verlengen visum

Help, guys and girls, please!!!

Ik zit nu 4 maanden in Mexico en ik heb een toeristenvisum van 6 maanden.
Ik wil graag voor lange tijd blijven, maar ik hoor steeds verschillende verhalen.
De een zegt dat je hier een FM3 kan kopen, andere zeggen na 180 dagen 1 dag het land uit en weer andere zeggen dat ik naar het INM moet om daar mijn toeristenvisum te verlengen zonder het land uit te hoeven.

Kan dit allemaal, of klopt het niet.

Als het laatste het geval is, weet iemand hoe duur dat kost om te doen, of de eerste natuurlijk, die is ook goed.

Hopelijk heeft iemand hier gauw antwoord op, want de bureaucratie is al op zijn mexicaans hier, dus moet lang wachten en zo.

Bedankt alvast voor iedereen die mij kan helpen
:cheer:

Of kan ik aangeven dat ik bij mijn mexicaanse vriendin woon

Ik heb precies hetzelde probleem, maar woon bij een mexicaanse familie wat niet genoeg is…
ze zeggen dat je ook kan blijven, en wanneer je later het land uitgaat een boete moet betalen over de periode dat je te lang in mexico bent geblven… Hoe hoog is die boete.

ik heb geïnformeerd bij de ambasade en je kan inderdaad 1 dag het land uitgaan, bijvoorbeeld naar guatemala en dan weer binnenkomen en krijg je opnieuw 180 dagen.

wat je ook kan doen is een baantje zoeken, waardoor ze je toestemming geven om te blijven of om een studie te volgen die is aangesloten bij bepaalde organisatie… niet zomaar een lokaal schooltje of particulier.

in de plaats waar ik woon is dat echter niet mogelijk… hoop dat iemand mij kan helpen door te zeggen hoe duur de boete is

Ben erachter dat je hem wel kan verlengen. 1 maand extra kost ±1200 pesos, nog een mand 1500, daarna 1900 en ga zo maar door. Beter land dus uit voor 1 dag, dat is goedkoper. Maar ik hoor nog steeds mensen zeggen dat je hem gewoon kan kopen, dus graag meer info als iemand dat weet

ik heb geen visum maar een toeristenvisum van 180 dagen… geld dat ook hiervoor? zo ja waar kan dat?

Ik heb ook een toeristenvisum, dit kan bij de INM. Vaak te vinden op vliegveld.
In cancun heb je ereen, maar ook in playa del carmen, ff vragen en dan weten de mensen het wel.
Je toeristenvisum kun je in iedergeval zo verlengen, telkens geld betalen.
Kijk op deze site waar er een INM kantoor in de buurt is waar jij zit.

http://www.inm.gob.mx/

en waar op de site moet ik dan zoeken hahaha!!

moet dat voordat je 180 dagen voorbij zijn? of kan je dat ook achteraf betalen?

Als je spaans kunt, of de familie waar je zit is het makkelijk te vinden. Zou het wel doen voordat de 180 dagen voorbij zijn, anders ben je illegaal en weet niet of daar een hogere boete op staat. En weet ook niet hoe lang het duurd, mexico is nog wel eens langzaam met bureaucratische dingen.

Als ik het goed heb hier, dat zijn de kantoren met openingstijden, klik gewoon op de provincie waar je zit en je ziet waar het kantoor zich bevind: Horarios y Oficinas | Instituto Nacional de Migracion

aahh jaa had dat al gevonden ,maar dacht dat er nog iets meer info te vinden was.!!
heb mail gestuurd naar dichtsbijzijnde bureau, om te kijken of er nog voorwwaarden ofzo aanzitten.

Bedankt !!

Je kunt een FM3 aanvragen. Er zijn verschillende soorten. Je hebt ze voor een eigen bedrijf, voor gepensioneerden, voor mensen die willen trouwen, voor mensen die een huis willen kopen etc etc.

Het voordeel is dat je legaal in het land bent, het nadeel dat je moet betalen. De kosten zijn niet gering en elk jaar moet je verlengen en weer betalen. Verder is het regelen er van een eindeloos gedoe. Weet niet of dit overal zo is maar hier in Guadalajara is het een ramp. Geregeld moet je een uur wachten voordat je aan de beurt bent en elke keer dat je denkt dat je alles hebt ingeleverd komen ze weer met een nieuw document dat je moet inleveren.

Je kunt dit vermijden wat ik dit jaar na het 8 keer zelf te hebben geregeld, heb gedaan. Ik betaal nu een advocaat die voor mij mijn verlenging regelt. Kosten 2500 pesos. Was de ergenis zat.

Ondanks dat het een ergenis is mag ik aan de andere kant niet echt klagen aangezien het voor mexicanen veel ingewikkelder is om naar nederland te komen.

Wouter

Hallo Wouter,

Die 2500 pesos komen die bovenop het bedrag voor de verlenging?
En ik begrijp uit jouw post dat je al meerdere keren verlengd hebt… is het niet zo dat als je 5x een verlenging gekregen hebt dat je een definitief visum kunt krijgen (of zelfs de Mexicaanse nationaliteit)??

Hi,

Ja, je kan mexicaan worden maar heb destijds contact gehad met de Nederlandse ambasade in Mexico city en die vertelde dat mexico geen dubbele nationaliteit acepteren. Verder hoef ik ook niet zo zeer mexicaan te worden. Volgens mij heeft het niet zo heel veel voordeel apart van de verblijfs vergunning.

Na 5 jaar FM3 heb ik nu een FM2. Volgens mij kan dit worden omgezet na een aantal jaar naar een soort definitief verblijfs vergunning maar weet niet helemaal hoe dit werkt.

Wouter

Alle keren zelf de verlenging gedaan, zelden een extra papier moeten halen.
Toevallig net afgelopen maand de definitieve verblijfsvergunning gehaald. Vrijwel zelfde papieren inleveren als een verlenging, alleen ipv een brief voor de aanvraag van een verlenging een brief voor een aanvraag van declartorio de inmigrado of iets dergelijks. Is wat duurder dan een verlenging, maar ben er nu geheel van af. Alleen bij verhuizing of verandering van werk moet ik dit nog wel aangeven, maar hoef geen verlengingen meer te betalen en dus ook niet meer jaarlijks daar naar toe. Dit is overigens pas te doen als je FM2 voor de 5e keer is verlopen. Dan heb je 6 maanden de tijd om die declatorio aan te vragen. Dus niet een maand voor de verloopdatum zoals dat met verlengingen wel moet.
2 jaar geleden was het wel erg druk met de wachtrijen toen ze de procedures hadden gewijzigd, andere keren muv van de eerste paar jaren vond ik het wel meevallen. Meestal binnen 40 minuten stond ik weer buiten.

Mexico staat wel dubbele nationaliteit toe sinds enige tijd. Ze pakken je paspoort niet af en geven ook niets door aan Nederland heb ik afgelopen maand toevallig ook net gevraagd aangezien dat in hetzelfde gebouw zit als de migratiedienst.
Zelf ga ik zeer waarschijnlijk binnenkort wel de mexicaanse nationaliteit aanvragen. Dan hoef ik ook geen wijzigingen meer doorgeven, niet iedere 5 jaar maar iedere 10 jaar naar Mexico Stad een nieuw nl’s paspoort halen, geen permisie moeten halen en betalen als ik later een huis wil kopen etc. Vind het genoeg voordelen opleveren voor het beetje werk wat je ervoor moet doen om het te verkrijgen en is vreemdgenoeg nog goedkoper ook dan die verblijfsvergunningen.

Hey…
Ik heb een vraagje i.v.m. het visum. Afgelopen maand ben ik 4 weken in Mexico geweest en ik wil heel graag terug over 2 maanden. Nu ben ik ervanuit gegaan dat ik weer opnieuw 180 in Mexico mag verblijven en als ik jullie verhalen mag geloven klopt dat ook…een dagje de grens over en dan mag je weer 180 dagen terug. Nu heb ik contact gehad met de Nederlandse Visum&ambassadedienst in Den Haag en zij zeggen dat dat je 180 per jaar in Mexico mag verblijven en dat het zelfs zo is dat mijn vorige reis (maand april) meetelt/c.q de begindatum is van de 180 dagen…de tijd dat ik nu dus in Nederland ben telt mee, wat betekend dat ik ten alle tijden weer in oktober terug naar Nederland moet en dan een half jaar in NL moet blijven voordat ik weer terug kan… heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!!

Dat lijkt me heel sterk, ik denk dat ze het fout hebben.

Als jij gewoon jouw toeristenvisum hebt ingeleverd bij vertrek is er niets aan de hand.
Op het moment dat je weer in Mex aankomt krijg je een nieuw toeristenvisum. Wel aangeven dat je langer blijft dan 3 maanden anders krijg je misschien slechts een toeristenvisum voor 90 dagen.

Het is onzin dat de tijd ´doorloopt´ als je niet meer in het land bent.
Misschien zijn dat de officiele regels maar de praktijk werkt in ieder geval niet zo.

Dank je voor je reactie!
Ik vind het zelf ook een raar verhaal. Heb inmiddels nog wat rondvraag gedaan en iedereen zegt wat anders maar in de praktijk komt het erop neer dat als je eenmaal daar bent je e.a. makkelijker kan regelen dan vanuit hier. Ik ga er gewoon vanuit dat ik weer een toeristenvisum krijg voor 180 dagen, bedankt voor de tip om goed na te kijken of ik er wel 1 voor 180 dagen krijg! En informeer daar wel wanneer ik weer weg moet! Komt hopelijk allemaal goed!

ik heb ook een vraag over dit toeristenvisum maar kan geen manier vinden om zelf een vraag te beginnen dus maar via hier!.. het verlengen van mijn toeristenvisum is me niet gelukt, maar ben dagje grens over geweest in guatemala en weer nieuw papiertje geregen enige probleem nu is dat ik het papier kwijt ben en over 2 weken het land uitga. !! heb wel stempel in mijn paspoort maar weet niet of dat voldoende is. diverse instanties hier gemaild maar geven geen antwoord… !! wat gebeurt er als ik het papier niet heb bij vertrek? laten ze me het land verlatne of krijg ik problemen ?? iemand ervaring hiermee PLEASEEEEEEEE

ik denk dat je een boete erover krijgt, hoeveel weet ik niet. Zelf heb ik mijn fmm verlengd met weer 180 dagen door bij de douane 180 te betalen in belize, je krijgt een stempel alsof het erop lijkt dat je 3 dagen in belize geweest bent, heb me in totaal maar 1 uurtje gekost, zonder enige problemen, 100 dollar betalen voor stempel bij grens belize en 80 dollar bij de grens met mexico, misschien een nieuw ideetje om te gaan doen. Als de boete hoger is als dit, dan zeker doen

maar ik woon heel ver weg van ander land, woon in provincie queretaro ! … dus is niet echt te doen… de 27e verlaat ik het land en heb indd een stempel (toen ik in guatemala was hoefde ik niets te betalen voor me papiertje) instanties hier geven me geen bericht terug, dus kan niet vragen

Dat is inerdaad ver weg. Ik zou niet weten wat anders te doen, misschien bij het immigratiekantoor een nieuwe vragen, evt een boete betalen. Anders hoop ik dat je info krijgt van iemand die weet hoe het werkt. Succes i.i.g.

Gewoon bellen naar het INM, ze hebben een landelijk nummer waar ze je altijd netjes en goed te verder helpen.