Reisinfo Mexico algemeen

Reisdocumenten

Reizigers met een Nederlandse nationaliteit dienen te beschikken over een paspoort dat na vertrek nog minimaal 6 maanden geldig is. Het is niet nodig een visum aan te vragen: een toeristenvisum wordt op vertoon van paspoort en retourticket gratis verstrekt. De aanvraag formulieren krijg je meestal al tijdens de vlucht.

Reizigers die een andere nationaliteit hebben, dienen zelf zorg te dragen voor een eventueel benodigd visum. Hiervoor kun je contact opnemen met de ambassade van Mexico.

Ambassade en verkeersbureau

Ambassade van Mexico
Nassauplein 28
2585 EC Den Haag
Tel: 070-3602900
Fax: 070-3560543
E-mail: [EMAIL=“embamex@embamex-nl.com”]embamex@embamex-nl.com

Verkeersbureau ‘Visit Mexico’
Tel. 00800-111-12266
www.visitmexico.com
[EMAIL=“contacteurope@visitmexico.com”]contacteurope@visitmexico.com

Reizen via de VS

Wanneer je via de VS reist, dan dien je rekening te houden met het volgende; Je bent met ingang van 12 januari 2009 verplicht elektronische reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming ESTA, voordat je aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Voor een online aanvraag, voorlopig alleen in het Engels, kun je naar de website van ESTA gaan. De vragen die worden gesteld, zijn vergelijkbaar met die op het huidige aankomst/vertrekformulier I-94, dat momenteel voor aankomst in de Verenigde Staten moet worden ingevuld. Wij raden je aan de aanvraag tijdig in te dienen (tenminste 3 dagen vóór vertrek). ESTA geeft in de meeste gevallen onmiddellijk autorisatie nadat u de gevraagde informatie heeft ingevuld maar in sommige gevallen kan het 3 dagen in beslag nemen. Als geen toestemming wordt gegeven dient u een visum aan te vragen via de Amerikaanse ambassade.

Meer informatie kun je vinden op www.cbp.gov/esta. Aanvragen van de reistoestemming kun je op de website gratis doen http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/travel/id_visa/esta/about_esta/esta_intro/esta_dutch.ctt/esta_dutch.pdf

Kijk voor meer reisinformatie op www.travelunks.nl/mexreisinfo.html

heb ik die toestemming ook nodig voor alleen een tussenstop op bv Houston
van een of een paar uur
waarbij je waarschinlijk in het vliegtuig blijft

??

Die toestemming heb je ook nodig voor een tussenstop in de VS. In het vliegtuig wachten is er waarschijnlijk niet bij vanwege veiligheidsmaatregelen.

betekent dat dat alle passagiers in het vliegtuig met een stop van 1uur 15 minuten moet uitstappen en weer in stappen, dat wordt wel haasten dan

Ik kan me niet voorstellen dat alle passagiers in het vliegtuig door zouden vliegen naar Mexico. Dan zouden ze net zo goed een directe vlucht van kunnen maken. Dus een deel van die passagiers zullen hoe dan ook in Houston uit/overstappen. En dan wordt het lastig te controleren of iedereen het vliegtuig uit is gegaan die niet naar Mexico gaan. Dus ja iedereen zal het vliegtuig uitgaan. En zeer waarschijnlijk is het niet eens hetzelfde vliegtuig waarin je gaat zitten op weg naar Mexico toe. Ik ken tenminste niet een vlucht waarbij je in het zelfde vliegtuig blijft bij een stop in Houston. Voor intercontinentale vluchten worden veelal grotere vliegtuigen gebruikt dan voor de vluchten tussen de VS en Mexico. De kans dat je dus uit moet stappen is dus zeer groot. En wanneer dat gebeurt ga je hoe dan ook door de douane in de VS en heb je die toestemming dus nodig. En dat wordt met 1 uur 15 inderdaad erg krap als het bij de douane druk is.

ok in ieder geval bedankt voor de vele informatie
ik denk dat maar rechtstreek op Cancun ga vliegen

Weet eigenlijk niet goed hoe de US werken. Ervaring van lang geleden : overstap in Houston om naar MEX te vliegen. In reisagentschap zegt men mij dat een visum niet strikt noodzakelijk is. Gevolg : men neemt mijn papieren af, ik krijg een “visum” om door te reizen, en de papieren krijg ik terug eens het vliegtuig gaat landen in MEX. Voor de terugreis krijg ik een visum in Merida (tegen alle regels in) en geen enkel probleem. Ander jaar : mensen stappen af in Houston en de mensen die zogezegd in het vliegtuig moesten blijven worden onder zware bewaking begeleid en “opgesloten” in een zaal van de luchthaven voor 2 uur.

Les : zorg voor een visum/toestemming als je via de US gaat. Met het huidige klimaat zou je wel eens een tijdje in afzondering kunnen raken …

thanks
ik heb inmiddels een rechtstreekse vlucht gevonden naar Cancun
denk dat ik dat maar doe
daarna nog een binnenlandse vlucht naar Mexico city en dan kan ik precies hetzelfde doen
bedankt anyway