Eind november zijn mijn vriend en ik van plan om voor 3,5 maand naar Mexico te gaan. We willen niet rondreizen maar 3maanden waarschijnlijk in Cancun blijven. We twijfelen nog tusse Cancun en Playa del Carmen maar we denken eerder een apparatement en werk in cancun te vinden, klopt dit?
De basis van de Spaanse taal hebben we onder de knie, vloeiend spreken we het echter nog niet.
Denken jullie dat het voor ons haalbaar is om daar heen te gaan en daar pas(binnen een week?) een appartement te vinden? We zijn er al achter dat dat via internet bijna niet te doen is.
Kunnen we daar gemakkelijk werk in de horeca vinden? We werken allebei al een aantal jaar in de horeca + hogere hotelschool gedaan.
Klopt het dat we geen werkvergunning nodig hebben omdat we daar minder als 100 dagen zijn?
We willen natuurlijk niet daar komen en dan na een week weer weg omdat het ons niet lukt. Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!
Je hebt werkvergunning nodig. Een toeristenvisum is voor 90 dagen geldig, dat is zo, maar daarmee heb je geen toestemming om te werken. Dat is alleen een toestemming om in het land te verblijven.
Om een FM3 aan te vragen zul je eerst werk moeten vinden en dan naar de migratiedienst moeten gaan om de FM3 aan te vragen, maar daar gaat minstens een maand overheen. Plus de tijd om het werk te vinden en je houdt nog nauwlijks tijd over om te werken en ik denk niet dat ze je voor een paar weken dan aannemen.
Is het niet zo dat het bedrijf die jou wilt aannemen dit snel kan regelen? Het is toch zo dat ze in het hoogseizoen mensen nodig hebben juist voor 3/4 maanden. Dit heb ik opgemaakt uit andere topics.
Je zult mischien sneller werk vinden voor die periode, en zij kunnen het voor je regelen als ze dit willen doen tenminste, maar het duurt minstens enkele werken voor alles is geregeld. Het zal niet sneller dan normaal gaan. Iedereen moet gewoon hun beurt afwachten bij de migratiedienst tot hun aanvraag is behandeld. Als alles in 1 keer ok is (en dat gebeurt niet vaak de eerste keer dat je het aanvraagt) dan heb je op zijn vroegst binnen 2 a 3 weken de fm3 in Guadalajara, maar hier zijn ze vrij snel met het behandelen van de aanvragen. Ik heb uit reacties gemerkt dat ze bij Cancun langzamer gaat dan in Guadalajara en zijn ook wat lastiger met de eisen. Zeer waarschijnlijk zul je ook nog bij de belastingdienst moeten inschrijven waar ook weer wat tijd overheen gaat. Al met al ben je minstens een maand verder voor je kunt beginnen met werken.
Woonruimte vinden zul je denk ik wel snel vinden trouwens. Even een dag door de straten gaan en alle adressen/telefoonnummers van se renta bordjes opschrijven en die bellen. En je hebt zo een woonruimte.
Neem alleen voor het werk dus wat extra tijd in reserve want dat is niet zo snel gedaan. Neem ook alle papieren die je denkt nodig te hebben met je mee. Eventueel geapostilleerd en het liefst al vertaald in het spaans of op zijn minst in het engels zodat mocht het nodig zijn dat je ze ter plekke kan laten vertalen door een officiele vertaler. Want om het na te laten sturen gaat teveel tijd kosten voor de periode dat je blijft.