Wat zijn de gevolgen van een verhuis?

Ik ben Belg en mijn vrouw is van Veracruz.
Mijn bedoeling is om te verhuizen naar Veracruz.
Ik ken de streek al aardig goed en ben me reeds aan het informeren op de vastgoedmarkt.
Eerst nog alles uitpluizen…

Heeft iemand een idee wat de impact daarvan is?
bvb:
-Ik ben zelfstandig en heb reeds - 10 jaar belastingen betaalt, zal ik bij mn pensioen nog iets kunnen recupereren?
-Kan ik mijn nationaliteit behouden?
-Blijf ik beschermd door de belgische sociale zekerheid ivm erstige ziekte of ongeval?

• Kunnen mijn kinderen later (gratis) naar Belgische universiteiten?

Mocht iemand hetzelfde reeds hebben gedaan, uw emailadres en hulpvaardigheid zou ten zeerste welkom zijn.

Groeten,
benoit

Dag Benoit,

UIteraard zal je Belg zijnde je pensioensrecht behouden, al ligt dit veel lager dan als je tot je 65 in Belgische blijft werken.

Met een verhuis naar Mexico krijg je niet zomaar de mexicaanse nationaliteit. Je kan dit pas na X aantal jaar aanvragen maar zowieso hoef je de Belgische nationaliteit niet op te geven en
spreek je dus van dubbele nationaliteit. Mijn man is nu Mexicaan én Belg.

Wat sociale zekerheid betreft. Daarvoor moet je officieel in België gedomicilieerd zijn én werken of een echtgenote hebben die als gezinshoofd werkt of ‘dopt’. Op termijn zalhet dus niet meer helemaal haalbaar zijn denk ik.
Zolang je een hospitalisatieverzekering in België betaalt, kan je daarop terugvallen, maar dan wel voor verzorging in België. Voor acute situaties sluit je dan best een verzekering af in Mexico.

Een verzekering als Europe Assistance biedt ook soelaas (zolang je hier gedomicilieerd bent).

Verder vind je meer info op de dienst overzee sociale zekerheid http://www.ossom.fgov.be/. dit is geen goedkope oplossing maar ze is er tenminste hé.

Wat onderwijs betreft; mijn kinderen hebben de dubbele nationtaliteit en kunnen dus zowel in de Mexicaanse als Belgische universiteiten terecht aan de zelfde voorwaarden als respectievelijk de mexicanen en belgen.

Zijn je plannen intussen al concreter? wat zoek je te doen in Veracruz?

groetjes

bedankt voor de info.

De plannen zijn nog niet concreter.

Maar de goesting en zekerheid van verhuis wordt alsmaar groter!

De streefdatum is 2014

Benoit,

er is een sociale zekerheid in Mexico maar niet te vergelijken met degene die in Belgie bestaat…je kan je inderdaad vanuit het buitenland inschrijven in Belgie maar dat is naar Mexicaanse standaarden vrij duur…ik heb het in die 5 jaar dat ik daar woonde nooit gedaan… in Mexico geldt een beetje: zolang je een goed werk hebt, alles ok, zoniet…pech.

je blijft Belg…pas na 5 jaar onafgebroken verblijf in Mexico kan je Mexicaan worden maar dan moet je wel door een tegenwoordig aartsmoeilijk examen uit 100 cultuurvragen waar zelfs de gemiddelde Mexicaan op zou gebuisd zijn…ik wou het proberen maar het was niet te doen…ik weet trouwens ook niet of het echt veel effect zou hebben…als je Mexicaan wordt dan moet je in Mexico je gedragen als een Mexicaan, niet als Belg…je hebt dan extra kosten voor paspoorten etc…je kan dan ook minder gemakkelijk bescherming vanuit Belgie inroepen als er iets mis gaat bv., omdat de Mexicaanse overheid op dat moment je Belgische nationaliteit niet hoeft te erkennen

qua onderwijs staat Belgie aan de top…in Mexico heeft het publieke onderwijs niet voldoende capaciteit…prive scholen en unifs zijn populair en evenwaardig of soms meer gewaardeerd door de prive…maar ze zijn duur, beetje naar Amerikaans model met studiebeurzen die de leerlingen nadien via het werk moeten beginnen afbetalen…

stuur me een email indien je meer info wenst

beste groeten,
Marc