Met de trein/ bus door Italie

Heel fel bedankt! :slight_smile:

Haai!

Ik en mijn vriend hebben een midweekje gepland naar Rome (5april tot 9 april). We zouden de voorlaatste dag 8 april als we Rome ‘gezien hebben’, een dag-uitstapje Firenze willen maken. Omdat het hotel in Rome die nacht al geboekt is en we 's middags volgende dag vlucht terug hebben (Ciampina), willen we het op 1 dag doen en de trein nemen. Nu…

De site van “trenok” werkt blijkbaar niet meer, op de site van trenitalia zie ik enkel dure tickets (44€ enkel). Heeft iemand tips voor een goedkope rit? (Ik spreek wel geen Italiaans…)

Alvast véél dank!
L.

Hallo L,
Een dagje Florence is natuurlijk heerlijk om te doen. Realiseer je wel dat het een behoorlijk eindje rijden is tussen Rome en Florence. De tickets die jij vindt zijn inderdaad duur. Je hebt ze wel in verschillende prijsklasses, maar dat is afhankelijk van welke klasse je reist. Als je in een supersnelle trein gaat zitten, ben je inderdaad 44 euro kwijt voor een enkeltje per persoon. Maar dan ben je er wel binnen anderhalf uur. Zelf heb ik de langzamere trein genomen, welke maar 28 euro kost. Deze doet er wel veel langer over.
Ik vraag me wel af of je plan wel zo goed is (als ik heel eerlijk ben). Een dagje Florence is, met alle reistijd, een behoorlijke onderneming. Ik zou je dan eerder adviseren om een dorpje in de buurt van Rome te zoeken en daar heen te gaan. Florence is prachtig, zeker ook de steden eromheen als Lucca en Siena. Ik heb ervaren dat je dit niet in alle haast moet willen doen. De charme is juist als je tijd hebt om lekker op dat terrasje te zitten, even in een klein parkje een broodje te eten dat je bij de bakker hebt gekocht en dan tussen de kerken bezoeken en cultuur opsnuiven een ijsje eten. Ik ben bang dat je niet zult kunnen genieten van alles wat er te zien en te voelen is. Mijn advies daarom: ga een andere keer terug naar italie (altijd de moeite waard!!) en bezoek dan de streek van Florence.
De trein is verder wel een ideaal reismiddel in Italie (weet niet of je hier ervaring mee hebt). Rondtrekken kan zo gemakkelijk en treintickets kan je al een paar dagen van tevoren op het station kopen bij het loket of uit de automaat (die kan je op engels zetten:wink:).
Succes en ik hoop dat je een beetje geholpen bent hiermee.
Jeroen

Bedankt voor je snelle reply en hulp :)!

Voor mezelf is het de 3e keer dat ik Rome-Firenze ga bezoeken (eerste keer als schooltrip en tweede met zo’n georganiseerde tourbus-trip (balen!), dus weinig zelf moeten uitspitten toen), waardoor ik wel weet wat er voor toeristen te zien is in Firenze. Vandaar de overweging dat het wel als dagtripje kan, zodat m’n vriend het ook eens ziet, om idee op te doen…

Die van €28 zag ik ook al staan, maar 3+ uur reistijd lijkt me net wat te veel. Vraag me af als je de ticketten ter plaatse koopt de dag zelf of paar dagen daarvoor, of ze dan niet goedkoper kunnen gaan staan?

Voor de rest misschien nog iemand anders die verstand heeft van kortingen afsnoepen enzo?

Many thx! L.

Hallo! wat een leuk topic! En wat een informatie!
Samen met mijn vriend ga ik ook ongeveer 2 weken of 2.5 week naar Italie. We vliegen vooralsnog heen en terug vanuit Milaan! Daarna willen we eigenlijk nog Venetie bezoeken en Florence. Denk dat we dan onze vakantie wel hebben gevuld. Mocht er nog ruimte over zijn willen we bij Florence nog ff naar de kust reizen. Echter, wij hebben geen idee of dit haalbaar is! Jullie schreven dat de stoptrein het leukste is! Maar! Misschien hebben jullie nog leuke tips en ideeen. We nemen waarschijnlijk geen tent mee!

Wij zijn wel de types die geen campings van tevoren boeken etc!

Nou, de reis die je van plan bent, is heel goed te maken. Zelf ben ik dezelfde duur rondgetrokken vanaf Milaan, naar venetie, florence, rome en viareggio (kust). De trein is gewoon ideaal. Ikzelf zou vooral niet altijd de stoptrein nemen, vooral op lange stukken doe je er dan gewoon veel langer over. Wij vonden dit soms gewoon zonde van onze tijd. Wij hadden wel alle hotels van tevoren via internet geregeld, maar dit hoeft inderdaad niet perse. Het voordeel is wel dat je niet hoeft te zoeken naar goedkope hotelletjes, waardoor je weer tijd bespaart. Maar dat is net wat je zelf zoekt. Mocht je toch van tevoren willen boeken, is travelmap.nl een goede site met veel goedkope hostels en hotels.
Als tips zou ik zeggen: ga de omgeving van florence zeker bekijken. Sienna en Lucca zijn dorpjes die je niet mag missen (vooral Sienna was voor ons fantastisch). De dorpjes die minder bekend zijn rondom Florence kun je ook gewoon bezoeken, puur om te kijken hoe het echte leven eruit ziet en om waarschijnlijk beter te eten dan in de toeristische gebieden. Iets wat ik nog zou doen, is naar Rome gaan. Maar dat komt vooral doordat ik helemaal verliefd ben op Rome. Ben er nu 2x geweest en zou zo weer terug gaan.
Treintickets hoef je niet vooraf via internet te bestellen. Wel is het gemakkelijk om even naar het station te gaan als je weet op welke dag je gaat vertrekken uit die stad en dan vooraf je treinticket kopen. Wij hebben ervaren dat je op die manier de stress van die dag (ahh, het is druk en we moeten nog een kaartje kopen) gewoon niet hebt. Ontspanning is toch een van de belangrijkste dingen in vakantie?! De automaten werken erg makkelijk en hebben een engels menu. Scheelt je ook weer lange wachtrijen bij de loketten. Verder moe tje het gewoon lekker meemaken en ontdekken. Italie is fantastisch en je zult er zeker van genieten. Mocht je nog tips willen over dingen om te bezoeken of fijne en goedkope hotelletjes, dan kan je altijd een bericht sturen.
Veel plezier en hopelijk loopt alles op rolletjes.

Hoi!,

Superbedankt voor je reactie! ben je vanaf Milaan eerst naar Venetie gegaan of naar Florence? Wij gaan denk ik wel goedkope hostelletjes via interrnet zoeken (ik student) en misschien nemen we in de koffer nog een tent mee mocht dit echt veel goedkoper zijn!

Hoeveel dagen hebben jullie voor Venetie uitgetrokken?

We zijn vanuit milaan met de trein naar venetie getrokken. Vanuit daar met de trein naar Florence. Die verbindingen zijn ook erg goed. We zijn 2 nachten in venetie geweest, dit was wel voldoende. Het is een leuke stad, maar vrij klein en natuurlijk ontzettend toeristisch, maar je moet het toch gezien hebben. Florence kun je wel langer voor gebruiken, zeker omdat je allemaal dagtripjes kan makenk naar de plaatsen eromheen. Dit is goed te doen met de trein. 's ochtends heen en 's avonds na het eten weer terug. Voor Florence zelf hadden wij 2 dagen, en dat was ook wel genoeg. Maar wij hadden niet echt een klik met Florence, andere mensen kunnen er weken rondstruinen.
Wij vonden het trouwens wel lekker om nog af te sluiten met 2 daagjes strand, omdat het behoorlijk vermoeiend is om steeds door te trekken en de hele dag te lopen. Tip: ga niet naar Viareggio, want je betaalt daar echt 15 euro per dag voor een bed met parasol (per persoon dus).
Veel plezier!

Het klinkt eigenlijk helemaal super! Zoals het nu lijkt kunnen we dus nog een paar dagen naar het strand! Ik lig niet op het strand voor een parasol dus dat komt helemaal goed :wink: Dank je wel voor je tips! Krijg er steeds meer zin in! :zon02:>>>

Ben verrast, in positieve zin, dat deze rubriek, die ik 5, nee 6 jaar geleden begon, nog steeds bestaat !

Helaas heb ik weinig tijd, maar Italie en met name Toscane, is nog steeds mijn grote liefde.
Zit nu met een piepkleine Acer mobiel te internetten vanuit Toscane, niet erg handig, maar het werkt wel.
Ook vanuit bus en trein ! Wel een reserve-batterij menemen !

Distinti Saluti
Arturo

Voor bus-lijndiensten in Toscane een handige link met kaartje ter orientatie en met daarop aangegeven eventuele overstappunten:

http://www.busfox.com/timetable/

Je kunt tegenwoordig in veel plaatsen op het
Officio Turristico
ook lang of daags tevoren treinkaartjes kopen. Dat doen ze dan via internet.
Voordeel is dat je niet op het station in een eventuele rij moet gaan staan.

Weten jullie toevallig nog leuke (maar vooral goedkope) hotelletjes in Milaan / Venetie en Florence? We zijn wel wat gewend het hoeft echt niet super luxe… Bed is al prima!

We maken misschien nog tussenstopje @ Garda meer :):zon02:

Ciao Arturo,

Wat blij ben ik dat ik net zag dat je zo behulpzaam bent naar rezigers door Italie.
Ik ga deze zomer ook door Italie trekken. Ik ga eerst een paar dagen naar de buurt van Perugia en later ga ik een taalcursus doen in Taormina. Nu ben ik aan het twijfelen of ik de trein van Perugia naar beneden zal nemen( kan ik ook nog een tussenstop nemen in Rome) of gelijk van Perugia een binnenlandse vlucht naar Catania zal nemen. Ik ben een meisje van 23 en ga alleen dus vroeg me af hoe veilig het is om de trein te nemen:).Het lijkt me wel juist spannend en erg mooi. Weet jij heel toevallig ook een site waarbij ik makkelijk binnenlandse vluchten kan boeken?
Alvast superbedankt voor je hulp!
Wat geweldig dat je Toscane woont,that’s living the dream!

Veel groetjes,
Romy

Romy,

Nee, van binnenlandse vluchten weet ik niets ! >>>

Met trein of bus is comfortabel, relatief goedkoop en je hebt geen last van vulkaan-as en zo…en veilig !

http://www.comune.taormina.me.it

Voor wie goedkoop binnen Italie grotere afstanden met de bus wil afleggen, zie de aanbiedingen low cost 2010 van bijv.

http://autolinee.baltour.it/

Handig voor bussen van en naar vliegveld Pisa en omgeving Siena :

http://www.busweb.it/privati/browse/Schedelinea.asp?linea=1108

Wie (mog) eens een ritje wil maken met een stoomlocomotief…:

http://www.ferrovieturistiche.it/p.asp?p=trenonatura.asp

Interessante aanbieding met de trein naar Italie

"Reizen terwijl je slaapt. Wakker worden in hartje centrum. Dat kan in de City Night Line naar verschillende bestemmingen in Duitsland, Denemarken, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Na een ontspannen reis en een goede nachtrust komen reizigers fit en uitgerust op hun bestemming aan. Zonder files, overvolle wegrestaurants en stress onderweg.

Terugreis gratis
Bij alle boekingen t/m 2 mei ontvangt u de terugreis gratis. Deze aanbieding geldt voor reizen t/m 31 mei 2010 in het lig- en slaaprijtuig

http://www.bahn.de/i/view/NLD/nl/trains/overview/cnl_trains.shtml?et_cid=1210&et_lid=538627&et_sub=L07_S07_D002_KIN0001_at3-cnl_LZ001&dbkanal_007=L07_S07_D002_KIN0001_at3-cnl_LZ001

Voor 78 euro met de trein naar Italie !
Mit dem Europa-Spezial ab 39.-- Euro nach Italien, vanuit bijv- Frankfurt en natuurlijk ook gebruik maken van de aanbieding Nederland naar Frankfurt eveneens 39 euro (2)

http://www.bahn.de/p/view/angebot/international/europaspezial/italien.shtml?scope=standalone&dbkanal_007=L01_S01_D001_KIN0001_kv2-europaspezial_LZ01

2,

http://www.bahn.de/p/view/angebot/international/europaspezial/niederlande.shtml