Ik doe dit jaar eindexamen VWO en ik zou volgend jaar graag voor een jaar naar Mexico gaan, ik ben er 1maal eerder geweest en was helemaal overrompeld door de vriendelijkheid, openheid en open-mindedheid van de mensen daar. Nu zit ik met een klein probleem, ik heb grote moeite met op internet vinden van sites met goede informatie over bijvoorbeeld werkvisum e.d. Heeft iemand ervaring die hij/zij met mij wil delen over het voor minstens een jaar vertrekken naar Mexico?
Ik spreek redelijk Spaans, vloeiend Engels en natuurlijk Nederlands. Duits en Frans zijn ook geen groot probleem. Ik zou graag in Quintana Roo willen werken, in de buurt van Cancun of Playa del Carmen, in de Horeca oid. Is het voor mij onbegonnen werk om naar Mexico te vertrekken of zou dit alles tot een goed eind kunnen komen?
Alvast bedankt als jullie tips voor mij hebben, mvg
Madeleine
Ok. Ik woon in mexico en heb dit hele traject door lopen. Bij binnen komst van Mexico krijg je naar alle waarschijnlijkheid een touristen visum van 90 dagen. Deze kan je verlengen naar 180 dagen. Dus voor een periode van 6 maanden hoef je je niet druk te maken over je verblijf in Mexico. Na 6 maanden moet je om gaan naar een werkvisum of de grens even over hoppen. Als je de grens over hopt krijg je gewoon weer een nieuw visum voor 90 of 180 dagen. Wil je in aanmerking komen voor een werk visum dan zijn er verscheidene opties. Een werkvisum heeft hier een FM3. Hier zijn verschillende versies van. Als je werkt voor een baas kom je hier voor in aanmerking. Kosten hiervan bedragen ongeveer 2600 pesos voor een jaar. Na een jaar moet je weer verlengen met een jaar. Kosten 1600 pesos. Voor een FM3 heb je een brief nodig van je werkgever. In deze brief moet instaan dat hij je een baan aanbied. In principe mag je niet beginnen met werken indien je geen FM3 hebt. Moet eerlijk zeggen dat je dit niet zo nauw hoeft te nemen. Ik zelf werkte hier ongeveer een half jaar voor dat ik mijn FM3 kreeg. Het is aardig wat werk om een FM3 te regelen. Je kan het helemaal zelf doen. Zeker als je een beetje spaans spreekt. Als je het laat regelen dan zal het zo ongeveer 5000 pesos kosten.
Neem vanuit nederland een uittreksel van je geboorte register mee. Er bestaat een internationale versie hiervan. Deze heeft het ook in het spaans. Ondanks dit is het goed mogelijk dat je het als nog moet laten vertalen. Kosten hiervan bedragen ongeveer 200 pesos. Deze heb je nodig voor je FM3.
Volgens mij is er ook een variant voor mensen die hier studeren. Dit zou je moeten na vragen.
Veel mensen verblijven hier ilegaal. Zodra hun touristen visum is verlopen blijven ze gewoon hangen. Dit is geen probleem. Enkel als je ilegaal bent en een werk visum wilt aanvragen kom je in problemen. Zorg er dus voor dat je dit regelt voor dat je touristen visum verloopt.
Indien je een werkgever hebt zou hij ook je moeten aanmelden voor de belasting dienst. Dit betekent dat je belasting moet gaan betalen maar tevens dat je ziekenfonds krijgt en een deel pensioen spaart en een spaarpotje voor het kopen van een huis(infonavit genaamd). Vaak regelt je werkgever alle belastingen voor jou en betaal hij ook een deel. Vaak vragen ze om een bijdrage.
Zorg verder dat je een paspoort bij je hebt dat nog geruime tijd geldig is.
Dit is ff alles wat ik zo snel kan bedenken. Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel.
Hartstikke bedankt voor je antwoord, ik heb er zeker wat aan! Maar kort samengevat moet ik volgens jou dus gewoon erheen gaan met een toeristenvisum en dat daar dan (wanneer gewenst) overzetten in een werkvisum? Mag ik daarvoor dan wel werken op mijn toeristenvisum? En doen ze er niet moeilijk over dat ik nog mar 18 ben? Mag ik jou vragen hoe je er terecht bent gekomen?
Ja ik raad je aan er gewoon heen te gaan op je touristen visum. Gewoon starten met werk zoeken. Je hebt daar voor 6 maanden de tijd om iets te vinden. Das aardig wat. In principe mag je niet werken zonder een werkvisum. Veel mensen werken hier zonder werkvisum. Dit is niet zo´n probleem alsje voor korte tijd in Mexico wilt verblijven. Wil je langer verblijven dan raad ik je zeker aan een werkvisum te verkrijgen. In principe moet je werkgever je een brief geven waar mee hij aangeeft dat hij je een contract aanbied. Met deze brief kan je een werkvergunning aan vragen.
Vanaf 18 jaar mag je hier werken dus dat is geen probleem.
Ik ben tijdens een reis in Mexico een meisje tegengekomen tijdens een tour naar Celestun. Emails uitgewisseld en toen ik weer terug in Nederland was ging het bedrijf faliet waar ik werkte. Goed moment om weer op reis te gaan. Mijn idee was om eerst een curus spaans te doen van een maand en daarna te gaan reizen. Ben mijn cursus spaans gaan doen in de stad waar zij woonde en ben nooit meer vertrokken. Ben inmiddels getrouwd met haar. Zelf ben ik een school gestart voor spaans en engels. Je kan informatie vinden op mijn website. www.glc.com.mx Doe dit nu al weer meer dan 2 jaar en heb het erg naar mijn zin hier.
ik lees net je bericht en heb nog een vraag voor je!
ik ben samen met en goede vriendin net 4 dagen terug uit mexico, playa del carmen en we zijn allebei echt verliefd geworden op dit land! we zijn 20 en 21 en willen graag als ervaring en verandering iets anders en dat is wonen en werken in mexico, we krijgen een toeristen visum van 180 dagen, maar heb ik al een werkvisum nodig voordat ik mexico in kom, of kan ik op de bonnefooi naar mexico, dan werk zoeken en dan via mijn werkgever een visum regelen?
ik hoor graag van je! als je verdere tips of info hebt hoor ik het graag!
alvast super bedankt!
Hoi,
“of kan ik op de bonnefooi naar mexico, dan werk zoeken en dan via mijn werkgever een visum regelen?”. Deze dus. Maar zoals Wouter al aangaf vele werken er zonder werkvergunning en zeker als het een korte tijd betreft want een aanvraag neemt zo twee maanden in beslag. (FM3). En werk vinden is nog altijd het beste om hier ter plaatse te doen. En qua woonruimte heb ik een hele leuke woning te huur. :zon02: Veel succes met de verdere planning. (wanneer hadden jullie in gedachte om hier weer heen te komen? )
ohh oke, woon jij in playa dan? en is het moeilijk om daar werk te vinden of? we gaan rond maart/april naar mexico terug, wa voor huis heb je? en wat kost het?
wat doe jij daar voor werk?