Hallo, Vanaf 29 Augustus Vertrek Ik Met Mijn Partner Naar Mexico City. Op Dit Moment Wonen We In Spanje En Heb Genoeg Werkervaring Hier En Al Een Aantal Solicitatiegesprekken Als Ik Aankom. Nu Vroeg Ik Me Af Of Iemand Weet Hoe Ik Een Visa Moet Aanvragen, Volgens Mij Heb Ik Het Fm2/3 Formulier Nodig…weet Iemand Hoe Dit Aangevraagd Kan Worden?? En Verder Weet Iemand Nog Een Bedrijf Waar Ze Op Zoek Zijn Naar Nederlanders??
Alvast Hardstikke Bedankt Guys!!!
Saludos
David
In de plaats waar je gaat wonen, moet je naar het migratiekantoor stappen. Het INM Instituto Nacional de Migracion. Daar zullen ze je een lijstje geven van alle zaken die je moet voorleggen. Je zal een FM3 willen. Die zal je elk jaar moeten vernieuwen, althans voor de eerste drie jaar.
Als toerist heb je 3 maanden. Die drie maanden kan je verlengen met nog eens drie maanden. In die zes maanden kan je een werk zoeken en hopelijk ook vinden. Eenmaal je werk hebt, zal de administratie voor een FM3 veel eenvoudiger zijn. Als je in die tijd nog geen werk gevonden hebt, zie ik niet direct een oplossing…of je zal een aantal “kunstgrepen” moeten uithalen om je langer verblijf te kunnen ondersteunen. Het zal er waarschijnlijk op aankomen dat je zal moeten aantonen dat je over genoeg geld beschikt om het een tijd zonder werk uit te houden.
Neem al je officiële papieren mee (geboorteaktes, paspoorten, ev. huwelijksakte,…). Je zal die ter plaatse moeten laten vertalen (vraag ev. aan het INM wie ze erkennen, neem geen vertaler erkend door de Nederlandse ambassade want dat zijn verloren kosten).
Het is een papierwinkel en er zijn ook wat kosten aan verbonden maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Succes.
Marc
Belg in Mexico sinds 2004
gebaseerd op mijn ervaringen uit 2004
MMarc,
Een vraagje over de vertaling van de documenten.
Is het niet beter om de benodigde documenten al in Nederland te laten vertalen? Dit omdat ze vaak ook voorzien moeten zijn van apostile en gelegaliseerd moeten zijn?
Hoe moet je dat doen als je al in Mexico bent?
Ik vraag dit omdat wij voornemens zijn om naar Mexico te emigreren.
Varinor,
De apostille is een manier om tegenover buitenlandse overheden aan te tonen dat je Nederlandse documenten officiele papieren zijn. Daarom, de legalisatie (bv. nodig voor diploma’s in Belgie) en het laten plaatsen van de apostille op officiele documenten doe je in je land van herkomst, Nederland, niet in Mexico. Ik moest daarvoor in Belgie naar een speciaal kantoor in Brussel.
De vertalingen doe je best in Mexico. Elke overheid of ambassade werkt met zijn erkende vertalers. Een vertaler in Nederland vinden die door de Mexicaanse overheid in Mexico wordt erkend, ik weet niet of dat kan. Mijn ervaring is in elk geval dat overheden hierin zeer strikt zijn. Niet op onze lijst, sorry. Aangezien een vertaling soms aardig wat geld en tijd kan kosten zou ik echt op veilig spelen en pas in Mexico de vertalingen laten doen door een van de door de Mexicaanse overheid erkende vertalers. De Nederlandse apostille die op het document kleeft wordt simpelweg mee in de vertaling opgenomen.
Zal het zeker in Mexico laten doen. Had zelf ook een internationaal uittreksel van het geboorte register uit nederland mee genomen. Ondanks dat dit ook in het spaans is wouden ze toch een vertaling. Sloeg nergens op. Koste me 200 pesos om het te laten vertalen. Verder zou ik ook diploma’s mee nemen. Als je ergens gaat werken willen ze graag dat je kunt aan tonen dat je een bepaalde opleiding hebt gevolgd.
Wouter
Hallo, ik ben ook van plan om in de zomervakantie 2 maanden in Mexico City(in Polanco) door te brengen. Ik kan goed spaans en zou graag die tijd een baantje in de toeristische sector willen. Wat zou ik voor werk kunnen doen? Hoe kan ik dit aanpakken?
gr liselot
Hi,
2 maanden zijn erg kort om een en ander in officiele papieren in orde te brengen…en dan nog als toerist werken…ik denk niet dat de Mexicaanse overheid daar erg happig op is. Probeer het anders.
Er bestaat in Mexico ook een systeem van wekelijkse loon-uitbetalingen in cash (“en efectivo”) aan de werknemers, waarbij de werkgever vrij is van alle paparassen (betaalt geen soc. zekerheid…niks extra, geen contract zelfs, puur in onderling vertrouwen). Ik heb zelf een tijdje in zo’n situatie gezeten. Je werk zogezegd als zelfstandige. Er komen geen papieren aan te pas. Ik denk dat zo’n systeem in jouw geval het meest praktische is, ook voor een mogelijke werkgever.
Trek je stoute schoenen aan en ga de hotels ed. maar eens bezoeken…2 maanden zij erg kort om een belangrijke functie te hebben…don’t put your expectations too high…maar omheteven wat je doet, het is knap dat je de stap zet…het kan een leuke ervaring worden…met je talenkennis en internationaal profiel ben je een interessante persoon…!..en tot slot…probeer niet zoals de Spanjaarden te spreken maar kopieer de Mexicaanse uitspraak, …werkt beter.
Marc
Hallo,
Zoals het er nu uitziet vertrek ik begin februari naar Mexico-City om daar een aantal maanden op een school te gaan werken. Via de school heb ik te horen gekregen dat ik het beste kan beginnen met een touristenvisum, aangezien ik ook niet weet voor hoelang ik wil blijven.
Heeft iemand nog tips i.v.m. visum of gewoon het leven/werken in Mexico (city)…
alvast bedankt!
Groetjes Moniek
met dat visum kun je een half jaar blijven…wellicht moet je hem na 3 maanden verlengen…als je langer wilt blijven moet je een FM3 regelen…aangezien je werk hebt moet dat niet al te moeilijk zijn