Wij willen rond september voor ongeveer 5 weken naar Madagascar, zoals de situatie nu is is het dan wel verstandig om te gaan of moeten we nog even wachten?
Als we wel gaan zouden we dan nu een ticket moeten boeken of er even mee wachten hoe de situatie zich daar gaat ontwikkelen?
We zouden graag advies willen hebben van mensen die er de laatste maanden zijn geweest en of ze ook iets hebben gemerkt van de rellen daar.
Wij willen zo veel mogelijk zien (wel op een relaxte manier natuurlijk)van Mada wat kunnen we dan beter doen zelf een auto huren of een auto met chauffeur of we zien wel en gewoon met het openbaar vervoer?
Wat zou een goede route zijn om te doen we zijn alle twee helemaal gek van natuur en dieren (van reptiel tot zoogdier) en we houden ook van lekker even relaxen aan het strand.
Laat de tips maar komen.
ik weet dat je hier op dit forum veel kunt vinden maar is er dan helemaal niemand die advies en tips heeft.
Hoi,
Ik kan jullie zeker wat info geven, maar niet over de huidige situatie, ben vorig jaar in september geweest. Jullie gaan 5 weken en zullen hierdoor echt veel kunnen zien. Ik zal even “kort” onze route uitschrijven die wij in 4 weken hebben gedaan en het betreffende vervoer erbij.
vlucht: A-dam - Paris CdG - Tana (verrassende stad, veel mooier als ik had ‘gelezen’)
taxibrousse: Tana - Antsirabe (famadihana bijgewoond, heel speciaal)
taxibrousse: Antsirabe - Ambositra (bezoek aan Madalief)
taxibrousse: Ambositra - Fianar (puur voor de overnachting)
trein: Fianar - Manakara (wel mooi, maar iets te lange rit, in Manakara lekker even uitwaaien aan de Indische Oceaan)
taxibrousse: Manakara - NP Ranomafana (schitterend park met veel beestjes)
taxibrousse: NP Ranomafana - Fianar (weer alleen overnachting)
taxibrousse: Fianar - Ranohira (best een flink stuk, maar mooie rit geweest), paar dagen bezoek aan NP Isalo, GEWELDIG, zo divers
prive-vervoer: Ranohira - Ilakaka (alleen om daar op de taxibrousse te kunnen stappen)
taxibrousse: Ilakaka - Toliara (alleen overnachting, om de volgende dag naar Ifaty te gaan, tevens vlucht geregeld voor een paar dagen later)
taxibrousse: Toliara - Ifaty (tripje was niet al te gemakkelijk, los zand, veel vastzitten, maar een ervaring op zich, iedereen helpt elkaar enzo) Ifaty is fantastisch, we zaten bij Chez Daniel (aanrader, erg vriendelijke Fransman), trapje af en je was op het strand, echt even gerelaxed. Gegeten bij Chez Freddy, een fantastisch buffet met zeevruchten en veel veel meer.
prive-vervoer: Ifaty - Toliara (met een jeep ging de terugweg een stuk sneller)
vlucht: Toliara via Morondava en Tana (overnachting) naar Diego Suarez in het noorden (hier een 3-daagse trip geregeld met gids, chauffeur/kok)
trip met prive-vervoer: Diego Suarez - NP Montagne de Ambre - 1 dag
trip met prive-vervoer: NP Montagne de Ambre - SR Ankarana (Tsingy’s) - 2 dagen (beiden zijn erg mooie parken!)
prive-vervoer: SR Ankarana - Ambilobe (alleen overnachting)
prive-vervoer: Ambilobe - Tana (erg lange trip, maar daarom hadden we ook voor een luxer vervoer gekozen, trip was erg relaxed, geluncht in een klein dorpje, mango en cashewnoten kraampjes langs de weg, landschap dat veranderde, gezellige medepassagiers - totaal 6 pers.)
taxibrousse: Tana - NP Andasibe (mooi park, mooie beestjes)
taxibrousse: NP Andasibe - Moramanga (daar aangekomen helaas geen vervoer meer die dag naar Toamasina…)
prive-vervoer: (gewoon gelift) Moramanga - Toamasina (jeep en aardige lui van hulporganisatie Care, wat een geluk)
taxi-brousse: georganiseerde trip van Toamasina naar Soanierana-Ivongo,
daarna boot verder naar Ile Sainte Marie… (wat een afsluiter, verbleven in El Palourde, direct aan het strand, we hebben zelfs nog walvissen gezien en GEHOORD, bezoekje aan Ile aux Nattes)
Helaas geen vlucht meer kunnen krijgen, dus een dagje eerder terug met de boot en taxibrousse (afgehuurd, dus halve bank per persoon, haha) naar Tana.
Laatste dagje in Tana bezoek gebracht aan Avany Avoko (tehuis), leuke rondleiding gekregen. Een paar weken later in Nederland zag ik een doc. met Chris Zegers die ook daar geweest was en de meiden mee had genomen naar NP Andasibe, dat was erg leuk om die bekende koppies op tv terug te zien.
Zoals je ziet, we hebben best flink wat gezien, het zijn bewuste keuzes geweest om sommige dingen niet te doen om juist andere dingen wel te kunnen zien en soms dus wat “duurder” vervoer te nemen. Op het einde zie je ook dat we makkelijker worden en iets vaker wat luxer vervoer hebben geregeld (we hebben een paar keer ook echt gewoon geluk gehad, 't werd ons aangeboden), het is en blijft toch vakantie. Maar, ik had het nooit willen missen, om zo met het OV te reizen, we hebben hierdoor zoveel gezien en mooie mensen ontmoet. Hele korte stukjes hebben we met taxi gedaan.
Van onze medereizigers die we in Toliara hebben ‘verlaten’ (we hadden andere interesses) heb ik vernomen dat hun trip door de woeste oostkust ook echt super was, ze zijn vanaf Toliara helemaal naar NP Tsingy de Bemaraha gegaan, waar ze de Tsingy’s beklommen hebben.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, hoor ik het wel. (hoop dat het verhaal nog een beetje duidelijk is, heb overal wel wat tussendoor en bij geschreven…)
Groeten!
Bedankt, dit zijn tips waar wij wat mee kunnen.
HOi
Hier ook nog wat tips en onze reisroute, verder kan je op het volgende forum ook wat handige info vinden: madagascar - madagascar.startpagina.nl
Het is heel goed mogelijk om zelfstandig te reizen in Madagaskar. Alleen voor het openbaar vervoer heb je een beetje geduld nodig Ik raad je aan om zowel de lonley planet als de bradt guide te kopen, ze vullen elkaar goed aan.
Wij zijn 6 weken geweest en hebben de eerste 5 weken redelijk intensief gereisd, maar dan zie je wel wat! De laatste week hebben we gerelaxed bij het eilandje Saint Marie. We hebben alles met taxi-brousses (busjes) gedaan. Mocht je 1 of 2 binnenlandse vluchten regelen is onderstaande route goed te doen in 5 weken:
Tana- Antsirabe. Vanuit Antsirabe 7 daagse trip geregeld: 3 dagen met piroque (houten boomstam) over de Tsiribihina rivier (echt een aanrader!) Vervolgens 2 dagen naar Nationaal park Tsingy de Bemaraha (bijzonder) en toen richting Morondava waar we onderweg de Baobab avenue zijn gepasseerd.
Een heel betrouwbare en goedkope gids/organisator is Jobi (echte naam is Rajobison). Hij heeft geen bureautje maar regelt het vanuit het restaurantje Chez Gaelle van zijn tante in Antsirabe. telnr: +261(0)324211481 [EMAIL=“joby_tours@yahoo.fr”]joby_tours@yahoo.fr
Vanuit Morondave zijn we met busje teruggereisd naar Antsirabe. Toen naar Fianarantsoa, waar niet veel te beleven is. Vervolgens naar nationaal park Ranomafana en toen door naar Manakara. Vanuit Manakara zijn we met de oude en enige stoomlocomotief naar Fianarantsoa gereisd. Erg leuke ervaring!
Daarna zijn we naar Ranohira gereisd waar we een 2 daagse trip naar Nationaal Park Isalo hebben geregeld. Ook echt zeer mooi!! wat een natuur!
Ik kan je de volgende gids heel goed aanraden: Marquis (zijn echte naam is Herinarivonaina…tja…) telnr: 0325386311/ 0330904976. Hij heeft ook geen bureautje, maar is aangesloten bij de Angap. Vraag naar hem bij de plek waar de busjes aankomen of bij de Angap. (Ranohira is erg klein). Chez Alice is een top overnachtingsaccomodatie: hutjes van klei met rieten daken en met een geweldig mooi uitzicht (ongev. 10 euro).
Vanuit Ranohira zijn we weer naar het noorden gereisd. We hebben overnacht in Ambalavao waar we Anja reservaat hebben aangedaan…een klein parkje met veel lemuren, maar wij vonden het niet zo bijzonder. Zeker niet omdat de gids gigantisch stonk en er weinig zin in had. Bovendien hadden we ze al regelmatig gezien in de bovengenoemde parken. Abalavao is wel de mooite waard om een hooguit een paar uurtjes rond te wandelen. Toen door naar Nationaal parc Andasibe (perinet) waar we de indri indri hebben bewonderd. Na deze trip zijn we verder gereisd naar Toamasina (Tamatave) en de volgende dag door naar Soanierana-Ivongo waar we de boot hebben genomen naar het mooie eiland Saint Marie. Ook een absolute aanrader en als het goed is kan je rond september nog optimaal genieten van de walvissen!!! In het zuiden van Saint Marie ligt het mini eilandje Aux Nattes en is een heel mooi bounty eilandje, superrr!
Ik geloof dat ik vaak het woord ‘mooi’ enz. heb gebruikt, maar zo wil ik Madagaskar ook omschrijven! Prqachtige en afwisselende natuur, aardige mensen, goedkoop, nog weinig touristen etc. Hopelijk is het tegen die tijd rustig op politiek gebied.
groetjes Angela
Mijn dochter en ik zijn net terug van een maand reizen door Madagascar. Het is een prachtig land maar primitief. We zijn in de hoofdstad geweest, in het noord oosten hebben we een 10 daagse tocht gemaakt door het regenwoud en tenslotte een week op Nosy Be gezeten en daar veel gesnorkeld en gezwommen boven de koraalriffen. Ik heb een volledig reisverslag gemaakt, mochten jullie belangstelling hebben schrijf dan naar [EMAIL=“wulmsp@hotmail.com”]wulmsp@hotmail.com
groet
Bovenstaande mail heb ik enige tijd geleden geschreven (21 april); waarin ik het volgende schreef:
“Een heel betrouwbare en goedkope gids/organisator is Jobi (echte naam is Rajobison). Hij heeft geen bureautje maar regelt het vanuit het restaurantje Chez Gaelle van zijn tante in Antsirabe. telnr: +261(0)324211481 [EMAIL=“joby_tours@yahoo.fr”]joby_tours@yahoo.fr”
't Heeft even geduurd, maar ik had gids Jobi nog foto’s beloofd op te sturen naar Mada dus vandaar dat hij mij vandaag een mail terug stuurde waarin hij schreef dat hij niet meer zelfstandig gids is omdat dit te weinig financien opleverde(wanwege de weinige toeristen die Mada momenteel bezoeken). Hij werkt nu samen met een reisbureautje en gaf mij zijn nieuwe gegevens. Het bovenstaande emailadres heeft hij niet meer.
Dus mochten jullie nog een betrouwbare gids zoeken:
www.luckyadventures.netfast.org
[EMAIL=“lucky.travels2007@yahoo.fr”]lucky.travels2007@yahoo.fr
tel 00261(0)324211481
ik heb zojuist even de prijs voor weektrip naar Tsiribinirivier en NP Tsingy op de site bekeken en die is vergelijkbaar met de prijs daar; goedkoop in vergelijking met andere bureaus!
iedereen nog bedankt voor de tips en advies maar we hebben besloten om volgend jaar medio augustus/september naar Madagascar te gaan.
Dus we hebben wel wat aan de tips alleen voor volgend jaar dus.
wij zijn gisteren terug gekomen na een klein maandje rondreizen in Madagascar. Helemaal niets gemerkt van ongeregeldheden in het land. Alleen dat de Malagassy helemaal niets begrijpen van de coup. Ze zeiden allemaal dat Madagascar het juist zo goed deed, er was een duidelijke groei van het land merkbaaar.
Wij hadden alleen de eerste nacht gereserveerd en contact gehad met Andry van Madagascar-tour-guide. de eerste dag hebben we een tourtje van een week met hem geregeld. Nog nooit zo’n goed georganiseerd reisje gehad. Hij weet wat mensen willen! iets eerder opstaan zodat je de waterval voor je alleen hebt, lekker eten, mooie plekjes maar wel midden in de madagascar cultuur! Absoluut de moeite waard om contact met hem op te nemen, heeft ook een website. vervolgens hebben wij besloten om via hem een auto te huren om het vervoer voor de rest van de vakantie te regelen. hebben dat pas na dat weekje geregeld omdat we natuurlijk eerst even wilde kijken of zijn “organisatie” ons wel beviel.