Wat zijn de gevolgen van een verhuis?

Ik ben Belg en mijn vrouw is van Veracruz.
Mijn bedoeling is om te verhuizen naar Veracruz.
Ik ken de streek al aardig goed en ben me reeds aan het informeren op de vastgoedmarkt.
Eerst nog alles uitpluizen…

Heeft iemand een idee wat de impact daarvan is?
bvb:
-Ik ben zelfstandig en heb reeds - 10 jaar belastingen betaalt, zal ik bij mn pensioen nog iets kunnen recupereren?
-Kan ik mijn nationaliteit behouden?
-Blijf ik beschermd door de belgische sociale zekerheid ivm erstige ziekte of ongeval?

• Kunnen mijn kinderen later (gratis) naar Belgische universiteiten?

Mocht iemand hetzelfde reeds hebben gedaan, uw emailadres en hulpvaardigheid zou ten zeerste welkom zijn.

Groeten,
benoit

Dag Benoit,

UIteraard zal je Belg zijnde je pensioensrecht behouden, al ligt dit veel lager dan als je tot je 65 in Belgische blijft werken.

Met een verhuis naar Mexico krijg je niet zomaar de mexicaanse nationaliteit. Je kan dit pas na X aantal jaar aanvragen maar zowieso hoef je de Belgische nationaliteit niet op te geven en
spreek je dus van dubbele nationaliteit. Mijn man is nu Mexicaan én Belg.

Wat sociale zekerheid betreft. Daarvoor moet je officieel in België gedomicilieerd zijn én werken of een echtgenote hebben die als gezinshoofd werkt of ‘dopt’. Op termijn zalhet dus niet meer helemaal haalbaar zijn denk ik.
Zolang je een hospitalisatieverzekering in België betaalt, kan je daarop terugvallen, maar dan wel voor verzorging in België. Voor acute situaties sluit je dan best een verzekering af in Mexico.

Een verzekering als Europe Assistance biedt ook soelaas (zolang je hier gedomicilieerd bent).

Verder vind je meer info op de dienst overzee sociale zekerheid http://www.ossom.fgov.be/. dit is geen goedkope oplossing maar ze is er tenminste hé.