Visum Mexico

In september 2007 ga ik voor een aantal maanden naar Mexico (terugvluchtdatum staat op 31 mei).
De eerste 10 weken ga ik een cursus Spaans volgen aan de universiteit (in Guadalajara), maar voor de maanden daarna heb ik (nog) niets vastgelegd. Ik wil waarschijnlijk nog gaan reizen en een tijdje bij familie in Mexico gaan wonen.
Nu heb ik contact opgenomen met de ambassade voor een visum.
Zij gaven aan dat ik een toeristenvisum van max. 180 dagen kan krijgen, dus dat ik de datum van mijn terugvlucht maar moet vervroegen.
Is dit niet een beetje raar? Er zijn toch wel meer mensen die voor een langere periode in Mexico verblijven (reizen,cursus)? Hoe regelen zij dit dan en wat kan ik nu het beste doen?

Normaal krijg je 3 maand, te verlengen ter plaatse bij het kantoor van het Instituto Nacional de Migracíon (INM) met 3 maand tot 6 maand. Als je langer wil blijven moet je opnieuw toelating vragen in het INM in Mexico. De tekst op de website van de INM lijkt nogal geruststellend:

Estoy en México como turista…
¿Quiero quedarme más tiempo en México?
Debes acudir a cualquier oficina o delegación del Instituto Nacional de Migración para tramitar la ampliación de tu estancia.
Debes presentar tu pasaporte vigente, la forma migratoria de turista, acreditar tu solvencia económica y realizar un pago de derechos.
Este trámite se resuelve en pocos minutos.
Consulta la sección de requisitos o acude a cualquiera de las delegaciones que el Instituto Nacional de Migración tiene en toda la República, para que te informen de los requisitos exactos para este trámite.

Alleen zou ik, als je Mexico binnenkomt, in de luchthaven, als ze vragen naar je ticket of retourdatum (normaal niet), vertellen dat je naar het INM zal gaan om een verlenging aan te vragen.

Kortom: het is allemaal te regelen in Mexico met het INM. Paspoort meenemen geldig tot 6 maand na de retourdatum, zorgen dat je kan aantonen dat je over genoeg geld beschikt om te overleven en zeker het migratie-papiertje dat ze je geven in de luchthaven niet verliezen.

Of je kunt tijdens je reis door Mexico even een uitstapje over de grens maken en bij terugkomst in Mexico krijg je vervolgens weer een nieuw toeristenvisum…

mMarc,

Dit was tot recentelijk zo dat je maar 90 dagen kreeg. Dit is sinds kort gewijzigd en iedereen krijgt nu 180 dagen bij binnen komst. Je hoeft dus niet meer te verlengen.

Manon,

Indien je langer dan 180 dagen blijft kan je een verlenging aan vragen en aangeven dat je langer wilt verblijven omdat je Spaans aan het studeren bent. Dit heeft een leraar van ons ook een keer gedaan en was geen probleem.

Indien je je toeristen visum “verliest” krijg je op de lucht haven een boete van 40 USD als je terug gaat.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om zonder retourticket in mexico (en andere midden- amerikaanse landen) binnen te komen? Ik ben namelijk van plan door te reizen en heb dan slechts een enkele reis ticket…

Een collega op mijn werk had onlangs alleen een heenticket naar Colombia en een terugvlucht vanuit een ander land. Was geen enkel probleem. Maar ze was net als jij ook onzeker daarover voordat ze vertrok.

Ik zou gewoon je ticket retour of andere papieren (reservatie in naburig land…) die aantonen dat je naar een ander land doorreist, bij de hand houden in geval van vragen aan de douane. Maar ik verwacht dat ze er geen enkel probleem van maken. Ik kan me niet herinneren dat de Mexicaanse douanebeamte me ooit gevraagd heeft bij aankomst om hem mijn retourticket te tonen (ging 6 a 7 keer naar Mexico.).

Op het douanepapiertje moet je bij aankomst wel invullen waar je in Mexico gaat verblijven. Dus hou best ergens een adres van een hotel bij de hand zodat je in dat vakje toch iets kan invullen.

prettige reis
Marc

Dank voor de tips!