FM3! Afgwezen?

Wie kan mij helpen/adviseren? Ik heb meer dan een half jaar geleden een aanvraag gedaan voor een FM3 hier in Juarez. Naar nu blijkt, zegt men…,dat ik eerst moet trouwen om het te verkrijgen??? Daar komen ze NU mee,na maanden! Ik ben zo kwaad! En heb hier nog nooit van gehoord.
Ja ik heb een vriend,we hebben een fruit-bedrijf, deze is gevestigd in de US,maar we wonen in Juarez. Wat moet ik doen? Ik vind het belachelijk om te moeten trouwen. Wie kan me adviseren?
Alvast erg bedankt! DS4

Probleem is waarschijnlijk dat het bedrijf niet in Mexico staat waardoor jij voor de Migratiedienst eigenlijk helemaal niets in Mexico hebt waar je je FM3 op kan aanvragen. Je wordt dan meer een asielzoeker voor ze. Je zou mischien kunnen proberen op rentenieren of iets dergelijks als dat kan, als je inkomsten tenminste hoog genoeg zijn. Andere mogelijkheid is een bedrijfje in Mexico beginnen waar je verder niets mee doet en dat je die aanhoudt tot na de periode van 5 jaar van FM2 of tot je wel getrouwd bent.

Dankjewel ednet94 voor je reactie.Je idee om een bedrijfje te starten,en er verder niet echt iets mee doen,gaan we NU uitzoeken…

Opzet zou dan zijn dat je vriend het bedrijfje opzet en op zijn naam zet. Dan naar de gemeente gaan om een vergunning hiervoor te verkrijgen. (Want op jouw naam zal waarschijnlijk niet kunnen want je zult een FM3 nodig hebben om zo’n vergunning te krijgen). Neem een giro waarbij ze niet langs hoeven te komen om het te controleren of alles in orde is want anders zul je wel een ruimte moeten huren en dingen installeren (Is afhankelijk per gemeente).

En als je dat hebt, dan naar de migratiedienst gaan om een FM3 aan te vragen en dat je voor je vriend gaat werken, kopietje van de vergunning mee en dan zou het moeten lukken. Zo is het mij tenmisnte gelukt. Alleen was het bij mij wel een bestaand bedrijf (internetcafe in dit geval), maar goed ze komen nooit langs of je er daadwerkelijk werkt of dat het bedrijf bestaat e.d.

Kijk wel uit met deze opzet, want ze (immigratie en de Mexicaanse belastingdienst) willen op een gegeven moment wel omzetten en gemaakte kosten zien.
In het begin kan je het wel gooien dat een startend bedrijf nog geen inkomsten heeft, maar ook zonder inkomsten moet je de boekhouder en belastingen betalen.

Ligt er natuurlijk aan hoe je het opzet. Ik ben als pequeño contribuyente ingeschreven bij de belastingdienst en hoef alleen laten zien dat ik belasting betaal maar het maakt ze bij de INM niet uit hoeveel. Een boekhouder is niet nodig bij pequeño contribuyente, je wordt alleen gecontroleerd of je belasting betaalt, maar boekhouding hoef je niet te doen. Dus je betaalt eigenlijk alleen belasting. Zelf kun je wel de omzet berekenen en bekijken welk tarief je moet betalen.
Ook al verdien je niets met je bedrijfje dan geef je op dat je rond de 5000$ hebt verdiend iedere 2 maanden dat je belasting moet betalen. Je betaalt dan nog maar iets van 170$ aan belasting en dat is voldoende voor de INM. Dat bedrag zou mij niets uitmaken als ik daardoor mn FM3 zou kunnen krijgen.