Helemaal Top!!! Ik heb een baan gevonden in Mexico. Ik ga er naartoe op toeristenvisum en zal deze daarna om moeten wisselen voor een FM3. Daar zie ik nog niet echt problemen ontstaan (zolang ik een intentieverklaring van het Mexicaanse bedrijf heb) als ik de fora zo lees…!?
So far so good dus.
1. Papieren
Maar welke papieren moet je nu absoluut meenemen? Na het lezen van de fora moet volgens mij het volgende voldoende zijn:
- Geldig paspoort (minimaal 6 maanden)
- Geboorteakte (Gemeente)
- Diploma’s (geapostilleerd via IB-Groep)
- Intentieverklaring werkgever dat hij je in dienst wil/gaat nemen
Al deze documenten moeten in Mexico vervolgens vertaald worden door een volgens de immigratiedienst beëdigde vertaler.
((Geeft immigratiedienst ook aan bij wie ik dit kan (moet?) doen?))
En hop, FM3 zou geregeld moeten kunnen zijn.
***Klopt dit?? ***
2. (Inkomsten)belasting
Hoeveel is de inkomstenbelasting in Mexico? Is dit voor iedereen een gelijk percentage of werkt dit, zoals meestal, met trappen? Hoe meer salaris hoe meer belasting. Weet iemand precies hoe dit is opgebouwd?
3. Rijbewijs
Is deze gewoon geldig in Mexico? Of moet ik deze om laten wisselen en waar?
**4. Verzekeringen **
Als echte, met een polis in de hand geboren, oververzekerde Nederlander is dit natuurlijk belangrijk. Wat is nu een goede verzekeraar? ING & GNP kwamen er hier al behoorlijk slecht vanaf. Bestaan er goede??? Welke partij is aan te raden?
Wat **kost **nu per maand een GOEDE:
- WA-Autoverzekering (of ALL-Risk)?
- Inboedel en/of brandverzekering?
- WA-verzekering?
- Aansprakelijkheidsverzekering?
- Rechtsbijstandverzekering?
- Pensioenpolis?
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering?
Mis ik er één? 
Heb ik ze nodig?
VÓÓR EMIGRATIE:
5. Juridische aspecten
Ik las op internet een website waar vermeld stond dat het verstandig is om vóór emigratie ook te kijken naar successierecht/familierecht/erfrecht. Heeft iemand zich hier ooit in verdiept? Hoe is dit tussen Nederland - Mexico geregeld?
6. Overig
Zijn er naast de “blauwe brief” en eventuele studieschuld nog andere belangrijke zaken om te regelen ?
Bedankt alvast voor de antwoorden.
punt 1:
Geboorteakte en diploma’s waren bij mij niet nodig toen ik m’n FM3 ging aanvragen. Alleen de geboorteakte had ik alleen nodig toen ik ging trouwen. Maar aangezien regels nog wel eens kunnen verschillen per migratiebureau is het beste wel mee te nemen. Meer dan dit zul je in elk geval niet nodig hebben vanuit Nederland.
punt 2:
Dit is afhankelijk van hoe je bij de belastingdienst ingeschreven staat. Ik zelf sta als Pequeño contribuyente ingeschreven en betaal dan 2% belasting over al mijn inkomsten. (Maximaal 2 miljoen pesos per jaar aan inkomsten voor deze groep). Je kunt hier geen facturen sturen alleen nota’s. Ook kun je je kosten niet van je inkomsten aftrekken om minder belasting te betalen. Gaat dus echt puur om je inkomsten.
Sta je op een andere manier ingeschreven (weet naam er niet van) dan betaal je aardig wat meer belasting, iva (btw) en nog wat andere belastingen maar kun je wel weer bijna al je uitgaven declareren. Maar meestal is pequeño contribuyente de beste groep vanwege het lage tarief en je hebt veel minder administratie nodig.
Nog een puntje om rekening mee te houden: Je kunt wel van pequeno contribuyente naar de andere groep gaan maar niet andersom terug.
Punt 3:
Rijbewijs is geldig bij mijn weten, maar vraag het bij je autoverzekering voor de zekerheid. En anders zo snel mogelijk een mexicaans rijbewijs halen.
Punt 4:
Ik zelf ben alleen met mijn auto verzekerd. Dat is wel gewoon belangrijk voor als je iemand aanrijdt dat je niet in de bak belandt. De rest moet je doen als je denkt dat je dat echt nodig hebt en is volgens mij niet verplicht. ING heb ik geen problemen over gehoord met autoverzekering en ziektekostenverzekering, ze hadden meen ik mij te herinneren alleen problemen met enkele oude pensioenen (of iets dergelijks) die ze van een andere verzekeraar hadden overgenomen. Wel vond ik ze vrij duur. Daar iedere verzekeraar net wat andere paketten heeft is het beste ter plekke offertes opvragen en dan met elkaar vergelijken en degene nemen die het beste bij je past.
Punt 5:
Bij het overlijden van mijn vader die in Nederland woonde heb ik belasting aan de Nederlandse belastingdienst moeten betalen. In Mexico heb ik er niets over betaald.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Edgar
[quote=“ednet94, post:2, topic:46359”]
punt 1:
punt 2:
Dit is afhankelijk van hoe je bij de belastingdienst ingeschreven staat. Ik zelf sta als Pequeño contribuyente ingeschreven en betaal dan 2% belasting over al mijn inkomsten.
Weet jij of Pequeño contribuyente voor een ieder mogelijk is?
Over welke inkomsten gaat dit? (lijfrente, gouden handdruk?)
Dank voor de moeite.
Hele belastingstelsel is omgevormd. Pequeño contribuyente bestaat niet meer. Is nu iets anders geworden maar komt ongeveer op het zelfde neer.Maar aangezien er wel het een en ander is gewijzigd zou ik voor meer informatie een accountant of een kantoor van het SAT bezoeken waar ze je alles kunnen uitleggen.
dank ik ga verder zoeken.