Zelfstandig reizen en geld

Hallo heren,

Tof, die snelle reacties! :thumbsup:
Erik, denk niet dat ik de komende 4 weken in Maastricht kom, maar indien toch laat ik het je weten.
Mijn reismethode is meestal die van: vliegticket naar wat me interessant lijkt, dan lekker veel lezen en uitzoeken en met behulp van een kaart een route plannen.
Op dit moment heb ik dus alleen 2 tickets, een hoop downloads van internet, een Bradt reisgids en een grote landkaart.
Omdat deze reis een beetje last-minute is (5 weken) voor een dergelijke behandeling ben ik dus nu als een gek aan het lezen en dus ook erg blij met jullie tips.
Misschien dat ik een deel van mijn oude reismethode laat varen en toch iets ga doen met bouwsteentjes. In ieder geval een hotel boeken in Tana voor de eerste 2 dagen.
Enneh, die kofferdragers, ach ik zie wel. Als ik moe ben om 1.15 in de nacht mogen ze best een zakcentje bijverdienen met mijn rugzakje. Gelukkig komen ze in meer grote steden voor, dus ik ken ze. (Aziatische landen heb je ze ook…) Maar, bedankt voor de waarschuwing. Je zal maar doodmoe aankomen en er niet op voorbereid…

Groetjes, Edith

Hoi allemaal,

Wat leuk dit even te lezen! Ik reis op dezelfde manier als jij, Edith.
Dus alleen ticket geboekt en nu de route gaan uitzoeken. Lekker avontuurlijk;)
Heb net de lonely planet gekocht, dus ben druk aan het lezen.
Ik vlieg 28 aug naar Madagascar, ben benieuwd.

Tot die tijd, houd ik dit forum in de gaten.

Groeten,
Inge

Hoi Edith,

Check volgende link eens: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Dit kan een goed beeld geven of je met of zonder gids zou willen reizen.
Misschien heb je het al gelezen.

Groet,
Erik

Hoi Inge,

Wat grappig. Wij vliegen op 22 augustus, dus net een weekje eerder. Blijven tot 11 september. Heb de andere gids. (Bradt, verder alleen Franstalige gidsen) Ga je echt helemaal alleen, of ook met iemand samen?
Ik wil trouwens wel nog de eerste 2 nachten boeken in Tana, want denk dat ik om 1.15 's-nachts best moe aankom en dan heel blij wordt van een taxi rechtstreeks naar een bed.

Succes met plannen!
Edith

Hoi Edith,

En al hotel geboekt in Tana? Nog aanraders?:wink:
Verder nog tours geboekt daar?
Ik ga trouwens niet alleen, maar samen met mijn vriend.
Heb wel veel zelf gereisd, maar niet in Afrika. Toch wel anders.

Las hier op het forum ook over de geldzaken. Heb ook alleen mastercard, dus even kijken of we nog traveller cheques meenemen.
Visum is niet nodig bij minder dan 30 dg heb ik begrepen toch?

Moeten nog wel keuzes maken in 3 weken helaas niet alles te zien,)

Groetjes,
Inge

Hoi Inge,

Ik heb mij laten vertellen dat je aan traveller cheques niet veel hebt in Mada. Ik zelf ben net een paar dagen terug. Wij hadden alleen een mastercard mee en contant geld, en daar hebben we het prima mee gered.

Met je mastercard kun je pinnen bij alle geldautomaten van de BNI-CL bank. Wij zijn die automaten tegengekomen in Tana, Moramanga, Antsirabe, Ambositra, Fianar en Toliara en ik weet dat ze iig ook zitten in Manakara, Toamasina en Antalaha.

Per keer kun je 400.000 ariary pinnen (als er tenminste genoeg briefjes van 10.000 in de automaat zitten) en je kunt meerdere keren achter elkaar pinnen.

Een visum heb je wel nodig, maar het kost niks en je regelt het bij aankomst op het vliegveld in Tana.

Goede reis

Hoi Martijn,

Bedankt voor je tips! Wat lekker dat jullie zo lang in Madagascar zijn geweest.
We hebben helaas maar 3 weken.

Lees dat jullie veel op eigen gelegenheid hebben gereisd.
Is het goed te doen om zelf een auto te huren of is het beter met chauffeur te doen?
Hebben jullie de 7 daagse Tsiribihina River Trip daar bij een local agent geboekt? Lees meer over die trip, wordt die daar veel aangeboden?
Kortom makkelijk te boeken daar last minute?

Alvast bedankt

Groeten,
Inge

Inge,

Lees deze threads eens:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=92221
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=60460

Veel plezier, Frans

1 like

Hoi Inge,

Wij hebben uitsluitend met openbaar vervoer gereisd. Dat is goed te doen en verreweg het goedkoopste! Voor het huren van een auto betaal je al gauw 70.000 ariary per dag, exclusief de benzine, die bijna net zo duur is als hier. Stel je wilt op een dag van Tana naar Antsirabe, dan betaal je met een gehuurde auto zo’n 100.000 ariary (incl. brandstof), terwijl je met het openbaar vervoer 30.000 ariary kwijt bent. Een verschil van ongeveer € 25,-. Voor kleinere ritjes is dat verschil nog groter.

Als je reist met het openbaar vervoer moet je wel weten wat een ritje ongeveer hoort te kosten (daar is de lonely planet erg handig bij) en soms is het nodig om te onderhandelen. Verder is het natuurlijk minder comfortabel en je kan niet stoppen om foto’s te maken (wel om te plassen hoor), maar je zit midden tussen de locals, dus je krijgt een deel van de malagasy-cultuur mee, die je mist als je zelf een auto huurt.

Wij hebben, met uitzondering van de Tsiribihina-trip, zonder gids gereisd. Om niet alleen maar in ‘reisgidsrestaurants’ te komen, hebben wij regelmatig aan locals gevraagd wat goede, leuke, goedkope eetgelegenheden waren. Zo kwamen we ook op plaatsen die niet in de lonely planet of de bradt vermeldt staan. (Bovendien komt het voor dat een gids in een dorp of stad een vast restaurant heeft waar hij de mensen altijd heen brengt; ook tegen een bepaalde commissie of gratis eten.)

Voor wat betreft de Tsiribihina-trip: we hebben die bij een local agent geboekt, maar wel een paar maanden van te voren. Dit was niet nodig geweest, het had heel goed ter plekke gekund (en dat is goedkoper). Je kunt in Miandrivazo (mits je niet in het midden van de nacht arriveert) voor de volgende dag een trip regelen. Als je wilt kunnen we je het mailadres van onze gids geven: hij sprak goed engels, was erg informatief, beleefd, een goede kok en erg onderhoudend. Je zou met hem kunnen afspreken wanneer je ongeveer wilt gaan. Zo hou je reisschema enigszins flexibel, maar hoef je daar niet heel lang te zoeken.

Hoe je in Madagascar gaat reizen hangt in eerste instantie af van hoe jullie willen reizen. Als jullie een auto met chauffeur willen, doe dat dan. Als je zelf wilt rijden (ik zou het niet 3 weken willen doen, erg vermoeiend) dan moet je dat doen. Als je met het openbaar vervoer wilt reizen, doe dat!

Daarnaast hangt het ook af van het reisbudget:
Wij hebben 7 weken met zijn 2en rondgereisd voor € 3500,-. Dat is inclusief duiken (€ 380,-), een binnenlandse vlucht (€ 376,-), visa (€ 90,-), souvenirs voor iedereen (€ 150,-), kosten voor het pinnen met creditcard (€ 85,-) en een veel te dure Tsiribihina-trip (€ 740,00, zou maximaal € 520,- moeten kosten). Wij hebben voor onszelf een dagbudget aangehouden van 100.000 ariary voor het overige (slapen, eten, reizen, bezoeken aan nationale parken, musea, massages, internet, ansichtkaarten, fooien, etc.) en dat is gelukt. En dan hebben we niet heel erg op de centen gezeten. Je kan dus voor € 35,- per dag met zijn 2en rondreizen, waarbij je dan nog extra betaalt voor de specials. Voor drie weken zou je dus aan € 750,- genoeg kunnen hebben. (afhankelijk van je comforteisen en eetgewoonten).

Als je nog meer wilt weten, dan hoor ik het wel.

Groetjes,
Martijn

1 like

Hoi Martijn,

Superbedankt voor je uitgebreide informatie!
Alvast handig om te weten wb het huren van een auto/ov.
Reis vaak ook met ov in andere landen, dat heeft ook onze voorkeur.
Tenzij het dus zoveel meer tijd vergt.
Lonely planet is er, dus dat komt goed.

Zou graag wel het mailadres van jullie gids willen hebben. Dan kunnen we even kijken of we van tevoren boeken.

Hebben jullie vliegtickets daar ter plekke geboekt?
We willen graag naar het avenue de baobab (in de tour dus)
L´Isalo en Ranomafana. En Ile sainte marie eventueel ook nog.
Dus nu nog even een handig route maken;)
Een vliegticket moet er dan eventueel ook wel komen.
Lastig om in Mada een rondje te maken helaas.

Groetjes,
Inge

Hoi Inge,

Je kan volgens mij op elke dag van de week starten met de tour. Als je aankomt zou je eerst een dagje Tana kunnen doen. Dag 2: taxi-brousse naar Antsirabe en vanuit daar één naar Miandrivazo. Dag 3, 4 en 5 op de rivier. Dag 6 naar Bekopaka, dag 7 ‘Tsingy de Bemaraha’ bezoeken, dag 8 via Avenue des Baobabs naar Morondava. (dag 3-8 te boeken bij de gids) Je zou de Tsingy’s ook niet kunnen doen, dan win je 2 dagen, maar wij vonden die zeer de moeite waard.

Op dag 9 (moet je het wel goed plannen) zou je dan kunnen vliegen naar Toliara, waar je een taxibrousse naar Ranohira kunt nemen (mits je vlucht geen vertraging heeft natuurlijk. Bezoek aan Isalo op dag 10, 11 en 12. Dag 13 voor de trip naar Ranomafana (is een lange dag, maar moet te doen zijn). Dag 14 in Ranomafana National Park. Dag 15 naar Ambositra (handige tussenstop), dag 16 naar Tana en (als het met vluchten uitkomt) dag 17 naar Ile SteMarie. Dag 20 weer terug naar Tana en naar Nederland.

Dan moet het met de vluchten wel uitkomen. Anders zou ik Ile SteMarie laten schieten en een paar dagen in St.Augustin of Toliara blijven voor je naar Ranohira gaat.

De vluchten van Morondava naar Toliara gaan alleen op vrijdag rechtstreeks (anders betaal je veel meer) en zou ik zeker van te voren boeken.

Vluchten van Tana naar Ile Ste Marie en v.v. gaan volgens het schema elke dag, maar dat vergt wel het nodige uitzoekwerk.

Onze gids op de rivertrip heette John. Zijn mailadres is rekejohn@yahoo.fr. Hou er wel rekening mee dat mail lezen moeilijk kan zijn in Madagascar, zeker in Miandrivazo, dus als je niet meteen antwoord krijgt, heb geduld. Als je John niet te pakken krijgt, zou je naar Miandrivazo kunnen reizen en daar naar hem vragen, of je kan contact opnemen met Riri Raherison (laicriri@yahoo.fr); bij hem kun je ook boeken en je kan vragen om John als gids.

Hoi Martijn,

Echt superbedankt voor je uitgebreide reactie!
Gaat helemaal goed komen daar.
We vliegen a.s zondag, heb er zin in!

Groet, Inge

Hoi Inge,

Heel veel plezier op vakantie en ik ben benieuwd hoe jullie het gevonden hebben.
(lastminute tips:

  • laat je bij aankomst niet gek maken door de drukte op het vliegveld: neem je tijd om precies dat te doen wat je wilt
  • wissel geld op het vliegveld bij Socimad, die hebben de beste koers
  • duw je eigen karretje als je dat wilt en kunt en wees niet bang om hard(=duidelijk) te zijn tegen kruiers en chauffeurs
  • een taxiritje naar het centrum van Tana zou niet meer hoeven kosten dan 20.000 ariary)
    Groetjes,
    Martijn
1 like

Inge,

Heel veel plezier in Madagascar. Dit zal een vakantie worden om nooit meer te vergeten!!
Ga vooral genieten, genieten en nog eens genieten. Je bent na deze vakantie een ervaring rijker.

Groet,
Erik

Hoi Martijn,

Wij gaan de maand mei 2011 naar Mada en dank zij jouw berichtje zijn wij ook sterk aan het denken hfdzakelijk met het OV te gaan. Ik vraag me af, hebben jullie veel tijd verloren met het wachten op de pousse-pousse of viel dat toch wel mee?
Kun je ook in de grote steden/stadjes een auto huren zonder van tevoren te hebben gereserveerd?
Bedankt voor je bericht.

Hoi Twiggy,
Ben net een paar weken terug uit Madagascar en tjonge, wat een reis!
Reizen met de taxi-brousse (pousse pousse zijn de karretjes die voortgetrokken worden door rennende mannen) is een belevenis. We hebben onszelf er rustig aan laten wennen en het ging steeds beter.
Verder is het ook goed te weten dat bepaalde delen praktisch alleen bereikbaar zijn met een 4X4. De weg naar de Tsingy is maar 200 km, maar je doet er ca 8 uur over incl. pontjes. Ook de busjes en vrachtwagentjes die we onderweg zagen stonden allemaal hoog op de stevige profielbanden.
Voor het Taxi-brousse vervoer hebben we van 0 tot ca 3 uur moeten wachten voor vertrek. Verder vonden we het ook nuttig om op de lange stukken een extra plaats bij te kopen. (soms maar 10.000 Ariary, ca 2,50 euro) We zijn namelijk wel iets groter dan de gemiddelde Malagasy en dan is het fijn als je niet 7 uur krom hoeft te zitten voor een paar euro extra.

Wel hebben we 2 keer een vlucht genomen, want we hadden maar 3 weken en dan wordt het krap als je alles over land wil doen. (St Marie, Tana, Antsirabe, Morondava, Av. des Baobabs, Tsingy de B, Ranomafana, Fianar. Helaas Isalo niet meer gehaald vanwege kleine tegenslag op St Marie)

Wij hebben alleen 1 X een auto gehuurd om naar de Tsingy te gaan (4X4 met chauffeur) en dat heb ik telefonisch vanuit Tana gedaan, zodat de auto klaar stond toen we op Morondava airport aankwamen. Heb begrepen dat er niet, zoals bij ons, een batterij auto’s klaar staat. Een dagje van tevoren bellen was wel handig, zodat ze even voor ons konden zoeken naar een beschikbare auto en chauffeur.

Hoi Twiggy,

Ik sluit me aan bij Boesjy. Wij hebben 1 keer 3 uur gewacht, maar verder nooit langer dan een uur, soms zelfs helemaal niet gewacht.

Wat betreft autohuur: daar kan ik je niet mee helpen, want wij hebben helemaal geen auto gehuurd.