Verhuizen naar Mexico

hoi allemaal

even iets vertellen over myzelf
ben wilco en ben 41 jaar
ik heb een Mexicaanse vriendin en wil gaan immigreren naar mexico.
ik wil er een eigen bedrijfje opstarten.
ik ga ook met haar trouwen, het trouwen voor de kerk is bijna helemaal rond, was erg eenvoudig
maar nu heb ik nog veel vragen:
wie kan mij nu eens puntsgewijs uitleggen welke papieren heb ik allemaal nodig?
wat moet ik thuis regelen, bv pensioen, uitschrijving bevolkingregister enz.
waarom vraag ik dit: nou ik ben al een tijdje bezig maar de een zegt dat en de ander zegt weer iets anders, zodoende raak je een beetje van de wijs, zodoende wil ik bij deze toch even alles controleren wat te doen.
ik dank jullie nu alvast

Hoi,

Probeer niet naar opinies te luisteren maar ga op zoek naar officiële informatie, bv. op het internet of in gesprekken met de instanties.

Er valt weinig te regelen wat betreft de overheid, in België moet je je uitschrijven bij het bevolkingsregister van je gemeente op de (in princiep) laatste dag in België. Ze zullen je ook je nieuw adres vragen. In Mexico moet je je dan weer inschrijven op de Belgische ambassade bij je aankomst (via fax bv.). Wat betreft het pensioen, dat verandert niks. Pas op je oude dag moet je ervoor zorgen dat ze je bankrekeningnr kennen.

Je moet wel een speciale aangifte doen bij de personenbelasting in België, omdat je België gaat verlaten. Contacteer de administratie.

Voor de rest moet je zelf zorgen dat je persoonlijke zaken in België geregeld zijn als je vertrekt. Internetbankieren is handig. Als je lid bent van verenigingen, zorg dat ze weten waar je gaat wonen…

Je paspoort moet minstens 9 maand geldig zijn wanneer je Mexico binnenkomt, best langer.

In Mexico ga je dan weer vanalles moeten aantonen tov. de Mexicaanse overheid. Neem alle mogelijke officiële papieren (incl. diploma’s…) mee naar Mexico, voorzien van een apostille waar mogelijk. Hier moet je tijd insteken. Vertaal nog niets, doe dat ik Mexico.
Ga naar het Instituto Nacional de Migración om een langere verblijfsduur (FM3) te vragen. Je komt het land immers binnen als toerist voor 3 maand. Zij zullen je een lijstje overmaken met de documenten, kopies en foto´s die ze nodig hebben. Het is een beetje overdreven wat ze je gaan vragen, maar misschien kan je de dubbele nationaliteit overwegen na 2 jaar…

In Mexico moet je op zoek gaan naar een ziekteverzekering…

Groeten,
Marc

Hallo Wilco,

Lees mijn reaktie in Eigen zaak in Puebla maar

Hoi Wilco,

Lees mijn reactie op Eigen zaak in Puebla ook maar.

Groeten,

Wouter