Ik ga in januari een semester studeren aan een universiteit in Puebla. Daarna wil ik graag nog wat meer van Mexico zien, maar ook van Guatemala en Belize. Het probleem is alleen dat ik 5 maanden studeer en graag 2 of 3 maanden wil rondreizen, en ik een studentenvisum krijg voor maar 6 maanden. Ik heb hierover contact gehad met de Mexicaanse ambassade in Nederland, en zij zeggen dat als ik langer wil blijven dan zes maanden, ik me moet melden bij het Instituto Nacional de Migración. In mijn ogen blijf ik echter niet langer dan zes maanden, want ik wil ook graag naar Guatemala, en dan zou ik Mexico weer binnengaan op een toeristenvisum. De ambassade zegt echter dat ik dan van twee visa tegelijkertijd gebruik maak.
Ik weet niet zeker of ze niet snappen dat ik vlak voor het einde van die zes maanden naar Guatemala ga en dan na een paar dagen weer terug ga op een toeristenvisum, of dat ze niet mogen zeggen dat dat ook kan omdat ze bij een officiële instantie werken, of dat het gewoon **echt **niet mogelijk is.
Weet iemand of datgene wat ik wil kan en überhaupt mogelijk is? Zitten er rare voorwaarde vast aan een studentenvisum dat je minstens drie maanden moet wachten voordat je het land weer in mag oid?
Ik heb op zich een oplossing voor je maar dit is alleen een optie als je in Mexico je visum gaat regelen. Als je je visum al van te voren in NL regelt heeft 't geen zin.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden 5 maanden in Mexico City gestudeerd. Ik ben destijds op een toeristenvisum het land binnengekomen, op het vliegveld aangegeven dat ik een toeristenvisum wilde voor 180 dagen (en niet de standaard van 90 dagen) wat geen probleem is, zolang je het zelf aangeeft.
Na ongeveer 2 maanden heb ik het studentenvisum aangevraagd. Aangezien de overheid erg traag en bureaucratisch is duurde het ongeveer 5 á 6 weken voordat ik het visum eindelijk had. Vanaf het moment van ontvangst gaat de 6 maanden lopen dus ik kon ruimschoots binnen die 6 maanden (toen had ik er dus al ruim 3 maanden opzitten in mexico) een rondreis maken en het land weer inkomen met hetzelfde visum.
Ik heb op zich een oplossing voor je maar dit is alleen een optie als je in Mexico je visum gaat regelen. Als je je visum al van te voren in NL regelt heeft 't geen zin.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden 5 maanden in Mexico City gestudeerd. Ik ben destijds op een toeristenvisum het land binnengekomen, op het vliegveld aangegeven dat ik een toeristenvisum wilde voor 180 dagen (en niet de standaard van 90 dagen) wat geen probleem is, zolang je het zelf aangeeft.
Na ongeveer 2 maanden heb ik het studentenvisum aangevraagd. Aangezien de overheid erg traag en bureaucratisch is duurde het ongeveer 5 á 6 weken voordat ik het visum eindelijk had. Vanaf het moment van ontvangst gaat de 6 maanden lopen dus ik kon ruimschoots binnen die 6 maanden (toen had ik er dus al ruim 3 maanden opzitten in mexico) een rondreis maken en het land weer inkomen met hetzelfde visum.
Bedankt voor je reactie en ik zal er nog eens goed over nadenken.
Bij mijn aanmeldingsformulier voor de universiteit in Mexico staat namelijk dat ik een studentenvisum moet hebben voor vertrek uit NL. Daarnaast ga ik Puebla studeren en niet in Mexico Stad zelf, dus ik zit niet echt in de buurt van de ambassade dan, dus ik kan het niet even makkelijk tussendoor regelen.
Visums regel je niet bij de ambassades maar bij de INM kantoren in de staat van waar je op dat moment verblijft. Normaal gesproken heb je in iedere hoofdstad van iedere staat wel zo’n kantoor dus ook in Puebla. Dus je kunt daar dan terecht en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Doe dit ruim van te voren voor je wilt gaan reizen want het kan zoals gezegd enige tijd duren om wijzigingen voor elkaar te krijgen mocht dat nodig zijn.
Ik heb precies hetzelfde: Ik ga ook in januari naar Puebla om te studeren. Ik begrijp niet wat een voordeel is van het studentenvisum boven een toeristenvisum, want beide zijn geldig voor 180 dagen. Weet iemand een antwoord op het volgende: ik heb een ticket gekocht maar dan ben ik er 182 dagen. Gaat dat problemen opleveren bij de aanvraag? Of moet ik gewoon aankruisen dat ik geen ticket terug heb?
Voor je aanvraag zal het geen problemen opleveren, je kan altijd verlengen of tussendoor een weekendje het land uit.
En als je doet zoals verdwaald aangeeft heb helemaal geen problemen, je komt binnen met toerist voor 180 en dan vraag je gelijk een studievisum aan en voordat dat allemaal rond is ben je minsten 1 maan verder als het er niet 3 zijn. Daar komt de datum van de dag van afgifte op en je hebt ruim je 182 dagen.