Met welke airline vlieg jij het liefste naar Thailand ?

Ik vlieg deze Zomer met LTU vanaf Dusseldorf (directe vlucht) naar BKK, wie kan mij iets vertellen over LTU?

Ik ben onlangs met Mahanair naar BKK geweest. Dit was net als enkele jaren geleden met Aeroflot, de eerste en tevens de laatste keer. De reden dat ik Mahanair vloog was niet zozeer de prijs maar de beschikbaarheid door de late boeking (1 week voor vertrek).

Vliegtuigmaatschappijen:
Ik heb met vele maatschappijen gevlogen. Ouderdom of de staat van de vliegtuigen, het eten aan boord, de films of de beenruimte interesseren me in principe niet. Het is een transportmiddel. Voor de 12 uur vliegen naar BKK geef ik de voorkeur aan rechtstreeks of een korte vlucht binnen Europa gevolgt door een vlucht van 10 of 11 uur. Dit zijn vaak nachtvluchten, ik slaap 7-8 uur en sla de jetlag over. Met Mahanair is het een dagvlucht van ongeveer 5+7 uur vliegen. Lastig, maar niet echt een probleem.

Mijn mening over vliegvelden:
Ik ben dol op vliegvelden, Suvarnabhumi, BKK, is een topper. Ik zie een vliegveld als een visitekaartje van een land, het is je eerste kennismaking met de bewoners en bepaald heel vaak je eerste indruk.
Reizigers hebben vaak lange vluchten achter de rug en zijn moe. Wordt je vlot en vriendelijk geholpen dan begint je reis met een positief gevoel en een eerste belangrijke positieve indruk.

Algemeen:
Bij aankomst in Tehran, BKK en Düsseldorf mochten Iraniërs het eerst van het vliegtuig. Vreemd, vanwaar dit onderscheid?
In transit op Tehran volgt paspoortcontrole en krijg je een nieuwe boardingpass. Deze worden willekeurig uitgereikt??? I.p.v. een nederlandse man was ik nu bijvoorbeeld een duitse vrouw.

Vliegveld Tehran, heenreis:
Na geland te zijn krijgen de vrouwen een hoofddoek en wordt verteld dat die gedragen moet worden. Dit werd door alle vrouwen gedaan. Na paspoortcontrole krijg je een consumptie bon voor wat te eten en een snack, keurig. Je komt in een hal met zitjes en een paar balie´s waar je je drankje en een snack af kunt halen. Even rondlopen levert door het veiligheids personeel echter afkeurende blikken op. Er is een rokersgedeelte (ik ben roker) maar er zijn geen asbakken. Het enige stel wc´s ligt buiten uit het zicht van het centrale gedeelte. Een vrouw alleen vroeg of er even iemand mee wilde lopen. Ze voelde zich niet veilig. Na een uur moesten we door de paspoort controle. Vrouwen apart door een afgeschermd gedeelte. Engels werd niet of nauwelijks gesproken, dit ging via wijzen en handgebaren. De resterende 2 uur moest bij de gate doorgebracht worden. 1 stel wc´s, onvoorstelbaar smerig. Op de aanwezige televisie´s werden doorlopend en zeer luid gebeden vertoond. 2 uur werd 3 uur. Op vragen werd schouderophalend een keer naar buiten gewezen. Het was mistig. 3 uur werd 4 uur. Iets te drinken was er niet, zelfs geen fontein, hier werd ook niet in voorzien. Voorzieningen voor gezinnen met kleine kinderen waren er niet. Terug door de paspoortcontrole werd niet toegestaan. Na 4,5 uur wachten, 2,5 uur later dan gepland plotseling eindelijk aan boord. Ik zat naast een duitse, zij reisde alleen en ging voor de 1e keer naar Thailand. We hadden toevallig dezelfde terugvlucht geboekt bleek uit het gesprek. We stonden 1 uur stil voor de startbaan. De airco en ventilatie in economy ging uit. Het werd heel snel, heel warm. 1 uur werd 2 uur, er werden geen aankondigingen gedaan. Het cabinepersoneel kon niets vertellen maar begon water uit te delen. De vrouw naast me voelde zich niet lekker. Ze ging naar de wc en liep door business. De airco en ventilatie werkte daar wel. Na 3 uur kwam het toestel in beweging… en reed terug naar de gate. Iedereen weer van boord, het toestel werd afgetankt. Na ruim een half uur weer aan boord. 10 minuten later gingen we met veel gejuich en geklap de lucht in. Als door een wonder deed de airco en ventilatie het weer. 6 uur vertraging zonder aankondigingen of antwoorden n.a.v. vragen

Vliegveld Tehran, terugreis:
Na landing kregen de vrouwen wederom een hoofddoek en dit keer ook een gewaad omdat de meesten nog zomers gekleed waren. De hoefdoek werd gedragen, het gewaad niet. Men gaf de voorkeur aan eigen trui of jas.
Terwijl ik in het rokersgedeelte verhalen uitwisselde met de eerder ontmoette duitse kwam een Iraniër bij ons staan. Zijn eerste vraag aan mij was waarom ik naar Thailand ging voor de vrouwen i.p.v naar Iran. Ik vertelde hem vriendelijk dat ik er al jaren een vriendin heb en hoofdzakelijk dingen heb geregeld voor mijn emigratie later dit jaar. Waarom ik niet naar Iran emigreerde en wat ik van Iran vond, daar waren immers ook mooie vrouwen? Wederom vriendelijk verteld waarom niet naar Iran, wat ik er van vond en dat het me niet ging om de vrouwen. De duitse stak een sigaret aan. Haar werd verteld dat een vrouw niet hoorde te roken in een moslimland. Inmiddels bemoeide nummer 2 zich ook in het gesprek. Zij was duidelijk geïntimideerd, rookte haar sigaret op en liep weg. Ik was inmiddels geïrriteerd en vroeg waar zij zich mee bemoeiden. Ze vroegen of ik Christen was. Nee, atheïst met warme sympathiën voor het Boeddhisme. Ik probeerde het gesprek af te kappen want hier had ik geen zin in. Ik kreeg geen gelegenheid en weigerde weg te lopen. En toen waren er 3. Nu kan ik elke discussie met welk geloof dan aan en ging in de aanval. Luidkeels werd me verteld hoe slecht de westerlingen wel niet waren. Een uit de kluiten gewassen Sloween en zijn vriendin bemoeide zich aan mijn zijde met het gesprek. Veiligheidsmensen hielden zich afzijdig. Ruim een uur lang werd er geschreeuwd en gepreekt.
Op een bepaald moment zei de Sloween dat hij in Pattaya veel arabische mannen met hoofdzakelijk ladyboys had zien lopen. Einde gesprek, men liep weg om in een andere hoek met elkaar te staan smoezen.

Ik ben nooit in Iran geweest en hoop voor de mensen die er wonen dat vliegveld Imam Khomeini geen visitekaartje is voor het land. Men hoeft absoluut de rode loper niet uit te leggen of de vlag te laten wapperen.
Maar het gevoel van niet welkom zijn was overduidelijk. Dat alleen reizende vrouwen in de buurt blijven van de mannen en hen vragen even mee te lopen naar de wc is een teken van een onveilig gevoel (persoonlijk heb ik dat niet zo ervaren maar nu heb ik dat nooit) Hoe gezinnen met kleine het hebben ervaren weet ik niet. Het maakt mij niet uit wat je gelooft, of je gelooft, hoe je gelooft, of je man bent of vrouw of wat je sexuele voorkeur is. Laat een ieder in zijn waarde. Ik had de hoop dat die onzin de reiswereld bespaard bleef. Blijkbaar kan dat niet.

Hendrik

Dag,
Met EVA ivm beenruimte. Ook de Evergreen is niet slecht. En een leuke aankomst tijd.

groet

Vroeger heb ik veel met Royal Jordanian gevlogen. We hadden toen weinig geld en veel tijd. Overstappen in Amman en op de terugweg een overnachting vond ik destijds wel leuk. Er was een goed loyaliteitsprogramma en dat leverde heel wat upgrades op. Op den duur begon de mentaliteit van deze midden-oosterlingen mij tegen te staan. Ook werden de toestellen steeds ouder waardoor er vaker vertragingen ontstonden.

Toen overgegaan naar Thai. Dat was nog eens service! En als je in het vliegtuig stapt ben je al in Thailand. Met een korte stop in Zwitserland ging de reis ook heel wat sneller.

1996 was het jaar van de Aziatische crisis. Mijn reisbureau heeft me toen overgeboekt op China Airlines omdat Thai niet meer in Amsterdam kwam en alle boekingen domweg cancelde. Non-stop is wel heel comfortabel. De gold-card geeft veel voordelen. Maar nu ik niet meer zo veel reis wordt die kaart niet meer verlengd. Misschien wordt het dan tijd om Evergreen-de-luxe van Eva te gaan proberen? De vertrektijden zijn wel wat ongunstiger…

Ja, de vertrektijd is hier vroeg. Aan de andere kant vind ik het prettig vroeg in Bangkok aan te komen. Scheelt qua reistijd naar je hotel aardig wat.

Qua tijden ontlopen CI (China Airlines) en BR (EVA Airlines) elkaar niet heel erg veel:

China Airlines:

Amsterdam - Bangkok 14:25 - 07:10+1
Bangkok - Amsterdam 02:30 - 09:00

EVA Airways

Amsterdam - Bangkok 12:35 - 05:15+1
Bangkok - Amsterdam 03:25 - 09:40

De Evergreen Class van EVA heeft aantal voordelen t.o.v. de Economy Class o.a.:

• aparte incheck-balie in Amsterdam en Bangkok
  • ruimere stoel dan Economy Class
  • betere maaltijden dan in de Economy Class
  • 5 kg meer bagagevrijdom t.o.v. de Economy Class (dus 25kg i.p.v. 20kg)

Evergreen Class is echt een tussenklasse tussen Economy en Business Class.

Via de website www.evaair.com kan je je inschrijven voor de Evergreen Club (voor de frequent flyers onder ons).
Na inschrijving ben je Green Card-holder. Als je een bepaald aantal vluchten in 1 jaar hebt gemaakt of bepaald aantal mijlen hebt gespaard, word je automatisch ge-upgrade naar de Silver Card, vervolgens Gold Card en uiteindelijk de Diamond Card.

Een uur later vertrekken uit Bangkok betekent nog een uur rondhangen op het vliegveld van BKK in het holst van de nacht. Veel winkels en eet/drinkgelegenheden zijn dan gesloten. Zo leuk is dat niet.

De laatste vlucht van Thai Airways uit Chiang Mai komt 22:20 aan in BKK. Overstaptijd 5 uur! Er is nog een latere vlucht van AirAsia maar dan kun je de bagage niet doorlabelen naar Amsterdam.

Het is trouwens nog de vraag of AiarAsia en Eva Air in de nabije toekomst van hetzelfde vliegveld bij Bangkok gebruik zullen maken…

Waarschijnlijk wel…bericht hierover heb ik zojuist bij het Thailand nieuws gezet. Hierin staat ook:

*Airlines die op Suvarnabhumi willen blijven, mogen zowel internationale als nationale vluchten uitvoeren. (Thai)AirAsia is er daar een van. *

Wat de vertrektijden vanuit BKK naar AMS betreft ben ik het helemaal met je eens. Zowel China Airlines als EVA Air vertrekken pas zo laat. Vaak ben ik dan al uren uitgecheckt in het hotel en moet dan nog die lange uren overbruggen tot aan het vertrek…
Wat dat betreft heeft KLM een gunstigere vertrektijd…

Als ik in bkk ben dan neem ik vaak nog 1 avond in het hotel kost een een klein beetje en hoeft je geen zorgen te maken over je koffers etc.en kan de rest van de dag doen en laten wat ik wil voorheen was het hotel waar ik dan verbleef wel dichter bij don muang .
Groetjes

Ben nog nooit geweest en ga binnenkort hopelijk voor het eerst. Geld is niet zo probleem maar ik wil veel comfort en luxe aan boord. Heb wel gehoord dat Singapore het meest luxe en comfortable moet zijn??! Is dit zo? Mijn vrouw en ik willen business class vliegen. Welke raden jullie aan? Natuurlijk voor zo’n 'goedkoopst mogelijke prijs. En wanneer is het naar Thailand reizen het beste? Juli , Januari, ?? bedankt alvst

Singapore airlines is zeer luxieus. Lederen stoelen en lekker eten. Nadeel is, dat je in Singapore moet overstappen. Hetzelfde geld voor Cathay Pacific, maar die gaat dan via Hong Kong. Ik vind een tussenstop altijd onprettig, behalve als je een overnachtig daar boekt. Vanaf Amsterdam gaan KLM, EVA en China airlines rechtstreeks. De businessclass van KLM stelt helemaal niets voor en is belachelijk duur. China heeft een goede businessclas voor een redelijke prijs. EVA heeft een businessclass, die nog geen Euro 2000 voor een retour kost, maar dat zijn geen slaapstoelen, meer dikke economy class stoelen. Als je tijd zat hebt en een overstap in het midden oosten zit zitten raad ik je emirates aan, dat is echt top!!
Succes en fijne reis

Ik vlieg komende zomer met Royal Brunei Airways naar Bangkok, met een stopover in Brunei, ik heb daar een hotel geboekt om een nachtje lekker bij te tanken voordat ik rond ga trekken in Thailand.
Iemand ervaring met Royal Brunei Airways?

Als geld geen groot probleem is en je vindt het ook niet erg om over te stappen, dan raad ik je idd ook de Raffles Class van Singapore Airlines aan.
Of zoals Jacques al aangeeft, Emirates. Dit is ook echt een super airline en ook hun Business Class is zeer goed. Alleen als je met Emirates vliegt zal je wel 2x over moeten stappen bij vertrek uit Nederland (ze vliegen niet op Amsterdam en je zal dus eerst naar bijv. FRA moeten vliegen) of uit Duitsland moeten vertrekken (en dan heb je 1 overstap in Dubai).
Goede 3e is Malaysian Airlines; ook uitstekende airline met goede service aan boord.

Wat vinden jullie van Thai airline? Wij zullen sowieso business of first class reizen. Omdat Thailand een hele lange reis is (gehoord) wil ik comfortabel kunnen reizen. Ik weet dat Singapore heel duur is , zeker 2x zo duur als andere maatschappijen. Maar 'moet na horen wel de beste en meest luxe zijn . Wie heeft er vaker business class gereisd (of 1st class?)? Wat was uw ervaring? Met welke airline? gratis champagne ?? en het eten?

LTU vanaf Dusseldorf

Ik ben afgelopen woensdag terug gekomen uit Thailand.
Wij vlogen met Royaal Jordanian Amsterdam-Bangkok met een tussenstop in Amman.

Ik was erg blij verrast met de ruimte in de vliegtuigen en de service aan boord.
Tijdens de tussenstop lekker de benen strekken en dan weer verder.

Persoonlijk was ik er erg tevreden over en mijn mede reizigers spraken ook lof over de beenruimte.

KLM of Thai Inter
Beide fantastisch!:biggrin:

Hoi Jarcje

KLM fantastich???Dank u maar nooit meer…

vertel…?:biggrin:

Hoi, wij zijn laatst met LTU gevlogen rechtstreeks naar Bangkok. Mooie goede maatschappij. Alleen doordat het vliegtuig erg vol zat was de beenruimte beperkt. Nu heb ik de card van LTU gepakt. En extra beenruimte gereserveerd.
Wij gaan altijd met LTU, dus wij zijn wel tevreden.
Groetjes Yvette