Wat voor soort FM3?? Of helemaal geen FM3?

Ik kom er niet meer uit migratie. Ben er nu tig keer geweest en krijg gewoon steeds andere info. Grrr. Misschien kan iemand van jullie me wat verder op weg helpen. Werk nu in Mexico bij een mexicaans mijn FM3. Via hen heb ik mijn FM3. Maar ik ga van baan veranderen. Ik ga voor een Nederlandse organisatie werken, maar in Mexico. Hoe, wat en waar met mijn FM3? Wat moet ik precies hebben?
Eigenlijk wil ik dan ook nog kunnen factureren, maar dat is volgens mij helemaal onbegonnen werk. Maar mocht toch iemand kunnen helpen, graag!!

Ik begrijp dus dat je al een FM3 hebt. Wat je dan moet doen is alleen het gegeven van het soort werk wat je doet laten veranderen (Cambio de actividad, als ik me goed herinner) in je FM3. (Ik probeer het op de website van de INM te zoeken (www.inm.gob.mx) maar die werkt op het moment van schrijven van mijn antwoord niet). Je hebt denk ik een brief (in het spaans) van je nieuwe werkgever nodig dat je voor ze werkt in Mexico. Desnoods schrijf jij het in het Spaans stuur je het op naar je nieuwe werkgever die het uitprint op zijn briefpapier en ondertekent en dan per post weer naar jou toe stuurt. Dit heb ik een aantal jaar geleden zo gedaan. Verder een brief aan de INM gericht dat je van werk wilt veranderen. En verder kopien van je FM3 en je paspoort denk ik zo. Of betaling nodig is weet ik niet meer, maar dat zal vast ook wel zo zijn.

Of je facturen kunt versturen heeft verder niets met je FM3 te maken. Daarvoor moet je bij de mexicaanse belastingdienst inschrijven (Als je dat al niet hebt gedaan). Dit is niet zo lastig en zo in een ochtend gedaan. Heb je je FM3 denk ik wel voor nodig, dus doen nadat je je actividad in je FM3 hebt gewijzigd en weer terug hebt. Je hebt normaal gesproken keuze uit meerdere mogelijkheden met de meest voorkomende:

1. Pequeño Contribuyente: Je betaalt ongeveer 1-2% belasting over je inkomsten. (Bij een maximaal inkomen van 2 miljoen pesos per jaar) Hier kun je alleen nota’s versturen. (Zonder IVA dus)
  2. S.A. de C.V. als ik me goed herinner dat het heet, waarbij je facturen kunt versturen met IVA. Hier betaal je enkele tientallen % aan belasting over je winst.
    Wanneer je de 2e optie kiest kun je niet terug naar de 1e optie. Kies dus wat voor jou het beste uitkomt. Heb je met je werk bijna alleen maar inkomsten en bijna geen uitgaven dan is de eerste optie natuurlijk veel beter, bovendien doet de belastingdienst veel minder lastig dan.

Nota’s en facturen moet je bij een imprenta laten maken. Deze mag je van de belastingdienst niet zelf uitprinten. Wel kun je zelf de bedragen e.d. op de facturen printen.
Ik werk onder andere ook voor een Nederlands bedrijf en ben als Pequeño Contribuyente ingeschreven en dat gaat prima.

Succes!
Edgar

Edgar ontzettend bedankt voor je antwoord. Na ongeveer 6 uur migracion heb ik deze informatie niet gekregen!! Die hadden werkelijk waar geen idee.

Ja ik ken het, er moet maar net een goede bij migracion werken. Hier in Guadalajara werkt er eentje die goed en uitgebreid informatie geeft. Hij was eerst bewaker alleen vroegen zoveel mensen informatie aan hem ipv degene aan de informatiebalie dat ze hem de baan aan de informatiebalie hebben gegeven. :slight_smile: Vorige jaar was ie er echter een keer niet en zat er een of andere wijsneus die of niets wist of geen/nauwlijks informatie wide geven. Dus je moet maar net geluk hebben of er een goede zit of niet.

Nog even een aanvulling:
Website doet het inmiddels weer
Ook het volgende formulier zul je denk ik moeten invullen:
http://www.inm.gob.mx/index.php?page/Solicitud_de_trmite
daarbij zie je helemaal onderaan “Cambio de actividad o de empleador”.
Dat is dus wat je nodig hebt. Formulier heeft overigens voor- en achterkant, om achterkant te zien moet je het bestand downloaden. Je kunt hem ook dan invullen op de computer en uitprinten. Is makkelijker dan met een typmachine als je het formulier bij migracion aanvraagt.

Vraag bij de migracion dus naar de requisitos voor “Cambio de actividad o de empleador”, en dan moeten ze je een pagina geven met de punten wat nodig is, dit formulier wat op de website staat en een formulier waarmee je bij de bank kan betalen als een betaling nodig mocht zijn. Maar ik denk dat het formulier en de overige papieren die ik in de vorige post heb gezegd dat dat genoeg moet zijn.

nogmaals succes
Edgar

Hoi Rianne,
Pas nog mijn FM2 laten verlengen, wat je zo ie zo nodig hebt zijn een copy van je internationaal geboorte bewijs, nederlands paspoort, FM3, bewijs van waar je woont (waterrekening), formulier wat je zoals Edgar al zei via internet kunt invullen is een pdf file als je hem nodig hebt kan ik hem eventueel wel ff mailen naar je, brief inderdaad van werkgever. En alle documenten of brieven waar jezelf van denkt dat het belangrijk genoeg is voor jou om hier in mexico te verblijven. Van alles moet je het origineel meenemen en twee copy’s 1 voor hun en 1 voor jou als bewijs van afgifte een stempel erop laten zetten op al jou copieen. Dit zijn zo enkele documenten die je nodig hebt. Ook heb je nog pasfoto’s nodig maar dat kan je laten doen bij het winkeltje naast de INM. Hier in Playa moet je proberen om die man met dat baardje aan te spreken die helpt over het algemeen heel goed. Maar er zitten enkele eikels bij inderdaad. Qua betaling is het 2 maal, 1 keer om het proces te starten en 1 maal bij afgifte van document. Nou ik hoop dat je hier nog wat aan hebt want zo te zien ben ik een beetje laat met deze info.
Groetjes,
je buurman.

Mijn buurman??? Woon je zo dicht bij? Nog steeds geen stap verder met migratie. Heb wel mijn FM3, maar het schiet gewoon niet op. Wil het omzetten, maar ondertussen al 3 maanden aan eht wachten op verlenging. Zo wordt het natuurlijk nooit wat. Zal wel zien hoe het gaat. Wilde volgende week land uit, maar om alweer te betalen voor permiso de salida zie ik niet zitten. Hopelijk schieten ze een beetje op. Morgen weer eens kijken of ze al iets hebben.
En inderdaad die met het baardje is het beste. Vorig jaar had ik altijd Jorge, die jonge gozer. kende die ook van het stappen, en dat hielp wel. Maar nu, die vrouwen is schieten helemaal niet op.

2 maal betaling en kopie van internationaal geboorte bewijs? Hier in Guadalajara vragen ze 1 maal betaling en het geboortebewijs hebben ze bij de INM denk ik alleen om gevraagd bij de omzetting van FM3 naar FM2 maar voor het verlengen van de FM3 of FM2 in elk geval nooit. Ook 1 kopie van alles voor alleen de INM is hier genoeg,hoef ik zelf niet een hele papierbundel terugnemen en opslaan. :wink:
Is wel te merken dat ze daar een stuk lastiger zijn. Zal mischien wel te maken hebben dat het of toeristischer of meer tegen de zuidgrens aanligt. Ook van de INM in Oaxaca of Chiapas heb ik gehoord dat ze moeilijk doen.
Succes, zul je hard nodig hebben

Is het noodzakelijk dat een gemachtigde van mijn Mexicaanse werkgever meegaat of is het voldoende om alle benodigde papieren te verzamelen en alleen te gaan?

Indien je werkgever al bekend is bij INM dan kan je gerust alleen heen gaan.
Als dit niet het geval is dienen deze ook de nodige papieren te overleggen en een procedure te starten.

Wanneer is een bedrijf bekend bij het INM? Als zij ingeschreven staat als bedrijf of als ze eerder een visum aanvraag hebben gedaan?

Als er al eerder een werknemer is geweest die een fm3 of fm2 via deze werkgever heeft aangevraagd.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad met INM.
Ik heb eerst 2 jaar FM3 gehad, veranderd van werk en FM2 aangevraagd. Ik kreeg altijd de juiste informatie (
een lijst met benodigde papieren;

• nooit een geboorteacte nodig gehad enkel copies van mijn paspoort
  • een vertaling van mijn diploma in het spaans
  • een verklaring van het bedrijf waar ik werk
  • verschillende papieren van het werk
  • een bewijs van mijn domicilie (water, telefoon of electriciteits rekening)
  • wat fotos
  • papieren dat je moet invullen)
    Je geeft dit af, 10 werkdagen later kan je je goedkeuring ophalen en betalen. Je moet dan weer wel wat rommel in orde maken en nog maar eens die papierbundel binnendoen. Als alles goed gaat heb je 10 werkdagen later je visum. Moest er een probleem zijn met 1 van je gegevens of documenten dan geven ze je gewoon de tijd om dat in orde te brengen en heb je enkel een vertraging van het uitgeven van je visum.