Even een vraag over het vliegen naar Mexico. In november gaan we >>> en we vliegen via Houston. Ik heb al gelezen dat je een visum moet aanvragen, maar betekent dit dat je ook opnieuw langs de douane moet? Heen zit er twee uur tussen de vluchten, en terug maar 1 uur. Lijkt me allemaal zo krap (zeker terug)
We vliegen met continental airlines. Wat zijn jullie ervaringen?
Helaas moet je in de VS inderdaad langs de douane (zelfs als je overstapt). Je moet (waarschijnlijk) zelfs je koffers van de band halen om ze 50m verderop weer af te geven.
Een beetje onzinnig maar goed.
2 uur is vrij goed te doen, 1 uur is inderdaad krap. Ik stap vaak over in Washington en heb dan 1,5 uur de tijd.
Het ligt er heel erg aan hoeveel mensen in de rij staan voor de douane.
Ik heb wel eens ruim 1 uur in de rij gestaan en moeten rennen om mijn aansluiting te halen.
Ik kon ook wel eens direct doorlopen. Als mijn aansluiting krap is zorg ik altijd dat ik voor het landen nog ff snel naar ´t toilet ga en probeer als 1 van de eersten ´t vliegtuig uit te zijn (ligt er natuurlijk aan waar je zit, je zou qua seating kunnen proberen om stoelen voorin het vliegtuig aan te vragen). Snel doorlopen naar douane en hopen dat de rijen kort zijn, dan moet t helemaal goed komen.
3 weken terug heb ik dezelfde reis gemaakt via nederland naar housten en via housten naar Guadalajara.
Je hoeft niet speciaal een visum aan te vragen om door te reizen via de VS. Wel moeten julie even een verklaring invullen via internet ( vergeten hoe het heet, maar is overal op te zoeken ) Wanneer je de vs binnenkomt moet je altijd langs de duane, daar is niet onderuit te komen. Koffers hoef je niet af te halen, want die worden vanuit nederland meteen naar mexico doorgestuurd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, wel moet je in housten nog even inchecken bij een van de balie´s dus 1 uur is vrij krap om door de duane te komen en in te checken. Dus ik zou even checken bij de reisorganistie of zij denken dat het genoeg tijd is om over te stappen, want ik zou het niet aanraden, vaak is het gigantisch druk bij de duana in de VS.
Koffers hoef je niet af te halen, want die worden vanuit nederland meteen naar mexico doorgestuurd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, wel moet je in housten nog even inchecken bij een van de balie´s dus 1 uur is vrij krap om door de duane te komen en in te checken.
De volgorde, en ik heb 'm écht nog eind vorig jaar doorlopen, is
a] Immigration (ja je hebt een ESTA ‘e-visum’ nodig, dat kost iets van 12 dollar en moet je vantevoren via Internet aanvragen. Is wel 18 maanden ofzo geldig)
b] Koffers van de band halen
c] Door Customs
d] Koffers weer afgeven aan nieuwe ‘transferband’.
Dus nooit direkt bagage door naar Mexico; jij als passagier bent in de USA en je bagage is dat dus technisch ook, al is 't maar voor een uurtje. En ook niet echt inchecken in Houston, het is alleen dat afgeven aan de transferband (aannemend dat je al de boarding card voor Mexico hebt).
Wij hebben in mei met continental de route belize-houston-amsterdam gevlogen. In Houston is een proef met snel overstappen. Onze koffers werden direct doorgestuurd en hoefden we dus niet op te halen in Houston. Bij de douane is helemaal links een aparte (korte) rij voor internationaal overstappen. Er staat iemand bij die je de weg wijst (volgens mij kregen we daarvoor een groene sticker op onze boardingpass, maar dat weet ik niet helemaal meer zeker). Daarmee is de grootste wachtrij dan nog voor de security. Helaas hadden wij op die reis met continental nogal wat vertraging, maar uiteindelijk hebben we het met een overstaptijd van ongeveer 35 minuten toch gehaald (wel rennen!).
Dit is inderdaad anders dan elders in de VS, waar je je koffers moet ophalen en in lange rijen moet staan.
Ik vlieg de laatste jaren regelmatig (2x per jaar) met Continental Airlines naar Oaxaca, Mexico via Houston. Ik heb voor die reis nog nooit een visum voor de VS nodig gehad (je bent immers in transit) en ook nog nooit mijn bagage opnieuw moeten inchecken, die wordt altijd doorgelabeld vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Oaxaca.
Voor het doorlabelen van je bagage maakt het blijkbaar verschil met welke doorgaande airline je vanuit de VS naar Mexico vliegt. Of je bagage wordt doorgelabeld kun je in Amsterdam vragen bij het inchecken.
Er is een extra beperking: mensen die voor langer dan 90 dagen naar Canada of Mexico of een Caribisch eiland vertrekken met op de heenreis een tussenstop in de Verenigde Staten moeten **wel **een visum hebben. Het Visa Waiver Program geeft recht op een visumvrije periode van 90 dagen in heel Noord-Amerika (dus Verenigde Staten, Canada, Mexico en de Caribische eilanden). Dit is een vreemde regel van de Amerikanen, maar helaas maar al te waar.
Tsja… Die ESTA is officieel geen visum, maar lijkt er wel heel erg op. Je hoeft dus geen ‘normaal’ visum aan te vragen bij de Amerikaanse ambassade, maar enkel de ESTA-verklaring on-line. Je komt het land nog steeds binnen onder het Visa Waiver Programma.
Ook als je langer dan 3 maanden in Canada of Mexico wilt verblijven en je hebt transfers in de VS, heb je nog steeds geen visum nodig. Bij je transfer moet je een entry form (I94-W als ik mij niet vergis) invullen, die krijg je al in het vliegtuig. Die heb je nodig om door de douane/immigratie te komen in de VS. Je krijgt dan een strookje mee, zodra je weer incheckt/aan boord gaat van je vervolgvlucht, zorg je dat je die weer inlevert. Dan ga je ook het land weer uit en telt je verblijf in Canada/Mexico niet mee voor je verblijf in de VS.
Tenminste, ik heb nog nooit een transfer gedaan in de VS, maar dit is gebaseerd op een normaal bezoek in de VS.