Wonen en werken in Mexico

Hallo allemaal,

Ik weet dat er heel veel mensen zijn die een post hebbben gedaan over emigreren naar Mexico. Ik ben er inmiddels achter dat je daar een verblijfsvergunning kan krijgen wanneer je een beroep hebt dat niet zo zeer gedaan kan worden door Mexicanen zelf.
Nu willen wij over een aantal jaren ook naar Mexico vertrekken, mijn man is nu luchtverkeersleider en ik ben werkzaam in de Rotterdamse haven. Weet iemand of je in deze beroepstakken veel werk te vinden is? Het liefst willen wij in de provincie Yucatan of nabij Progresso of Vera Cruz.

Hopelijk heeft iemand een beetje info voor ons, wij gaan in maart 2007 een rondreisje maken van Cancun naar het zuiden richting San Cristobal.

Groeten S&T

Mijn ervaring is dat het niet zo´n probleem is een baan te krijgen die ook door andere mexicanen gedaan kan worden. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Wat ik heb gedaan is dat ik ook Nederlanse lessen geef of engelse lessen. Vaak zijn de bedrijven waar voor je gaat werken bereid om dit te vermelden in je contract.

Wouter

Hello Wouter,
Heb je opinie gelezen m.b.t.jobs in Mexico. Ikzelf woon nu een 5-tal
jaren in Veracruz,en mijn ervaring is dat je hier alleen aan de bak komt
als je voor een appel en een ei bereid bent om 's morgens vroeg, om
7 uur, in de ‘‘uni’’ van Veracruz ‘‘les Engels’’ of ‘‘les Frans’’ wil geven
aan ‘‘universiteitsstudenten’’, die, totaal ongeïnteresseerd ,doorgaan
met elkaar te kletsen en grappen te maken…Als je voor 90 Pesos
per uur , om 04.30 in de ochtend ,bereid bent op te staan en een half
uur met de wagen naar de campus te rijden, nou, dan kan ik me beter
**nog eens omdraaien in mijn bed ! Stuur me eens een mail vanuit **
Jalisco met je commentaar : [EMAIL=“mexlinmag@yahoo.com”]mexlinmag@yahoo.com

Hello Nederland !
Heb jullie vraag naar info gelezen. Ikzelf woon nu een 5-tal jaren
in Veracruz(in 1 woord aub.) als uitgeweken Vlaming, gehuwd met
een Mexicaanse dame.De luchthaven van Veracruz is eerder klein
en mijn mening is,dat je dáár alleen een job kunt krijgen als Mexicaan
met de nodige politieke connecties:Veracruz kent een grote werkloos-
heid,ook onder hooggeschoolden.De zeehaven is een GESLOTEN haven,m.a.w.je komt er niet in zonder identificatiebewijs.Ik ken er
persoonlijk enkele NL managers die werken bij VOPAK, 3 in totaal,
de rest zijn Mexicanen met ditto voorspraak en connecties…
Reken niet op toestanden als in R´dam of Antwerpen, waarin je je
vrij kunt bewegen ! Wil je iemand ontmoeten binnen de haven, dan
komt men je aan de ingang ophalen(zelf ook moeten wachten tot
ik de Nederlanders mocht ontmoeten!).Stuur me eens een e-mail
op [EMAIL=“mexlinmag@yahoo.com”]mexlinmag@yahoo.com (Emiel heet ik) of bezoek onze toeristi-
sche site eens op www.lindoymagico.be We hebben ons nu toege-
legd op het toerisme, omdat ik simpelweg niet wil werken voor
60 tot 90 Pesos per uur (5 tot 7 Euro) als taalprof aan de ‘‘uni’’
van Veracruz. Voor zulk belachelijk bedrag (na 4 jaar studie in
België) kom ik niet (meer)uit mijn bed om 04.30 in de ochtend om
present te zijn om 07.00 u voor een klas van ‘‘universiteitsstudenten’’
die een broertje dood hebben aan inspanningen, m.a.w. LUIAARDS
EERSTE KLAS ! So long !

Leuk om al de verschillende ervaringen te lezen. Ik heb geen ervaring in de haven wereld dus kan je daar niets over vertellen. De enige ervaring die ik heb is de buitenlanders die hier ken en hoe zij hun werk hebben gevonden en wat het ongeveer betaald. Leraren verdienen niet erg goed maar daarbij werken ook niet de hele dag. Bij ons werk je 5 uur per dag en verdien je 680 USD. per maand. Doe het ff in dollars. Hier van kan je rond komen en je werkt dus maar 25 uur in de week ipv 40. Toen ik hier aan kwam in Mexico leefde ik van 500 USD per maand. Das krap maar te doen. Indien je dus als leraar nog wat extra uurtjes prive lessen hebt kan je er prima van rond komen. Ben je op het grote geld uit dan is leraar niet echt de juiste weg.

Heb hier een vriend die voor een Tequila exporteur werkt en verdiend zo’n 2000 USD per maand. Das lekker en ruim rond komen. Iedereen die ik hier tegen ben gekomen in de afgelopen 3 jaar en op zoek was naar een baan heeft deze gevonden. Met geen enkele uitzondering na.

Wouter

hallo aan iedereen,

hoi ik heb hier een eigen keuken bedrijf en wil dus ook naar mexico emigreren, ik ben het zat hier in nederland ik reis al 15 jaar en nu wil ik dus naar mex precies te zijn naar tijana. dit is niet zo ver van San diego en daar (heb ik me laten vertellen)kan je dus ook werken. Kan iemand mij vertellen of dit nou een stomme zet gaat worden of dat er nog een redelijke kans bestaat om daat te slagen. Ik ben ook duikleraar en spreek 6 talen vloeiend, maakt dit nog wat uit? qua werk maakt het me me niet zo uit ik doe echt alles. Graag zou ik hier wat tip over krijgen van iemand. Ik ga trouwens in februari naar tijana voor een aantal weken om me een beetje te orienteren ,misschien helpt dat. Groetjes Richard.

Bedoel je Tijuana? De plaats aan de grens van Amerika??

ja, is dat geen goede plek dan om te beginnen?

Wat ik gehoord heb is het niet zo´n goede plek. Veel mensen die grens over willen naar Amerika gaan naar Tijuana een veel blijven hangen zonder geld. Niet de veiligste plek in Mexico. Als ik jou was zal ik meer naar het zuiden gaan. Zijn veel mooieren plekken in het zuiden. Als je als duik instructeur aan de slag wilt gaan kan je beter naar touristische plaatsen gaan als Puerto Vallarte of Cancun. Als je als met een eigen keuken bedrijf aan de slag wil kan je beter naar een van de grote steden gaan zoals monterey, guadalajara of Mexico city.

Wouter

tijuana is not the place to be!!! zeker niet voor een vrouw.
De fiilm bordertown nooit gezien???

Tijuana, Baja California Norte ? Mijden als de best ! Zonet heeft de President
nog een gans legercorps gestuurd naar Rosarito, even ten zuiden van Tijuana,
waar het ganse politiecoprs werd ontwapend (200 wapens in beslag genomen
door de Federales…). Eén van de wapens werd gebruikt om de chef van het
politiecorps in Rosarito te…vermoorden. De dader(s) is/zijn nog niet ontmaskerd maar men weet quasi met zekerheid dat AL de agenten van
deze badplaats werkten in combine met de drugsmaffia en zich royaal lieten
betalen om ‘‘hacer la vista gorda’’ (een oogje dichtknijpen) tijdens drug-
transporten naar het noorden (San Diego). Wil je als duikinstructeur aan de
bak komen, kom dan naar Veracruz, Deelstaat Veracruz, één van de kalmste
deelstaten, zonder drugs, zonder aanslagen, met een wereldbekend carnaval,
een vriendelijke en vrolijke bevolking en… cuna de ‘‘La Bamba’’ (wieg of
oorsprong van het lied La Bamba). Als je wil stel ik je voor aan firma´s die
zich bezighouden met duikcursussen tussen de riffen van Veracruz, Boca del
Río en Antón Lizardo. Stuur mij eens een mail op [EMAIL=“mexlinmag@yahoo.com”]mexlinmag@yahoo.com
en ik stuur je foto´s van Veracruz-stad, stranden, duikmogelijkheden etc…
Emiel H. (Nederlander en Vlaming tegelijkertijd…)

A propos, zonet heb ik hier nog een Rotterdammer in Bed & Ontbijt op bezoek
gehad, een arts van…66 jaar die hier is komen duiken met een plaatselijke
firma die duikexcursies organiseert, voor beginners, gevorderden en professionals. Johannes uit Rotterdam is in het begin enkel maar komen
snorkelen in zee, maar was in de wolken wat betreft de schoonheid van het
water en de vele tropische vissen die zóóó maar voor je neus
*** voorbijzwemmen…Ikzelf ben meer een landrat, en organiseer verblijven***
in Bed en Ontbijt bij mij thuis, taalcursussen Spaans in ons instituut in
Veracruz, en reizen door gans de Republiek Mexico : zie onze websites
Talen : http://www.athenatranslations.eu
Reizen : http://www.lindoymagico.be
Heb je zin, zak dan maar af naar onze mooie Deelstaat Veracruz !
… ¡ EL ESTADO QUE LO TIENE T-O-D-O !
playas - bosques - cultura - pirámides - montañas - ríos - carnaval - casas
coloniales - gente amable - cascadas(watervallen) en…brujos(tovenaars
en heksenmeesters), volcanes - grutas - en ECOTOERISME !


Hahaha,Tijuana???Al de Amerikaanse reizigers die ben tegengekomen tijdens mijn reis door Mexico, zijn het er unaniem over eens dat Tijuana de lelijkste stad is die ze ooit gezien hebben.

Welcome to Tijuana, tequila sexo marhiuana…

Hallo S&T

Ik ben zelf een maand geleden terug gekomen van Mexico en heb ook plannen om terug te gaan en Nederland gedag te zeggen! Nou is mijn vraag waar je aan je verblijfsvergunning kan komen want ik las dat jij dat wel wist? Zou je mij een berichtje terug kunnen sturen met die informatie aub? (Of iemand anders die dit leest en me dat ook kan vertellen??? )Alvast super bedankt!
Groetjes Bianca

Bianca,

Verblijfs vergunning kan je op een aantal manieren krijgen. Normaal is er niet zo´n haast mee aangezien je bij binnen komst een touristenvisum krijgt voor 6 maanden. Binnen deze 6 maanden kan je makkelijk je vergunning regelen. Op het moment dat je de eerste papieren inlevert bij het immigratie kantoor voor dat de 6 maanden om zijn. Je hoeft het dan niet allemaal geregelt te hebben.

Er zijn een aantal vergunningen die je kunt regelen. Zal er 4 opnoemen die het meest voor komen.

Standaard werk vergunning.
Dit is als een bedrijf je een contract aanbied. Het bedrijf moet je voorzien van de benodigde papieren voor deze aanvraag. Soms regelt het bedrijg het voor je maar vaak moet je de aanvraag zelf regelen.

Studeer visum.
Als je voor lange tijd gaat studeren in Mexico aan bijvoorbeeld een universiteit. Vaak helpen de universiteiten met de aanvraag.

Gepensioneerd visum
Als je kunt aantonen dat je maandelijks een bepaald bedrag gestort krijgt op je rekening. Weet niet hoeveel dit is. Moet een soort uitkering zijn.

Eigenbedrijf visum
Dit is de meest ingewikkelde vond ik.

Voor zover mij bekend zijn de kosten voor alle varianten 2440 pesos. Dit geldt hier voor Guadalajara. Ik weet niet of in andere staten of steden andere bedragen gelden.

Verder raad ik je aan om geboorte uittreksel mee te nemen en diplomas van scholen.

Je kan alles ook door een advocaat laten regelen. Dit kost vaak rond de 5000 pesos. Als je het zelf regelt dan is het vrij normaal dat je er altijd was verkeerd is en dat je regelmatig terug moet komen om andere papieren in te leveren. Dit is vrij normaal.

Verder is er nog een formulier dat je moet invullen dat ik hier heb. Als je dit wilt hebben laat het memaar even weten. Stuur ik het wel ff per mail op.

Nadat je verblijfs vergunning hebt komt stap twee. Ziekenfonds, inkomstenbelasting, pensioen, infonavit, aguinaldo etc.

Als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel.

Wouter

Hallo!

Ik ben een 21 - jarige Belgische en ben zonet afgestudeerd. Ik heb van februari tot midden mei in Mexico, Puebla, PUE, gezeten, om mijn stage af te leggen. Ik heb nu dus besloten om voor enkele jaartjes naar daar te trekken, en daarna zien we wel.
Mijn plan was om een toeristenvisum van 120 of 180 dagen aan te vragen, en wanneer ik daar dan werk vind, dit visum om te zetten naar een werkvergunning of iets in die aard. Lijkt jullie dit een goed idee?

Verder wou ik nog vragen of iemand raad kan geven over werken in de Logistieke sector, mijn opleiding, of wat ik kan doen met mijn 4 talen.

Ik ben inderdaad ook niet van plan om te werken voor minder dan 10.000 peso in de maand, of ben ik nu onrealistisch?

Groetjes,

Ragna

Ik was ook nog vergeten vragen of iemand me tips kan geven in verband met het zoeken naar een appartementje of een huisje?

Bedankt!

Ragna

Ragna,

Je hoeft geen toeristen visum aan te vragen. Dit krijg je automatisch bij binnen komst. Tegenwoordig is dit altijd voor 180 dagen.

10000 pesos is een goed salaris voor een mexicaan. Je kan hier rond komen van ongeveer 6500 pesos afhankelijk waar je woont natuurlijk. Meest mexicanen verdienen minder. Je kan een aanvraag doen voor een werkvergunnning zodra er een bedrijf is dat je een contract aanbied. Zij moeten dan wat papieren aan je geven en jij moet wat formulieren invullen. Met deze naar het immigratie kantoor en duimen dat het in één keer goed gaat. Dit is vaak niet het geval en je moet vaak meerdere keren terug.

Het vinden van een gemeubileerd appartement is niet makkelijk. Ben niet bekend met Puebla maar denk niet dat het erg anders is dan in Guadalajara. Verder vragen ze vaak een andere persoon die ook het contract tekent en verantwoordelijk is als jij niet betaald. Vaak moet deze persoon ook nog aantonen dat hij in het bezit van een huis is.

Soms kan je in de buurt van universiteiten makkelijker kamers huren. Is vaak wel duurder. Een ongemeubileerd appartementje kan je hier vinden tussen de 2000 en 2500 pesos. Weet niet wat de prijzen doen in Puebla en hangt natuurlijk ook af van waar in Puebla, dicht bij het centrum of ver er vandaan. De prijzen die ik gaf zijn voor 10 minuten lopen vanaf het centrum.

Dit is even wat me zo te binnen schiet.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Wouter

Google eens op “clasificados Puebla” om je een idee te vormen van het aanbod …

kleine tip: Aangezien je buitenlander bent, en normaal solvable, kan je ter plekke misschien wat proberen af te bieden op de prijs…

ps: Misschien moet je aanvankelijk wel $10000 aanvaarden, de American way up!

succes!
Marc