HELP! Mag ik wel verblijven in mexico?

Ik vertrek 17 januari naar Mexico om daar bij mijn vriend te zijn, die Mexicaans is. Ik heb een retourticket voor 8 augustus. Nu lees ik overal dat ik maximaal 180 dagen mag verblijven, prima, want in mei ga ik een weekje naar de VS. Maar nu hoor ik dat bij terugkomst de teller gewoon doorloopt qua 180 dagen en ik dus niet opnieuw zoveel dagen daar mag verblijven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook ben ik in september nog daar geweest voor 40 dagen. Worden deze ook afgetrokken van mijn 180 dagen toeristenvisum?

Graag zou ik ook werk vinden in de 8 maanden dat ik daar ben, maar kan ik vanuit Mexico dus gemakkelijk een werkvisum krijgen als ik eenmaal werk gevonden heb?

Alle hulp wordt gewaardeerd! :slight_smile:

Die 180 dagen gaan tellen wanneer je het land binnenkomt. Dus als je het land uitgaat (bijv naar de VS) en daarna weer teruggaat naar Mexico heb je weer opnieuw 180 dagen de tijd.
Die 40 dagen in September tellen dus ook niet mee.
Wel heb je kans dat je dit moet bewijzen op Schiphol, print je ticket bevestiging dus uit zodat je dit kunt laten zien op Schiphol.

Helaas is het krijgen van een werkvisum sinds 2013 veel lastiger dan voorheen. Een werkvergunning moet tegenwoordig vanuit NL geregeld worden (via de Mexicaanse ambassade in Den-Haag). Dus je moet eerst werk vinden en dan het visum regelen (in NL).
Voorheen kon dit allemaal gewoon in Mexico zelf.

Op Facebook is een groep “Nederlanders in Mexico”, waar je meer informatie over het onderwerp kunt vinden.
https://www.facebook.com/groups/122392287885808/

Heel erg bedankt voor je reactie!

Jammer dat het verkrijgen van een werkvergunning nu zo lastig is… Enig idee of dit ook geldt voor vrijwilligerswerk? Zou namelijk wel graag gewoon iets willen doen, ook als het niet tegen betaling is.

In elk geval erg bedankt, ben weer wat gerustgesteld :slight_smile: