Mexico verlaten met verlopen visum; wat zijn de gevolgen?

mijn visa wordt straks aangevraagd door mijn advocaat in Merida, de aanvraag door de advokaat (zaken FM3) gaat mij 3000 pesos kosten. dat vind ik niet echt hoog. wat ik bij immigration af moet rekenen weet ik nog niet. ik vertrek over een week. ben enorm blij Nederland te gaan verlaten. ik kan bijna niet wachten, vooral het klimaat in de yucatan spreekt mij enorm aan. altijd heerlijk weer …:vak02:

Tja, ikzelf zou het zonde geld vinden als je, net zoals Karen hier verder boven zegt, heel goed zelf een FM3 kan verkrijgen zonder advocaat. Bovendien moet je maar net een goede advocaat tegenkomen die niet de prijs om wat voor reden verder omhooggooit.

Als een FM3 normaal gesproken rond de 2000-3000 kost en met een advocaat verdubbel je dit bedrag ruim dan vind ik dat aardig wat. Zeker als je uiteindelijk ongeveer hetzelfde aan tijd mee kwijt bent, want je zult toch alle benodigde papieren zelf moeten zien te verkrijgen. Alleen is het nu de advocaat die zegt wat je mist ipv de INM.
Als je in de ochtend vroeg gaat dan kun je voor het INM weer gesloten is alle benodigde papieren zelf hebben geregeld, mits je alle benodigde papieren uit NL vertaald e.d. bij je hebt, en de tramite in gang hebben gebracht. Daarna even paar weken wachten en je hebt je FM3 in handen zonder 3000$ armer te zijn. Is toch fijn bespaard.

Maar goed, als je net uit NL komt dan komt het toch wel allemaal goedkoop over. Ik was in het begin ook zo van dat alles goedkoop was en nu 9 jaar later draai ik iedere peso een paar keer om voor ik het uitgeef. :wink:

ik begrijp dat je dit een hoop geld vind, vooral als je al een tijdje in Mexico verblijft, maar wij hebben zoveel aan ons hoofd om te regelen, dat wij dit liever uit handen geven. Deze advocaat/notario heeft ook de overdracht van ons huis geregeld en ook een corporation voor ons opgericht, dus ik denk niet dat hij nu nog de bedragen gaat verhogen aangezien wij nog meer zaken via hem gaan regelen. Aangezien het uurloon van advocaten in Europa ook zo rond de 200 euro per uur bedraagt vind ik het nog wel meevallen. Maar misscien praat ik er na een paar jaar in Mexico te zijn geweest “anders” over. Een zogenaamde pensionada visum FM3 lijkt mij makkelijker en die zou ik ook zelf aangevraaagd hebben, maar omdat dit een zakenvisa is wil ik dat het wel in 1x goed gaat. Dus nu zijn we 2 x 3000 pesos kwijt en de kosten van het visa. We zien wel hoe we dit volgend jaar regelen (de verlenging). We moeten nog in 1 week een auto zien te kopen en alles regelen dus ik ben blij dat hij dit voor ons kan regelen.

Ik ben het toch eens met ednet94 of het nu een zakenvisa is of FM3 dat is makkelijk zelf te doen ook moet je nooit de advocaten van Mexico met Nederland gaan vergelijken als je dat doe ben je al verkeerd bezig, maar ja dat is mijn mening. En wat de auto betreft die had ik de volgende dag al, nieuw en voor de deur afgeleverd .Misschien zie ik het te makkelijk maar ik ken ook jullie situatie niet.

Groeten:vak02:
John

Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk een auto kopen. Maar ik spreek totaal geen Spaans. Ik weet niet eens wat ze mee moeten geven qua papierwerk. Hoeveel kosten er nog bij een auto gaan komen als wij een nieuwe auto zouden kopen. Ik bedoel de nieuwprijs van een auto zoals geadverteerd in de showroom, is dat de prijs die je betaald? Ik weet (nog) niets van prijzen af. Dus zal me toch wel een beetje moeten orienteren. Daarbij vliegen we via Cancun komen 's avonds aan en moeten dan nog 3.5 uur rijden om bij de bestemming te komen. Dus 2 dagen had ik zowiezo een huurauto nodig. We hebben voor 5 dagen een auto gehuurd en willen kijken voor de optie om een nieuwe te kopen of een vrij nieuwe 2ehands auto. Bedankt voor jullie adviezen!

Meestal is dat wel de eindprijs wat je in de showroom ziet. De autobelasting zit er ook dan meestal al bij al is dat niet zo bijzonder veel trouwens mocht het er niet bij zitten. Of er verzekering bij zit is afhankelijk van het merk/dealer. Maar normaal gesproken krijg je hem compleet geleverd zodat je hem gelijk zonder problemen kunt gebruiken voor de prijs die er staat aangegeven. Of je bepaalde papieren nodig hebt weet ik eerlijk gezegd niet meer. Maar ik denk zelf niet meer dan comprobante de domcilio en je paspoort. Mischien wel je FM3, maar dat weet ik niet zeker. Ik had mijn auto gekocht toen ik nog geen FM3 had, maar staat op naam van mij en mijn mexicaanse vrouw. Wellicht dat het dan geen vereiste was.

volgens onze advokaat kunnen we er wel mee rijden omdat ie op naam van de corporation komt. anders hadden we eerst onze fm3 moeten hebben om een auto te kopen.

Even een update! We hebben 3 weken geleden onze FM2 gekregen!Onze advocaat heeft ons heel goed geholpen met ALLES ! Hij is mee geweest om een truck te kopen van 2 jaar oud en heeft alles gecontroleerd bij de politie of de title klopte, of het aantal km’s klopte. Een andere advokaat van dat kantoor heeft voor ons visum gezorgd na de vingerafdrukken en papierwerk heeft hij geregeld dat het de volgende dag klaar was zodat we onze container konden krijgen die al een week in de haven van Progreso was en elke dag 75 US$ koste voor opslag. Normaal zou het nog even duren aangezien er een hoop vakantiedagen waren geweest en ze een hoop achterstand hadden bij immigratie. Hij kent iedereen daar en ze hebben er haast achter gezet door hem. Waren we wel heel blij mee.

“en heeft alles gecontroleerd bij de politie of de title klopte, of het aantal km’s klopte” Je vertrouwd de mensen nog teveel denk is niet erg, zelfs goed maar pas op want je kunt inderdaad controleren of de auto niet staat geregistreerd als gestolen en dat kun je zelf via internet doen en wat de kilometers betreft daar ben je toch naar mijn inziens mee in de maling genomen want dat staat normaal gesproken nergens geregistreerd dat wil niet zeggen dat ze niet kloppen maar misschien handig om te weten. Verder ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie het hebben gedaan om de container in progresso te krijgen toen ik mijn container transporteerde was vera cruz de enige mogelijkheid voor ons om een container het land binnen te krijgen vervolgens een vrachtwagen richting playa del carmen, zijn deze regels nu veranderd? En ja contacten is het belangrijkst hier in mexico. Succes verder met jullie werkzaamheden.

hoi Patrick,
Eerst werd mij ook de mogelijkheid geboden om via Vera Cruz te container te verschepen. Maar toen zag ik online dat Maersk ook via Progreso verscheepte. Dus hebben we contact opgenomen met KLG Europe die onze containers (3) uit Florida in Rotterdam had ingeklaard en die gaven mij een prijs van 2400 euro om de container in Limburg op te halen en te verschepen naar Progreso. Hier aangekomen hebben wij een broker 31000 pesos moeten betalen voor het inklaren en alle andere kosten en het bezorgen van de container en inhoud in huis laten zetten. Maar we hebben wel 450 US dollar moeten betalen omdat de container langer dan de termijn van 7 dagen (kostenvrij) in depot heeft gestaan. Dat was 75 USdollar per dag. De douane is 3 dagen bezig geweest om de 40 ft container helemaal te doorzoeken. Alle spullen hebben ze eruit gehaald en er weer in gezet. Daarbij zijn alle dozen opengemaakt, dingen beschadigd, en ons bankstel is beschadigd, er is waarschijnlijk met een mes in gestoken om te kijken of er drugs in zaten? Dus krijgen onze werkers straks wat meubels en ons bankstel. Toen we dit huis kochten was het al helemaal ingericht. Dus dat geven we weg aan onze werkers die er heel blij mee zijn.

Annemarie