Mijn zusje is afgelopen zondag vertrokken naar Mexico voor 5 maanden stage. Zij vloog naar Cancun met een overstap in Miami. Ze had hiervoor netjes het ESTA formulier ingevuld (was goedgekeurd) en het visum voor Mexico zou ze daar aanvragen.
Nu kreeg ze bij het inchecken te horen dat ze ook een visum nodig had voor de VS, omdat Mexico een buurland is van de VS en ze dus langer dan 90 dagen daar zou blijven. Omdat ze deze dus niet meer zou snel aan kon vragen, was de enige optie een extra ticket eerder terug boeken, binnen die 90 dagen.
Maar het liefst wil zij natuurlijk wel gewoon haar stage van 5 maanden in Mexico afmaken.
Heeft iemand hier misschien ervaringen mee? Of adviezen?
Ik heb in Nederland al verschillende visumbureaus gebeld, maar ook zij weten niet zo goed wat ze het beste kan doen. Omdat het volgens hen zeer uitgezonderlijk is om meer dan 90 dagen in een buurland van de VS te blijven… Ook de Amerikaanse amb heb ik al gemaild, maar die konden me ook niet echt verder helpen. Zij adviseren rechtstreeks te vliegen of het visum aan te vragen. Maar ze zit daar natuurlijk al…
Weet iemand of ze misschien ook een visum voor Amerika in Mexico aanvragen?
Of het anders zin heeft om een extra retourtje Cancun - Miami te boeken, zodat ze weer op tijd terug de VS in is? Of houdt ze dan hetzelfde probleem, omdat ze op ‘Amerikaans grondgebied’ blijft?
Of zou ze haar vlucht om kunnen boeken en rechtstreeks terug kunnen vliegen van Mexico naar Europa? Maar dan is ze Amerika dus wel in gegaan, maar niet terug gevlogen.
Ik neem aan dat wel meer mensen besluiten langer in Mexico te blijven en een tussenstop hebben gehad in Amerika.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen! En zij straks op haar terugweg geen problemen krijgt in Amerika.
Pfff ik vind dit eerlijk gezegd een heel vreemd verhaal (ik zeg niet dat het niet klopt hoor).
Volgens mij is ze óf niet goed geadviseerd door de luchtvaartmaatschappij óf heeft ze het zelf niet goed begrepen.
Mexico en de VS zijn 2 compleet verschillende landen, als je naar Mexico gaat hoef je (ondanks dat het een buurland van de VS is) geen visum voor de VS te hebben, ook al stap je er over.
Zoals zij het van te voren geregeld heeft (ESTA formulier) is voldoende.
Wat wel waar is (en waar óf de luchtvaartmaatschappij óf je zusje mee in de war is) is dat je in Mexico een visum nodig hebt. Heeft ze die wel?
Standaard krijg je bij binnenkomst een stempel voor 90 dagen maar je kunt op het vliegveld aangeven dat je van plan bent om langer te blijven, dan krijg je maximaal 180 dagen. Heeft ze een ticket waarbij de terugvlucht langer dan 180 dagen na de heenvlucht is dan kan het inderdaad kloppen dat ze haar terugvlucht heeft moeten wijzigen. Dat is me zelf ook overkomen.
Als je zusje in regio Cancun / Playa del Carmen stage loopt kan ze vrij makkelijk even de grens over naar Belize (is slechts 4 uur vanuit Playa del Carmen) waardoor ze opnieuw 90 dagen (of 180 dagen) toeristenvisum krijgt. Hiermee is het geen enkel probleem om haar ticket te wijzigen.
Nee, het heeft verder niets met haar visum in Mexico te maken. Dat heeft ze inderdaad daar allemaal al geregeld. Dit gaf verder helemaal geen problemen.
Maar je hebt dus als je via Amerika naar een buurland, dus Mexico of Canada, vliegt wel een visum nodig voor Amerika als je langer dan 90 dagen blijft. Zie deze link, 2e alinea Visum Verenigde Staten aanvragen online - Visumdienst
Net eindelijk contact gehad met Visumbureau. Zelfs zij hebben het helemaal uit moeten zoeken. Toevallig hadden zij deze week ook 2 mensen voor Canada gehad met hetzelfde probleem.
De oplossing is inderdaad de vlucht omzetten in een directe vlucht naar Europa en dus niet meer terugvliegen via Europa. Even naar Belize, Honduras o.i.d. had volgens hen ook geen zin omdat je dan eerst 3 maanden Amerika uit moet zijn geweest om weer opnieuw een ESTA aan te kunnen vragen.
Het is inderdaad allemaal erg vaag, maar ik hoop dat er andere mensen weer mee geholpen zijn!
Voor mij is deze regeling ook onbekend. Ik heb nog nooit problemen gehad met overstappen in de VS vanuit Mexico. Als je in transit verblijft en dus geen overnachting doorbrengt is er geen enkel probleem volgens mij. Ik denk dat de betreffende regeling vooral bestaat om te voorkomen dat personen na 90 dagen, 1 dag de grens overgaan naar Mexico of Canada en daarna de VS weer binnenkomen om opnieuw 90 dagen op een Visaweaver te verblijven. Dat zou men jaren kunnen volhouden als je niet te ver van de grens woont.
Ik zou niets omzetten en gewoon de stage van 5 maanden afmaken. Je zus zou tegen de tijd dat ze terugggaat, op de luchthaven van Cancun bij de desbetreffende airline eens een balletje kunnen opgooien als ze er erg over inzit. Ook kan ze in Cancun t.z.t. contact opnemen met het Nederlands consulaat (Ingrid Bosman) en een en ander voorleggen. Zij heeft meer dan 20 jaar ervaring op dat gebied.
Het is een broodje aap verhaal ik ben het met verdwaald eens, met een ESTA visum mag je 3 maanden (90 dagen) in USA verblijven en het is geloof ik 12 a 15 maanden geldig dus wat dat reisburo zegt klopt niet je hoeft geen nieuwe aan te vragen.
En als nederlander hoef je ook niet 3 maanden te wachten om weer naar de USA te vliegen, de persoon die je zusje heeft geadviseerd op het vliegveld zat er aardig naast.
Dit komt van je link naar de visum website.
“Ook mensen die alleen in transit op een vliegveld in de VS aankomen moeten zich aanmelden. Op de plaats van het eerste adres in de VS moeten ze “Transit” invullen.”
Ik denk dat hier het verschil in zit doe je dat niet dan kan het zijn dat die hele 90 dagen regel in werking gaat omdat je dan echt het land in gaat en anders ben je slechts op doorreis.
Ik hoop dat het allemaal met een susser afloopt want anders moet ik zelf een greencart gaan aanvragen ik woon namelijk in Mexico.