Wij willen volgend jaar met een groepsreis naar Madagascar gaan. Wij zijn heel benieuwd naar de ervaringen met de groepsreizen van Djoser, Baobab en Koningaap naar Madagascar.
Suggesties over andere groepsreizen naar Madagascar zijn van harte welkom.
Er is ook nog Sawadee en SNP reizen.
Ik zou gewoon de reisprogramma’s en prijzen vergelijken en kijken wat je aanspreekt.
Naar mijn mening zijn alle organisaties van goede kwaliteit.
groetjes, wendy
Hallo Wendy,
Voor ons zelf hebben we al een keuze gemaakt, het gaat er om dat er vaak een groot verschil zit tussen het programma en de daadwerkelijke uitvoering.
Voorbeeld: We hebben al drie reizen in Afrika met Djoser gedaan, op de laatste reis zijn we een groep van een andere nederlandse reisorganisatie tegengekomen. Uit gesprekken met deze groep blijkt dat ze vaak 10-12 uur per dag reizen omdat er organisatorisch het een en ander te vaak fout gaat.
Al de reisorganisatisch werken met lokale touroperators en de afspraken tussen beide kan nog wel eens te wensen overlaten. Vooral als er geen nederlandse reisbegeleiding bij is.
Sawadee en SNP zijn bij ons al afgevallen, hun programma is niet bepaaald interessant te noemen.
groetjes
Hans en Marion
Hoi Marion en Hans,
In Madagascar moet je er ook rekening mee houden dat dingen iets anders kunnen lopen. Soms veranderen de vliegtijden van binnenlandse vluchten, waardoor dingen anders uitgevoerd worden en het hangt dan van de lokale operator af hoe ze dingen aanpassen en oplossen. Ik heb zelf geen ervaring als deelnemer aan groepsreizen en kan niet zeggen wie de reis beter zou uitvoeren.
Succes met kiezen en uitzoeken,
wendy
Vorige maand ben ik met Shoestring naar Madagascar geweest en het was echt een fantastische reis!
Mede mogelijk gemaakt door onze geweldige lokale gids. Hij deed echt alles, wist alles en zorgde zo veel mogelijk dat alles vlotter liep dan je mag verwachten in een land als Madagascar.
De enige aanpassing die wij hebben gehad in het programma was vanwege het feit dat het hotel waar we zouden overnachten te vervallen was geraakt om nog te kunnen overnachten. Dit was tijdens de vorige reis ontdekt. Uiteindelijk zijn we een dag eerder doorgegaan naar de laatste bestemming en dit was echt zeer de moeite waard en alleen maar fijn! Deze wijziging is inmiddels definitief doorgevoerd en staat nu ook als zodanig vermeld op de website.
De gids die wij hadden doet ip alle reizen van Shoestring, behalve als ze tegelijk zijn, wat van de zomer een paar keer voor komt.
Hallo Andrea,
Ik ga over een paar weken dezelfde reis met Shoestring maken. Inderdaad is het eea veranderd, maar voor mijn gevoel alleen maar positief. Het Anja Reserve is er bijvoorbeeld bijgekomen.
Heb je nog tips en trucs?
Groeten
Annegien
Ik ben jaloers dat je nog gaat! Vind het jammer om weer terug te gaan!
Anja reserve zijn wij ook geweest en die extra dag in Andasibe is ook alleen maar erg leuk en fijn (fijne accommodatie!). (bij ons was iemand van Shoestring mee, dus alle wijzigingen in het programma en in de tekst van het programma zijn omdat wij ze gedaan hebben en zij het aangepast heeft)
Als je Patrick als gids heb doe hem de groetjes, hij is echt geweldig!
Andere tips, neem een regenjas mee, veel mooi weer gehad, maar het regenwoud, was letterlijk regenwoud. Lakenzak heb je bijna nergens nodig, alleen voor de accommodatie tijdens de boottocht want daar hadden we niet eens lakens… (alleen dekens en sprei).
In Andasibe zeker naar Lemur Island gaan, veel mensen bij ons twijfelden omdat het toch wel toeristisch is enzo, maar het is echt heel erg gaaf. En als je de tweede dag niet naar het primary forest gaat in Andasibe, ga dan zelf naar het prive park tegenover het nationale park. Mooie wandeling gedaan met z’n tweeen en een gids die erg goed Engels sprak en een wilde Indri kunnen voeren, dat was echt helemaal te gek! Dat is ook het enige park waar verder niemand anders was en waar ik zo dichtbij een lemur ben geweest (op lemur island na)
Ik ga 25 september met Baobab. Zal wel laten weten hoe het is geweest.
Heb er zo’n zin in!
Dankjewel allemaal voor de tips en voor wie nog gaat–> laat na afloop een berichtje achter op het forum hoe je Madagascar ervaren hebt.
Madagascar is mooi of je nou gaat backpacken, een groepsreis of een individuele reis maakt.
Ik kwam er voor het eerste in 2005 en ben nooit meer weggegaan. Ik leef in de grote stad en dat is fijn, want dan ben je van alle gemakken voorzien, maar het echte mooie Madagascar is de prachtige en bijzondere natuurgebieden en de vriendelijke vaak hard werkende vrolijke mensen.
Wendy
lijkt me ook, alleen jammer dat het vliegen ernaartoe zo duur is…
KLopt, Madagascar is niet goedkoop. Het vliegen niet, maar ook rondreizen niet als je een beetje comfort wilt. Dat kan je al zien als je door de reisgidsen bladert van de groepsreizen. Madagascar steekt er qua prijs bovenuit, maar dat heb je wel een land dat absoluut niet is platgelopen door miljoenen toeristen. Heerlijk!
Dat maakt het wel wat avontuurlijker voor backpackers, want er zijn geen comfortable bussen die je easy going van A naar B rijden.
Wendy
Hey Erminio, wij ook!
ik ga 8 november met shoestring naar madagaskar dus ben hel erg benieuwd.
zie hier al wat goede verhalen van shoetsring dus dat is mooi haha
graag zouden wij wat meer informatie willen hebben van mensen die dit jaar al in madagascar zijn geweest met shoestring. met name zijn we benieuwd naar de accomodaties en de reis op zich.
dit jaar hebben we een groepsreis gemaakt naar zuid afrika en hebben in drie weken tijd bijna 5000 km per bus afgelegd. aangezien we met een kleine groep waren hadden we wat meer vrijheid qua rust- en plaspauzes. bij shoestring wordt aangegeven dat de groepsgrootte tot 18 mensen bestaat.
Ik ben in juni met Shoestring in Madagaskar geweest. Het is een erg mooie reis!
De accommodatie is goed. Schone kamers, op 1 nacht na altijd een eigen badkamer (die nacht hadden bij ons volgens mij 3 of 4 kamers een gedeeld douche/wc hok buiten, de rest had het op de kamer). Die nacht was ook de enige dat ik mijn lakenzak heb gebruikt. Niet omdat het vies was, maar omdat er geen lakens waren… (alleen deken en sprei).
Het viel mij heel erg mee, ik had verwacht dat de accommodatie veel meer basic zou zijn, maar dat is dus maar 1 nacht, de rest is echt prima in orde! (soms wat krap en ik had de pech de eerste week iedere keer de kamer te treffen die geen warm water had…)
Wij waren met 17, dat is prima bevallen. Plaspauzes kunnen altijd, in de bushtoilet wel te verstaan. Rustpauzes kan moeilijk zijn, de afstanden zijn niet heel erg groot, maar de reisdagen wel lang (door slechte wegen gaat het niet heel erg snel), er is dan ook geen tijd om extra rustpauzes in de lassen. Er wordt wel voldoende gestopt bij leuke bezienswaardigheden onderweg zodat je regelmatig je benen kan strekken.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ook de wegen me heel erg meevielen. Had verwacht dat we bijna altijd dirtroad zouden hebben en dit is niet het geval. Ik heb trouwens geen last van wagenziekte, er waren mensen die de laatste dagen op de goede asfaltweg erg last hadden van de vele bochten. Dus als je er gevoelig voor bent, zorg dat je een redelijke hoeveelheid pilletjes bij je hebt.
thanks voor de reactie, vond het fijn om je ervaring te lezen, zo kun je er nog meer een beeld van krijgen hoe een reis evt. kan verlopen en kun je je er op voor bereiden.
Hallo,
Zaterdag teruggekomen met Shoestring uit Madagascar en wil heeeeel graag weer terug. Heb echt last van een ‘jetlag’ (knap he met slechts een uur tijdsverschil). Maar goed, hier hou ik het mora mora ritme nog even vast.
Het was een mooie reis. Wel een paar lange reisdagen (en we hadden nogal wat pech met lekke banden). Reisleider Patrick was echt zeer goed en ook chauffeur Rivo was perfect. Door de lange reisdagen kom je meestal eind van de middag aan. Onderweg stop je om je benen te strekken en voor de bushtoilet.
Eigenlijk aten we altijd samen met de groep aan 1 tafel. Weinig ‘eigen’ tijd dus. Vind ik niet erg, maar wil je heel veel eigen dingen doen, dan moet je er rekening mee houden dat dat iets moeilijker gaat. Hotels waren schoon (op 1 hotel na in Manakara), soms inderdaad geen warm water (al heb ik veel geluk gehad, alleen laatste dag echt koud). Enige smet op de reis is dat we (bijna de hele groep) zijn bestolen in het hotel in Ifaty (hotel Bellevue). Schoonmakers hebben het zeer slim gespeeld. Ook mensen die voor hun huisje zaten tijdens de schoonmaak zijn veel geld kwijt geraakt.
Het is lastig. Was boos op mezelf omdat ik tijdens de whalewatching mijn tas daar had gelaten (wel deel geld mee) en bij mij 120 euro gestolen is. Aan de andere kant heb ik heel de vakanie me zeer veilig gevoeld en als je 500 euro wisselt ben je daar gelijk miljonair. Al die ariary’s pasten echt niet in mijn ‘geldbuidel’ en portemonnee. Het is balen, want het richtbedrag van Shoestring (600 euro) was aan de hoge kant, maar door deze diefstal zit ik er in de buurt. Weg ‘goedkope’ vakantie. MAar nogmaals, het was een baalmoment maar de vakantie is verder helemaal geweldig geweest Leuk dat jullie nog gaan! Bij ons kwamen de bloemen net een beetje uit, dus iets later weggaan geeft meer kans op bloemen!
Groeten
Oh wat balen dat dat gebeurd is zeg! Ik had daar juist al mijn geld in de kamer liggen omdat ik ging duiken en ik niet geld kwijt wilde zijn als mijn tas in het water zou vallen. Konden ze nog iets doen (omdat het vrij duidelijk is dat het de schoonmakers waren?) Patrick baalde er zeker ook wel goed van?
Stom zeg, laten ze er 's avonds beveiligers lopen (of was dat bij jullie niet?) gaan de schoonmakers stelen!
Hij vond het vreselijk. Jullie hebben geluk gehad.Ik weet dat het bij mij tijdens whalewatching is gebeurd, maar bij anderen waarschijnlijk tijdens de 1e avond met muziek. Toen hebben ze ook veel tijd gehad. Bewakers waren ingeseind (Patrick had juist van de schoonmakers al opmerkingen gehad), maar we gaan er van uit dat veel medewerkers in het complot zitten. Zelfs slotjes op tassen hebben niet geholpen. Dus iedereen moet heeeeel goed oppassen daar! Eigenaar gelooft niet dat iedereen zomaar geld daar kwijt kan zijn, terwijl ze schijnbaar vorige week iemand hebben betrapt. Maar goed, ik wil dit wel vermelden op het forum (mooi hotel, maar er zitten meer mooiere hotels), maar nogmaals…de vakantie is me prima bevallen en Madagascar (en de inwoners) zijn ook geweldig!
vind het fijn dat enkele mensen op het forum vertellen hoe het in madagascar is geweest(met shoestring), nu weet ik ook dat het oppassen geblazen is met waardevolle spullen en geld, dat sloten op de koffers blijkbaar niks uithalen.alle tips en ervaringen zijn welkom! het is jammer ,want je wilt je overal voor behoeden. het is ook heel vervelend voor de reisleider en ik denk dat het verstandig is om de reisorganisatie hiervan op de hoogte te brengen, zodat deze het hotel kan afstraffen en op zoek moet gaan naar een ander hotel.