Malaria in Kenya ?

Ja Mwende, wat vreselijk he, dat die medicatie in de arme landen vaak rotzooi is…
Nou ja, ik kan nog altijd omswitchen en toch niets gebruiken, want malarone is ook medicatie voor als je malaria hebt gekregen. Dan moet je er wat meer van innemen.
Ik ga morgen nog naar mijn eigen huisarts, hij gaat vaak naar Kenya en is niet zo van de medicijnen, ik ben ook benieuwd wat hij gaat zeggen.

Oh en gele koorts heb ik voor het eerst gehad in 1986, kon ik 10 jaar mee door, toen. En nu ook weer.

Ik ben het met je eens MWENDE, ook ons heeft men nog nooit naar Gele Koorts gevraagd.
Op dit moment geldt dat alleen als je via landen Kenia binnenkomt waar gele koorts veel voor komt, zoals Tanzania, maar houd er ook rekening mee regeltjes in Kenia per dag kunnen veranderen.
Mijn ervaringen met medicijnen uit Kenia zijn niet slecht, ben o.a. drie keer zeer succesvol behandeld tegen malaria, maar dat zijn noodgrepen geweest, geen aanraders dus. Medicijnen uit Nederland zullen altijd de voorkeur hebben.

Dat je een verhoogd risico loopt op hepatitus B (of een andere ziekte) buiten de hotels begrijp ook ik niet. Ben het weer met MWENDE eens, de GGD kan niet in de keuken van de resorts kijken en ik ben niet zo zeker of je juist buiten de resorts zoveel meer risico loopt.
Al met al is het is beste om je goed voor te bereiden en geen onnodig risicos te nemen, de middelen zijn er nu eenmaal. Daar mogen we best blij mee zijn wand dat geld lang niet voor iedere Keniaan.

Ben heel benieuwd. Post je he ff ? (niet dat ik van idee zal veranderen)

Zelf heb ik vorige maand in de Kilifi apotheek PANADOL SINUS gekocht (15 ksh/tabletje) omdat mijn sinussen helemaal volzaten met Belgische SMOG en vliegtuig airco. Het werkte SUPER !

Ook voor mijn Mirte (toen 8) heb ik vorig jaar medicijnen gekocht in diezelfde apo, voor een hele rare huiduitslag die ze opeens kreeg van het zwembad en dat werkte eveneens goed. (op advies van dokter solomon int ziekenhuis daar)

Voor Tine (toen 12) dan weer iets tegen haar onstoken oren (ook door het zwembad !) en … het werkte ook. Dus of die medicijnen allemaal zo slecht zijn trek ik sterk in twijfel.

Zoals je ondertussen weet van me, ben ik anti-onnodige medicijnen en zeker als ze genomen worden om totaal on-reeele angsten te vergoeilijken en om de kas van de pharmaceutische bedrijven te spijzen.

Wat zitten er in hemelsnaam voor een enge dingen in Malerone als je het maar 28 dagen mag innemen. Wat gebeurd er als je ze langer neemt ? ENG. Bah. Ik zou banger zijn van die medicijnen dan van de muggen…De remedie lijkt erger dan de eventuele kwaal.

De kosten zijn van totaal ondergeschikt belang. ANGST is nooit een goede raadgever. Met logica kom je verder. Vandaar dat ik verwees naar de campagnes om antibiotica niet te gebruiken indien niet nodig.(resistent!) Hetzelfde geld voor alle andere medicijnen. En nogmaals : ALS je anti-malaria slikt KRIJG OOK JE GEWOON malaria. Men schijnt te denken dat je het niet krijgt als je slikt, wat dus NIET WAAR IS.
De behandeling slaat beter aan als je nog nooit iets tegen de de malaria parasietjes ondernomen hebt.

Kenya zal onderhand wel resistent worden tegen malaria ! Hij heeft het nu drie keer gehad.

Waar vind je muggen ?

• tussen 18:00 en 0600 het meest. Dus in die uren onder je klamboe (lekker lezen, spelletjes doen, fotoos kijken die je die dag gemaakt hebt)
  • ze verstoppen zich overdag ONDER JE BED. Dus hou je klamboe dicht, of spuit ff met DOOM onder je bed een uurtje voor je gaat slapen (uiteraard met de klamboe dicht)
  • s morgens vroeg in de auto (bij je voeten !)
  • in de badkamer !! (water)
  • op alle andere donkere plaatsen overdag (kledingkast, achter koelkast etc etc)

Muggenbroek en t-shirt met lange mouwen aandoen en aanhouden tot de zon op is en echt warmte geeft !!

's Avonds tegen 17:30 weer aandoen en aanhouden tot je onder je klamboe kruipt.

VEEEL KNOFLOOK ETEN (en bier drinken als je dat lust)

EN NU WEET IEDEREEN WEL WAT IK DENK DUS ZEG IK ER NIETS MEER OVER

VEEL PLEZIER IN KENYA en laat de ANGST je vakantie niet verpesten !:zon02:

Je hebt een hele zinvolle thread geopend MWENDE, en hele goede adviezen gegeven. Daar heeft iedereen wat aan!
Zonder de verwarring nog groter te maken, ik heb het volgende:

“ALS je anti-malaria slikt KRIJG OOK JE GEWOON malaria”

ook eens van een Keniaanse arts te horen gekregen.
Volgens die arts was dat juist reden om mij vooral geen malarone voor te schrijven toen ik malaria had en ik heb toen dus andere medicatie gekregen (vier spuitjes en een week lang tabletten.) :confused:

“Kenya zal onderhand wel resistent worden tegen malaria ! Hij heeft het nu drie keer gehad”

Doe ik nu al die voorzorgsmaatregelen voor niets?:tssk:
Zou heeel goed kunnen hoor, maar als je het niet erg vindt, neem ik liever een aantal adviezen van je over:D

Ik ben net als MWENDE heeel benieuwd naar wat de huisarts van Somoe en Gilling als advies geven

JA ! Want je hebt al 3x malaria gekregen dus… W.B.M.W :wink:

HA HA HA, die zit! :vak02:

Mijn huisarts is soms ook arts in Kenya, zelfs op de plaats waar ik naar toe ga, dus dat komt heel goed uit. Ik ga dan ook volledig af op zijn advies.

Hij zei dat wanneer je langer dan een week of 6 blijft, een jaar ofzo, je geen malariamedicatie kan slikken omdat dat veel te lang is. Dan geldt wat onze familie zegt, namelijk dat wanneer je je grieperig of ziekig voelt, je meteen malariabehandeling moet nemen.

Maar als je relatief kort gaat (en dat is 6 weken) je dan beter wel medicatie slikt. Omdat dat nu eenmaal werkt en de aanval afzwakt. Malarone was de beste keuze omdat dat ook meteen een behandeling is mocht je ziek worden.

Zijn ervaringen met Lariam waren niet goed. Malarone was goed te doen voor 6 weken.
Dus zo gaan we het doen. Malarone slikken dus voor onze vakantie.

Als je echt geen Malaria-pillen wilt innemen kan je ook nog Doxycicline nemen. (dit is een antibioticum)

Groetjes, Marike
> 95 % werkzaam

Doxycycline (1 tablet 100 mg of 1/2 tab. 200 mg /dag, te starten 1 dag voor vertrek tot 4 weken na het verlaten van malariagebied)(niet voor kinderen < 8 jaar en zwangere vrouwen; doxycycline dient zittend en met veel vloeistof te worden ingenomen of tijdens de maaltijd; doxycycline kan soms aanleiding geven tot schimmelinfecties van de mond en genitaliën en fototoxische huiduitslag (zonne-allergie)) >

Hopelijk voel je je nu goed bij deze beslissing, want dat is het belangrijkste he. EN krijg je geen rottige bijverschijnselen die je vakantie verpesten.

Het is zoals ik zei : ziek wordt je sowieso, of je nu wel of niet slikt…
Misschien kan je de Malarone meenemen en pas slikken als je koorts kriijgt ?:slywink:

Hoi, wij zouden vanavond naar de Ggd gaan maar dit is uitgesteld tot 11 mei omdat ik vandaag naar de internist moest en die wilde allerlei onderzoeken doen en dat mocht niet beïnvloed worden door de spuiten.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Nieuwsflash !!

Ben net in Namibië geweest en in Windhoek waren er ook muggen. Geen muggennet. In het guesthouse stond een spray : peaceful SLEEP.

Je spuit daar wat van op je lichaam (er zit volegsn de bijlsuiter niets in wat giftig is)
en…

Geen mug gezien. Mijn schoondochter had zich niet bespoten en was wel 10 keer gebeten.

Nu heb ik dus 5 spuitbusjes mee om uit te proberen in Kenya. Misschien is dit produkt ook online te koop ?

Er staat op : aktiewe bestanddeel : diëtieltoluamied
Fabrikant : adcock ingram ltd

Waar gaat dit over??? wij zijn van 19 oktober t/m 3 november in Kenia geweest en hebben netjes onze medicatie genomen hoor, we zijn van te voren naar de Travel health clinic geweest en daar werd ons aangeraden om Malerone te slikken, idd erg duur (maar onze verzekerin vergoed dit grotendeels) en ook al werd het niet vergoed had ik het toch genomen. wij zijn ook braaf ingeent tegen de gele koorts. Havrix etc. al gehad voor bezoek aan Thailand en Egypte.
Nee ik zou het risico zeker niet nemen hoor!!! gatver!!! En laten we allemaal eerlijk zijn zo’n vakantie kost nou eenmaal geld dus die paar tabletten en vaccinaties kunnen er ook wel bij! Natuurlijk waren wij ervan bewust dat Malerone geen 100% garantie geeft maar we hebben het toch maar genomen om het zoveel mogelijk uit te sluiten. ook braaf met Deet gesmeer.
Maar goed natuurlijk respecteer de keuze van anderen om geen medicatie te nemen, maar dan achteraf ook niet zeuren!lol2

FF lezen helpt…

Hoi Mwende, ik heb het even gegoogled en het is Deet…

Groetjes van Marike

AHA !

'k Was er zelf nog niet aan toegekomen om het te googlen maar ik zal zeker tegen Martijn zeggen dat hij de lege plaats in z’n koffer opvult met van die spuitbussen want ze kosten daar wel erg weinig !

Groetjes terug Marike !

1 like

Hoi Mwende,

Hoe duur zijn die spuitbusjes in Euro’s? Deet is idd erg duur €9,95…maar ja, je moet wat hè?

Groetjes, Marike