Reis naar Mexico via de VS - Acuut probleem met ESTA!

Hallo,

Ik wil graag voor langere tijd naar Mexico om daar te gaan reizen. Op de visum pagina van Mexico laas ik dat je daar voor max 180 dagen mag blijven. Ik heb vandaag een ticket naar Mexico geboekt (met vertrekdatum volgende week woensdag!) en de retourdatum ligt binnen de 180 dagen. Ik dacht dus dat dit ’ safe’ was.

Maar ik vlieg via de VS en moet een ESTA aanvragen. Op internet las ik toen dat zelfs na een transfer in de VS je max 90 dagen in het gebied VS/Mexico/Canada mag blijven.

Hoe los ik dit op?? M’n ticket is helaas non-refundable en het wijzigen van de retourdatum naar een periode binnen 3 maanden zal een paar honderd euro kosten! Zou het zin hebben om alvast een ticket (enkele reis) te boeken van Mexico City naar Guatemala City met vertrekdatum binnen drie maanden? Dat zou namelijk goedkoper zijn dan m’n retourdatum vervroegen. Of moet er ook weer een bepaalde periode zijn dat je buiten het hele gebied VS/Mexico/Canada verblijft?

En als ik m’n retourdatum vervroeg en toch langer dan 90 dagen in Mexico blijf, kan ik dan weer de retourdatum veranderen naar een datum in de toekomst en op die manier toch 180 dagen in Mexico blijven?

Ik ben een beetje in paniek nu omdat het zo dichtbij komt en ik ook nog geen ESTA heb aangevraad. Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast heel erg bedankt!