rondreizen op eigen houtje

Wij (m/v) gaan in juli/aug 2013 voor 5 weken naar Madagascar. We willen ons richten op het zuidelijk deel. De bedoeling is dat we zo veel mogelijk gebruik maken van het openbaar vervoer en het liefst niet te veel regelen van te voren. Nu hebben wij hierover al zo veel mogelijk gelezen maar er blijven toch wel wat vragen over.

1. Kloppen de verhalen
    -dat de taxi brousse niet eerder vertrekt (dus vaak uren later dan gepland) voordat hij stampvol is (ook op de RN7)
    -dat je altijd extra zitruimte kunt ‘inkopen’ en dat dit gedurende de rit niet in het gedrang komt?
  2. Hoe staat het momenteel met de MADA-bussen?
  3. Heb je in de diverse steden onderweg (RN7) ook de mogelijkheid om ter plekke een auto (4x4) met chauffeur te regelen om een uitstapje te maken. Zijn er plaatselijke travel agency’s te vinden (Fianar is ons bekend)?
    Dezelfde vragen voor Morondava, Tulear, Fort Dauphin.
  4. Heb je in deze tijd redelijk de mogelijkheid om zonder vooraf te reserveren mid-range accomodaties te vinden (ook in de NP)? Zelfde vraag voor binnenlandse vliegtickets.

Vast bedankt voor jullie reacties,
Hetty

Hoi Hetty,

1.Dat klopt, maar soms vertrekt de taxi-brousse wel op tijd of je koopt de overige lege plaatsen op en dan vertrekt hij ook. De bus moet vol, anders verdienen ze er niets aan. Dat geld dus ook voor de N7. Ik heb geen idee of ze je extra betallde stoel toch weer inpikken halverwege, maar een beetje opeisen mocht iemand dat doen helpt heel goed. Malagasy mensen zijn over het algemeen heel vriendelijk en zullen jou respecteren.
2. Wat bedoel je met MADA-bussen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
3. Je kan altijd onderweg een chauffeur of auto regelen. Als je dat kenbaar maakt bij de receptie van het hotel of een beetje rondvraagt heb je het zo geregeld. De meeste officiele travel agencies zitten in de grote stad en sommige in Fianar, Antsirabe, Tamatave, dis lokale dingen regelen. Zolas ik al schreef kan je onderweg van alles regelen als je het allemaal open wilt houden, maar dan alleen niet via officiele reisbureaus.
4. Je kan altijd wel een slaapplek vinden als je niet te kieskeurig bent, want Juli/Aug is wel hoogseizoen. Je schrijft tussen haakjes IN de NP, maar er zijn nergens hotels of lodges in de NP, behalve in Masoala. Bij elke NP zijn kleine dorpjes waar rondomheen de Hotels en Lodges staan. Er zijn wel diverse NP waarin je kan kamperen op aangewezen plekken. De lokale gidsen zorgen dan voor eten, tenten en dragers.
De binnenlandse vluchten zijn wat lastiger, maar het hangt er ook vanaf welke je wilt hebben. Tussen sommige lokaties vliegen alleen kleine vliegtuigen en soms maar 1 of 2x in de week. Zodra je onderweg een beetje een idee hebt welke vlucht je wilt kopen op welke dag zou ik het kopen en niet wachten tot op de laatste dag. Als je naar het vliegveld gaat en denk dat je zo in kan stappen op de volgende vlucht is de kans heel klein dat er nog plaatsen zijn.

Veel plezier,

Wendy

Leuk om te lezen dit! Mijn vriend en ik willen als alles meezit in oktober 3 weken gaan. Ik vraag mij alleen eens af hoe veilig die taxi-brousse nu eigenlijk is? Is er ook een (mogelijk iets prijziger) alternatief? Bijvoorbeeld met de trein?

Groetjes Inesse

Hoi Inesse,
er gaat alleen een boemeltreintje tussen Fianarantsoa naar de kust in Manakara. Dit is wel een hele belevenis. Je doet er de hele dag over en met de auto ben zeker 3x sneller. Er gaat nog wel een treintje bij Antsirabe richting de kust, maar die rijdt geloof ik ook onregelmatig. Het is dus of de taxci-brousse of een auto huren.

gr, Wendy

Dank je voor je snelle reactie! Maar is die taxi-brousse wel veilig? Of zijn daar veel ongelukken mee? En is zelf auto rijden te doen? Je hoort wel eens horrorverhalen dat je wordt aangereden en dat je dat heel veel geld kost.

Groetjes

Sorry voor mijn late reactie. ik had over je bericht heen gekenen. Wat is veilig? Er gebeuren inderdaad weleens ongelukken met de taxi brousse, maar natuurlijk ook met gewone auto’s. Op de stations moet je natuurlijk goed oppassen voor zakkenrollers. Ik zou zelf liever niet autorijden. ALs je met panne komt te staan moet je het zelf uitzoeken. Je hebt hier geen handige Hertz of Budget rent waar je een hele goede auto mee krijgt voor weinig geld, zoals bijvoorbeeld in ZuidAfrika. Er zijn ook weinig tot gen wegenbordjes, haast geen straatnamen, geen TomTom. je moet ook de route uitstippelen van te voren, want er zijn wegen die alleen begaanbaar zijn met een 4WD.
As je wordt angereden of een ongeluk veroorzaakt ben je altijd in de minderheid, want jij bent een toerist en hoe ga je je uit zo’n situatie redden. Er zijn wel mensen die zelf rijden, maar je moet wel avontuurlijk zijn aangelegd, vind ik, en het een uitdaging vinden om dingen zelf te regelen.
Een auto met chauffeur kost hetzelfde en je hebt een vertaler / gids mee die je netjes van A naar B rijdt. Malagasy mensen zijn bescheiden en zijn niet overdadig aanwezig in de auto, behalve dat ze rijden. Ik vind het een fijne luxe dat ik in Madagascar op vakantie kan gaan en niet zelf uren en uren hoef te rijden en op te letten.

groetjes, Wendy