Zelf reizen in Madagascar

Hallo,

Mijn man en ik willen erg graag in mei dit jaar naar Madagascar. We reizen het liefst zelfstandig of met een kleine groep of privechauffeur. Zijn er op Madagascar travelagency’s waar je meerdaagse toers kan boeken? Of kun je ter plaatse een auto met privechauffeur huren? Zijn de accommodaties ter plaatse makkelijk te regelen en is het duur?
We wilen ongeveer 3 weken gaan, wat is een mooie route?

Alvast bedankt voor jullie antwoord

groetjes
Carin

Hallo Carin,

Er zijn wel organisaties waarbij je een auto zonder chauffeur kunt huren. De meeste organisaties verhuren echter auto’s met chauffeur, in prijs verschilt het dacht ik niet zoveel.
Er zijn veel reisorganisaties op Madagascar, waaronder de onze. Via google kun je er al een hoop vinden. Je kunt het best van tevoren hotels reserveren, maar in mei zul je niet echt problemen hebben als je ter plekke pas een hotel zoekt.
In drie weken tijd kun je best een hoop zien. Je zou de parken in het zuiden kunnen bezoeken (langs de RN7), Andasibe in het oosten, een boottocht over de Tsiribihina met een bezoek aan de baobabs bij Morondava. Je zou ook nog een stukje in het noorden kunnen zien.
Mocht je meer informatie willen, via het forum of via een privé bericht, laat het dan even weten!

groetjes,
Ingrid

Hoi Ingrid,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb vandaag de tickets in optie gezet. We vliegen 24 mei vanaf Dusseldorf met Air France, we hebben dan maar 1 overstap op Parijs CDG.
Volgens mij kan je het visum bij aankomst op de luchthaven kopen en hoef je niets in NL te regelen?

Ik denk dat een auto met chauffeur het handigst is. Is het handig om de binnenlandse vluchten van te voren te regelen of kan dat ook ter plaatse?
Als we een auto met chauffeur doen waar slaapt hij dan, hoe werkt dat?

groetjes,
Carin

Hoi Carin,

Een visum kun je op de luchthaven van Antananarivo krijgen, een visum tot 30 dagen is op dit moment gratis.
Mei nog geen hoogseizoen, maar ik zou de binnenlandse vluchten toch wel van tevoren regelen (zelf of via de organisatie waar je boekt), zodat je geen risico loopt dat een vlucht is volgeboekt.
De hotels hebben vrijwel altijd kamers voor de chauffeurs. Als je een auto met chauffeur huurt of een rondreis boekt, dan zijn de maaltijden en accommodaties voor de chauffeur bij de prijs inbegrepen.

Hebben jullie al een idee van de route?

groetjes,
Ingrid

Hoi Carin,

Wij hebben de hele afgelopen maand december door Madadascar rondgetrokken! Prachtig land!
We hebben alles zelf gedaan en veelal gereisd met taxibrousses. Dit is prima te doen en zo kom je echt in contact met de lokale bevolking, erg leuk! Mocht je geen zin hebben om lang te wachten of met een busje te reizen is een auto met chauffeur huren idd een goede optie.

Wij hadden zelf helemaal niets vastgelegd behalve de eerste en laatste binnenlandse vlucht. Ik weet niet of je route al bekend is. Wij zijn eerst 2 weken naar het zuiden gereisd. Daarna 2 weken het noorden. De vlucht halverwege de vakantie hebben we flexibel gelaten. Die hebben we in overleg met Wendy van Ramartour geregeld. We hebben contact met haar gehouden en zij informeerde ons over de vluchtdata zodat wij ons reistempo daar aan aan konden passen, erg handig! Ze verzorgd ook complete reizen, maar je kan er ook delen boeken. Daarnaast heeft ze ook een guesthouse dichtbij het vliegveld. Ideaal! Vooral als de vluchten een aantal uur vertraging hebben. We hebben wel gemerkt dat de binnenlandse vluchten de afgelopen tijd flink in in prijs zijn gestegen. Geen idee of die verder stijgen of weer zullen gaan zakken dus ik zou niet weten of vroeg of juist laat boeken verstandig is.

Mocht je nog meer specifieke vragen hebben, stel ze gerust!

Groetjes Marieke

Hoi Marieke,

Hartstikke bedankt voor je reactie, we zijn nu druk bezig met de route, als we die globaal hebben zou ik graag nogmaals je advies vragen. Ik heb ook de tours van Ramatours gezien, ziet er goed uit. Kun je die ook ter plaatse regelen?

Ik zal je komende tijd misschien nog qwel wat vragen stellen alvast bedankt

Groetjes,
Carin

Ik wil naar het noordoosten van Madagascar, bij Sambava. Is dat gebied veilig genoeg om als westeuropeaan in je eentje rond te reizen? Ook wil ik af en toe in een tent op het strand overnachten. Lijkt me een mooie ervaring! Moet ik daarbij oppassen voor enig gevaar? (ik ga in ieder geval niet bij een zoetwatermeer zitten :wink: