Hoe en waarmee je geld verdienen in Mexico

hoi!

Ik vroeg me bij deze nog af of er (buiten een hostel openen wat uiteindelijk nogal veel kost) nog andere mogelijkheden zijn om geld te verdienen in Mexico.
Ik zou bv Engelse les kunnen geven, is dat mogelijk in de grote steden?
Weet er iemand of er nog andere jobs zijn die een Europese daar mag uitvoeren?

Alle tips zijn welkom!

grtjs renneke

En oh ja: wat betreft de woongelegenheden: is het mogelijk om daar een huis te huren voor een Europese? Wat kost het gemiddeld voor een kleine woning?

Alles omtrent werken en wonen is handig, want wil mijn verhuisplannen graag doorzetten!

Hoi Renneke,

Ik las je berichtje over een hostel openen maar
de link bleek oud te zijn? Ben je van die plannen afgestapt?

Ik verhuis waarschijnlijk in de zomer van 2008 naar mexico.
Ben nog wel op zoek naar de juiste manieren om dingen te regelen
zoals spullen verhuizen en appartementen zoeken.

In welke omgeving zou je willen gaan wonen? Het is wel mogelijk
voor een europese om een woning te huren. Prijzen zijn erg afhankelijk
van de omgeving. Het is volgens mij wel zo dat je beter kunt zoeken
op locatie dan dat je het op het internet doet.

groetjes

naomi

Hey Naomi,

Ja, ik ben nog steeds van plan om te verhuzen naar Mexico. Wat zijn jouw plannen om daar te gaan doen? En ga je je woonst in Nederland of België opgeven dan?

Ikzelf wil graag in April vertrekken, maar moet nog zoveel regelen eerst dus ik hoop dat die datum haalbaar zal zijn.
Ik wil naar Guadalajara trekken.

Wel, ik zou graag van jou horen hoe jij de zaken thuis zal afhandelen, want er zal veel bij komen kijken hé…

Je mag me ook altijd mailen op [EMAIL=“moliendocafee@hotmail.com”]moliendocafee@hotmail.com

Ik hoor graag jouw ervaringen!!

Grtjs Renneke

Hallo Renneke,

misschien kan Wouter van -> http://www.glc.com.mx je e.e.a. vertellen.

Succes!

Hoi Robert,

Ja, Met wouter had ik reeds contact, hij had me enkele leuke links bezord ook ivm lesgeven etc…

Toch bedankt bij deze!

grtjs

Hallo Renneke,

Natuurlijk is het mogelijk om geld te verdienen als Europese in Mexico.
Het ligt er een beetje aan waar je wilt gaan wonen. Leraren zijn in Mexico niet de best betaalde banen. Als je je papieren hebt, kun je die het beste meenemen en laten voorzien van een apostille bij de rechtbank in Nederland.
Ik denk zelf dat als je Engelse les wilt gaan geven, je het beste in een gebied kunt gaan wonen waar veel toeristen zijn dan is de kans het grootst om werk te vinden.

Voor alle banen/jobs geldt dat je via je werkgever een verblijfsvergunnung moet/kunt regelen.

Woonruimte mag geen probleem zijn en daar kun je vanaf 3000 pesos tot hoeveel je zelf wilt aan besteden.

Succes met je plannen

Karen

Hoi Renneke,

Wij (mijn man en dochtertje van 1,5 jaar) hopen volgend jaar ook te vertrekken naar Mexico (playa del carmen in eerste instantie). Afgelopen week zijn wij daar geweest om een aantal huizen te bezichtigen en een indruk te krijgen van wat het allemaal gaat kosten. Volgende week komt de makelaar om ons huis in Nederland (Sittard-Geleen) te gaan verkopen. Wij hebben goede vrienden in Playa del Carmen wonen die ons met het een en andere kunnen gaan helpen (hij is Nederlander en woont sinds februari in PdC en zij is een mexicaanse kinderarts). Ons idee is om een kinderdagverblijf te starten omdat de tijden van de publieke creches niet flexibele genoeg zijn voor werkende moeders (tijden zijn van 7 tot 4 uur smiddags). Volgens onze mexicaanse vrienden zou dit zeker een plan van slagen kunnen zijn. Zelf heb ik de SPH in Nederland gedaan dus dat sluit ook nog redelijk aan.
De huizen die wij bezichtigd hebben varieerde qua huur van 6000 tot 10.000 pesos (+/- 400-660 euro).

Nou bij ons is het wachten op de verkoop van het huis en we hopen zelf dat we rond mei 2008 kunnen gaan vertrekken.

Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat verlopen.

Ps: huizen meer dan genoeg te huur in Playa del Carmen en het mooie is dat je meestal binnen een week (soms zelfs de dag erna) er al in kunt trekken.

Groeten
Winny

Hoi Winny,

Eerst en vooral ik hoop dat jullie ‘toffe’ plannen kunnen doorgaan volgend jaar!

Het idee om een crèche er op te starten, is natuurlijk een geweldig idee.
Ikzelf ben van opleiding opvoedster en heb een jaar stage gedaan in een kinderdagverblijf ( 1 tot 3j).
Moesten jullie dus ooit opvoedsters nodig hebben, u mag me atlijd uitnodigen!

Mijn plannen zijn om in Guadalajara te gaan wonen en Engelse les te geven. Ik ben op t moment mijn Engelse taal aan het bijscholen, en hoop dus ook rond juni 2008 te kunnen vertrekken.

Nou, bedankt voor je reactie! Veel succes met de verkoop van t huis in Nederland en allerveel succes in Playa!

Grtjs Renilde

Stikt hier van de mogelijkheden naar mijn idee. Ben hier al een aantal jaar en dan zie je ook wat ze bijvoorbeeld in nederland hebben en hier mist. Weet dat ik misschien een paar mensen op hun tenen ga trappen maar Mexico loopt naar mijn idee in een aantal dingen achter tov Nederland. Deze kennis moet je dus gewoon gebruiken. Wel blijven op letten dat de markten niet altijd het zelfde zijn en een kinderdagverblijf zou mij in eerste instantie niet een goed idee lijken.

Dit omdat de families hier veel hechter zijn en opa en oma, pa en ma en kinderen vaak in het zelfde huis wonen en dus er altijd wel iemand is die op de kinderen kan passen. Dit is anders in rijke buurten. PDC heeft misschien daar wel een markt voor. Als je dit misschien voor voor toeristen doet werkt het weer wel. Dit is even het eerste idee dat in me op kwam. Neem aan dat jullie er beter over nagedacht hebben. Laat zeker even weten hoe het gaat als jullie er zijn.

Een van de dingen die ik hier een beetje mis en in Amsterdam waar ik vandaan kom wel is zijn eindeloos verschillende restauranten uit elk deel van de wereld. Hier nog niet zo echt gevonden. Nog geen falafel stent gevonden en kikkererwten liggen toch niet zo ver van bruine bonen af.

Wouter

Creches is interessant als je het bekijkt op lange termijn, denk ik.

je hebt 2 soorten in Mexico:

• deze van de sociale zekerheid (gratis)
  • deze van de privé (te betalen)

Iedereen wil gratis uiteraard en dus zitten deze van de SZ vlug vol. Langs de andere kant tref je daar mensen aan die niet echt gemotiveerd zijn. Sommige ouders halen er hun kinderen weg omdat de kwaliteit slecht is.

De private zijn duur maar het is daar echt een kwestie van vertrouwen. Is het een creche opgericht door mensen die écht met de babies begaan zijn of is het puur een vorm van geld verdienen? Als ze daar enkele onderbetaalde werkkrachten hebben, zijn die dan te vertrouwen? In de Mexicaanse samenleving is er een groot wantrouwen tussen onbekenden.

Tegenwoordig heb ik gehoord dat dat Mexicaanse overheid subsidies aan het geven is voor het opstarten van een kinderdagverblijf. Kijk, wat Wouter zegt over de hechtere familierelaties is correct, maar het is een feit dat het aantal kinderen per gezin afneemt en dat het leven ook hier duurder wordt. Tweeverdieners-gezinnen zie ik meer en meer rondom mij. Er is echt nood aan goede kinderdagverblijven. Ik woon in een stad van 1.5 miljoen mensen en je staat ervan versteld hoe moeilijk het was om een goede creche te vinden.

Dag Wouter ,

Mijn man , ikzelf (en ons dochtertje ) hebben plannen om voor lange tijd naar mexico te vertrekken. Mijn man is zelfstandig schrijnwerker en is in contact gekomen met iemand uit mexico die enkele tapijtenfabrieken heeft . Hij is van plan om een bouwfirma op te richten en wil dat mijn man en zijn collega daar huizen gaan bouwen. Het is allemaal nog heel vaag, in juni of juli gaan we een maand naar mexico om meer te weten te komen. Ikzelf ben bang om te vertrekken , zit nog met heleboel vragen , zal ik daar ook werk vinden?, Kan ons dochtertje (2j) daar dan naar school?,… Ik wordt gek van al die vragen.
Ik denk dat het in Cancun is dat we zouden wonen.
In welk deel van mexico verblijf jij ?

Groetjes Claudia

Hoi Claudia,

Ik ben even zo vrij om ook te reageren op jouw berichtje.
Wij vertrekken in mei naar Mexico (playa del carmen zo’n 30 minuten ten zuiden van Cancun) en hebben een dochtertje van 20 maanden. Afgelopen oktober zijn wij de scholen en creches gaan bekijken in Playa en deze zagen er prima uit. Mijn gevoel om onze Eef daar naar school te doen zit wel goed. We zijn ook naar een ziekenhuis in Cancun gaan kijken om te zien hoe de gezondheidszorg daar is. Om eerlijk te zijn was ik nogal verbaasd hoe goed dat er allemaal uitziet. Wij verwachten in september onze tweede spruit en er is geen haar op mijn hoofd die zich zorgen maakt om in het publieke ziekenhuis van Cancun te bevallen. Ik verwacht dat de kwaliteit van gezondheidszorg en onderwijs nogal verschilt met andere gebieden in Mexico aangezien het gedeelte waar wij het over hebben nogal welvaren is door de enorme stroom van toeristen.

Nou groetjes en wie weet tot hoors

Winny

Hoi,

Ik zag de titel van dit onderwerp dus zet ik hier ook een berichtje. Ik woon op het ogenblik in Mexico city door mijn vriendinnetje en ik wil me hier eigenlijk voor wat langere tijd gaan vestigen.
Ik zit alleen met het probleem van werk vinden hier. Ik heb begrepen dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn voor buitenlanders maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken. Ik kan dus alle ideeen en tips gebruiken die ik kan krijgen.

Ik was Manager van een restaurant in Amsterdam maar ik zet mijn geld eerder op mijn talen kennis. Ik spreek Engels, Frans en Nederlands en mijn Spaans schiet hier ook aardig op. Dus als er iemand wat weet?

Wat langere termijn plannen betreft heb ik ook het idee dat er best wat mogelijkheden zijn voor ondernemers. Wat iemand anders al zei, het is me opgevallen dat het hier niet bepaald barst van leuke restaurantjes en bars. Een degelijke cocktail ben ik ook niet tegengekomen dus iets in de richting van een bar restaurant te openen lijkt me wel een goed plan uiteindelijk. Vraag me alleen af hoe het zit met de vergunningen hier en het kopen of huren van iets als buiitenlander.

Claudia,

Cancun spreekt mij zelf niet zo aan. Veel te westers en gericht op touristen. Zeker in de amerikaanse vakanties stikt het er van dronken lui. Dit is mijn ervaring. Woon zelf in Tlaquepaque wat een deel van Guadalajara is. Ik ben hier een taal school gestart en heb het hier erg naar mijn zin. Altijd lekker weer en geen tornados.

Als je specifieke vragen hebt kan je me gewoon mailen. Mijn mail adres is [EMAIL=“wstut@glc.com.mx”]wstut@glc.com.mx

Groeten

Hallo,

Ja ben er nog niet geweest dus ben wel erg benieuwd … we zullen wel zien hoe het daar is , kan er mij nog niets van voorstellen. Vraag mij alleen af hoe ik daar aan het werk zou kunnen raken , maar blijkbaar is dat de vraag van iedereen… We zien wel …
Bedankt voor je reactie en als ik vragen heb zal ik je zeker mailen

Groetjes Claudia

hoi Renneke,
Ben je inmiddels in Guadalajara?? Wat doe je precies, geef je Engels les?
Ik ben erg benieuwd!
Dit geldt trouwens voor iedereen die hier heeft gepost!!
gr Maud

Hallo mensen,

Ik ben net als velen met mij hier, van plan om te vertrekken naar México! Ik ben hier in Nederland docent, (middelbare school) Mijn vraag is dan ook, kan ik met mijn diploma werk vinden. Zo nee, moet ik het laten vertalen? Ik las bij het berichtje van Renneke dat ik bij de rechtbank een apostille kan/moet halen. Mijn vraag, is hoe moet dit eigenlijk?

Ik ben overigens van plan te gaan wonen in San Cristóbal de las Casas (Estado de Chiapas)
wie kan me advies geven?

Hoi Marien,

Wij zitten inmiddels inderdaad in Mexico alleen hebben we onze reis uitgesteld tot 23 november 2009. In september 2009 kregen wij nog een dochtertje en ik wilde de bevalling toch liever in Nederland afwachten. Inmiddels wonen we alweer 2 maanden in Mexico en het bevalt ons prima.
Wij hebben alle officiele documenten (denk aan diplomas, akte van geboorte, burgerlijke staat, uittreksel gemeentelijke basis administratie en de uitschrijving uit Nederland) laten voorzien van een apostille in Nederland.
Om een apostille te krijgen moet je naar een rechtbank (dus geen kantongerecht). Ze zetten de apostille gewoon aan de balie (ik zou de rechtbank bij jou in de buurt even opbellen en vragen of zij apostilles zetten). Het is trouwens raadzaam om alle aktes die je bij de gemeente opvraagt internationaal te laten zijn. Zo’n apostille wordt er direct opgezet en dan ben je per document 16 euro kwijt.
Wij zijn nu bezig met de immigratie hier in Playa del Carmen en het ziet er na uit dan we onze internationale documenten toch nog door een beedigde vertaler hier in Mexico moeten laten vertalen. Let op de apostilles voor de officiele papieren zijn alleen in je eigen land te krijgen. Je moet ze dus wel hebben.

Nou succes!
Groeten
WInny

Ik ben nu al drie weken in Paamul, vlakbij Playa del Carmen, en heb een uittreksel van het geboorteregister (internationaal erkend) laten opsturen door een vriendin en een getuigschrift van mijn universiteitsdiploma (in het Engels) met een stempel van de Rijksuniversiteit Groningen.

**Geldt deze laatste stempel ook als ‘apostille’, of moet ik het getuigschrift per se laten stempelen door een rechtbank? **

Ik heb al een beëdigde vertaler (traductor perito/jurado) gevonden, een Belg die in Veracruz woont, die de vertaling snel en correct uitvoert. Werk genoeg hier, alleen liggen de lonen (van het werk dat ik tot nu toe heb gevonden) erg laag.

Lex

Hoe staat het met alle plannen?