat je de fm3 krijgt. De betalingsgegevens wordt dacht ik ook in de fm3 gezet, dus die betaling is dan al gedaan. Betaling wordt per bank gedaan en niet ter plekke in de INM als het goed is.

Zo’n permissie kan enkele dagen mischien weken duren, dat weet ik niet meer precies. Denk haast niet dat ze het voor 7 februari het zullen hebben.
Op Instituto Nacional de Migración | Gobierno | gob.mx staat dat het maximaal 35 dagen kan duren voor ze het hebben.

Balen, ik heb de officiele papieren nodig van mijn tramite, die heb ik niet.
Toch wel een erg lastige situatie dit.

We gaan maar eens richting cancun en kijken wat we kunnen doen. Ik denk zelf dat ze bij migracion wel zien dat het via een advocaat is gegaan en dat ik het niet zelf op kan halen…
Ach we gaan het gewoon proberen…

Echt heel fijn dat jullie mee denken hoor!

Waarschijnlijk is je advocaat en zijn despacho wel bekend bij de medewerkers van de INM. Het probleem waar jij nu mee zit is een situatie welk regelmatig voorkomt. Omdat advocaten regelmatig met onbetaalde kosten achterblijven, zal INM inderdaad niet zomaar de documenten overhandigen aan de persoon in kwestie. Indien daadwerkelijk alles goed geregeld is door je advocaat zul je hem/haar de kosten moeten betalen.

Misschien dat je alles al betaald hebt. In dit geval zou je met deze advocaat kunnen onderhandelen over het hoe en waarom het verschil van de 100 Euro extra.

Mocht je nog niets of een deel hebben betaald, vragen welke kosten er daadwerkelijk zijn gemaakt en deze betalen. Hier is dan een verlies/verlies situatie voor allemaal. Die Fm3 heb je niet meer nodig maar je wilt de advocaat niet achterlaten zonder de gemaakte kosten te betalen ook al heb je zware verliezen geleden de laatste tijd en zit je zonder 1 Peso.
Hij zal het hoogstwaarschijnlijk op prijs stellen dat je hem niet met lege handen wilt achterlaten. Ik denk dat een en ander goed te onderhandelen is. De advocaat weet ook wel dat je vroeg of laat het land uitkomt zonder hem te betalen indien je dit zou willen.

Belangrijk is denk ik dat je vertrekt met een schone lei in INM. Gewoon voor het geval je nog eens wilt of moet terugkomen naar Mexico.

Joep

De advocaat bezit het origineel van de aanvraag en deze moet je laten zien bij het ophalen van je FM3 dat is dus het probleem dat je het niet zelf kunt doen en de betaling van de aanvraag hier in Playa is aan het eind en na overleg van bewijs van betaling krijg je je document mee. Maar voor zover ik mij kan herinneren als je vertrekt vanuit Cancun en je bent niet van plan om voorlopig terug te komen naar Mexico zou ik niet veel problemen verwachten op Cancun aangezien je paspoort niet eens gestempeld wordt je laat alleen je paspoort en instap kaart zien vlak voordat je door het poortje gaat. Moet je een stempel hebben dien je naar een apart kantoortje te gaan van de INM. Je zegt dat je een enkeltje gekocht hebt nu weet ik niet of het met dit ook gaat maar het beste had je dus een uit en inreis toestemming aangevraagd, dit dient ongeveer een paar dagen van te voren aangevraagd te worden omdat deze maar beperkt geldig is althans in 2008 was dat het geval er wordt zovaak iets veranderd hier. :slight_smile: Misschien red je het nog voordat je vertrekt. Laat nog even weten hoe het gegaan is allemaal ben wel benieuwd.
Patrick.

Hoi!

Nou, ik ben eergisteren met een kopie van mijn tramite in Cancun naar INM geweest. Heb met een dom gezicht gevraagd hoe het is met mijn tramite en er werd gezegd: oh, die is klaar, die kun je ophalen. Nou, toen moest ik een betaling doen bij de bank en daar kopieen van maken.
Die moest ik inleveren en 20 minuten later stond ik buiten met mijn fm3 in de hand!
Heel appart.

Ik hoop toch dat de advocaat hier niet van op de hoogte kan komen…

Maargoed, van die stress ben ik af!

Thanx voor jullie hulp en dat jullie hebben meegedacht hoor!!

Nu hopen dat alle papieren voor mijn hondje in orde zijn…die neem ik gezellig mee naar Nederland :wink:

Niet vergeten je FM3 te laten afstempelen bij je vertrek en ook als je het land weer binnen komt. :vak01:
John

In cancun kan dat als het vetrek hal 2 is helemaal links achteraan. Maar mooi dat je nu zonder problemen het land uit kunt. Ik vind trouwens die 8000 pesos erg aan de dure kant en dan ook nog eens 100 euro extra wauw. Het is normaal gesproken zo rond de 5000 pesos, ik heb het altijd zelf gedaan wacht af entoe wel even en na vele keren weet je wel welke papieren je nodig hebt want nogmaals kan een hoop andere dingen voor die 5000 pesos doen. Veel geluk verders in Nederland.
Patrick

Goede tip van dat afstempelen!! Het is idd vertrekhal 2…ik reis met Jetair, iemand ervaring?

Ik ben nu idd 4600 pesos kwijt geweest aan mijn fm3, toch een stuk fijner :wink:

Adios!

Wat een rot verhaal… Ikzelf doe ieder jaar zelf mijn tramite en krijg het papiertje altijd na geduldig wachten uiteindelijk in mijn handen gedrukt.

Het is niet de eerste keer dat ik zo’n verhaal hoor en ik wil je dan ook verzoeken om de naam van die advocaat wellicht te publiceren.
Niet vanwege sensatiezucht, maar er zijn vele mensen hier op dit forum die denken om naar Mexico en vooral Playa te verhuizen. Wellicht helpt het hen om niet in dezelfde “val” te lopen.

Ikzelf woon op Cozumel en zoals geschreven zorg zelf voor de tramite. Het is echt niet zo heel lastig. Je moet alleen geduld hebben en je niet gek laten maken door de vele verhalen die de ronde doen.
Hier op het eiland vragen de advocaten 2.500 pesos voor deze tramite en dat is denk ik het maximum dat je moet betalen.

Hoi!

Ik ben inmiddels al weer een week in het witte Nederland! Het sneeuwt en het is koud! Het was even omschakelen, maar die witte weilanden hebben toch ook wel wat!

Het is op de luchthaven dus goed gegaan, al had ik bijna mijn vlucht gemist omdat Sagarpa (waar mijn hondje eerste weer gecheckt moest worden) nogal traag was en toen de printer niet werkte om de benodigde papieren te printen…maargoed, met wat stress toch het vliegtuig bereikt en nu zijn Mimi (mijn Mexicaanse straathondje) en ik weer veilig in Nederland!

Nogmaals bedankt voor jullie behulpzaamheid!
Mijn tramite werd trouwens in Cancun geregeld door een advocaat in Cancun…die toch naar zijn geld heeft kunnen fluiten!

Saludos!

hh