Viva Mexico !

Beste allemaal, ben nieuw hier op wereldwijzer dus ik stel me maar effe voor ben Belg met Mexicaanse vriendin uit Chihuahua en ik overweeg om daar te gaan wonen en werken. Ik zou graag de stap zetten maar zou graag zo veel mogelijk info willen verzamelen omtrent leven en werken in Mexico. Ik kan bij haar intrekken dus liefst zo veel mogelijk informatie over hoe ik daar aan de bak kan komen, ik spreek nederlands, frans, engels en ook spaans lukt aardig, zoek ik een job in de hotelsector of beter als lesgever … hoe regel ik mijn papieren en hoe lang duurt dit ongeveer kortom alle informatie is meer dan welkom, dank bij voorbaat.

muchos saludos, Danny

Beste Danny,

Allereerst heel veel plezier en succes in Mexico.

Het eerste wat je moet doen is de rust bewaren.
Niet alles kan je van te voren regelen.
Je moet Mexico met de dag nemen.

De verschillende immigratieburos hebben andere eisen qua papierwerk.
Wat ik heb gemerkt, hoe minder toeristisch je bestemming is, hoe minder papierwerk je nodig hebt.

Het allerbelangrijkste wat je nodig hebt zijn al je belangrijke papieren als je geboortebewijs, diploma’s, soms het bewijs van goed gedrag, soms het bewijs dat je niet getrouwd bent in Belgie etc. Al deze documenten moet je bij de rechtbank in Belgie laten voorzien van een Apostille.
Als het kan probeer de documenten officieel in het engels te krijgen.
Dat is later makkelijker om een vertaler te vinden.
In Mexico neem je dan de documenten die de immigratie op dat moment van je vraagt naar een officiele vertaler en laat deze vertalen.

Zo, nu ben je met je papierberg in Mexico. Ik raad je aan gewoon als toerist binnen te komen en 90 of 180 (ik weet niet zeker of ze dat nog doen) dagen te vragen bij binnenkomst. Dan heb je dus al die tijd om rustig te acclimatiseren en een baan te zoeken.
Zodra je die baan hebt binnen deze termijn ga je naar de immigratie en vraag je naar de lijst papieren die jouw nieuwe werkgever moet produceren en die jij moet produceren.

Indien je niet binnen die termijn een baan hebt gevonden, kan je 2 dingen doen. Je kunt een verlenging als toerist aanvragen of je kunt een verblijf aanvragen als economisch afhankelijk van je vriendin. Ook voor deze 2 statussen zullen ze je weer een lijst geven van papierwerk dat je moet produceren.

Neem het allemaal op je gemak en met de dag.

Succes met je toekomstplannen.

Hoi Karen,

alvast bedankt voor jouw reactie en de praktische tips lijkt mij inderdaad wel een berg papierwerk heb nu tenminste een beeld van hoe het allemaal een beetje in zijn werk gaat veel plezier nog en veel succes met alles wat je doet groetjes, hasta luego, Danny:wereld: