Ik ga in januari naar mexico toe. Ik heb een ticket waarvan de terugreis meer dan 180 dagen (maximaal toegestane tijdsduur verblijf Mexico) na aankomst is. Nu vraag ik me af: als ik tussendoor naar het buitenland ga, bijv. USA of Guatamala, begint de telling dan weer opnieuw, waardoor ik langer kan blijven?
Heeft iemand hier ervaring mee (eventueel in een ander land)??? Please let me know, want ik zou graag langer dan 180 dagen onderweg zijn.
Ben benieuwd naar de antwoorden op jouw vraag!!
Ik vertrek ook begin januari naar Mexico en zal minstens 3 maand blijven, maar ondertussen doen we ook nog Guatemala en andere landen…denk wel dat die geldigheidsduur vervalt als je ook (een) ander(e) land(en) doet!!
Hoop het!!
Busy B … die naam doet me denken aan een tent in Pokhara :unibrow:
Reisdocumenten voor Mexico
Voor Mexico heb je nodig:
[ul]
[li]Een paspoort dat na vetrek uit Mexico [/li]nog minimaal 6 maanden geldig is
[li]Een geldig retour- of doorreisticket[/li][li]Een toeristenkaart.[/li][/ul]Toeristenkaart
Wie per vliegtuig reist, zal onderweg een toersitenkaart krijgen uitgereikt. Wie uit Guatemala, Belize of de Verenigde Staten komt, zal bij de grensovergang om het formulier moeten vragen. De kopie moet bij terugkeer weer worden ingeleverd. Maximaal mag je met dat formulier negentig dagen blijven. Blijft je langer dan 3 maanden dan dien je contact op te nemen met het consulaat.
Bij aankomst dient een aanvullende luchthavenbelasting te worden betaald. De kosten van deze belasting bedragen 15 dollar. De vertrekbelasting bedraagt circa 15. dollar. Deze is soms al bij de ticketprijs inbegrepen.
Adressen Mexicaanse ambassades in Nederland en België:
Nederland:
Ambassade Mexico
Nassauplein 28
2585 EC Den Haag
Openingstijden:
maandag-vrijdag 09:00-13:00 en 14:00-17:00
Tel. nr. 070-3602900 en 070-3560543
België:
Ambassade Mexico
F.D. Rooseveltlaan 94
1050 Elsene
Tel nr. 02.629.07.77
Fax: 02.646.87.68
E-mail: [EMAIL=“embamexbelgica-ue@skynet.be”]embamexbelgica-ue@skynet.be
Bedankt voor jullie reacties! Hoop idd dat het goed zit wanneer ik ook een ander land heb bezocht, bijv. net als jij martitz naar guatemala.
Hoe dan ook veel plezier!
En oh ja kohraya… die tent in pokhara ken ik niet, maar zal ongetwijfeld goed zijn.
Indien je de grens passeert krijg je gewoon als je weer terug keert opnieuw een touristen visa voor 90 dagen. Indien je langer dan 90 dagen wilt verblijven kost het je 210 pesos om het te verlengen naar 180 dagen.
Je kan inderdaad (zoals wstut al aangeeft) gewoon grenshoppen en zodoende een nieuwe termijn krijgen. Ik ben zelfs eens zonder visumformaliteiten heen en weer gegaan (Frontera Corozal)
Ik ben het een en ander te weten gekomen hierover via het consulaat en ambassade:
Bij aankomst wordt er gekeken of je retourdatum van je ticket binnen het maximumaantal van 180 dagen valt.
Zo niet loop je de kans een boete te betalen of in extreme gevallen vast te komen zitten, maar goed.
Het wordt dus aangeraden om dit niet te doen en is het goedkoper je ticket te wijzigen (wat ik nu dus heb gedaan) dan een dergelijke boete. Tijdens je verblijf in mexico kun je wel de grens over gaan naar USA of Guatemala of welk land je maar wilt, dan kun je daarna wel weer je ticket verlengen en langer in Mexico blijven. Dat is hoe het mij is uitgelegd.
Ik hoop dat sommigen hier wat aan hebben.
Een vriendin van me heeft bij binnenkomst van Mexico een tourist visa gekregen voor 30 dagen.
Nu is die verlopen.
Kan ze die nog verlengen?
Er wordt daar gezegd dat ze bij niet verlengen, bij vertrek een boete kan krijgen. Klopt dit, en hoe hoog is die?
Of weet iemand nog een andere oplossing voor deze uitdaging?
¿Qué tengo que hacer para quedarme más tiempo en México?
**
Debes tramitar ante el Instituto Nacional de Migración la prorroga o refrendo de tu documento migratorio, para lo cual debes acreditar que subsisten las condiciones bajo las cuales se autorizó originalmente tu internación.
Hi, mijn naam is Ben Zwaving. Ik woon en werk de laatste 7 jaren in Playa Del Carmen. Ik denk dat ik jouw vraag wel kan beantwoorden.
Wanneer je eenmaal in Mexico bent moet je je na maximaal 3 maanden bij immigratie melden. Zelfs al is jouw vliegticket 180 dagen geldig. Bij immigratie kun je je verblijfsvisum zo weer vernieuwen. Je moet echter dan wel kunnen aantonen dat je in het bezit bent van een minimaal geldbedrag of in het bezit bent van een creditcard. Deze “immigratiekantoortjes” vind je in elke grote stad. Wanneer je binnen een tijdsbestek van 3 maanden Mexico verlaat, Naar Belize of waar dan ook), krijg je bij binnenkomst van het land op het vliegveld weer een nieuwe visum voor max. 3 maanden.
Groetjes,
Ben Zwaving.
Zover mij bekend kan je maximaal 180 dagen op een touristen visum verblijven. Bij binnenkomst schrijven ze op het visum hoeveel dagen je visum geldig is. Vaak zetten ze hier 90 dagen op. Dit kan je verlengen naar 180 dagen. Soms als je kunt aan tonen dat je terug vlucht na deze 90 dagen is geven ze je meer dagen. Heb ook mee gemaakt dat men zelf van het getal 90, 180 maakt. Verder komt het ook voor dat men het papiertje kwijt raakt. Hier voor krijg je een boete maar soms laten ze het zitten.
Het is zeker waar dat je bij het verlaten van het land en daarna weer binnen komen je op nieuw een touristen visum krijgt. Waarschijnlijk 90 dagen wat je dan weer kant verlengen naar 180. Woon nog niet zolang in Mexico maar dit is mijn ervaring.