Verhuizen Naar Mexico

[FONT=Times]*[SIZE=1][COLOR=green]
hoi ik ben op zoek naar mensen die mij info kunnen geven over verhuizen naar mexico ?
alle info is welkom …van werk en woongelegenheden , de corruptie van het land , heb je een greenkart nodig ?? ik hoop snel van jullie iets te horen …
thanks …
groetjes sarah :smiley:

Beste Sarah,

Ben zelf sinds een jaar verhuisd naar Mexico. Heb voor werk zelf een bedrijf gestart in Guadalajara, Mexico. www.glc.com.mx maar weet uit ervaring dat hier goed werk te vinden is. Ze hebben hier een voorkeur voor buitenlanders en zeker voor mensen die ook engels spreken. Ze hebben voor guadalajara ook een website voor werk zoekende. www.mexplaza.com.mx. Wel in het spaans natuurlijk maar ik kan je wel helpen als je hulp nodig hebt. Je moet maar even aangeven wat voor werk je zoekt. Verder is een werk vergunning niet echt nodig. Ik was hier binnen gekomen op een toeristen visa van 90 dagen. Deze kan je verlengen met 90 dagen meer. Verder is het natuurlijk altijd handig om een aanvraag te doen voor een werkvisa. Kosten hiervan bedragen ommenabij 2600 pesos. Hiervoor is het wel handig als je een bedrijf hebt dat je in dienst wilt nemen maar het is ook mogelijk om als freelancer een werkvisa te verkrijgen.

Wonen is hier goed te doen. Gemeubileerde appartementen kan je hier al huren vanaf 2500 pesos per maand. Verder zijn de kosten van water electriciteit en gas nagenoeg te verwaarlozen.

Hoop je hiermee op weg te hebben geholpen en als jen nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Groeten,

Wouter

Hallo Sarah,

Ik zag dat jij een reactie hebt gehad op jouw bericht om in Mexico te willen wonen/werken. En deze reactie bevat foutieve informatie.
Om legaal in Mexico te werken is een toeristenvisum niet voldoende en een werkvergunning is alleen geldig als jij daar in loondienst gaat werken. Als je dit wilt,houdt er dan rekening mee dat je salaris volgens Mexicaanse normen zijn.
Ik ben zelf 3 jaar woon en werkzaam in Mexico en begeleidt immigranten bij het verkrijgen van de benodigde documenten om legaal en zonder risico,s in het land te kunnen wonen en werken.
Wil je meer weten bobhaneveld@hotmail.com

Beste Sahra en Celestun,

Over de werkvergunning spreek ik uit ervaring van mij zelf en van vele vrienden die hier ook als engelse leraar hebben gewerkt. Mijn collega heeft zelf bij verscheidene scholen gewerkt en sterker nog. Hij wou op een gegeven ook vragen of de school waar hij werkte wou voorzien in een papier dat hij kon gebruiken voor het aanvragen van een FM3 maar ze waren niet bereid dit te doen. Natuurlijk moet iedereen voor zich zelf beslissen wat hij doet. De meeste scholen betalen niet veel salaris. Varieert tussen de 40 en 100 pesoso wat ik gezien heb. In dit geval vond ik en ik denk vele met mij dat 2600 pesos aardig wat geld is. Natuurlijk heeft Celestun gelijk dat het niet legaal is maar dat zijn vele dingen hier niet en ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier voor is aangehouden. Natuurlijk moet je zelf beslissen wat je doet. Ik kan me voorstellen dat als je je hier definitief wil vestiggen dat je dit wel goed regelt.

Indien je toch een werkvisa wilt krijgen wil ik je daar ook wel advies in geven zonder kosten. Heb zelf dit traject helemal doorlopen omdat ik hier een bedrijf ben gestart. In geval van een bedrijf starten kom je er niet onderuit.

Verder moet je natuurlijk altijd vragen als je solliciteerd of ze een werkvergunning vereizen en als ze dat doen ze je voorzien van een document wat je kan gebruiken voor de aanvraag van je FM3 (werkvergunning).

Voor de aanvraag van een FM3 kan ik je lijst geven met welke papieren je allemaal nodig hebt.

Ik weet niet hoe zeker je bent mbt immigratie maar als je eerst wilt kijken hoe het leven hier is heb je zowieso 90 dagen op je touristen visa die je weer kan verlangen met 90 dagen meer.

Ook kan ik je nog een voorbeeld geven hoe het mij vergaan is. Mijn toeristen visa was ruim verlopen toen ik de aanvraag voor mijn werkvisa deed. Ze deden in eerste instantie hier erg moeilijk over maar aangezien we mensen kenden die weer mensen kenden die daar werkte kon alles gewoon geregeld worden. Wel moesten we een boete betalen maar dit bedrag was ik ook kwijt geweest als ik mijn toeriten visa had verlengt. Mijn ervaring is dat in Mexico alles te regelen is.

Nogmaals dit is mijn ervaring in Guadalajara. Ik weet dat het niet legaal was. Iedereen moet voor zich zelf beslissen wat men doet. Ik heb het idee dat de begeleiding van Immigranten door Celestun niet geheel gratis is en vraag me dan ook af of dit een geheel objectief verhaal is. Als zij deze begeleiding gratis verschaft zou ik hier zeker gebruik van maken. Anders zou ik zelf de dingen regelen. Het is niet heel ingewikkeld om deze dingen te regelen en ik ben altijd bereid om je hier informatie over te verschaffen.

Groeten,

Wouter

Hallo Wouter,
Ik heb persoonlijk geen behoefte om op dit forum een discussie te voeren over de wijze van verblijfsmogelijkheden in Mexico,maar wil toch nog op jouw verhaal reageren.
Dat je mensen wilt helpen bij hun vestiging is een groot goed. Maar ik vind het een slechte zaak dat je mensen op deze manier adviseert.
Ik vind het een vreemd verhaal over illegale arbeiders/leraren en werkvergunningen die je via via regelt.
Zoals je zelf w.s. zult weten ben je als buitenlander in een kwetsbare positie. Ik heb ondertussen genoeg mensen al hun bezittingen zien verliezen door vreemde constructies. Hierdoor ben ik mensen gaan begeleiden bij het verkrijgen van hun vestigings en verblijfsdocumenten.Ik doe dit inderdaad niet kosteloos,maar na het regelen van de vereiste documenten beschikt men over een legale status in Mexico. Oftewel men beschikt buiten het kiesrecht over dezelfde rechten als een mexicaans ingezetene.
Hoe jij jouw eigen verblijf regelt is natuurlijk jouw eigen verantwoordelijkheid,maar realiseer je goed welke problemen je hiermee kunt veroorzaken voor anderen. Mensen willen van hun droom geen nachtmerrie maken.
Groetjes Bob Haneveld.

Beste Bob Haneveld,

Discussie is goed, forums zijn hiervoor naar mijn weten. Goed om te horen wat ieders ervaring is. Lezer kunnen hier zeker informatie uit halen. Is ook zeker goed dat jij tegen gas gaf. Ik ben het met je eens dat de zin “Verder is een werk vergunning niet echt nodig.” misschien mensen op het verkeerde been zet. Was beter als ik vermeld had dat mijn ervaring is dat een werk vergunning niet echt nodig is als je hier tijdelijk werk zoekt. Verder geef ik op het forum mijn ervaringen en ervaringen van andere die ze mij hebben verteld. Vermeld een aantal keer dat iedereen voor zich zelf moet beslissen wat hij of zij doet.

Verder verbaast mij het hier eerst ook dat alle dingen te regelen zijn maar weet nu dat dit werkelijk zo werkt. Mexico is wat dit betreft een vreemd land. Veel komt voort uit de corruptie. Met geld is hier alles te regelen. Goed voorbeeld vind ik altijd de politie hier. Vriend van mij was hier aangehouden door de politie voor door rood rijden wat zeker niet het geval was en ook verscheiden mexicanen passeerde later het ligt dan hij. Nadeel was dat hij een amerikaansnummerplaat had. Hij werd dus aangehouden en werd gevraagd 500 pesos te betalen wat een enorm bedrag is voor aangehouden worden door de politie. In nederland krijg je een papiertje met een bankrekening nummer waar naar je het over moet maken maar zoals jij misschien wel weet betaal je hier de politie direct. Is een onderdeel van hun salaris. Na een half uurtje babbelen kon hij dit bedrag terug brengen naar 300 pesos.

Dit voorbeeld bevestigd jou verhaal dat je als buitenlander extra kwetsbaar bent. Ben ik met je eens maar het gaat hier allemaal om geld.

Over verliezen van bezittingen heb ik nog nooit verhalen over gehoord en weet genoeg mensen met vreemde constructies hier.

Verder raad ik ook zeker aan als je hier heen wilt emigreren je papieren te regelen. Mijn situatie was een beetje anders omdat ik niet van plan was te emigreren toen ik hier aankwam. Ben eigenlijk gewoon blijven hangen. Verder blijft het voor mij moeilijk om jou verhaal objetief te bekijken aangezien jij er baat bij hebt om bijvoorbeeld mensen bang te maken. Ook is mijn ervaring dat alles zelf goed te regelen is. Zeker als je een beetje spaans spreekt. Spreek je helemaal geen spaans dan kan je er zeker baat bij hebben om hulp te zoeken om dit te regelen. Ik heb zelf hier de dingen geregeld maar wel met hulp van mijn Mexicaanse vriendin.

Hoop met deze discussie mensen meer info te hebben verschaft. Nogmaals iedereen moet voor zich zelf beslissen wat hij doet. Ik geef hier alleen mijn ervaring. Zou zeker goed zijn als er ook andere mensen hier hun ervaring posten. Geeft een beter beeld.

Groeten Wouter

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die met me wil mailen of msnen over verhuizen naar Mexico. Ik wil graag hele praktische dingen te weten komen.
Alvast erg bedankt!

Groetjes,

Saskia

Beste mensen,

Per 1 dec a.s. ga ik naar Puebla in Mexico. Weet iemand nog een adres voor een gemeubileerd appartement? Of een vergelijkbaar onderkomen zodat ik iig een maand even vooruit kan? Ik ben van plan in totaal 5 mnd in Mexico te blijven, maar ik zoek gewoon even een plekje voor me zelf om de boel daar rustig te verkennen.

Groeten,

Tom

Hoi Wouter,
ik heb een mexicaanse vriendin en we gaan in de zomer naar mexico voor definitief. ik ga eerst op toeristenvisum om vervolgens te kijken voor een baan of om iets voor mezelf te beginnen.
kan jij me van adviezen voorzien?
welke papieren heb ik nodig?

Alvast bedankt,
Micha