Madagascar: let op voor gewelddadige overvallen!

Ik wil iedereen waarschuwen voor Madagascar! Het land is niet veilig, overvallen vinden niet alleen in de hoofdstad plaats, maar ook tijdens trips in alle delen van Madagascar. We hebben het aan de lijve ondervonden: op 2 oktober zijn mijn vriend en ik op een gewelddadige wijze overvallen tijdens onze trip in West Madagascar. We hadden een trip geboekt bij een reisorganisatie die in de Lonely Planet staat. Onderdeel van de trip was een boottocht van 3 dagen op de Tsiribihina rivier. De eerste nacht hebben 4 mannen eerst met stokken de bootmannen (peddelaars van de twee piroques) en onze gids in hun slaap geslagen. Ik hoorde ze wegvluchten, maar had geen idee wat er aan de hand was. Het volgende moment begonnen ze onze tent in elkaar te slaan. Toen ik buiten stond, kreeg ik enorme meppen op mijn hoofd. Helaas hebben ze bijna de hand van mijn vriend eraf gehakt, het was een slagaderlijke bloeding. Het duurde 1,5 dag voordat we in de hoofdstad Tana terug waren. Daar is een noodoperatie uitgevoerd. Woensdag 8 oktober zijn we teruggekomen in Nederland. We hebben het gelukkig overleefd, maar het had heel anders kunnen aflopen.
Op dezelfde zandbank stond ook een andere groep met toeristen, deze zijn niet aangevallen omdat ze met meer personen waren.

Bedankt voor het delen van het bericht ik wil in oktober 2015 alleen een reis maken door madagascar maar hopelijk is dan de rust gekeerd anders blijf ik mooi thuis als het overal voor komt in Madagascar

Hallo Joshua, wie weet, maar zolang er niet geïnvesteerd wordt in onderwijs en de mensen armer worden, zal dat niet gaan verbeteren, vrees ik. Geen idee of alleen reizen veilig is. In het donker reizen sowieso niet en openbaar vervoer (taxi brousse) ook niet. Die worden ook overvallen (af en toe? regelmatig?). Groet, marhof

Wat een naar bericht! Ik ben zelf net terug uit Madagascar van een onvergetelijke reis. Zelf gereden van Tana naar Tulear en daarna nog naar het noorden gevlogen. Van de onveiligheid heb ik niets gemerkt, maar daar kan je natuurlijk gruwelijke pech mee hebben. Sterkte!

Dit is inderdaad heel naar, maar de meeste reizigers vinden Madagacsar toch een veilig reisland. Malagasy mensen zijn niet geweldadig, introvert en vriendelijk en niet opdringerig. Dat dit jullie is overkomen in verschikkelijk, maar ik vind het geen teken dat het hele land gevaarlijk is. In de hoofdstad heb je een grote kans op zakkenrollers, maar dat is in elke stad op de aardbol. Ik woon in Antananarivo en loop overdag over straat en doe gewoon mijn ding zonder angst. In de avond ga ik alleen op pad met een auto, want het is ook overal vrij donker, omdat er geen straat verlichting is. Reizigers zullen het ook met mij eens zijn dat er na 8 uur 's avonds helemaal niets meer gebeurd en het hele land aan het slapen is. Er is dus zo wie zo weinig te doen in de avonden.
SOms worden er taxi brousses overvallen, maar dat is in verhouding ook zeldzaam, gezien er duizenden door het hele land heen rijden. Deze manier van openbaar vervoer is weggelegd voor de shoestring reiziger met een portie lef en zelfvertrouwen. Aks je portomonnee het toelaat is het 100x comfortabeler om een auto met chauffeur (of eventueel zonder chauffeur) te hebben. Je betaalt eigenlijk niets extra voor de chauffeur, dus het zelf rijden is ook meer voor de avonturier dan dat het goedkoper is.

Ik hoop dat alles weer goed gaat met jullie en dat het mensen niet teveel tegenhoudt om naar dit prachtige land te komen.

groetjes, Wendy

Wat naar om te horen! Is je vriend in middels weer helemaal hersteld?!

Zelf ben ik met mijn vriend in 2012 voor 1 maand in Madagaskar geweest. Onze ervaring is echt heel positief.
In die hele maand niks aan negatieve ervaringen mee gemaakt. Echt ontzettend balen dat jullie dit is overkomen!

Hopelijk hebben jullie van de rest van de trips wel genoten?

Zoals Wendy zegt (en ook onze ervaring is) na 19.00 uur is er niet heel veel mee te beleven, daar iedereen ligt te slapen.
Toen wij er waren gingen wij prima mee in dit ritme, 's ochtends lekker vroeg weg, zodat je voldoende tijd hebt overal.
Als je dan terug komt, even eten en douche en dan slapen. Geloof me, je bent kapot zoveel indrukken dat je in zoon korte tijd krijgt.
Wordt volgens mij op meerdere plekken geadviseerd om niet in de avond over straat te gaan.

Zijn er meerdere mensen met zoon ervaring?!

Hallo,

Ik ben eind 2013 in Madagascar geweest voor bijna 6 weken. Alleen, als vrouw, gebruik makend van het lokaal vervoer. Ik praat helaas geen Frans.

Mijn reis begon slecht; mijn bagage was in Parijs blijven liggen, terwijl ik er nog specifiek heen gevraagd heb bij mijn overstap. Ik kreeg wel wat geld mee, voor wat spullen te kopen voor mijn eerste levensbehoefte. Ruim 2 dagen later kreeg ik mijn spullen, maar ik moest wel behoorlijk wat tam-tam maken, zodat deze bij het hotel zouden worden gebracht. Ik moest deze eigenlijk ZELF op het vliegveld afhalen…

De mensen in Madagascar lijken in eerste instantie de erg vriendelijk, echter als je wat langer reist, blijkt dat schone schijn te zien. Dan ga je ook de interacties zien tussen de mensen en dan zie je ook hoe ze met je om gaan, of juist waarom ze niet met je om gaan. Ze zijn niet vriendelijk naar elkaar toe, totaal niet behulpzaam naar elkaar, staan met de armen over elkaar lachend toe te kijken als iemand anders zich in het zweet werkt…

Men heeft ook mij geprobeerd te overvallen (in Tana) en wel een 8-tal kleine kinderen; heel geraffineerd; één stoot tegen je op, vervolgens zit iemand anders al aan je ritsen van de rugzak en weer een ander kind aan de rits van een broekzak. Het is heb niet gelukt omdat ik een kind een stevige optater verkocht en iemand anders ook bijna te pakken kreeg. In Tana gaven mensen zelf aan dat deze kinderen continu mensen probeerden te beroven. Ze, en ook de politie, doen er niks aan. Op 2 andere plaatsen waren mannen handtastelijk, ook die moest ik uiteindelijk van me af slaan, cq duwen.

In Marondave kwam ik aan met een grote vrachtboot waar ik een paar dagen op gereisd had (overigens vol met kakkerlakken, terwijl ik er 3 dagen niet vanaf kon). Overstappen op een klein zeil bootje dat ons, nog een paar passagiers en een klein kind, aan land zou zetten. Doordat de bootsman meer lette op de vislijnen en nog geen zeil had uitgehangen, sloeg een grote golf over het bootje heen, daarna nog een paar en begon het bootje te zinken. De bootsman deed niks, geen op een van de houten balken aan de zijkant zitten en wachtte af. Het kind ging bijna kopje onder. Door zelf op hulp te schreeuwen, is en een andere boot gekomen waar we in konden kruipen. Resultaat; camera en laptop stuk, boeken kon ik weggooien, enz. enz.

En die aparte beesten? Ja, die zijn er en natuurlijk zijn die beesten wel gek en vreemd. maar je ziet ze alleen in de speciale parken, waar je entree moet betalen én een gids moet betalen. Met een groep is dat te doen, maar alleen kost het heel veel geld. Nergens, althans, ik heb dit nergens gezien, zie je deze dieren in het wild.
De baobabs, die zijn schitterend uiteraard, maar die staan alleen aan de westkant van het land.

Het lokaal vervoer is te doen, nee, je wordt niet overvallen (onzin wat er ergens vermeld staat), maar je zit zéér krap, de zitplaatsen zijn niet voor Europese achterwerken gemaakt, er zijn vrijwel nergens veiligheidsriemen, men rijdt hard op de merendeel niet geasfalteerde wegen. Verplaatsing van A naar B is meestal 13 uur of meer. Praat je geen Frans en reis je alleen……dan ben je ook écht alleen; geen mens praat dan met je. Moet je ’s nachts reizen, neem dan oordopjes mee, want ze blijven de hele nacht door loeiharde muziek draaien. Wil je als vrouw plassen, dan moet je dat vaak diverse keren vragen eer ze stoppen. En dan stoppen ze ook nog soms waar geen struikje te bekennen is…
Oh ja, het is ook zeer en zeer corrupt. Overal werd de Pouse-pouse of je taxi-brouse aangehouden en moest er worden betaald aan geüniformeerde mannen.

Tijdens de laatste dagen dat ik er vertoefde kreeg ik een dikke knie en langzaam een dik been. Naar dokter geweest, pillen meegekregen maar die hielpen niet, gewacht tot ik weer terug in Nederland kwam. Aldaar moest ik direct naar het ziekenhuis en werd ik ’s nachts geopereerd. Een bacterie in mijn been gekregen… ook geen leuke afsluiter dus.

Madagscar vond ik niet mooi, de natuur ook niet. Madagscar is m.i. alleen mooi als je van mooie plek naar mooie plek vliegt. Als je alles met het openbaar vervoer moet doen, zie het droge en stoffige van de rest van het land, waarop geen enkel beest te zien is. Erg saai dus.
Een aanrader? Absoluut niet. Madagscar is het meest vervelende land dat ik ooit bereisd heb. En ik heb inmiddels al heel veel van de wereld gezien, dus kan ik best wel vergelijken.

Annelies Hendrix

Hoi Annelies,

Dankjewel voor je verhaal en jammer dat je Madagascar zo ervaren hebt. Ik ben wel blij dat je ook opmerkt dat als je met een georganiseerde reis gaat of niet met het openbaar vervoer je beter af bent. Madagascar is een heel erg arm land en daarmee zijn de mensen vaak weinig geschoold en aan het overleven. De levenshouding van de mensen is vaak gelaten en/of uit op eigen belang, maar ga maar eens in hun schoenen staan.

Jij hebt echt gereisd met een klein budget en je bent zelfs op een vissersboot gegaan met gevaar voor eigen leven.
Veel reizigers kiezen voor de optie van een georganiseerd reis of een auto+chauffeur met een uitgestippelde route. De chauffeur is tevens je gids, praat Engels als je wilt en naast de mooie dingen laten zien houdt hij de grote ellende ook van je weg en zorgt voor je veiligheid.

Het klopt dat de natuur schoonheid en de prachtige dieren vooral in de beschermde gebieden (natuurparken en reservaten) zijn. Als je die hebt over geslagen, omdat je budget te klein is, dan heb je echt wel wat gemist. In Afrika zie je ook geen olifanten en giraffe zomaar lopen en zal je ook naar een natuurpark moeten. Het is een beetje Afrika eigen.

Naat vervelende ervaringen zijn er ook veel mensen die Madagascar geweldig vinden, dus het is aan te raden om met een hoger budget te reizen, een auto te huren, 1 of 2 binnenlanse vluchten te nemen en de natuurparken en reservaten te bezoeken. Als je daarvoor geen budget hebt, spaar dan nog even door. Ik woon nu 10 jaar in Madagascar en woon hier met veel plezier. Heb vroeger veel gereisd en ik vind Madagascar absoluut geen backpackers land. Beter een wat hoger budget, zodat je de schoonheid kan ervaren in een relaxtere omgeving.

Groetjes, Wendy

Beste Wendy,
Ik ga steeds low-budget om zo het land en dienst mensen écht te ervaren, niet omdat ik hiervoor eerst zou moeten sparen. Wat je nu schrijft, schreef ik ook al: Madagascar is alleen leuk en mooi als je van de ene bezienswaardigheid naar de anderen ‘hopt’ en wel met een vliegtuig of een four-wheelsengine. Daarnaast bevestig je ook dat je zonder frans te spreken niet uit de voeten komt (je moet een engels-sprekende gids mee nemen). Je schrijft: ‘Beter een wat hoger budget, zodat je de schoonheid kan ervaren in een relaxtere omgeving’. Daarmee zeg je dan ook dat reizen zo als de mensen van daar ook reizen niet relaxed is en je geen schoonheid kunt ervaren als je 10 uur in een taxi-brousse voort hobbelt.
Kortom, alleen georganiseerd reizen is leuk in Madagascar (gaf ik ook al aan).
Alleen, m.i. zie je Madagascar dan alleen vanuit de ogen van een zeer rijke buitenstaander, die, gelet op de manier van reizen en verblijven, geen inzicht zal krijgt in de echte cultuur van het land. Vanuit grote hoogte kijk je toe. Als dat het is wat je wilt….prima…. en anders….kies een ander land…

1 like

Als je wat meer in detail gaat kijken zul je zien dat bijna alle planten en dieren die in dit land uniek en zeer bijzonder zijn! Deze planten en dieren zijn zeker niet beperkt tot de nationale parken. Ten midden van de droge vlakten groeien honderden speciale planten, die je nergens anders ter wereld kunt vinden. Deze enorme biodiversiteit maakt madagaskar zo bijzonder. Of je dit mooi vind is natuurlijk persoonlijk, maar persoonlijk zie ik hier de waarde wel van in. Zonder veel kennis van de planten en dieren of zonder een gids kijk je hier al snel overheen.

Wat betreft de ‘enorme’ kosten voor gidsen, dit is zeer goedkoop in verhouding met andere landen.

1 like